Allt det här är säkert bra men resulterar det verkligen i bättre produkter än konkurrenternas? Många av de saker folk vill ha lyser fortfarande med sin frånvaro, som fungerande regnsensor eller automatiskt helljus.
Sen finns det också en poäng i en viss konservatism. Det som är gammalt och välbeprövat är kanske inte alltid det mest spännande, men det fungerar i regel. Inför man förändringar i rask takt finns det en risk att man pajat saker, vilket de flesta mjukvaruföretag känner till. Det var ju t.ex. bara häromdagen som vissa teslaägares upplåsningsfunktion i appen slutade fungera. De flesta företag jobbar med strikta förändringsprotokoll, riskanalyser osv. Och de gör det inte för att det är kul utan för att säkerställa att man inte råkar ut för oförutsedda problem längre fram.
Det ska sägas att jag inte har någon insikt alls i Teslas kvalitetssystem. Antagligen har de tänkt på allt det där. Det är bara det att jag alltid drar öronen åt mig när någon påstår att Tesla är världsledande på än det ena, än det andra. Den industriella revolutionen hände för över 100 år sedan. Ända sedan Henry Fords dagar har man byggt bilar och förfinat alla detaljer i processen. Jag tror på sikt att Tesla, kanske med vissa undantag, närmar sig de andra och inte tvärtom.
Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Fast även andra bilföretag går i Teslas riktning. Volkswagen har i MEB-bilarna också gått i riktning mot färre kontrollenheter och samlat fler funktioner i en och samma kontrollenhet. Skillnaden är att VW köper sin från Continental: https://www.continental.com/en/press/pr ... 2-icas-vw/
Så det troliga är nog att fler företag börjar göra som Tesla istället för tvärtom. Det är det enda sättet de kan få till OTA av annat än infotainment till exempel.
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor. Dock blir det ju fel även på traditionella bilar trots att de testas och provas ut ordentligt. På min förra BMW X3 så fick jag byta EGR-ventil två gånger innan den började fungera som den ska.
Så det troliga är nog att fler företag börjar göra som Tesla istället för tvärtom. Det är det enda sättet de kan få till OTA av annat än infotainment till exempel.
Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor. Dock blir det ju fel även på traditionella bilar trots att de testas och provas ut ordentligt. På min förra BMW X3 så fick jag byta EGR-ventil två gånger innan den började fungera som den ska.
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.tesla newbie skrev:Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Tesla har väldigt klart för sig vad som driver deras försäljning och det är inte brist på panel-gaps, hög kvalitet på lack eller perfekt automatik för helljus eller torkare eller komfort eller en tyst bil.
Lite förenklat så är deras kund är nörden som vill ha egenskaper från en sportbil fast som en vardagsbil. Noll till hundra, nördiga features som nödvändigtvis inte är användbara och så vidare. Kunderna vill kunna säga att man har en bil med spel i och pruttkuddar, även fast de tillför något (viktigt) värde i vardagen.
Dom bedömer att det är viktigare att höja marginalen per bil med några dollar än att sätta dit en fysisk regnsensor. Det samma gäller AP-sensorer. Ju billigare ju bättre gäller på dessa områden. Resultaten blir därefter på de områden som Tesla inte prioriterar.
Jag kan rekommendera denna bok på området:
https://www.blueoceanstrategy.com/blue- ... tegy-book/
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Visst har Tesla negativa egenskaper och aspekter. Frånvaro av regnsensor (finns ingen alls) på M3 och MY är ett typexempel på nackdel och felaktigt beslut (som jag tycker personligen). Men nämn en enda bil som är 100% helt perfekt?Jerka skrev:Allt det här är säkert bra men resulterar det verkligen i bättre produkter än konkurrenternas? Många av de saker folk vill ha lyser fortfarande med sin frånvaro, som fungerande regnsensor eller automatiskt helljus.
All bilar som jag någonsin använt i mitt liv, har alltid haft några dumheter och nackdelar. 100% perfekt kan man drömma om, men i verkligheten har jag än så länge aldrig träffat på det.
Som konsument av transportfordon så får man nog helt enkelt acceptera, även om det låter hemskt, att ingen bil kommer någonsin vara helt perfekt ur precis alla aspekter för alla kunder. Man får helt enkelt var och en försöka balansera olika bilars/transportfordons olika +/- och sedan välja den kompromiss som är bäst (eller minst dålig, beroende på hur man ser på det filosofiskt) efter ens egna behov och prioriteringar.
Trots att jag tycker M3 har en nackdel med avsaknad av regnsensor, så valde jag i somras att återigen köpa en ny M3. Varför? Trots problemet med avsaknad av regnsensor så kunde jag inte finna en bättre kompromiss och helhet gällande de krav jag hade på transportfordon för mina behov och min situation.
Så visst har produkter, inklusive olika fordon/transportlösningar, vissa negativa aspekter och egenskaper, men även om det är bra att vara medveten om de så får man inte stirra sig för blind på dessa detaljer, och missa de stora helheten och helhetslösningen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
-
- Inlägg: 502
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Jag tror snarare att de nedprioriterat den funktionen för att fokusera på att få till FSD. Om de lade ner lika mycket krut på att träna det neurala nätverket för regnsensor, som de lägger på FSD så skulle regnsensorn vara fantastisk i dagsläget. Av samma skäl så kan en Tesla köra sig själv i stadstrafik (i alla fall ibland), men självparkeringsfunktionen är medioker jämfört med andra tillverkare.spacecoin skrev:Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.tesla newbie skrev:Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Det var exakt det jag sa. Dom har valt sina tre-fyra parametrar för differentiering. Resten skiter dom i. Det är smart för dom och lite smått frustrerande som kund.tesla newbie skrev:Jag tror snarare att de nedprioriterat den funktionen för att fokusera på att få till FSD. Om de lade ner lika mycket krut på att träna det neurala nätverket för regnsensor, som de lägger på FSD så skulle regnsensorn vara fantastisk i dagsläget. Av samma skäl så kan en Tesla köra sig själv i stadstrafik (i alla fall ibland), men självparkeringsfunktionen är medioker jämfört med andra tillverkare.spacecoin skrev:Det är ju inte att dom inte kan. Det är ju att dom inte vill.tesla newbie skrev:Men visst är det irriterande att en så högteknologisk bil som Tesla inte ens kan få till en bra regnsensor
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Jag skulle säga att det som gör att Tesla är duktiga på så är det ju hantering av termodynamik och värmesystem det viktigaste. Det är just denna expertis inom värmesystem som gör att tesla kan har enorm prestanda, lång räckvidd och snabb väl fungerande snabbladdning.
Värme/kylsystemet, och Teslas ingenjörskunnande runt det, är verkligen nyckeln till deras lösningar för effektiva elbilar.
Värme/kylsystemet, och Teslas ingenjörskunnande runt det, är verkligen nyckeln till deras lösningar för effektiva elbilar.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Tesla-principen: smidighet och snabbhet i bilindustrin
Intervju med Joe Justice.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension