Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Utbrutet från en off-topic-diskussion i den här tråden:

"Volvo/Geely/Cevt/Kina"

viewtopic.php?f=29&t=27762&p=590348#p590348
spacecoin skrev:
SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
.../ Det jag är te efter är att Tesla inte styrs av sina värdeord. /.../ Det är lite fint, men naivt i min bok, att du tror det. /...
Jag har ju inte sett alla intervjuer/föreläsningar med Tarpenning och Musk men jag har sett väldig, väldigt många...

Om jag tolkar dig rätt så menar alltså du att Tarpenning och Musk ...vadå?... Ljuger?

Jag tror inte det.

Titta t.ex. på det här (det du postade ovan var 6:27 långt – det här är 'bara' 3:23 och det är nästan bara Elon som talar hela tiden. Och det är dessutom bara ~sju månader gammalt...

Tror du han ljuger? Det gör inte jag.

Elon ljuger ju eller mörkar sanningen precis hela tiden. Han kommunicerar idéer och prototyper som att det redan finns som produkter eller är strax klart HELA tiden, fast det inte ens är kanske ens är tydligt om det ens går att realisera. [1] Tror du han verkligen fjäskar för kommunistpartiet och deras massövervakning för att han tycker det är bra på riktigt?

Senast i förrgår sa han att "subsidies are bad". Hela Tesla och SpaceX är byggt på bidrag från staten. Det hade aldrig gått annars. Tiotals miljarder dollar har hans bolag fått i bidrag och skattelättnader. [2] Han säger inte mycket som inte direkt gynnar sin egen ekonomi eller hans bolag. [Mina understrykningar och siffror inom hakparenteser]
I guess I couldn't really let this one go... ;)

1. Nej.

2. Rätta mig om jag har fel – men ägde inte Elon ~11,7% av Paypal när Ebay köpte det för 1,5 miljarder USD 2002? Således hade han en förmögen på ca 175 miljoner USD 2002... Om hans mål var/är att bli rik – tror du verkligen att han hade startat ett elbilsföretag och en raketfirma!?... För det första: Räcker inte ~175 miljoner USD? För det andra: Fanns det inte då rätt mycket annat han hade kunnat göra istället ifall målet hade varit att bli så rik som möjligt?...

3. Bara för att man ljuger om en sak – dvs. i det här fallet "fjäskar för kommunistpartiet" – måste det med nödvändighet innebära att man ljuger om allt annat? Eller i det här specifika fallet: Att Elon ljuger i klippet ovan när han redogör för sin personliga syn på Teslas roll i relation till Man-Made Global Warming?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Oj, du är på hugget idag! :)

1. Vi håller med varandra! Elon fjäskar för Kina för att det gynnar Tesla.

2. Jag sa att han har nästan alltid en agenda; i detta fall att skydda Tesla från konkurrens. Det är ju inte bra om konkurrenter får stöd att bygga upp konkurrerande ladd-infrastruktur t.ex. Varför är han emot att staten går in med stöd för att snabba upp utvecklingen där tror du, om han nu älskar miljön? Tesla (knappast), SpaceX (kanske) eller SolarCity (inte en chans) skulle antagligen inte finnas utan bidrag, förmånliga lån eller hjälp med att bygga fabriker. Jag vänder mig mot hyckleriet, men det är typiskt CEO-stil.

3. Jag har ingen aning om han ljuger i klippet, men att tro han gör intervjun bara för att han har tid över och är uttråkad tycker jag är naivt. Han har ju en lång historia av att "böja sanningen" i alla fall. Varför tror du att han gör intervjun? Vad tror du han ser som avkastning för sin investerade tid?

Min bild är att Musk är varken mer eller mindre god än en den genomsnittlige entreprenören eller CEO:n. Han är däremot mycket smartare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ 2. Jag sa att han har nästan alltid en agenda; i detta fall att skydda Tesla från konkurrens. Det är ju inte bra om konkurrenter får stöd att bygga upp konkurrerande ladd-infrastruktur t.ex. Varför är han emot att staten går in med stöd för att snabba upp utvecklingen där tror du, om han nu älskar miljön? Tesla (knappast), SpaceX (kanske) eller SolarCity (inte en chans) skulle antagligen inte finnas utan bidrag, förmånliga lån eller hjälp med att bygga fabriker. Jag vänder mig mot hyckleriet, men det är typiskt CEO-stil. /...
Är inte insatt i SolarCity eller SpaceX.

Tesla har aldrig lobbat för subventioner. Det var GM som lobbade och fick igenom den federala elbilssubventionen i USA. Som jag förstått Elon så förespråkar han att man beskattar bort ohållbar ekonomisk aktivitet istället – dvs genom en så kallad Carbon Tax. Sedan ~två år tillbaka kan ingen som köper en Tesla i USA få någon statlig subvention. För ~två år sedan var den tidpunkt då Tesla 'fulltecknat' den kvoten. En kvot som som sagt då var ett resultat av aktivitet av GM.
spacecoin skrev:
.../ 3. Jag har ingen aning om han ljuger i klippet, men att tro han gör intervjun bara för att han har tid över och är uttråkad tycker jag är naivt. Han har ju en lång historia av att "böja sanningen" i alla fall. Varför tror du att han gör intervjun? Vad tror du han ser som avkastning för sin investerade tid? /...
Om jag förstått saken rätt så har du ett relativt stort intresse när det gäller utvecklingen av potentiellt autonoma fordon. Här har ju Elon kommit med tidsutfästelser som sedan visat sig inte stämma. Själv är jag inte särskilt intresserad av det här. Nu minns jag inte din syn på saken, men... personligen tycker jag det verkar vara rätt knepigt att åstadkomma... Oavsett är det ju uppenbart oerhört komplext att utveckla självkörande bilar...

Mitt intresse i Tesla är i princip enbart utifrån en miljö- och klimataspekt. Och som jag förstår det så skedde den här intervjun inom ramen för något slags samarbete mellan the Musk Foundation och the X Prize Foundation i samband med att de tillkännagav the 100 Million prize announcement. Alltså helt i linje med vad Elon säger om Man-Made Global Warming i den här intervjun precis som han har gjort i massvis med andra intervjuer.
Funded by Elon Musk and the Musk Foundation, the $100 million carbon removal competition is the so far largest incentive prize in history. It is aimed "to inspire and help scale efficient solutions to collectively achieve the 10 gigaton per year carbon removal target by 2050, to help fight climate change and restore the Earth’s carbon balance".

Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/X_Prize_Foundation
Igen:
Bara för att ett eller några otroligt komplexa skeenden inte visat sig materialisera sig på den i förväg angivna tidpunkten, innebär det med nödvändighet att allt annat en person säger – i det här fallet om Man-Made Global Warming – inte heller stämmer?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Om jag förstått saken rätt så har du ett relativt stort intresse när det gäller utvecklingen av potentiellt autonoma fordon. Här har ju Elon kommit med tidsutfästelser som sedan visat sig inte stämma. Själv är jag inte särskilt intresserad av det här. Nu minns jag inte din syn på saken, men... personligen tycker jag det verkar vara rätt knepigt att åstadkomma... Oavsett är det ju uppenbart oerhört komplext att utveckla självkörande bilar.
Ja det är så komplext att ingen vet om det går att åstadkomma "allmän" självkörning. Ändå fortsätter Musk sälja det till kunder och lovar att det är "klart nästa år". Varje år sedan fem åt tillbaka. Varför tror du att det är så? Min analys är att det handlar inte om att gissa fel ett år framåt varje år, utan det är ren taktik för att behålla hypen och fortsätta sälja luft. Kolla senaste samtalet med Lex Fridman från häromdagen. Sedan är tydligen det enda sättet för Tesla att testa sin alfa-programvara med influencers. Är det för att Youtubers är mest kvalificerades att testa Teslas programvara?

Sedan kan man fråga sig varför han spenderar sin tid med att manipulera oreglerade finansiella instrument som Dogecoin och Bitcoin? Är det för att han älskar miljön? Nej, det är antagligen för att spekulera eller för att han får en kick av att kunna dra upp eller ned kryptovalutor 20-40% med en Tweet.

Den allmänna bilden av Musk verkar vara att han är någon slags super-ingenjör. frälsare och altruist. Den vänder jag mig emot. Det betyder inte att allt han gör är av ondo eller har dåligt utfall. Tesla är i stort sett bra förutom hur man hanterar FSD. Sedan väntar jag med spänning på utfallet av rättegången mot Musk för Solar City-köpet.

Att han skulle drivas av miljöns förfall har jag väldigt svårt att tro. Han exploaterar väl planeten lika mycket, som nästan alla andra miljardär-CEO:er? Att han inte är en god människa, räcker det med att läsa på Twitter för att förstå.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Du drar iväg i en massa tangenter som jag inte är särskilt intresserad av att sätta mig in i.

Så... Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
Du drar iväg i en massa tangenter som jag inte är särskilt intresserad av att sätta mig in i.

Så... Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense.
Stoppar huvudet i sanden när en bild av Elon Musk som inte stämmer med din världsbild framträder? ;)

Elon Musk är ingen ond människa, han har bidragit jättemycket till mänskligheten. Men han är inte ofelbar och är troligtvis snarare driven av bekräftelsebehov, känslan av personlig framgång och ett starkt behov av att se sina företag framgångsrika än av altruisn. En sann entreprenör helt enkelt, utan dem skulle världen stanna :)
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av [JM] »

spacecoin skrev:
Om jag förstått saken rätt så har du ett relativt stort intresse när det gäller utvecklingen av potentiellt autonoma fordon. Här har ju Elon kommit med tidsutfästelser som sedan visat sig inte stämma. Själv är jag inte särskilt intresserad av det här. Nu minns jag inte din syn på saken, men... personligen tycker jag det verkar vara rätt knepigt att åstadkomma... Oavsett är det ju uppenbart oerhört komplext att utveckla självkörande bilar.
Ja det är så komplext att ingen vet om det går att åstadkomma "allmän" självkörning. Ändå fortsätter Musk sälja det till kunder och lovar att det är "klart nästa år". Varje år sedan fem åt tillbaka. Varför tror du att det är så? Min analys är att det handlar inte om att gissa fel ett år framåt varje år, utan det är ren taktik för att behålla hypen och fortsätta sälja luft. Kolla senaste samtalet med Lex Fridman från häromdagen. Sedan är tydligen det enda sättet för Tesla att testa sin alfa-programvara med influencers. Är det för att Youtubers är mest kvalificerades att testa Teslas programvara?

Sedan kan man fråga sig varför han spenderar sin tid med att manipulera oreglerade finansiella instrument som Dogecoin och Bitcoin? Är det för att han älskar miljön? Nej, det är antagligen för att spekulera eller för att han får en kick av att kunna dra upp eller ned kryptovalutor 20-40% med en Tweet.

Den allmänna bilden av Musk verkar vara att han är någon slags super-ingenjör. frälsare och altruist. Den vänder jag mig emot. Det betyder inte att allt han gör är av ondo eller har dåligt utfall. Tesla är i stort sett bra förutom hur man hanterar FSD. Sedan väntar jag med spänning på utfallet av rättegången mot Musk för Solar City-köpet.

Att han skulle drivas av miljöns förfall har jag väldigt svårt att tro. Han exploaterar väl planeten lika mycket, som nästan alla andra miljardär-CEO:er? Att han inte är en god människa, räcker det med att läsa på Twitter för att förstå.
Jag tror det här är det som hämmar dig.
https://sv.wiktionary.org/wiki/Genom_si ... _man_andra.

Du är så van att se världen ur ett visst perspektiv, (Det gäller nästan alla människor) och kommer någon som inte passar in i den modellen. För att hen ska passa in i mönstret så måste personen i fråga vara en superskurk som duperat hela världen.

Edit: hämmar kanske är fel ord/uttryck.
Skiljer din världsbild från oss som ser på Elon på ett annat sätt. Vi är ju alla påverkade av vår bakgrund.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
spacecoin skrev:
Om jag förstått saken rätt så har du ett relativt stort intresse när det gäller utvecklingen av potentiellt autonoma fordon. Här har ju Elon kommit med tidsutfästelser som sedan visat sig inte stämma. Själv är jag inte särskilt intresserad av det här. Nu minns jag inte din syn på saken, men... personligen tycker jag det verkar vara rätt knepigt att åstadkomma... Oavsett är det ju uppenbart oerhört komplext att utveckla självkörande bilar.
Ja det är så komplext att ingen vet om det går att åstadkomma "allmän" självkörning. Ändå fortsätter Musk sälja det till kunder och lovar att det är "klart nästa år". Varje år sedan fem åt tillbaka. Varför tror du att det är så? Min analys är att det handlar inte om att gissa fel ett år framåt varje år, utan det är ren taktik för att behålla hypen och fortsätta sälja luft. Kolla senaste samtalet med Lex Fridman från häromdagen. Sedan är tydligen det enda sättet för Tesla att testa sin alfa-programvara med influencers. Är det för att Youtubers är mest kvalificerades att testa Teslas programvara?

Sedan kan man fråga sig varför han spenderar sin tid med att manipulera oreglerade finansiella instrument som Dogecoin och Bitcoin? Är det för att han älskar miljön? Nej, det är antagligen för att spekulera eller för att han får en kick av att kunna dra upp eller ned kryptovalutor 20-40% med en Tweet.

Den allmänna bilden av Musk verkar vara att han är någon slags super-ingenjör. frälsare och altruist. Den vänder jag mig emot. Det betyder inte att allt han gör är av ondo eller har dåligt utfall. Tesla är i stort sett bra förutom hur man hanterar FSD. Sedan väntar jag med spänning på utfallet av rättegången mot Musk för Solar City-köpet.

Att han skulle drivas av miljöns förfall har jag väldigt svårt att tro. Han exploaterar väl planeten lika mycket, som nästan alla andra miljardär-CEO:er? Att han inte är en god människa, räcker det med att läsa på Twitter för att förstå.
Jag tror det här är det som hämmar dig.
https://sv.wiktionary.org/wiki/Genom_si ... _man_andra.

Du är så van att se världen ur ett visst perspektiv, (Det gäller nästan alla människor) och kommer någon som inte passar in i den modellen. För att hen ska passa in i mönstret så måste personen i fråga vara en superskurk som duperat hela världen.

Edit: hämmar kanske är fel ord/uttryck.
Skiljer din världsbild från oss som ser på Elon på ett annat sätt. Vi är ju alla påverkade av vår bakgrund.
Det är kanske snarare bristen på kritiskt tänkande som saknas hos vissa andra i kombination med önsketänkande och ekonomiska intressen?

Jag har en länk till dig: https://sv.wikipedia.org/wiki/Personkult

Jag tänker att ni som har Elon på en pedestal borde ta och vidga vyerna lite istället. Varför inte tillämpa samma kritiska resonemang som ni (förhoppningsvis) har på vanliga personer på Musk?

Sätt av en halvtimme till detta så kanske det hjälper dig: (Solar City) eller denna (Starlink)

Annars kan vi diskutera enfiliga tunnlar med bilar som inte är autonoma eller apor med sladdar in i hjärnan. Eller varför inte Level 5 självkörande bilar eller humanoida robotar med generell artificiell intelligens?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Maw skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Du drar iväg i en massa tangenter som jag inte är särskilt intresserad av att sätta mig in i.

Så... Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense.
Stoppar huvudet i sanden när en bild av Elon Musk som inte stämmer med din världsbild framträder? ;) /...
Nej.

Men. Om jag ska sätta mig in i alla whataboutism-er som Spacecoin tar upp ovan så kommer det ta en himla massa tid. Och i sitt senaste inlägg länkar han ju dessutom vidare till två stycken YouTube-klipp som har en sammanlagd längd på ca 1 timme och 15 minuter...

Jag känner helt enkelt inte för lägga timmar på ett inlägg på TCS. Inte idag. Och antagligen inte någon annan dag heller.

Men bara för jag-vet-inte-vad så kan vi ta en av hans invändningar:
Spacecoin skrev:
.../ Sedan kan man fråga sig varför han spenderar sin tid med att manipulera oreglerade finansiella instrument som Dogecoin och Bitcoin? Är det för att han älskar miljön? Nej, det är antagligen för att spekulera eller för att han får en kick av att kunna dra upp eller ned kryptovalutor 20-40% med en Tweet. /...
Från Wikipedia:
...] It was later revealed in financial documents that between January 1 and March 31, 2021, Tesla had made a $101 million profit on the sale of bitcoin. After 49 days of accepting the digital currency, the company reversed course on May 12, 2021, saying they would no longer take Bitcoin due to concerns that "mining" the cryptocurrency was contributing to the consumption of fossil fuels and climate change.[83] The decision resulted in the price of Bitcoin dropping around 12% on May 13.[84] During a July Bitcoin conference, Musk suggested Tesla could possibly help Bitcoin miners switch to renewable energy in the future and also stated at the same conference that if Bitcoin mining reaches, and trends above 50 percent renewable energy usage, that "Tesla would resume accepting bitcoin." The price for bitcoin rose after this announcement.[85] [...
Som jag förstår det: Tesla hade en massa pengar i kassan. Man ville riskminimera genom att sprida sin kassa till mer än en valuta. Av rent finansiella skäl valde man tydligen Bitcoin. Detta fick man senare berättigad kritik för. Då ändrade man sig och gjorde då om och rätt. Sen resulterade det tydligen i en finansiell vinst på ca en mille SEK...

Men visst är också konfunderad kring en hel del saker som Musk pysslar med.

Att skapa tunnlar för biltrafik t.ex... Räknar man på den ytterligare kapacitet som de kommer kunna tillföra så är den tydligen typ knappt försumbar jämfört med ifall man istället skulle ha valt att köra en busslinje/spårvagn/tunnelbana på samma sträcka istället... Så varför inte lägga lite mer energi på att skapa kollektivtrafik/stadsplanering à la europeiska storstäder?...

Här är Spacecoins bemötande av det som jag presenterat i denna tråden samt den andra tråden som jag bröt ur den här diskussionen ur:
Spacecoin skrev:
.../ Att han skulle drivas av miljöns förfall har jag väldigt svårt att tro. Han exploaterar väl planeten lika mycket, som nästan alla andra miljardär-CEO:er? /...
Jaha.

Ok...

Det här tycker jag faktiskt att jag bemött ovan samt i den andra tråden...

Men som sagt:
Vi får väl helt enkelt enas om att vara oense.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Du har helt fel angående Tesla och Bitcoin. Tesla äger 42000 BTC (värderat till ca 2 miljarder dollar). Orealiserad vinst är väl drygt en halv miljard dollar i dagsläget.

Elon som individ (BTC, ETH, DOGE), Tesla (BTC) och SpaceX (BTC) äger således stora mängder kryptovalutor och Elon som individ har påvisat att han har makt att påverka den marknaden vid flertalet tillfällen med ett Tweet, ibland upp till 30-40%.

Han medger detta själv utan omsvep: "If the price of bitcoin goes down, I lose money". "I might pump but I don’t dump". Det är således som en pengapress som är laglig i och med att kryptovalutor inte är reglerade.

Källor:
https://www.independent.co.uk/life-styl ... 88210.html
https://www.cnbc.com/2021/10/25/elon-mu ... ecoin.html

Jag antar att du startade denna tråd för att argumentera för att Elon är en altruist och miljövän? Och när du får mothugg så vill du inte sätta dig in i motargumenten.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ när du får mothugg så vill du inte sätta dig in i motargumenten.
Korrekt. Jag vill inte lägga tid på det.

Å ena sidan har vi det spacecoin invänder ovan. Å andra sidan har vi t.ex. det här:


https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
.../ när du får mothugg så vill du inte sätta dig in i motargumenten.
Korrekt. Jag vill inte lägga tid på det.
Jag förstår inte syftet med den här diskussionen du försöker ha med mig om du säger att du bortser från allt som inte bekräftar din egen uppfattning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
.../ Jag förstår inte syftet med den här diskussionen du försöker ha med mig om du säger att du bortser från allt som inte bekräftar din egen uppfattning.
Visst... Jag var väl lite otydlig i mitt senaste inlägg ovan...

Jag började det inlägget med att citera en del av ditt senaste inlägg, men mitt inlägg ovan var inte särskilt ämnat för dig. Det är ju 'rätt uppenbart' att jag inte kommer kunna få dig att hålla med om den tes som jag (och [JM]) driver i den här tråden... Så det inlägget är istället ämnat för andra som läser den här tråden.

Jag ville helt enkelt få in de två bifogade videoklippen ovan som på ca ~4 minuter enligt mig väldigt tydligt visar varför Elon Musk engagerade sig i Tesla. Och jämfört med det första videoklippet som jag bifogade i den här tråden så visar de här två videoklippen – enligt mig – på ett mycket, mycket bättre sätt varför Elon Musk engagerade sig i Tesla.

Så här tycker jag man kan se det trots att jag inte orkar läsa in mig på Teslas och Elons krypto-innehav:

Säg att en ensam människa maximalt kan förtjäna 1000 'poäng' som belöning för det som den människan gjort i kampen mot Man-Made Global Warming.

Jag anser att Elon förtjänar maximala 1000 'poäng' för sin roll i Tesla innan Tesla och han själv investerade i kryptovalutor. För det är ju just det som är ditt enda argument mot den tes som jag driver (dvs. att Elon engagerade sig i Tesla pga. av Man-Made Global Warming)...

Så hur mycket 'poäng' ska vi nu 'dra av' efter att Tesla och Elon investerat i kryptovalutor?

10 'poäng'?

I så fall återstår det 990 'poäng' av 1000? Fortfarande rätt bra – eller...?

Jag (och [JM]) har presenterat saker i den här tråden.

Det har du med.

Och nu kan alla andra som läser det här själva dra sina egna slutsatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Jaha. Brokar du försvara miljardärer på fritiden? Jag kan skriva så mycket annat. Om SolarCity, FSD, Roadster2-reservationer och referralpriser om Teslas anti-fackförbundskultur Om sexuella trakasserier rasism och annan skitkultur på Tesla och SpaceX, misogyna utbrott på Twitter osv osv.
Elon är en lika ’fin människa’ som Bezos. Det är ingen skillnad, förutom då att Bezos lämnat en fru/flickvän med barn och Elon är väl uppe i fyra?.. Vill du fortsätta?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Som sagt:

De som läser det här kan dra sina egna slutsatser.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
Som sagt:

De som läser det här kan dra sina egna slutsatser.
Jag glömde SEC-uppgörelser och kursmanipulation. Sånt håller inte andra Fortuna 500-VD:ar på med heller.. Eller utspel om respiratorer, att rädda barn i grottor, att ge mat till världens alla svältande eller ge internetaccess till ö-nationer utan att avse att göra ett jävla skit utan det handler bara om att få publicitet.

Hur många poängavdrag är det för det?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av MWall »

SwedishAdvocate skrev:
Som sagt:

De som läser det här kan dra sina egna slutsatser.

Min slutsats är att du dyrkar Elon Musk och därför inte klarar av att se att karln är en cynisk lögnare.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Jaha. Brukar du försvara miljardärer på fritiden? /...
Ok... :)

Vi kör den här lilla off-topicgrejen då bara för 'skojs skull'...

Hur mycket likvida medel har Elon? Vi kan alltså inte räkna in aktier här.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jaha. Brukar du försvara miljardärer på fritiden? /...
Vi kör den här lilla off-topicgrejen då bara för 'skojs skull'...
Hur mycket likvida medel har Elon? Vi kan alltså inte räkna in aktier här.
Det är du so försöker ta det här off-topic. Vi diskuterar om Elon Musk är en fin människa eller en vanlig skitstövel-miljardär. Välj ett ämne fritt av det jag skrev ovan så behandlar vi det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av Credde »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Jaha. Brukar du försvara miljardärer på fritiden? /...
Ok... :)

Vi kör den här lilla off-topicgrejen då bara för 'skojs skull'...

Hur mycket likvida medel har Elon? Vi kan alltså inte räkna in aktier här.
Enligt denna sida:
https://www.investopedia.com/articles/i ... -world.asp

Elon:
Other Assets: Space Exploration Technologies ($40.3 billion private assets), $4 billion in cash

Jeff:
Other Assets: Blue Origin ($9.15 billion private assets), The Washington Post ($250 million private assets), and $16.1 billion in cash

Så även i other assets har Elon mer än Jeff, men inte i "cash"
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
Så även i other assets har Elon mer än Jeff, men inte i "cash"
Allt detta är dessutom självvalt vid det här laget och påverkar inte hans möjligheter negativt att vara en uber-mensch eller narcissistiskt asshole eller både och. Ingen har en aning om exakt hur mycket pengar Elon har i sin swimmingpool, men det är men än han vill skylta med i alla fall. Under någon miljard dollar är det inte i alla fall. Han hävdar ju att han bor i ett radhus vid SpaceX eller i en Teslafabrik, beroende på när man frågar - och folk som du tror på det.

Om man spetsar till det så är min tes är att Elon är lika "fin människa" som vilken jävla priviligierad miljardär som helst - eller värre, och din tes är att han är en altruist och miljövän.

Så svenska förkämpen, välj ett ämne så diskuterar vi!
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev:
Det är du so försöker ta det här off-topic. Vi diskuterar om Elon Musk är en fin människa eller en vanlig skitstövel-miljardär. Välj ett ämne fritt av det jag skrev ovan så behandlar vi det.
Trådtiteln är "Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?"

Och det har jag diskuterat färdigt med dig.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag rymdmyntet! ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av Maw »

SwedishAdvocate skrev:
spacecoin skrev:
Det är du so försöker ta det här off-topic. Vi diskuterar om Elon Musk är en fin människa eller en vanlig skitstövel-miljardär. Välj ett ämne fritt av det jag skrev ovan så behandlar vi det.
Trådtiteln är "Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?"

Och det har jag diskuterat färdigt med dig rymdmyntet.

Önskar dig en fortsatt trevlig dag!
Elon är väl som de flesta andra entreprenörer och söker rikedom, makt, ära, berömmelse och tillfredsställelse genom att se något de skapar växa. Och han har varit extremt framgångsrik i detta. Detta är förstås inget dåligt, utan alla entreprenörer som är som Elon, Gates, Bezos, Dyson, Kamprad, Zuckerberg och Nobel för att nämna några, skulle mänskligheten ha det mycket sämre.

Däremot finns det ingen anledning att tro att Elon eller andra entreprenörer är mer eller mindre goda än vilken människa som helst. De har bara haft tur och skicklighet i livet. Möjligtvis är de bättre på att sno åt sig pengar än de flesta andra.

Elon hade definitivt inte varit där han är om han varit alltruistiskt lagd. :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av spacecoin »

Precis så.
Fast jag skulle nog säga att Elon Musk är 50% som listan ovan och 50% som Donald Trump (fast bättre på affärer då). De flesta är mindre narcissistiska och har mer klass.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Varför engagerade sig Elon Musk i Tesla?

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:
Precis så.
Fast jag skulle nog säga att Elon Musk är 50% som listan ovan och 50% som Donald Trump (fast bättre på affärer då). De flesta är mindre narcissistiska och har mer klass.
Ja, det finns vissa likheter.

Donald Trump är däremot väldigt skadlig för mänskligheten som politiker. Man kan önska att han hade fortsatt som entreprenör istället, där gjorde han kanske rent av nytta?
Skriv svar