Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Moderator: Redaktion
Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Sitter hemma i covid-karantän och lyssnar på InsideEVs Lucid Range Test Q&A och hörde just en lite konstig sak om hur Tesla redovisar energiförbrukning i bilen jämfört med andra tillverkare. Enligt klippet vid tidpunkt 14.50 så visar Tesla bara den energi som används av drivlinan och utelämnar det som går åt för t ex uppvärmning av kupén. Stämmer det och stämmer det att andra tillverkare redovisar total förbrukning och därför får sämre siffror?
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Maw skrev:Sitter hemma i covid-karantän och lyssnar på InsideEVs Lucid Range Test Q&A och hörde just en lite konstig sak om hur Tesla redovisar energiförbrukning i bilen jämfört med andra tillverkare. Enligt klippet vid tidpunkt 14.50 så visar Tesla bara den energi som används av drivlinan och utelämnar det som går åt för t ex uppvärmning av kupén. Stämmer det och stämmer det att andra tillverkare redovisar total förbrukning och därför får sämre siffror?
Vid WLTP-klassning så spelar det nog ingen roll. Det är ju inte baserat på Teslas egen beräkning i displayen utan de mäter väl "allt"?
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Ja, så måste det vara. Det är bara jämförelserna mellan färddatorsiffrorna som blir fel om det som de säger stämmer.MWall skrev:Vid WLTP-klassning så spelar det nog ingen roll. Det är ju inte baserat på Teslas egen beräkning i displayen utan de mäter väl "allt"?
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Jag får högre förbrukning enligt bilens visning i energidiagrammet när det krävs värmning av kupé och/eller batteri, så där framgår i alla fall inte bara förbrukning pga drivlinan.Maw skrev:Sitter hemma i covid-karantän och lyssnar på InsideEVs Lucid Range Test Q&A och hörde just en lite konstig sak om hur Tesla redovisar energiförbrukning i bilen jämfört med andra tillverkare. Enligt klippet vid tidpunkt 14.50 så visar Tesla bara den energi som används av drivlinan och utelämnar det som går åt för t ex uppvärmning av kupén. Stämmer det och stämmer det att andra tillverkare redovisar total förbrukning och därför får sämre siffror?
Edit: Även färddatorn under "resor" visar förbrukning med t ex värmning av kupén.
Senast redigerad av Niklas Z, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Maw skrev:Ja, så måste det vara. Det är bara jämförelserna mellan färddatorsiffrorna som blir fel om det som de säger stämmer.MWall skrev:Vid WLTP-klassning så spelar det nog ingen roll. Det är ju inte baserat på Teslas egen beräkning i displayen utan de mäter väl "allt"?
Ärligt talat vet jag inte riktigt hur den räknar. Får dock högre förbrukning om batterivärmaren går under färd så den bör väl räkna med allt som förbrukas under färd iaf. Däremot räknar den nog inte med förbrukning när man står stilla.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Batteriet ingår ju i drivlinan så uppvärmning av det förmodar jag att de menar ingår i siffrorna.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Min model 3 visar all förbrukning inkl HVAC och batterivärmning *från det man lägger i D*. Både i energigrafen, och i sammanfattningssiffrorna i "Trips"
Den visar inte:
- Energi som gått åt till förvärming
- Energi som används till keep climate on
- Energi som använts till Sentry mode
- Förluster i ombordladdarna
Om den inte räknade med HVAC-förbrukningen skulle det bli väldigt spännande att använda energigrafen och navigeringen vid t.ex. en fjällresa.
Den visar inte:
- Energi som gått åt till förvärming
- Energi som används till keep climate on
- Energi som använts till Sentry mode
- Förluster i ombordladdarna
Om den inte räknade med HVAC-förbrukningen skulle det bli väldigt spännande att använda energigrafen och navigeringen vid t.ex. en fjällresa.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Det låter som det jag observerat i min Polestar. Tom M. på InsideEVs verkade säker på att Tesla inte räknar med HVAC. Undrar vart han har fått det ifrån.tor-ake skrev:Min model 3 visar all förbrukning inkl HVAC och batterivärmning *från det man lägger i D*. Både i energigrafen, och i sammanfattningssiffrorna i "Trips"
Den visar inte:
- Energi som gått åt till förvärming
- Energi som används till keep climate on
- Energi som använts till Sentry mode
- Förluster i ombordladdarna
Om den inte räknade med HVAC-förbrukningen skulle det bli väldigt spännande att använda energigrafen och navigeringen vid t.ex. en fjällresa.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
HVAC förbrukning syns ju, indirekt, i km eller % visningen vid keep climate on.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Jo, någonstans måste ju energin tas ifrån.Teslared skrev:HVAC förbrukning syns ju, indirekt, i km eller % visningen vid keep climate on.
Frågan är om det räknas in i förbrukning per km eller inte.
Kyle Connor säger i klippet ovan att han har för avsikt att undersöka hur det ligger till så det kanske blir klarare så småningom.
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Det är ju väldigt lätt att se att t ex värmning under färd påverkar förbrukningen. Om jag påbörjar en färd i + 5 ° C och torra vägar, utan att ha förvärmt bilen, syns det mycket tydligt i energidiagrammet att förbrukningen är högre i början och att den stabiliserar sig på en lägre nivå efter ett tag, förutsatt att körförhållandena är likvärdiga.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
När man kör så tar den med allt blir den visar förbrukning. Det är jag i princip hundra på. Energiförbrukingen enligt grafen och tabellen går ned kraftigt om jag kör stadskörning med värmen på eller av. Men mär den står still och förvärms etc då tas det inte med.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Det man kan lura sig på är att om man tittar på trips "since last charge" eller "Trip A", t.ex. så kan man "trolla bort" energi genom att stanna, lägga i P och antingen sitta kvar eller gå ur bilen och ha klimatanläggningen på. Den energins som förbrukas medan bilen står parkerad räknas inte in i trippen.
Energigrafen har ju X-axel i km så där finns det inte möjlighet att (på ett rimligt sätt) visa förbrukning vid stillastående, heller.
Energigrafen har ju X-axel i km så där finns det inte möjlighet att (på ett rimligt sätt) visa förbrukning vid stillastående, heller.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Det stämmer inte alls. Det är en seglivad myt som flera YouTubes har motbevisat. Bl a Björn Nyland har gjort en video där han motbevisar påståendet.Maw skrev:Sitter hemma i covid-karantän och lyssnar på InsideEVs Lucid Range Test Q&A och hörde just en lite konstig sak om hur Tesla redovisar energiförbrukning i bilen jämfört med andra tillverkare. Enligt klippet vid tidpunkt 14.50 så visar Tesla bara den energi som används av drivlinan och utelämnar det som går åt för t ex uppvärmning av kupén. Stämmer det och stämmer det att andra tillverkare redovisar total förbrukning och därför får sämre siffror?
Jag har själv vid långkörning provat att i kallt väder stänga av HVAC i några mil för att se vad som händer med förbrukningen. Man får ett tydligt ”trappsteg” i energigrafen och förbrukningen sjunker märkbart.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Tror Tesla Björn har pratat om det här tidigare att Tesla tar bara med HVAC när bilen rullar, står den stilla och förvärmer så räknas den inte med i totalen.
Förvärmer jag min Audi och hoppar in så redovisar den ofta en förbrukning på över 5-7 kWh/100km innan jag rullar iväg. Så det krävs lite längre resa för att förbrukningen ska sjunka. Lika så om jag kört och sedan står stilla på en parkering så ökar förbrukningen sakta.
Förvärmer jag min Audi och hoppar in så redovisar den ofta en förbrukning på över 5-7 kWh/100km innan jag rullar iväg. Så det krävs lite längre resa för att förbrukningen ska sjunka. Lika så om jag kört och sedan står stilla på en parkering så ökar förbrukningen sakta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Tänkte precis skriva att det måste vara jättelätt att kolla. Bara köra någon km och sen stanna och låta bilen vara igång. Räknas HVAC med i förbrukningen kommer den stiga under tiden man står stilla. Så har det varit i alla elbilar jag kört. Men tydligen inte i en Tesla alltså? Hur funkar beräkningen av konsumptionen i kökörning och stadstrafik med rödljus? Rapporterar bilen en lägre förbrukning än den verkliga och bortser från HVAC förbrukningen när den inte rullar?Nect skrev:Tror Tesla Björn har pratat om det här tidigare att Tesla tar bara med HVAC när bilen rullar, står den stilla och förvärmer så räknas den inte med i totalen.
Förvärmer jag min Audi och hoppar in så redovisar den ofta en förbrukning på över 5-7 kWh/100km innan jag rullar iväg. Så det krävs lite längre resa för att förbrukningen ska sjunka. Lika så om jag kört och sedan står stilla på en parkering så ökar förbrukningen sakta.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3300
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Jag gjorde ett litet test nu på morgonen. Kall bil, kallt batteri (snöflinga) och svag uppförsbacke i 2 km gav 374 Wh/km enligt "resor". Därefter stannade jag och lät bilen stå i Drive, med värmen på, i några minuter. Förbrukningen stod kvar på 374 Wh/km hela tiden. Därefter körde jag iväg (svag nedförsbacke) och efter mindre än 200 m hoppade förbrukningen upp till 485 Wh/km, för att därefter börja sjunka.
Min tolkning är att så länge bilen står still uppdateras inte förbrukningen i Wh/km, men den energi som gått åt för att värma medan bilen står still räknas med så snart bilen börjat rulla.
Min tolkning är att så länge bilen står still uppdateras inte förbrukningen i Wh/km, men den energi som gått åt för att värma medan bilen står still räknas med så snart bilen börjat rulla.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Om du inte använder P ja.Niklas Z skrev:Jag gjorde ett litet test nu på morgonen. Kall bil, kallt batteri (snöflinga) och svag uppförsbacke i 2 km gav 374 Wh/km enligt "resor". Därefter stannade jag och lät bilen stå i Drive, med värmen på, i några minuter. Förbrukningen stod kvar på 374 Wh/km hela tiden. Därefter körde jag iväg (svag nedförsbacke) och efter mindre än 200 m hoppade förbrukningen upp till 485 Wh/km, för att därefter börja sjunka.
Min tolkning är att så länge bilen står still uppdateras inte förbrukningen i Wh/km, men den energi som gått åt för att värma medan bilen står still räknas med så snart bilen börjat rulla.
Anvönder du P kommer inte energin räknas.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Mäter Tesla energiförbrukning annorlunda?
Om jag sätter på värmen från appen innan jag går ned till bilen så är den beräknade förbrukningen på en mycket högre nivå än utan.
Varför någon skulle påstå annat? Misstag eller egna intressen. Alla är inte lika bra på att förtydliga när det handlar om killgissningar, och få går att lita på.
Varför någon skulle påstå annat? Misstag eller egna intressen. Alla är inte lika bra på att förtydliga när det handlar om killgissningar, och få går att lita på.