Tesla går om VW om ca 3 år?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla går om VW om ca 3 år?

Inlägg av Franz »

backe skrev:
Franz skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.
Att bli sittande på överflödig kapacitet för ICE-fordon kan säkert till och med leda till ökade kostnader. Det bör rimligtvis vara en hel del personer som är knutna till just motorutveckling/tillverkning som inte passar in längre i en mer elbilsinriktad koncern och därmed behöver avskedas. Rimligtvis är detta knutet till en hel del kostnader. Även en hel del produktionsutrustning etc. kommer ju behöva pensioneras i förtid och troligtvis är andrahandsmarknaden för sådant obefintlig vilket mer eller mindre innebär att man behöver betala för att bli av med det hela.
Just det, det har nog VW glömt bort...

Eller är det precis det som har pratat om att man kanske kommer behöva göra sig av med 30 000 anställda genom uppsägningar och andra pensionspaket m.m. Man konverterar även befintliga fabriker till BEV-fabriker vilket såklart löser att man inte sitter med överkapacitet.

Självklart har man en plan för detta med en satt budget.

Sen kanske det går åt skogen ändå, men där får vi nog vänta och se vad som händer på samma sätt som vi får göra vad gäller Teslas framtid.
Det är ju inte så att det påstås av VW missat det hela. Tvärt om verkar det ju som. Däremot är ju frågeställningen huruvida Tesla tjänar mer pengar än VW om 3 år och mitt resonemang, som egentligen bara var lite kommentar till Olof, var att VW står inför höga kostnader ganska snart. Vi må vara elbilsoptimister till stor del här men det känns ju ganska rimligt att det om 3 år finns en märkbart minskande efterfrågan på ICE.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Tesla går om VW om ca 3 år?

Inlägg av Olof Tenghoff »

backe skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.

Varför är det svårt? Du kanske har rätt men en liten motivering vore intressant.
På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar.
Bra fråga, ska försöka förklara vad jag menade. Har förstått från bekanta inom bilindustrin att det tar i storleksordningen tio år för företag som VW att gå från investeringsbeslut för en ny modell till produktion. Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik. Gammal fordonsteknik borde leda till högre kostnad per egenskap (price-performance) eller vad man ska kalla det. Tesla verkar klara beslut till produktions-processen snabbare. Sedan gissar jag baserat på Teslas extrema innovationstakt inom tillverkning att produktionskostnaden blir lägre än VWs även om produkten vore likvärdig. Så där har vi två faktorer som samverkar.
När det gäller Kina så har de ju ett lägre kostnadsläge och lokala producenter av både batterier och elektronik och möjlighet till ett övertag i logistikkedjan för dessa viktiga bitar. Konkurrensen Huawei mot Ericsson har väl visat att kineserna kan pressa priser på avancerade industriprodukter om de vill.

Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Tesla går om VW om ca 3 år?

Inlägg av wannabee »

Man föreställer ju sig att det är lättare att tjäna pengar på tillverkningen av ett fåtal modeller med väldigt få valmöjligheter (Tesla) jämfört med väldigt många valmöjligheter och modeller (VW) ska man tjäna pengar på det förutsätter det väl ett högre pris och det är väl svårt att bygga bilar lika snabbt som Tesla om det är många olika utföranden av samma modell.

Audi tex har/hade tex väldigt många valmöjlighet tex svankstöd eller ej, när jag kollade på en för 23 år sedan :roll:
backe
Inlägg: 1742
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla går om VW om ca 3 år?

Inlägg av backe »

Olof Tenghoff skrev:
backe skrev:
Olof Tenghoff skrev:
Bra analys för Tesla-sidan av ekvationen. På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar. De kommer att konkurrera med den price/performance som kommer att gälla från Tesla och Kina. Lägg till det att när övergången kommer, dvs ICE-marknaden kollapsar, så måste VW sprida sina fasta ICE-kostnader över färre ICE-bilar -> lägre marginaler. Därför går nog Tesla om tidigare än om tre år.

Varför är det svårt? Du kanske har rätt men en liten motivering vore intressant.
På VW sidan kanske det är svårt att göra vinst på elbilar.
Bra fråga, ska försöka förklara vad jag menade. Har förstått från bekanta inom bilindustrin att det tar i storleksordningen tio år för företag som VW att gå från investeringsbeslut för en ny modell till produktion. Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik. Gammal fordonsteknik borde leda till högre kostnad per egenskap (price-performance) eller vad man ska kalla det. Tesla verkar klara beslut till produktions-processen snabbare. Sedan gissar jag baserat på Teslas extrema innovationstakt inom tillverkning att produktionskostnaden blir lägre än VWs även om produkten vore likvärdig. Så där har vi två faktorer som samverkar.
När det gäller Kina så har de ju ett lägre kostnadsläge och lokala producenter av både batterier och elektronik och möjlighet till ett övertag i logistikkedjan för dessa viktiga bitar. Konkurrensen Huawei mot Ericsson har väl visat att kineserna kan pressa priser på avancerade industriprodukter om de vill.

Stämmer det eller är jag ute och cyklar?
Jag säger inte emot, men nu jämför du Teslas vinst/bil mot VW vilket är en helt annan sak än om VW kan få lönsamhet i sin tillverkning av elbilar. Dock som jag har förstått det så har VW redan lönsamhet på sina elbilar(ganska god sådan på det dom tillverkar i Kina).
Det skulle innebära att VW modeller om tre år, vilket ju var det tråden gällde, bygger på idag minst 7 årig teknik.
Tesla Model S började planeras runt 2008 och Model 3 2012-2013, vilket borde innebära att deras bilar bygger på ännu äldre teknik...

Sen tror jag att vi kommer få sen en snabbare innovationstakt från de flesta bolagen nu när man skiftar över mot elbilar, har man väl en bra plattform(inte så lätt att få till, jag vet) så blir det mindre komplicerat att bygga vidare på den på det sättet som Tesla har gjort.

Man behöver egentligen bara en drivlina och plattform(förenklat, kommer troligen krävas kanske 3 olika för VAG) oavsett vilken bil man tillverkar, till skillnad mot ICE där man kanske sitter på 20-30 kombinationer av växellådor och motorer, sen bultas dom in i 6-7 olika plattformar och i dessa så har man ungefär lika många kombinationer av gränssnitt mot föraren i form av navi infotainment m.m.

Sett i backspegeln så låter detta så klart idiotiskt, men det kommer alltid komma vägskäl inom industrier där man helt plötsligt undrar vad man höll på med tidigare, nu gäller det bara att anpassa sig och försöka hänga på :)
Skriv svar