Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av MWall »

Vilken dryg jävel han är ändå. Som att jag som Tesla-ägare är nåt slags jävla fjant som kommer från ingenstans och inte förstår mig på "riktiga bilar"?
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Teslawessla »

Skulle inte lägga en krona på varken mercedes eller annan tysk bil däremot vart det 2 teslor på ett år. (Frugan vart avundsjuk) en lycklig fru skapar ett lyckligt hem. Efter 25 år med körkort och 5k mil om året och säkert över hundratals bilar i mitt namn så är Teslan den bästa. Punkt slut.
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av AndersB_Hson »

Håller med till fullo, han till höger är uberdryg. Så jag som nöjd Teslaägare ska skämmas för att jag är nöjd med min bil. What?? Jag har säkert inte åkt i så många fancy bilar som han har gjort men om jag är nöjd med mitt bilval så är väl det bra. Nä, för jag ska ställa krav på massa skit som att ljudet från dörren när den stängs ska låta på ett visst sätt, bara för att ta ett exempel.
Jag förstår att han provocerar och han lyckas faktiskt, jag går igång på detta, erkänner att pulsen gick upp under inslaget.
Varför har bilnördar så svårt att acceptera att Teslaägare är nöjda med sin bil, i nöjdhetsundersökningen som Consumer Reports gjorde nyligen kom väl i stort sett samtliga Teslamodeller högt upp i rankingen, det beror ju på nåt. Vad det beror på kan ju diskuteras men att folk är nöjda överlag verkar ju vara ställt utom tvivel. Men bilnördar generellt har svårt att ta in den verklighetsbilden, är ju bättre att tycka att Teslaägarna är hjärntvättade sektmedlemmar som tillber Elon mest hela dagarna...
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
chox
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 17 maj 2021 12:05
Ort: Rimforsa

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av chox »

Peder har ju en poäng. För bilkörning är skärmar absolut inte bättre än knappar, och Tesla ledde utvecklingen in på det spåret. Och "smäck & skit" tror jag de flesta här känner emellanåt, även om fördelarna med bilen är gigantiska.
S85 -14
Saab med dragkrok
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av MWall »

chox skrev:
Peder har ju en poäng. För bilkörning är skärmar absolut inte bättre än knappar, och Tesla ledde utvecklingen in på det spåret. Och "smäck & skit" tror jag de flesta här känner emellanåt, även om fördelarna med bilen är gigantiska.
Javisst. Tesla bygger mediokra bilar men hans nedlåtande attityd är tråkig ändå.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Homer »

Det låter som när Apple släppte iPhone och lurade konsumenterna att de ville ha touchskärm, spel och ett operativsystem som inte krävde verkstadsbesök för att uppdateras. När riktiga tillverkare som Ericsson och Nokia erbjöd både riktig knappsats och monofona ringsignaler.
Användarvisningsbild
AndersB_Hson
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 07 jan 2016 19:09
Ort: Ulricehamn

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av AndersB_Hson »

chox skrev:
Peder har ju en poäng. För bilkörning är skärmar absolut inte bättre än knappar, och Tesla ledde utvecklingen in på det spåret. Och "smäck & skit" tror jag de flesta här känner emellanåt, även om fördelarna med bilen är gigantiska.
Min uppfattning är att jag sitter i en bil med knappar o jag ska ändra nån inställning så går blicken under kort stund bort från vägen, på samma sätt som det gör när jag ändrar inställning på en skärm. Så min upplevelse är same-same. Finns det nån undersökning gjord på att knappar eller andra reglade skulle vara bättre? Och så måste jag erkänna att jag inte vet "smäck & skit" är, jag läser inte biltidningar så mycket, här får du, chox, eller nån annan gärna upplysa mig.
Det är nog mer jag som inte vill att Peder ska ha en poäng för att han är dryg, ha ha! Dags att få ner pulsen :)
Model 3 LR RWD svart/svart 18'', levererad 5/6 2019
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Jordad »

AndersB_Hson skrev:
chox skrev:
Peder har ju en poäng. För bilkörning är skärmar absolut inte bättre än knappar, och Tesla ledde utvecklingen in på det spåret. Och "smäck & skit" tror jag de flesta här känner emellanåt, även om fördelarna med bilen är gigantiska.
Min uppfattning är att jag sitter i en bil med knappar o jag ska ändra nån inställning så går blicken under kort stund bort från vägen, på samma sätt som det gör när jag ändrar inställning på en skärm. Så min upplevelse är same-same. Finns det nån undersökning gjord på att knappar eller andra reglade skulle vara bättre? Och så måste jag erkänna att jag inte vet "smäck & skit" är, jag läser inte biltidningar så mycket, här får du, chox, eller nån annan gärna upplysa mig.
Det är nog mer jag som inte vill att Peder ska ha en poäng för att han är dryg, ha ha! Dags att få ner pulsen :)
Mycket sköts även automatskt i en Tesla så man slipper trycka på knappar. Vanliga bilar har ganska många procedurer man måste hålla på med. Startknapp, handbromsknapp, en knapp till för att trycka i e-läget på hybriden och sedan en sista knapp för att tillåta växelspaken att röra sig varje gång man ska iväg. Skönt att slippa sådant.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10892
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Jerker »

Jag tänker inte titta på filmen. En person som jag finns antagligen inte i hans föreställningsvärld. För mig är en bil ett transportmedel, en laståsna och ett draglok. Jag skiter i hur dörrarna låter när de stängs, imponeras inte av stora fälgar, bryr mig inte om en repa i lacken eller om den blir smutsig invändigt. Dessutom har jag valt elbil av miljöskäl, så jag gäspar åt tiondelars skillnad i accelerationsförmåga. Tycker det är bra att elbilar låter mycket mindre för jag har aldrig fattat det roliga i brölande motorer.

8-)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Delta »

Nån som saknar rattlåset? GM´s brustna fjäder i detsamma som orsakade massor med dödsolyckor är i alla fall inget jag saknar. En PIN-kod är både säkrare, billigare och smidigare. Är ganska säker på att någon som tänker utanför boxen på Tesla kan sträcka på sig. Är även trött på all TV-reklam från andra tillverkare med svagare produkter tvingas spendera sura pengar på. OK jag är en hjärntvättad fanboy. :D
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2312
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av mans71 »

Äh, att vara dryg är ju hans grej. :) I viss mån har han ju rätt. Inte att det är Teslaägarnas fel, men om nu andra tillverkare blir så stressade av Tesla så dom glömmer sina kärnvärden och släpper hafsiga produkter bara för att Tesla kommer undan med det är det ju inte så bra.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3226
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Niklas Z »

Jag har svårt att förstå en del av diskussionen om skärm med nästan alla funktioner vs mer traditionellt utformat användargränssnitt. När jag köpte min Tesla hade jag kört konventionella bilar (i och för sig med BMW:s iDrive de senaste 15 åren) i 37 år, men det gick ganska smärtfritt och snabbt att komma igång med Teslas koncept. Det fungerar bra, likaså fungerar konventionell instrumentering och reglage bra. Det handlar mer om hur det är utformat inom ramen för respektive koncept, än om vilket koncept som är det bästa. För mig är det här lite av en icke-fråga, som inte kommer att avgöra nästa bilköp. Jag har svårt att förstå hur folk kan bry sig så mycket om detta.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av martinot »

Peter är som en red neck, bara mer skrytsam och pinsam. Sätt honom tillsammans med "drängarna" så har ni samma skrot och korn.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Peter är som en red neck, bara mer skrytsam och pinsam. Sätt honom tillsammans med "drängarna" så har ni samma skrot och korn.
Håller dig till fullo men tycker han är lite kul, har inte sett denna dock. Men har säkert till viss del rätt men utrycker sig kanske inte så ödmjukt.
27,8 kWp solceller
Teslawessla
Inlägg: 85
Blev medlem: 10 dec 2020 17:46

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Teslawessla »

Synd att vi äkta rednecks får skit för vad fakes gör. Han har inte haft rödare nacke än mig nånsin..sen av videon såg tyckte jag han mer vara som en anabola becknare... just my 5 cents.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19517
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
Peter är som en red neck, bara mer skrytsam och pinsam. Sätt honom tillsammans med "drängarna" så har ni samma skrot och korn.
Tänkte precis skriva nåt liknande…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av bonath »

Försökte också kolla på (hela) videon men orkade inte.
Att inte Alrik skriker HÅLL KÄFTEN är otroligt... :evil:
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av Aida »

Jag tycker att Peder har många poänger i vad han säger:
1. Mercedes nya modeller är ju inte så imponerande vad gäller Mercas kärnvärden som fin materialkvalitet och ljudkomfort mm. De känns inte tidlösa eller klassiskt eleganta längre utan lite fånigt moderna. Lite som när farfar tar på sig kepsen bakochfram och ska lyssna på gangstarap - Det blir inte ballt. Bara pinsamt. Jag vet inte om det är Teslas fel enbart dock? Mina fördomar säger kineser, ryssar och emirataraber. Det ska lysa o blinka va flashigt.
2. Tesla har haft alldeles för dålig kvalitet på kaross, lack och konstruktionslösningar fram tills typ nu. Model 3 har ju förbättrats radikalt (se Munros videor och intryck) samt nu är sammansättningskvaliteten bra i de kinabyggda bilarna - men ännu inte i Freemontbilarna.
3. Teslaägarna har trots detta stått ut med bilarna som inga andra ägare hade gjort. Detta eftersom de älskar sina bilar ändå och att det inte funnits något annat alternativ. Ägarna står ut med sina Tesla TROTS kvalitetsbristerna - de är inte likgiltiga för dem vilket man kunat se på detta forum genom åren.
4. Men då ska ju Tesla förbättra sin kvalitet - övriga ska ju inte sänka sin kvalitet. Jag tror det handlar om gigantiska kostnader för de andra biltillverkarna så de tar genvägar för att ha råd med omställningen. DVW säger ju att de går jämnt upp med ID3/4.
5. Nu börjar Tesla tjäna riktigt mkt pengar per bil - avsevärt mkt mer än andra biltillverkare lyckas med. Detta blir ju ett rött skynke framför varje VD och styrelse. Jag tror snarare de vanliga tillverkarna får tänka om och börja göra mer inhouse som Tesla. Ha kontroll på hela kedjan snarare än att köpa in allt från underleverantörer…

Sen sammanfattar Peder det lite burdust vilket är hans grej. Men mellan raderna erkänner han ju Teslas överlägsenhet…
Användarvisningsbild
UrbanL
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 dec 2018 19:27
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/urban10026

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av UrbanL »

Äsch, var det inte gjort med en stor glimt i ögat? De säger saker som mestadels stämmer, men lite provocerande -för att det väl är deras stil mest hela tiden. Lite som gamla "Top Gear" fast gjord på aspartam :-)

Var de är ute och cyklar lite är var de lägger skulden och hittar felstegen någonstans. Det är väl helt upp till Mercedes, Audi och BMW et al. vad de gör för designval. Tesla (eller Teslaägare) tvingar inte dem att bygga sakerna i smäck-plast eller klämma in gigantiska skärmar i bilarna med plojgränssnitt heller?

Att försöka trumfa Tesla med en större skärm är ju att helt missa poängen. Grejen är ju att bygga mjukvaran, menyerna så att de går att använda utan att försöka komma in i psyket på ett UI som ser ut att vara designat av en kommitté bestående av cheferna för fem konkurrerande avdelningar. Till exempel.

Jaja, jag ser det som lite harmlöst tjôt där de driver lite med allt och alla (menar de verkligen att det är Teslaägarnas fel? Ja...Neeej ...eller?).
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av zimpan »

Gääsp, Peder är en utdöende gammalmofig konservativ stofil som inte förstår sig på utveckling.
TM3 LR -21 MIC
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11458
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av martinot »

zimpan skrev:
Gääsp, Peder är en utdöende gammalmofig konservativ stofil som inte förstår sig på utveckling.
Exakt. För dagens moderna bilköpare så räcker inte den gamla tyska beprövade kassaskåpskänslan längre för att sälja bilar.

Tycker Christian förklarar detta mycket väl för herrarna Alrik och Peder här när han berättar varför hans M3P är en mycket roligare bil:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av MWall »

martinot skrev:
zimpan skrev:
Gääsp, Peder är en utdöende gammalmofig konservativ stofil som inte förstår sig på utveckling.
Exakt. För dagens moderna bilköpare så räcker inte den gamla tyska beprövade kassaskåpskänslan längre för att sälja bilar.

Tycker Christian förklarar detta mycket väl för herrarna Alrik och Peder här när han berättar varför hans M3P är en mycket roligare bil:

Fast jag tackar inte nej till en solidare bil med bättre utrustning ändå. Det ena utesluter inte det andra i mina ögon.
JockeX
Inlägg: 147
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av JockeX »

Min M3 LR har förändrat min uppfattning om bilar helt och hållet. Hur mycket journalisterna än försöker kommer de inte ifrån det oundvikliga i vad som håller på att hända.
Användarvisningsbild
zimpan
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 30 aug 2021 22:17
Ort: Åkersberga

Re: Allt är Teslaköparnas fel! Eller?

Inlägg av zimpan »

martinot skrev:
zimpan skrev:
Gääsp, Peder är en utdöende gammalmofig konservativ stofil som inte förstår sig på utveckling.
Exakt. För dagens moderna bilköpare så räcker inte den gamla tyska beprövade kassaskåpskänslan längre för att sälja bilar.

Tycker Christian förklarar detta mycket väl för herrarna Alrik och Peder här när han berättar varför hans M3P är en mycket roligare bil:

Peder var som ett fromt lamm när Christian berättade hur det är, inga protester och utfall alls.... :)
TM3 LR -21 MIC
Skriv svar