Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3283
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av Maw »

I så fall blir Tesla mindre vertikalt integrerat vilket jag är övertygad om är helt rätt väg att gå när tiden är mogen.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av tesla newbie »

Tesla är mer vertikalt integrerade eftersom de gör hårdvaran, läs kretskorten, i de olika modulerna själva. På detta sätt kan de göra större kort med fler komponenter på jämfört med andra tillverkare. T.ex är infotainmentsystem, CAN gateway och Wi-Fi modemet, samlade på ett kretskort i Model 3 och y. I flertalet andra bilar är det tre separata datorer med CAN bus, eller ethernet emellan. Däremot så köper de givetvis in många av komponenterna på kortet, som processorer, minne med mera. De gör dock Asic chipet i AP datorn själva. Att samla mer och mer komponenter på ett och samma kort verkar vara en trend i industrin, eftersom vi gör liknande saker där jag arbetar. Det som tidigare var en helt separat låda, blir ett chip pÅ kortet och sedan drar man t.ex ethernet direkt på kortet istället för med sladdar mellan separata lådor.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av martinot »

tesla newbie skrev:
Tesla är mer vertikalt integrerade eftersom de gör hårdvaran, läs kretskorten, i de olika modulerna själva. På detta sätt kan de göra större kort med fler komponenter på jämfört med andra tillverkare. T.ex är infotainmentsystem, CAN gateway och Wi-Fi modemet, samlade på ett kretskort i Model 3 och y. I flertalet andra bilar är det tre separata datorer med CAN bus, eller ethernet emellan. Däremot så köper de givetvis in många av komponenterna på kortet, som processorer, minne med mera. De gör dock Asic chipet i AP datorn själva. Att samla mer och mer komponenter på ett och samma kort verkar vara en trend i industrin, eftersom vi gör liknande saker där jag arbetar. Det som tidigare var en helt separat låda, blir ett chip pÅ kortet och sedan drar man t.ex ethernet direkt på kortet istället för med sladdar mellan separata lådor.
En annan fördel är att de skriver mjukvaran/firmware själva. Det har minskat komponentbristen genom att de snabbt kunnat portera/skriva om koden för nya mikrokontrollers när det blivit svårt att få leverans av vissa.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av martinot »

Här är rätt intressant vad Fords CEO säger om Tesla att deras grepp och egna vägar leder till lägre komplexitet (och i förlängningen lägre kostnader):
Third, the product itself is highly differentiated from the rest of the ICE field and complexity is tiny, compared to OEMs. That allows them to have enormous reuse. Reuse that we’ve never seen in our ICE business. Tesla can scale quickly because of that complexity reduction. They can drive cost down, which they have. They can keep processes simple.
https://electrek.co/2021/11/08/ford-ceo ... ev-better/
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av Zalman3 »

Tesla ligger före med batterier som klarar högre temperatur innan man måste ta till kylning.
Bättre invertrar som ger högre verkningsgrad.

Men varför har då den mindre och svagare ID.3 inte bättre räckvidd än Model 3? Den amerikanska sedanen lämnar trots allt 239 kW och har en toppfart på 225 km/h medan 125 kW starka ID.3 har en elektronisk fartspärr vid 160 km/h.

Synar man batteritemperaturen i motorvägsfart blir det dock solklart ganska snabbt: Teslas batterier tål generellt högre temperaturer och kräver därför mindre energi för kylningen. Medan Teslas batteritemperatur stiger i det närmaste linjärt till 42 grader under en tre timmar lång motorvägskörning, aktiveras Volkswagens kylsystem redan efter 45 minuter vid en batteritemperatur på runt 33 grader. Tysken försöker även att hålla temperaturen konstant vilket resulterar i en allt annat än linjär momentkurva.

Under hög belastning jobbar elmotorer mycket effektivt och ju starkare motor, desto effektivare är den. Men även här finns ett undantag: från 130 km/h minskar VW-motorns effektivitet på grund av ett ökat kylningsbehov.

– Tesla använder sig av modernare elektronik, bland annat en växelriktare med kiselkarbidteknik. Volkswagen å andra sidan använder sig av en inverter med IGBT-teknik (Insulated Gate Bipolar Transistor), berättar Steinsträter.

Med hjälp av diagram förtydligas Teslalösningens högre invertereffektivitet. 

Hos Tesla är verkningsgraden 97 procent under full belastning, medan Volkswagen får se sig slagen med en verkningsgrad runt 93 procent.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... kt-testas/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jerka
Inlägg: 936
Blev medlem: 25 mar 2016 21:19

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av Jerka »

Allt det här är säkert bra men resulterar det verkligen i bättre produkter än konkurrenternas? Många av de saker folk vill ha lyser fortfarande med sin frånvaro, som fungerande regnsensor eller automatiskt helljus.

Sen finns det också en poäng i en viss konservatism. Det som är gammalt och välbeprövat är kanske inte alltid det mest spännande, men det fungerar i regel. Inför man förändringar i rask takt finns det en risk att man pajat saker, vilket de flesta mjukvaruföretag känner till. Det var ju t.ex. bara häromdagen som vissa teslaägares upplåsningsfunktion i appen slutade fungera. De flesta företag jobbar med strikta förändringsprotokoll, riskanalyser osv. Och de gör det inte för att det är kul utan för att säkerställa att man inte råkar ut för oförutsedda problem längre fram.

Det ska sägas att jag inte har någon insikt alls i Teslas kvalitetssystem. Antagligen har de tänkt på allt det där. Det är bara det att jag alltid drar öronen åt mig när någon påstår att Tesla är världsledande på än det ena, än det andra. Den industriella revolutionen hände för över 100 år sedan. Ända sedan Henry Fords dagar har man byggt bilar och förfinat alla detaljer i processen. Jag tror på sikt att Tesla, kanske med vissa undantag, närmar sig de andra och inte tvärtom.
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av tesla newbie »

Fast även andra bilföretag går i Teslas riktning. Volkswagen har i MEB-bilarna också gått i riktning mot färre kontrollenheter och samlat fler funktioner i en och samma kontrollenhet. Skillnaden är att VW köper sin från Continental: https://www.continental.com/en/press/pr ... 2-icas-vw/

Så det troliga är nog att fler företag börjar göra som Tesla istället för tvärtom. Det är det enda sättet de kan få till OTA av annat än infotainment till exempel.
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor. Dock blir det ju fel även på traditionella bilar trots att de testas och provas ut ordentligt. På min förra BMW X3 så fick jag byta EGR-ventil två gånger innan den började fungera som den ska.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.

Tesla har väldigt klart för sig vad som driver deras försäljning och det är inte brist på panel-gaps, hög kvalitet på lack eller perfekt automatik för helljus eller torkare eller komfort eller en tyst bil.

Lite förenklat så är deras kund är nörden som vill ha egenskaper från en sportbil fast som en vardagsbil. Noll till hundra, nördiga features som nödvändigtvis inte är användbara och så vidare. Kunderna vill kunna säga att man har en bil med spel i och pruttkuddar, även fast de tillför något (viktigt) värde i vardagen.

Dom bedömer att det är viktigare att höja marginalen per bil med några dollar än att sätta dit en fysisk regnsensor. Det samma gäller AP-sensorer. Ju billigare ju bättre gäller på dessa områden. Resultaten blir därefter på de områden som Tesla inte prioriterar.

Jag kan rekommendera denna bok på området:
https://www.blueoceanstrategy.com/blue- ... tegy-book/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av martinot »

Jerka skrev:
Allt det här är säkert bra men resulterar det verkligen i bättre produkter än konkurrenternas? Många av de saker folk vill ha lyser fortfarande med sin frånvaro, som fungerande regnsensor eller automatiskt helljus.
Visst har Tesla negativa egenskaper och aspekter. Frånvaro av regnsensor (finns ingen alls) på M3 och MY är ett typexempel på nackdel och felaktigt beslut (som jag tycker personligen). Men nämn en enda bil som är 100% helt perfekt?

All bilar som jag någonsin använt i mitt liv, har alltid haft några dumheter och nackdelar. 100% perfekt kan man drömma om, men i verkligheten har jag än så länge aldrig träffat på det.

Som konsument av transportfordon så får man nog helt enkelt acceptera, även om det låter hemskt, att ingen bil kommer någonsin vara helt perfekt ur precis alla aspekter för alla kunder. Man får helt enkelt var och en försöka balansera olika bilars/transportfordons olika +/- och sedan välja den kompromiss som är bäst (eller minst dålig, beroende på hur man ser på det filosofiskt) efter ens egna behov och prioriteringar.

Trots att jag tycker M3 har en nackdel med avsaknad av regnsensor, så valde jag i somras att återigen köpa en ny M3. Varför? Trots problemet med avsaknad av regnsensor så kunde jag inte finna en bättre kompromiss och helhet gällande de krav jag hade på transportfordon för mina behov och min situation.

Så visst har produkter, inklusive olika fordon/transportlösningar, vissa negativa aspekter och egenskaper, men även om det är bra att vara medveten om de så får man inte stirra sig för blind på dessa detaljer, och missa de stora helheten och helhetslösningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
tesla newbie
Inlägg: 500
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av tesla newbie »

spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.
Jag tror snarare att de nedprioriterat den funktionen för att fokusera på att få till FSD. Om de lade ner lika mycket krut på att träna det neurala nätverket för regnsensor, som de lägger på FSD så skulle regnsensorn vara fantastisk i dagsläget. Av samma skäl så kan en Tesla köra sig själv i stadstrafik (i alla fall ibland), men självparkeringsfunktionen är medioker jämfört med andra tillverkare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av spacecoin »

tesla newbie skrev:
spacecoin skrev:
tesla newbie skrev:
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.
Jag tror snarare att de nedprioriterat den funktionen för att fokusera på att få till FSD. Om de lade ner lika mycket krut på att träna det neurala nätverket för regnsensor, som de lägger på FSD så skulle regnsensorn vara fantastisk i dagsläget. Av samma skäl så kan en Tesla köra sig själv i stadstrafik (i alla fall ibland), men självparkeringsfunktionen är medioker jämfört med andra tillverkare.
Det var exakt det jag sa. Dom har valt sina tre-fyra parametrar för differentiering. Resten skiter dom i. Det är smart för dom och lite smått frustrerande som kund.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11514
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av martinot »

Jag skulle säga att det som gör att Tesla är duktiga på så är det ju hantering av termodynamik och värmesystem det viktigaste. Det är just denna expertis inom värmesystem som gör att tesla kan har enorm prestanda, lång räckvidd och snabb väl fungerande snabbladdning.

Värme/kylsystemet, och Teslas ingenjörskunnande runt det, är verkligen nyckeln till deras lösningar för effektiva elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin

Inlägg av Zalman3 »

Intervju med Joe Justice.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar