Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av Niklas Z »

Det är ju väldigt lätt att se att t ex värmning under färd påverkar förbrukningen. Om jag påbörjar en färd i + 5 ° C och torra vägar, utan att ha förvärmt bilen, syns det mycket tydligt i energidiagrammet att förbrukningen är högre i början och att den stabiliserar sig på en lägre nivå efter ett tag, förutsatt att körförhållandena är likvärdiga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av apkungen »

När man kör så tar den med allt blir den visar förbrukning. Det är jag i princip hundra på. Energiförbrukingen enligt grafen och tabellen går ned kraftigt om jag kör stadskörning med värmen på eller av. Men mär den står still och förvärms etc då tas det inte med.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av tor-ake »

Det man kan lura sig på är att om man tittar på trips "since last charge" eller "Trip A", t.ex. så kan man "trolla bort" energi genom att stanna, lägga i P och antingen sitta kvar eller gå ur bilen och ha klimatanläggningen på. Den energins som förbrukas medan bilen står parkerad räknas inte in i trippen.

Energigrafen har ju X-axel i km så där finns det inte möjlighet att (på ett rimligt sätt) visa förbrukning vid stillastående, heller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5179
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Maw skrev:
Sitter hemma i covid-karantän och lyssnar på InsideEVs Lucid Range Test Q&A och hörde just en lite konstig sak om hur Tesla redovisar energiförbrukning i bilen jämfört med andra tillverkare. Enligt klippet vid tidpunkt 14.50 så visar Tesla bara den energi som används av drivlinan och utelämnar det som går åt för t ex uppvärmning av kupén. Stämmer det och stämmer det att andra tillverkare redovisar total förbrukning och därför får sämre siffror?
Det stämmer inte alls. Det är en seglivad myt som flera YouTubes har motbevisat. Bl a Björn Nyland har gjort en video där han motbevisar påståendet.

Jag har själv vid långkörning provat att i kallt väder stänga av HVAC i några mil för att se vad som händer med förbrukningen. Man får ett tydligt ”trappsteg” i energigrafen och förbrukningen sjunker märkbart.
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av Nect »

Tror Tesla Björn har pratat om det här tidigare att Tesla tar bara med HVAC när bilen rullar, står den stilla och förvärmer så räknas den inte med i totalen.

Förvärmer jag min Audi och hoppar in så redovisar den ofta en förbrukning på över 5-7 kWh/100km innan jag rullar iväg. Så det krävs lite längre resa för att förbrukningen ska sjunka. Lika så om jag kört och sedan står stilla på en parkering så ökar förbrukningen sakta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av iAkita »

Nect skrev:
Tror Tesla Björn har pratat om det här tidigare att Tesla tar bara med HVAC när bilen rullar, står den stilla och förvärmer så räknas den inte med i totalen.

Förvärmer jag min Audi och hoppar in så redovisar den ofta en förbrukning på över 5-7 kWh/100km innan jag rullar iväg. Så det krävs lite längre resa för att förbrukningen ska sjunka. Lika så om jag kört och sedan står stilla på en parkering så ökar förbrukningen sakta.
Tänkte precis skriva att det måste vara jättelätt att kolla. Bara köra någon km och sen stanna och låta bilen vara igång. Räknas HVAC med i förbrukningen kommer den stiga under tiden man står stilla. Så har det varit i alla elbilar jag kört. Men tydligen inte i en Tesla alltså? Hur funkar beräkningen av konsumptionen i kökörning och stadstrafik med rödljus? Rapporterar bilen en lägre förbrukning än den verkliga och bortser från HVAC förbrukningen när den inte rullar?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3247
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av Niklas Z »

Jag gjorde ett litet test nu på morgonen. Kall bil, kallt batteri (snöflinga) och svag uppförsbacke i 2 km gav 374 Wh/km enligt "resor". Därefter stannade jag och lät bilen stå i Drive, med värmen på, i några minuter. Förbrukningen stod kvar på 374 Wh/km hela tiden. Därefter körde jag iväg (svag nedförsbacke) och efter mindre än 200 m hoppade förbrukningen upp till 485 Wh/km, för att därefter börja sjunka.
Min tolkning är att så länge bilen står still uppdateras inte förbrukningen i Wh/km, men den energi som gått åt för att värma medan bilen står still räknas med så snart bilen börjat rulla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev:
Jag gjorde ett litet test nu på morgonen. Kall bil, kallt batteri (snöflinga) och svag uppförsbacke i 2 km gav 374 Wh/km enligt "resor". Därefter stannade jag och lät bilen stå i Drive, med värmen på, i några minuter. Förbrukningen stod kvar på 374 Wh/km hela tiden. Därefter körde jag iväg (svag nedförsbacke) och efter mindre än 200 m hoppade förbrukningen upp till 485 Wh/km, för att därefter börja sjunka.
Min tolkning är att så länge bilen står still uppdateras inte förbrukningen i Wh/km, men den energi som gått åt för att värma medan bilen står still räknas med så snart bilen börjat rulla.
Om du inte använder P ja.
Anvönder du P kommer inte energin räknas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?

Inlägg av Curik »

Om jag sätter på värmen från appen innan jag går ned till bilen så är den beräknade förbrukningen på en mycket högre nivå än utan.

Varför någon skulle påstå annat? Misstag eller egna intressen. Alla är inte lika bra på att förtydliga när det handlar om killgissningar, och få går att lita på. ;)
Skriv svar