Tesla går om VW om ca 3 år?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 587
- Blev medlem: 10 feb 2021 20:49
Tesla går om VW om ca 3 år?
Idag så tjänar Tesla ca 3,3ggr mera per bil än VW.
Så om ca 3 år när Tesla tillverkar ca 3-4 miljoner bilar, gör Tesla en större vinst än VW.
Och Tesla MY förväntas bli världens mest sålda bil.
Och Tesla har ambitionen att växa med ca 50% varje år de närmsta åren.
Som referens förväntas Tesla växa med ca 80% i år.
Så om ca 3 år när Tesla tillverkar ca 3-4 miljoner bilar, gör Tesla en större vinst än VW.
Och Tesla MY förväntas bli världens mest sålda bil.
Och Tesla har ambitionen att växa med ca 50% varje år de närmsta åren.
Som referens förväntas Tesla växa med ca 80% i år.
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Förväntas VW verkligen stå still de närmaste 3 åren?
Jag trodde att de precis som Tesla hade planer på att öka sin vinst.
Jag trodde att de precis som Tesla hade planer på att öka sin vinst.
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Varför är det svårt? Du kanske har rätt men en liten motivering vore intressant.
De marginaler som visas på Teslas bilar är knappast inräknade fasta kostnader för två stillastående fabriker i Berlin och Austin skulle jag gissa, så det verkar lite dumt att räkna in sånt på VW:s elbilar.
På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Driver sajten Car.info
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Intressant!Peter Andersson skrev:Idag så tjänar Tesla ca 3,3ggr mera per bil än VW.
Så om ca 3 år när Tesla tillverkar ca 3-4 miljoner bilar, gör Tesla en större vinst än VW.
Och Tesla MY förväntas bli världens mest sålda bil.
Och Tesla har ambitionen att växa med ca 50% varje år de närmsta åren.
Som referens förväntas Tesla växa med ca 80% i år.
Vad har du för referens och data som du baserar detta på?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Just det, det har nog VW glömt bort...Franz skrev:Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Eller är det precis det som har pratat om att man kanske kommer behöva göra sig av med 30 000 anställda genom uppsägningar och andra pensionspaket m.m. Man konverterar även befintliga fabriker till BEV-fabriker vilket såklart löser att man inte sitter med överkapacitet.
Självklart har man en plan för detta med en satt budget.
Sen kanske det går åt skogen ändå, men där får vi nog vänta och se vad som händer på samma sätt som vi får göra vad gäller Teslas framtid.
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Av alla stora "fossiltillverkare" så tror jag att det är VAG och Hyundai/KIA som har störst chans att klara både omvandlingen och att konkurrera med Tesla. Tror de kommer fixa det. De har rätt inställning och attityd. Gällande VAG så är det viktigaste att Diess får vara kvar vid rodret, och att facket inte bromsar nödvändiga förändringar.backe skrev:Just det, det har nog VW glömt bort...Franz skrev:Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Eller är det precis det som har pratat om att man kanske kommer behöva göra sig av med 30 000 anställda genom uppsägningar och andra pensionspaket m.m. Man konverterar även befintliga fabriker till BEV-fabriker vilket såklart löser att man inte sitter med överkapacitet.
Självklart har man en plan för detta med en satt budget.
Sen kanske det går åt skogen ändå, men där får vi nog vänta och se vad som händer på samma sätt som vi får göra vad gäller Teslas framtid.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Jag tror ungefär som dig kring det här, dock tror jag att de flesta bilföretagen kommer klara omställningen men kanske inte komma ut lika starka på andra sidan.martinot skrev:Av alla stora "fossiltillverkare" så tror jag att det är VAG och Hyundai/KIA som har störst chans att klara både omvandlingen och att konkurrera med Tesla. Tror de kommer fixa det. De har rätt inställning och attityd. Gällande VAG så är det viktigaste att Diess får vara kvar vid rodret, och att facket inte bromsar nödvändiga förändringar.backe skrev:Just det, det har nog VW glömt bort...Franz skrev:Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Eller är det precis det som har pratat om att man kanske kommer behöva göra sig av med 30 000 anställda genom uppsägningar och andra pensionspaket m.m. Man konverterar även befintliga fabriker till BEV-fabriker vilket såklart löser att man inte sitter med överkapacitet.
Självklart har man en plan för detta med en satt budget.
Sen kanske det går åt skogen ändå, men där får vi nog vänta och se vad som händer på samma sätt som vi får göra vad gäller Teslas framtid.
Diess får vara kvar tror jag också så länge han inte gör något direkt tjänstefel, men aktieägarna vill ha någon som styr skutan på ett bra sätt och det verkar han göra.
Fackets roll är att vara på arbetarnas sida så dom måste visa upp den här sidan och stå på sig, men jag tror att dom vet att man skadar sina medlemmar mer i slutändan om man bromsar det här för mycket då fler kommer drabbas negativt då kontra om man är rimliga i sina förhandlingar.
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Facket på VW skyndar faktiskt på omställningen till BEV de har uttryckt oro för att det går för långsamt att skifta från ICE till BEV i Wolfsburg vilket visar att de är med på skiftet. Däremot är det förstås deras jobb att i omställningen bevaka sina medlemmars intressen vid t ex uppsägningar, ingen dramatik i det.
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Det är ju inte så att det påstås av VW missat det hela. Tvärt om verkar det ju som. Däremot är ju frågeställningen huruvida Tesla tjänar mer pengar än VW om 3 år och mitt resonemang, som egentligen bara var lite kommentar till Olof, var att VW står inför höga kostnader ganska snart. Vi må vara elbilsoptimister till stor del här men det känns ju ganska rimligt att det om 3 år finns en märkbart minskande efterfrågan på ICE.backe skrev:Just det, det har nog VW glömt bort...Franz skrev:Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Eller är det precis det som har pratat om att man kanske kommer behöva göra sig av med 30 000 anställda genom uppsägningar och andra pensionspaket m.m. Man konverterar även befintliga fabriker till BEV-fabriker vilket såklart löser att man inte sitter med överkapacitet.
Självklart har man en plan för detta med en satt budget.
Sen kanske det går åt skogen ändå, men där får vi nog vänta och se vad som händer på samma sätt som vi får göra vad gäller Teslas framtid.
Driver sajten Car.info
- Olof Tenghoff
- Teslaägare
- Inlägg: 172
- Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
- Ort: Florida
- Referralkod: ts.la/olof1715
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Bra fråga, ska försöka förklara vad jag menade. Har förstått från bekanta inom bilindustrin att det tar i storleksordningen tio år för företag som VW att gå från investeringsbeslut för en ny modell till produktion. Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik. Gammal fordonsteknik borde leda till högre kostnad per egenskap (price-performance) eller vad man ska kalla det. Tesla verkar klara beslut till produktions-processen snabbare. Sedan gissar jag baserat på Teslas extrema innovationstakt inom tillverkning att produktionskostnaden blir lägre än VWs även om produkten vore likvärdig. Så där har vi två faktorer som samverkar.backe skrev:Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Varför är det svårt? Du kanske har rätt men en liten motivering vore intressant.
På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar.
När det gäller Kina så har de ju ett lägre kostnadsläge och lokala producenter av både batterier och elektronik och möjlighet till ett övertag i logistikkedjan för dessa viktiga bitar. Konkurrensen Huawei mot Ericsson har väl visat att kineserna kan pressa priser på avancerade industriprodukter om de vill.
Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Teslaägare sedan 2013
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Man föreställer ju sig att det är lättare att tjäna pengar på tillverkningen av ett fåtal modeller med väldigt få valmöjligheter (Tesla) jämfört med väldigt många valmöjligheter och modeller (VW) ska man tjäna pengar på det förutsätter det väl ett högre pris och det är väl svårt att bygga bilar lika snabbt som Tesla om det är många olika utföranden av samma modell.
Audi tex har/hade tex väldigt många valmöjlighet tex svankstöd eller ej, när jag kollade på en för 23 år sedan
Audi tex har/hade tex väldigt många valmöjlighet tex svankstöd eller ej, när jag kollade på en för 23 år sedan
Re: Tesla går om VW om ca 3 år?
Jag säger inte emot, men nu jämför du Teslas vinst/bil mot VW vilket är en helt annan sak än om VW kan få lönsamhet i sin tillverkning av elbilar. Dock som jag har förstått det så har VW redan lönsamhet på sina elbilar(ganska god sådan på det dom tillverkar i Kina).Olof Tenghoff skrev:Bra fråga, ska försöka förklara vad jag menade. Har förstått från bekanta inom bilindustrin att det tar i storleksordningen tio år för företag som VW att gå från investeringsbeslut för en ny modell till produktion. Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik. Gammal fordonsteknik borde leda till högre kostnad per egenskap (price-performance) eller vad man ska kalla det. Tesla verkar klara beslut till produktions-processen snabbare. Sedan gissar jag baserat på Teslas extrema innovationstakt inom tillverkning att produktionskostnaden blir lägre än VWs även om produkten vore likvärdig. Så där har vi två faktorer som samverkar.backe skrev:Olof Tenghoff skrev:Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Varför är det svårt? Du kanske har rätt men en liten motivering vore intressant.
På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar.
När det gäller Kina så har de ju ett lägre kostnadsläge och lokala producenter av både batterier och elektronik och möjlighet till ett övertag i logistikkedjan för dessa viktiga bitar. Konkurrensen Huawei mot Ericsson har väl visat att kineserna kan pressa priser på avancerade industriprodukter om de vill.
Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Tesla Model S började planeras runt 2008 och Model 3 2012-2013, vilket borde innebära att deras bilar bygger på ännu äldre teknik...Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik.
Sen tror jag att vi kommer få sen en snabbare innovationstakt från de flesta bolagen nu när man skiftar över mot elbilar, har man väl en bra plattform(inte så lätt att få till, jag vet) så blir det mindre komplicerat att bygga vidare på den på det sättet som Tesla har gjort.
Man behöver egentligen bara en drivlina och plattform(förenklat, kommer troligen krävas kanske 3 olika för VAG) oavsett vilken bil man tillverkar, till skillnad mot ICE där man kanske sitter på 20-30 kombinationer av växellådor och motorer, sen bultas dom in i 6-7 olika plattformar och i dessa så har man ungefär lika många kombinationer av gränssnitt mot föraren i form av navi infotainment m.m.
Sett i backspegeln så låter detta så klart idiotiskt, men det kommer alltid komma vägskäl inom industrier där man helt plötsligt undrar vad man höll på med tidigare, nu gäller det bara att anpassa sig och försöka hänga på