Tesla satsar mycket på R&D

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av Zalman3 »



Tesla’s Spending On R&D Is Higher Than Legacy Auto’s — Per Car Sold.

Tesla has been spending $2,984 on R&D per car sold. Its competitors? Not even half as much.
https://cleantechnica.com/?p=250796
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av ChristerSjo »

Zalman3 skrev:


Tesla’s Spending On R&D Is Higher Than Legacy Auto’s — Per Car Sold.

Tesla has been spending $2,984 on R&D per car sold. Its competitors? Not even half as much.
https://cleantechnica.com/?p=250796
Ganska meningslös jämförelse så länge inte alla säljer lika många bilar. R&D per bil har inte ett linjärt samband med antal sålda fordon. Så att t.ex. jämföra någon som tillverkar 500 000 och någon annan 5 000 000 är en helt idiotisk jämförelse. Sedan finns det andra aspekter också. En som jagar på att öka volym kan vara mer benägen att lägga mer på R&D för att just öka volymerna för att uppnå stordriftsfördelar för R&D. Etc etc.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3287
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:


Tesla’s Spending On R&D Is Higher Than Legacy Auto’s — Per Car Sold.

Tesla has been spending $2,984 on R&D per car sold. Its competitors? Not even half as much.
https://cleantechnica.com/?p=250796
Jämförelsen borde göras mot konkurrenternas elbilssatsningar för att bli relevant. Det är klart att fossilbilarna med sin mogna teknik inte kräver så mycket utveckling. :?

Jag ser att de glömt Polestar i jämförelsen. Polestar piskar nog Tesla i R&D per bil :D
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av backe »

Koenigsegg r&d/bil?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av Zalman3 »

Lite intressant är hur viktigt Innovation Tesla tycker det är.
Tesla prioriterar underleverantörer som kan leverera en prototyp inom 24 timmar, mot en som alltid kan leverera lägsta pris.

Enligt devicen, den som springer fortast vinner alltid till slut.
Nästan oavsett varifrån man startar.

En annan unik sak är att Tesla kan använda saker, hela vägen från M3 till Semi.
1-2 elmotorer i MY, 4 i Semi.

Och att man har få modeller. Och att exempelvis MY och M3 liknar varandra så mycket.

Och nästan samma mjukvara kan användas i alla fordon.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Lite intressant är hur viktigt Innovation Tesla tycker det är.
Tesla prioriterar underleverantörer som kan leverera en prototyp inom 24 timmar, mot en som alltid kan leverera lägsta pris.

Enligt devicen, den som springer fortast vinner alltid till slut.
Nästan oavsett varifrån man startar.

En annan unik sak är att Tesla kan använda saker, hela vägen från M3 till Semi.
1-2 elmotorer i MY, 4 i Semi.

Och att man har få modeller. Och att exempelvis MY och M3 liknar varandra så mycket.

Och nästan samma mjukvara kan användas i alla fordon.
Jag tror att det är svårt att bli en riktigt stor biltillverkare om man har så få bilmodeller. MY och M3 är mer eller mindre samma bil, tänk Passat och Passat Kombi, så det är klart att man återanvänder mycket, inget nytt där.

Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?

Sen kommer framtiden se annorlunda ut på många sätt för alla biltillverkare då elmotorer är helt annorlunda än en ICE, det skulle inte gå att använda samma ICE i helt olika biltyper både sett till karaktär men även pris.
Däremot så ska Tesla ha credit för att man drivit på utvecklingen och tvingat alla andra att ta tag i det här nu, men det är inte Tesla ensamma som ligger bakom detta, dom har legat helt rätt i tiden med sin timing men den stora möjligheten till förändring kommer dock av att nästan alla länder infört straff på ICE och bonusar på elbilar. Utan detta så hade nog inte Tesla klarat sig igenom dessa tuffa år som man haft och många som bytt till elbil nu hade kört vidare med diesel/bensin.
Tesla prioriterar underleverantörer som kan leverera en prototyp inom 24 timmar, mot en som alltid kan leverera lägsta pris.
Svårt att veta vad man ska tro om det här då det inte finns någon kontext? En mutter? Ett fungerande 4860 batteripack?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av Mickep »

på visst sätt väldigt likt apple med få modeller ipad,iphone som är väldigt lika.
med tycker såld bil är fel mått, utan mer pre anställd (för de är det som man betalar till) ex hur stor av arbetskraften i% är utveckling. sedan blir det ju svårare med större bolag då de kräver mer administration runt om.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av MWall »

Zalman3 skrev:
Lite intressant är hur viktigt Innovation Tesla tycker det är.
Tesla prioriterar underleverantörer som kan leverera en prototyp inom 24 timmar, mot en som alltid kan leverera lägsta pris.

Enligt devicen, den som springer fortast vinner alltid till slut.
Nästan oavsett varifrån man startar.

En annan unik sak är att Tesla kan använda saker, hela vägen från M3 till Semi.
1-2 elmotorer i MY, 4 i Semi.

Och att man har få modeller. Och att exempelvis MY och M3 liknar varandra så mycket.

Och nästan samma mjukvara kan användas i alla fordon.
Varför ska man dela R&D-budgeten med antalet sålda bilar? Toyota säljer väl 10 ggr så många bilar som Tesla och en tredjedel så mycket per bil. Det betyder väl att de satsar tre ggr så mycket som Tesla på R&D? Visst satsar Tesla mycket men det mesta går väl till FSD-utvecklingen och inte till att utveckla de faktiska bilarna?

Andra biltillverkare återanvänder också saker mellan olika modeller. En vanlig 2-liters dieselmotor hos en tillverkare hittas i alla modeller utom möjligtvis i de allra största SUV:arna t ex. Tror du att en industri som funnits i 100 år och som är starkt konkurrensutsatt verkligen tillåter att företag med idiotiska beteenden överlever?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av thebishop »

Zalman3 skrev:


Tesla’s Spending On R&D Is Higher Than Legacy Auto’s — Per Car Sold.

Tesla has been spending $2,984 on R&D per car sold. Its competitors? Not even half as much.
https://cleantechnica.com/?p=250796
Som med all statistik kan man ju tolka detta.

En annan tolkning är att Teslas R&D är mindre än hälften så effektiv som konkurrenterna och de behöver skärpa till sig.

Har alltid stört mig på € R&D, det viktiga är ju vad man åstadkommer, inte vad det kostade.

Det kan ju vara så att Nokia lade mer på R&D än Apple när det begav sig (utan att orka kolla), men den ena byggde en Nokia-phone, den andra en iPhone.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Zalman skriver "kan".
Men varför skriver man det ens då om det bara är en gissning? Det "kan" bli vilken motor som helst vad vi vet?

Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Det var även i tidernas begynnelse man skulle lansera Semin, det är nya tider nu.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
RagWal skrev:
backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Zalman skriver "kan".
Men varför skriver man det ens då om det bara är en gissning? Det "kan" bli vilken motor som helst vad vi vet?

Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Det var även i tidernas begynnelse man skulle lansera Semin, det är nya tider nu.
Oj. Jag tycker en gissning är bättre än att påstå något som är fel.
Sen är det mer än en gisning: https://insideevs.com/news/336788/check ... emi-video/

EDIT: Japp. från 2017. Men man har iaf fortsatt 4 motorer: https://www.tesla.com/semi
Men den som lever får se.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
RagWal skrev:
backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Zalman skriver "kan".
Men varför skriver man det ens då om det bara är en gissning? Det "kan" bli vilken motor som helst vad vi vet?

Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Det var även i tidernas begynnelse man skulle lansera Semin, det är nya tider nu.
Oj. Jag tycker en gissning är bättre än att påstå något som är fel.
Sen är det mer än en gisning: https://insideevs.com/news/336788/check ... emi-video/

Jag har inte sagt att man ska påstå något som är fel, jag har sagt att man inte ska påstå något om man inte vet att det är rätt.

Det kan mycket väl stämma den dagen den lanseras, men jag skulle säga att det är lite tidigt att säga att det är så det är då mycket kan ändras på ca 6 år eller vad det kommer vara från den där artikeln skrevs tills dess att man faktiskt lanserar Tesla Semi.

Sen är det en massa BS från Elon som vanligt i den där artikeln du lägger med... Fattar inte riktigt, om han nu är så smart, hur kan man ens kläcka ur sig något sånt där?
By my best estimate, in a tractor pull, the Tesla Semi could easily out pull 6 standard Semi's.
Hur gör han den här beräkningen? Jag vet att man körde ett sånt här stunt med Cybertruck som var helt kasst utfört, lägger med ett litet klipp.
Så om man skulle ta 6 andra lastbilar som var och en väger lika mycket som en Tesla semi, i övrigt har en liknande spec och man utför det på ett korrekt sätt så kommer det aldrig bli så, troligen inte heller om dom kör 1-1.

Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
RagWal skrev:
backe skrev:
RagWal skrev:
backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Zalman skriver "kan".
Men varför skriver man det ens då om det bara är en gissning? Det "kan" bli vilken motor som helst vad vi vet?

Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Det var även i tidernas begynnelse man skulle lansera Semin, det är nya tider nu.
Oj. Jag tycker en gissning är bättre än att påstå något som är fel.
Sen är det mer än en gisning: https://insideevs.com/news/336788/check ... emi-video/

Jag har inte sagt att man ska påstå något som är fel, jag har sagt att man inte ska påstå något om man inte vet att det är rätt.

Det kan mycket väl stämma den dagen den lanseras, men jag skulle säga att det är lite tidigt att säga att det är så det är då mycket kan ändras på ca 6 år eller vad det kommer vara från den där artikeln skrevs tills dess att man faktiskt lanserar Tesla Semi.

Sen är det en massa BS från Elon som vanligt i den där artikeln du lägger med... Fattar inte riktigt, om han nu är så smart, hur kan man ens kläcka ur sig något sånt där?
By my best estimate, in a tractor pull, the Tesla Semi could easily out pull 6 standard Semi's.
Hur gör han den här beräkningen? Jag vet att man körde ett sånt här stunt med Cybertruck som var helt kasst utfört, lägger med ett litet klipp.
Så om man skulle ta 6 andra lastbilar som var och en väger lika mycket som en Tesla semi, i övrigt har en liknande spec och man utför det på ett korrekt sätt så kommer det aldrig bli så, troligen inte heller om dom kör 1-1.

"Sen är det en massa BS från Elon"

Varför BS? Det framgår att det är en bedömning/estimat INTE en beräkning. Din bedöming om BS är din uppfattning och inte ett faktum. Sluta påstå hur saker är om de inte är det. Eller hur var det du skrev?

Återigen. Zalman _påstod inte att han visste_ Du påstår eller iaf insinuerar dock att han påstår det. Illa.

Sorry alla som försöker läsa tråden, men jag blir irriterad över när man skickar pekpinnar utan att själv klara att leva upp till egna regler. Nu blir det kaffe.
backe
Inlägg: 1714
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
RagWal skrev:
backe skrev:
backe skrev:
Sen vilka motorer Semi får den dagen den lanseras med en riktig spec tror jag inte du vet om jag ska vara ärlig?
Zalman skriver "kan". Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Zalman skriver "kan".

Men varför skriver man det ens då om det bara är en gissning? Det "kan" bli vilken motor som helst vad vi vet?

Få VET något men jag vill också påstå att det har sagts i tidernas begynnelse att man ska/kan/tänker använda M3s motor i Semin.
Det var även i tidernas begynnelse man skulle lansera Semin, det är nya tider nu.
Oj. Jag tycker en gissning är bättre än att påstå något som är fel.
Sen är det mer än en gisning: https://insideevs.com/news/336788/check ... emi-video/

Jag har inte sagt att man ska påstå något som är fel, jag har sagt att man inte ska påstå något om man inte vet att det är rätt.

Det kan mycket väl stämma den dagen den lanseras, men jag skulle säga att det är lite tidigt att säga att det är så det är då mycket kan ändras på ca 6 år eller vad det kommer vara från den där artikeln skrevs tills dess att man faktiskt lanserar Tesla Semi.

Sen är det en massa BS från Elon som vanligt i den där artikeln du lägger med... Fattar inte riktigt, om han nu är så smart, hur kan man ens kläcka ur sig något sånt där?
By my best estimate, in a tractor pull, the Tesla Semi could easily out pull 6 standard Semi's.
Hur gör han den här beräkningen? Jag vet att man körde ett sånt här stunt med Cybertruck som var helt kasst utfört, lägger med ett litet klipp.
Så om man skulle ta 6 andra lastbilar som var och en väger lika mycket som en Tesla semi, i övrigt har en liknande spec och man utför det på ett korrekt sätt så kommer det aldrig bli så, troligen inte heller om dom kör 1-1.

"Sen är det en massa BS från Elon"

Varför BS? Det framgår att det är en bedömning/estimat INTE en beräkning. Din bedöming om BS är din uppfattning och inte ett faktum. Sluta påstå hur saker är om de inte är det. Eller hur var det du skrev?

Återigen. Zalman _påstod inte att han visste_ Du påstår eller iaf insinuerar dock att han påstår det. Illa.

Sorry alla som försöker läsa tråden, men jag blir irriterad över när man skickar pekpinnar utan att själv klara att leva upp till egna regler. Nu blir det kaffe.
Det framgår att det är en bedömning/estimat INTE en beräkning.
För att göra en bedömning/estimat så bör man väl göra någon form av beräkning(överslag/huvudräkning eller mer avancerat), annars är det väl en gissning?

Vad tror du själv om estimatet? Verkar det rimligt om det är jämförbara lastbilar med liknande vikt?

Återigen. Zalman _påstod inte att han visste_ Du påstår eller iaf insinuerar dock att han påstår det. Illa.
Nej, jag påstår inte att han sa att han visste, jag sa att då man inte vet så blir det ganska ointressant.
En annan unik sak är att Tesla kan använda saker, hela vägen från M3 till Semi.
1-2 elmotorer i MY, 4 i Semi.
Och då det du syftar på var taget i ett sammanhang där man säger att Tesla är unik just p.g.a."1-2 elmotorer i MY, 4 i Semi." så skulle jag väl säga att det blir lite konstigt om man inte vet?
För rent hypotetiskt kan väl alla biltillverkare tillverka en bil och en lastbil med samma elmotorer, så då upphör allt unikt?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av wannabee »

Det är ganska stor skillnad på Apple och Tesla, Jobs var ju inte ingenjör, han kombinerade ihop andras idéer till en produkt eller tjänst och var väldigt noga med designen, när Jobs kom tillbaka till Apple så var det på väg att gå i putten, datorn tillverkades i olika färger för olika kunder och sådana meningslösheter så Jobs räddade företaget då. Apple tillverkar väl inte produkterna själva längre utan lägger ut dem på underleverantörer.

Musk är ju ingenjör till skillnad mot Jobs, de utvecklar hela tiden produkterna och inför ändringarna löpande.
Om någon får en idé så kan de gå direkt till den person som sysslar med det i stället för att gå till sin chef som eventuellt för det vidare uppåt som i traditionella bilföretag.
De försöker göra väldigt mycket själva medan andra bilföretag ofta låter underleverantörer utveckla den produkt underleverantören tillverkar åt dem.

Tesla gör ju inte heller en massa dyr reklam för sina bilar som tex Polestar gör.

Tesla är ju mer som ett mjukvaruföretag som råkar göra en bil, VW anställde ju i panik 5000 programmerare och ändå (eller tack vare detta) blev ju inte mjukvaran så värst bra, försäljningen i Kina har ju inte gått så bra och då sitter det väl ändå en snabbare processor i Kina bilarna? Kinesiska kunder är yngre och mer vana vid smartphones och att allt är uppkopplat hela tiden, så de vill att bilen är sådan också.

Skriver detta hur jag minns det jag läst, så kan innehålla fel. ;)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av thebishop »

wannabee skrev:
Det är ganska stor skillnad på Apple och Tesla, Jobs var ju inte ingenjör, han kombinerade ihop andras idéer till en produkt eller tjänst och var väldigt noga med designen, när Jobs kom tillbaka till Apple så var det på väg att gå i putten, datorn tillverkades i olika färger för olika kunder och sådana meningslösheter så Jobs räddade företaget då. Apple tillverkar väl inte produkterna själva längre utan lägger ut dem på underleverantörer.

Musk är ju ingenjör till skillnad mot Jobs, de utvecklar hela tiden produkterna och inför ändringarna löpande.
Om någon får en idé så kan de gå direkt till den person som sysslar med det i stället för att gå till sin chef som eventuellt för det vidare uppåt som i traditionella bilföretag.
De försöker göra väldigt mycket själva medan andra bilföretag ofta låter underleverantörer utveckla den produkt underleverantören tillverkar åt dem.

Tesla gör ju inte heller en massa dyr reklam för sina bilar som tex Polestar gör.

Tesla är ju mer som ett mjukvaruföretag som råkar göra en bil, VW anställde ju i panik 5000 programmerare och ändå (eller tack vare detta) blev ju inte mjukvaran så värst bra, försäljningen i Kina har ju inte gått så bra och då sitter det väl ändå en snabbare processor i Kina bilarna? Kinesiska kunder är yngre och mer vana vid smartphones och att allt är uppkopplat hela tiden, så de vill att bilen är sådan också.

Skriver detta hur jag minns det jag läst, så kan innehålla fel. ;)
Ja, Apple byggde inte datorer i olika färger när Jobs kom tillbaka, däremot hade de väldigt många modeller som han var med och bantade till fyra enkla val. Konsument eller proffs. Bärbar eller stationär.

Han var den som var med och lanserade iMac i bondi blue och sedan imacar i flera färger (de sk. ”Lifesavers”).

Det finns många likheter mellan tesla och Apple, men en stor skillnad - Apple brukar (med ett antal undantag du kan räkna på ena handens fingrar) leverera alla lanserade produkter i tid. Teslas produkter som levererats i tid kan du nog räkna helt utan fingrar.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av AAKEE »

thebishop skrev:
[
Det finns många likheter mellan tesla och Apple, men en stor skillnad - Apple brukar (med ett antal undantag du kan räkna på ena handens fingrar) leverera alla lanserade produkter i tid. Teslas produkter som levererats i tid kan du nog räkna helt utan fingrar.
Jag fick min M3P i December istället för Februari som utlovades. Räknas som i tid, eller är det för tidigt? :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av thebishop »

AAKEE skrev:
thebishop skrev:
[
Det finns många likheter mellan tesla och Apple, men en stor skillnad - Apple brukar (med ett antal undantag du kan räkna på ena handens fingrar) leverera alla lanserade produkter i tid. Teslas produkter som levererats i tid kan du nog räkna helt utan fingrar.
Jag fick min M3P i December istället för Februari som utlovades. Räknas som i tid, eller är det för tidigt? :D
Jag skrev produktlanseringar- individuella leveranser har de många gånger spritt tidsmässigt för att få in stålarna rätt kvartal. Så det räknas inte, nej.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Tesla satsar mycket på R&D

Inlägg av thebishop »

För att vara supertydlig: kolla på officiella första ”elontid” för leverans tills dess den faktiskt sker för serieproduktion. Har de skeppar någon enda produkt i tid någonsin? Möjligen någon adapter.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar