Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Zalman3 »


Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av fth »

Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Nyckelorden här är tyvärr ofta "if we don't reach them", många hungerkatastrofer orsakas ju inte av egentlig brist på resurser, utan av konflikter som gör logistiken omöjlig.

"It's not complicated" är nog en av århundradets underdrifter, fråga dom organisationer som faktiskt försöker få fram mat till behövande under brinnande krig och pågående pandemi. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6097
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Nyckelorden här är tyvärr ofta "if we don't reach them", många hungerkatastrofer orsakas ju inte av egentlig brist på resurser, utan av konflikter som gör logistiken omöjlig.

"It's not complicated" är nog en av århundradets underdrifter, fråga dom organisationer som faktiskt försöker få fram mat till behövande under brinnande krig och pågående pandemi. :roll:

/fth
Det rimliga vore att ge pengar för att bekämpa svält utan krav på "bevis" och motprestationer. Han kan väl anställa folk som ser till att hans pengar används rätt, som de rika personer som har filantropi-ambitioner gör, om han verkligen brydde sig och inte bara vill ha rätt på Twitter.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?
Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa.

Lite som att jag ska sluta skänka till olika organisationer om jag inte får garantier i förskott exakt vad dessa pengar kommer göra för nytta. Tragiskt faktiskt.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?
Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa.

Lite som att jag ska sluta skänka till olika organisationer om jag inte får garantier i förskott exakt vad dessa pengar kommer göra för nytta. Tragiskt faktiskt.
Fast du vet väl ändå inte vad han tänker? Eller?
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?
Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa.

Lite som att jag ska sluta skänka till olika organisationer om jag inte får garantier i förskott exakt vad dessa pengar kommer göra för nytta. Tragiskt faktiskt.
Fast du vet väl ändå inte vad han tänker? Eller?

Jag vet inte vad han tänker, utgår bara från inlägget.
Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Inlägg: 912
Blev medlem: 17 nov 2014 07:32
Ort: Skövde

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Nicklas »

Jag tycker det ändå är en rätt intressant diskussion som startats...

Det började med en utmaning i form av typ "om de två rikaste personerna ger mig en massa pengar så löser vi detta"
- jag tycker det är jätteroligt av Elon att svara typ "ok, du får pengarna om du kan visa öppet att de faktiskt kommer göra det du säger"

:D
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa.

Lite som att jag ska sluta skänka till olika organisationer om jag inte får garantier i förskott exakt vad dessa pengar kommer göra för nytta. Tragiskt faktiskt.
Det är inte frågan om en större summa. Hade FN vetat vad de skulle lägga pengarna på så hade de fixat fram pengarna och löst problemet för längesedan.

Det här handlar mer om att förskjuta skuld. Problemet är precis som FTH säger inte att det saknas resurser utan att konflikter och korruption förhindrar hjälpen att nå fram.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av dd88 »

Grundar det sig i det nya lagförslaget om att miljardärer ska betala skatt eller handlar det bara om att man anser att världens rikaste person ska dela med sig?
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av OfarligTesla »

Det är väl självklart att de måste kunna visa att de där pengarna de får faktiskt kommer göra den nytta de hävdar att den kommer göra. För om allt som krävdes för att få slut på svält är den summan så är frågan varför vi inte gjort det redan?

Sedan är frågan vad som menas också, är det en kortsiktig räddning? Är det att ha förändrat system så att 42 miljoner människor faktiskt inte kommer hamn där igen?
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av RagWal »

backe skrev:
Jag vet inte vad han tänker, utgår bara från inlägget.
Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.
Det förstod jag, men du skriver nog det. Med bestämdhet. "Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa."
Han skriver att om det kan bevisas så kommer han göra det. Inte att han inte ska göra det som det inte går att bevisa. Inte en liten skillnad.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av backe »

RagWal skrev:
backe skrev:
Jag vet inte vad han tänker, utgår bara från inlägget.
Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.
Det förstod jag, men du skriver nog det. Med bestämdhet. "Det är exakt det han inte gör. Han tänker inte hjälpa till om inte någon kan bevisa något som är omöjligt att bevisa."
Han skriver att om det kan bevisas så kommer han göra det. Inte att han inte ska göra det som det inte går att bevisa. Inte en liten skillnad.
Ett villkor är normalt sätt villkorat för att något ska ske om något annat uppfylls, annars är det inte ett villkor.
Men det är klart, ska man vrida och vända på allt så kanske han menade att kan ni bevisa att det går att lösa svälten så skänker jag pengarna, och kan ni inte bevisa det så gör jag det ändå...
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 493
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Hammar »

2% of Elon Musk's fortune could help save 42M people from starvation, UN food chief says
https://news.yahoo.com/2-elon-musks-for ... qrhb1MSA-j
@DrEliDavid
Fact check:

* 2% of @elonmusk
's wealth is $6B
* In 2020 the UN World Food Program (WFP) raised $8.4B. How come it didn't "solve world hunger"?

Elon Musk
@elonmusk
·
20h
Svarar
@DrEliDavid
If WFP can describe on this Twitter thread exactly how $6B will solve world hunger, I will sell Tesla stock right now and do it.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Curik »

Ja frågan är ju vad David egentligen säger. Menar han att denna donation ska lösa världshungern? Det tycker jag låter som en lösning som åtminstone ska ha en chans att kunna bli permanent. Eller menar han att det räcker för att ge folk mat, den här gången?
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Fredrik j »

Curik skrev:
Ja frågan är ju vad David egentligen säger. Menar han att denna donation ska lösa världshungern? Det tycker jag låter som en lösning som åtminstone ska ha en chans att kunna bli permanent. Eller menar han att det räcker för att ge folk mat, den här gången?
Ska man lösa världshunger ska man ju använda pengarna för att skapa förutsättningar att odla sin egen mat. Att skicka dit mat kan ju tvärt om försämra förutsättningar för den produktion som redan finns där hunger finns.
Naturligtvis undantaget rena akuta situationer.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av evilirish »

Bara för att ställa saker i relation. Efter andra världskriget så återuppbyggdes hela Europa med hjälp av den så kallade Marshall-planen. Omräknat i nuvarande valuta har bara Afrika fått motsvarande ca 8 Marshall-planer genom åren.
Världshungern kommer inte lösas med 2% av Musks förmögenhet.
Som jag tolkar det så synar han en bluff, och sätter en ansenlig summa pengar på att backa upp det hela med.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Zalman3 skrev:

Elon Musk says he'll sell Tesla stock if UN official can prove how $6billion from world's richest man will solve world hunger.

$6 billion to help 42 million people that are literally going to die if we don't reach them. It's not complicated.'
https://www.dailymail.co.uk/news/articl ... unger.html
Nyckelorden här är tyvärr ofta "if we don't reach them", många hungerkatastrofer orsakas ju inte av egentlig brist på resurser, utan av konflikter som gör logistiken omöjlig.

"It's not complicated" är nog en av århundradets underdrifter, fråga dom organisationer som faktiskt försöker få fram mat till behövande under brinnande krig och pågående pandemi. :roll:

/fth
Hehehe där har vi lösningen.... Elon startar privat cyberkrigsmakt med Cybertrucks som skjuts in via starships. Sedan utrustar man dom med mat och laservapen. Som flygvapen har man istället satelliter med laservapen i rymden som tar ut fiender på mark och i luft då man har högst terräng.

Om ovan händer kan man då klassa Elon som James Bond skurk? :roll: :ugeek: :lol:
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av Mickep »

Ja om fn kan visa att Elons innehav kan få bort världshungern så säljer han 6miljarder.
Det skulle ha en påverkan på kursen.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av bjelkeman »

OfarligTesla skrev:
Det är väl självklart att de måste kunna visa att de där pengarna de får faktiskt kommer göra den nytta de hävdar att den kommer göra. För om allt som krävdes för att få slut på svält är den summan så är frågan varför vi inte gjort det redan?
Detta kan jag uttala mig om, då jag jobbat med det i många år.

Sverige gav 58 miljarder kr i bistånd 2020. [1] Tyvärr så kan man inte visa att pengarna gör den nytta man hävdar att den gör. Delvis för att bistånd är jäkligt svårt. Delvis för att många saker man gör (med rätta) har indirekta effekter som är svåra att mäta. Delvis för att SIDA är riktigt dåliga på att inkräva vettig rapportering från sina projekt. (Den delen skulle jag kunna prata mycket om, men det är lite sent och egentligen fel forum.) Sverige ger mycket pengar i bistånd, men jag tycker man är inte är bra på hur man fördelar det. Tyvärr. Nu är lång ifrån allt dåligt. Men mycket pengar är det. Dock vågar nästan ingen att utmana det som händer, för då blir man lätt målad som en dålig människa (åtminstone är det min uppfattning). Ingen politiker vill ta i det för 1% av statsbudgeten. Risken är att svartmålas om man gör det.

Personligen tycker jag bistånd behövs. Dock behövs mycket bättre data runt lyckade och misslyckade insatser. (Jag jobbade med det i många år.) Men det är svårt att spendera 58 miljarder bra, där det är korruption, politik, okunskap och underbemannat på rätt ställen.

Det som Elon ber om är tyvärr en kraftig förenkling av hur världen ser ut, tycker jag. Länder och samhällen är inte företag. Det är svårt att styra, speciellt om det är mycket korruption, fattigt och svåra förhållanden rent allmänt. Jag håller med fth
"It's not complicated" är nog en av århundradets underdrifter, fråga dom organisationer som faktiskt försöker få fram mat till behövande under brinnande krig och pågående pandemi. :roll:

/fth
[1] https://openaid.se/activities/overview?year=2020
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av martinot »

evilirish skrev:
Bara för att ställa saker i relation. Efter andra världskriget så återuppbyggdes hela Europa med hjälp av den så kallade Marshall-planen. Omräknat i nuvarande valuta har bara Afrika fått motsvarande ca 8 Marshall-planer genom åren.
Världshungern kommer inte lösas med 2% av Musks förmögenhet.
Som jag tolkar det så synar han en bluff, och sätter en ansenlig summa pengar på att backa upp det hela med.
Intressant jämförelse. Faktiskt något att ha i åtanke.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
iAkita
elbilist
Inlägg: 2530
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av iAkita »

Nu finns det en plan på plats, som Elon efterfrågade. Ska bli intressant att se vad reaktionen blir.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7068
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Elon hjälper 42 miljoner fattiga att få mat?

Inlägg av fth »

bjelkeman skrev:
Detta kan jag uttala mig om, då jag jobbat med det i många år.
[…]
Det som Elon ber om är tyvärr en kraftig förenkling av hur världen ser ut, tycker jag. Länder och samhällen är inte företag. Det är svårt att styra, speciellt om det är mycket korruption, fattigt och svåra förhållanden rent allmänt. Jag håller med fth
Intressant att läsa tankar och erfarenheter från någon med faktisk, praktisk erfarenhet av detta, mycket uppskattat.

Ett litet förtydligande bara, det var alltså inte Elon Musk som påstod att ”it’s not complicated”, det var David Beasley från FN:s World Food Program (WFP).

Jag uppfattade tvärtom att Elon var mycket medveten om att problemet är mycket komplicerat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar