Tesla beställer LFP-batterier från CATL för 750 000 elbilar

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Tesla beställer LFP-batterier från CATL för 750 000 elbilar

Inlägg av Zalman3 »


Rapport: Tesla beställer LFP-batterier från CATL för 750 000 elbilar 2022, mer möjligt.

Tesla kämpar också med den pågående bristen på chips i bilindustrin, men kommer uppenbarligen överens bättre än resten av branschen inför ständigt nya rekord under det tredje kvartalet i år . En annan faktor som höll tillbaka Tesla var bristen på batteritillgänglighet i flera år, enligt vd Elon Musk. Men medan en chipavslappning fortfarande är öppen bör Tesla ha gott om celler tillgängliga för sina batterier för första gången 2022: Företaget sägs ha beställt tillräckligt med dem för 750 000 elbilar för det kommande året från CATL bara i Kina.

Teslas LFP-planer blir mer konkreta
I telefonkonferensen om siffrorna under andra kvartalet i år hade Teslas ledning redan nämnt att batterisituationen kan bli betydligt bättre. Leverantörerna håller på att fördubbla sin produktion 2022, säger teknikchef Drew Baglino. Enligt Musk är det bara ett mål, men kontrakten med Tesla skulle ungefär fördubbla kapaciteten som ska levereras för året .

ANNONS

Och så verkar det nu vara mer konkret. Tesla har beställt 45 gigawattimmar av celler från sin kinesiska partner CATL för nästa år, rapporterade den lokala publikationen 36Kr på fredagen , med hänvisning till källor inom branschen. Som vanligt med CATL ska dessa vara LFP-celler, som Tesla har använt sedan i höstas i den minsta Model 3 från Kina och, enligt Musk , vill använda dem för alla sina vanliga elbilar på lång sikt . Utöver den fast beställda volymen borde det redan pratas om ännu mer.

I Asien erbjuder Tesla redan Model Y som en mindre SR-version med ett batteri tillverkat av LFP-celler från CATL. I USA och Europa har den hittills bara sålts som en lång räckvidd med ett större batteri tillverkat av kraftigare batterier, men det kan ändras: I EU har en Model Y med 60 kilowattimmars LFP-kapacitet redan typ- godkänd , och när fler CATL-celler kommer 2022 kommer det sannolikt att introduceras på andra marknader också. Tesla erbjöd också nyligen den första lilla Model 3 med LFP-batteri från Kina i USA.

Tillräckligt med celler för Powerwall och Megapack?
Så allt ser ut som mer LFP hos Tesla. Enligt rapporten skulle volymen som beställts från CATL teoretiskt räcka till 750 000 elbilar om batteriet i dem har en kapacitet på 60 kilowattimmar. Det är mer än vad Tesla producerade under de första nio månaderna i år. Dessutom meddelade Panasonic den här veckan att de hade utökat kapaciteten i Gigafactory med Tesla i Nevada till 50 gigawattimmar per år. Det skulle räcka till minst 600 000 Tesla med större batterier. Dessutom finns det leverans från LG Energy Solutions i Kina för de större versionerna av Model 3 (nu även för Europa) och för Model Y.

Rent batteriförsörjningsmässigt kan Tesla hamna i den obekanta situationen 2022 att det inte råder någon brist på det. Detta gör dock att de andra knappa faktorerna spelar in - för närvarande chips och hos Tesla, sedan en tid tillbaka, produktionskapaciteten i dess elbilsfabriker. Ändå kommer det förmodligen inte finnas några celler kvar. Eftersom vd Musk redan har uttalat att mer av det borde användas till lagringsprodukterna Powerwall och Megapack , om inte alla är akuta för bilar.
https://teslamag.de/news/bericht-tesla- ... lich-42416
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension