Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:

https://www.semafor.com/article/11/22/2 ... ecret-text
Screenshot 2022-11-23 at 14.13.05.png
SBF investerade alltså i Twitter innan Elons köp, och behöll sin position, motsvarande 0.22%, vid övertagandet, liksom ett antal andra investerare.

Inget att se här, cirkulera. :roll:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
Inget att se här, cirkulera.
Det är trots allt en aktiv handling; Elon: "hey SBF, wanna invest in my twitter?". SBF: "okay".
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Nu var den aktiva handlingen den motsatta iofs.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
fth skrev:
Inget att se här, cirkulera.
Det är trots allt en aktiv handling; Elon: "hey SBF, wanna invest in my twitter?". SBF: "okay".
Jag skulle tro att Elon erbjöd ganska många befintliga investerare utanför tidigare ledning och styrelse att stanna kvar. Jag har svårt att se nyhetsvärdet i detta, vanlig clickbait är min bedömning.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
fth skrev:
Inget att se här, cirkulera.
Det är trots allt en aktiv handling; Elon: "hey SBF, wanna invest in my twitter?". SBF: "okay".
Var det verkligen Elons Twitter när SBF investerade (uppfattade det att så inte var fallet)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
fth skrev:
Inget att se här, cirkulera.
Det är trots allt en aktiv handling; Elon: "hey SBF, wanna invest in my twitter?". SBF: "okay".
Var det verkligen Elons Twitter när SBF investerade (uppfattade det att så inte var fallet)?
Nej, men alla aktier blir ju inlösta om man inte svarar på Elons SMS. Så det krävs en fråga från Elon och ett svar från SBF.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

martinot skrev:
Var det verkligen Elons Twitter när SBF investerade (uppfattade det att så inte var fallet)?
Nej, han gick alltså in tidigare, det spekuleras i att han själv var intresserad av att köpa Twitter.

SBF behöll sin befintliga investering (c:a $100M eller 0.22%) vid övertagandet, enligt länkarna skedde detta efter att ha kommunicerat direkt med Elon.

Elon har dementerat allt detta ett par gånger på Twitter, lite oklart om det är specifikt kommunikationen eller om SBF har kvar sin andel öht han dementerade dock.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Det är helt irrelevant för mig om man ägde Twitter-aktier innan eller ej.

Elon bestämmer vilka som får köpa in sig i Elons Twitter och med hur mycket. Beslutet kräver kommunikation och en aktiv handling från båda parter. Betalning i det här fallet skedde med aktier i gamla Twitter.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Det är helt irrelevant för mig om man ägde Twitter-aktier innan eller ej.

Elon bestämmer vilka som får köpa in sig i Elons Twitter och med hur mycket. Beslutet kräver kommunikation och en aktiv handling från båda parter. Betalning i det här fallet skedde med aktier i gamla Twitter.
Ok, vad är problemet som du ser det?

Investeringsbeslutet fattades ett halvår innan oegentligheterna i FTX uppdagades och konkursen var ett faktum, menar du att Elon Musk skulle ha förutsett detta och tackat nej till SBF som investerare?

/fth

Edit: P.S. Twitter-aktierna finns med i FTX konkursbo som "illikvid fordran", vilket väl innebär att Elons dementi stämmer, dvs SBF äger inga aktier i Twitter.
Senast redigerad av fth, redigerad totalt 1 gånger.
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Det är helt irrelevant för mig om man ägde Twitter-aktier innan eller ej.

Elon bestämmer vilka som får köpa in sig i Elons Twitter och med hur mycket. Beslutet kräver kommunikation och en aktiv handling från båda parter. Betalning i det här fallet skedde med aktier i gamla Twitter.
Ok, vad är problemet som du ser det?

Investeringsbeslutet fattades ett halvår innan oegentligheterna i FTX uppdagades och konkursen var ett faktum, menar du att Elon Musk skulle ha förutsett detta och tackat nej till SBF som investerare?
Jag konstaterar att det som står i artikeln är sant. Jag är glad att jag inte har en av världshistoriens största bedragare som delägare i mitt bolag. Ödets ironi?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Jag konstaterar att det som står i artikeln är sant. Jag är glad att jag inte har en av världshistoriens största bedragare som delägare i mitt bolag. Ödets ironi?
Se "edit" ovan, SBF äger sannolikt inga aktier i Twitter.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

fth skrev:
spacecoin skrev:
Det är helt irrelevant för mig om man ägde Twitter-aktier innan eller ej.

Elon bestämmer vilka som får köpa in sig i Elons Twitter och med hur mycket. Beslutet kräver kommunikation och en aktiv handling från båda parter. Betalning i det här fallet skedde med aktier i gamla Twitter.
Ok, vad är problemet som du ser det?

Investeringsbeslutet fattades ett halvår innan oegentligheterna i FTX uppdagades och konkursen var ett faktum, menar du att Elon Musk skulle ha förutsett detta och tackat nej till SBF som investerare?

/fth

Edit: P.S. Twitter-aktierna finns med i FTX konkursbo som "illikvid fordran", vilket väl innebär att Elons dementi stämmer, dvs SBF äger inga aktier i Twitter.
I got a ton of people telling he’s got huge amounts of money that he wants to invest in the Twitter deal and I talked to him for about half an hour and I know my bullshit meter was redlining. It was like, this dude is bullshit – that was my impression.
https://cryptopotato.com/elon-musk-says ... -deal/?amp
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »



Meanwhile, så här låter Apple sina medarbetare behandlas. Horder av poliser spöar upp dem för att de vill gå hem från fabriken. Men låt oss gnälla på att Twitter ger sina anställda 3 månaders uppsägningslön.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Credde »

Eller:
https://www.bloomberg.com/news/articles ... ify%20wall

"Twitter Inc. agreed to engage with fired staff from its only African office after they were offered poorer-than-announced severance packages."
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:


Meanwhile, så här låter Apple sina medarbetare behandlas. Horder av poliser spöar upp dem för att de vill gå hem från fabriken. Men låt oss gnälla på att Twitter ger sina anställda 3 månaders uppsägningslön.

Nu är dom där lika mycket anställda av Twitter som av Apple iofs.

Framgår det varför polisen är där? Covid?

Tragiskt oavsett, men Elon har väl uttryckt stöd för extrema arbetsförhållanden i Kina så det här kan han nog stå bakom.
“There is just a lot of super talented hardworking people in China who strongly believe in manufacturing,” the billionaire said. “They won’t just be burning the midnight oil, they will be burning the 3am oil, they won’t even leave the factory type of thing, whereas in America people are trying to avoid going to work at all.”
https://amp.theguardian.com/technology/ ... rk-culture
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Han stöder dedikerat arbete. Det är inte för alla, men också helt frivilligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
P.S. Twitter-aktierna finns med i FTX konkursbo som "illikvid fordran", vilket väl innebär att Elons dementi stämmer, dvs SBF äger inga aktier i Twitter.
Nej aktierna finns inte i konkursboet, och inget av detta har hänt... :lol:
Screenshot 2022-11-24 at 09.30.28.png
Köpte Elon ut konkursboet i går eller?
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Curik »

Lurkern skrev:
Han stöder dedikerat arbete. Det är inte för alla, men också helt frivilligt.
:lol:
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

Lurkern skrev:


Meanwhile, så här låter Apple sina medarbetare behandlas. Horder av poliser spöar upp dem för att de vill gå hem från fabriken. Men låt oss gnälla på att Twitter ger sina anställda 3 månaders uppsägningslön.
Bråk i Foxconn/iPhone-fabriken:

M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Ursäkta, men vad har det här inläggen med Twitter att göra? Ren whataboutism där man på allvar jämför en diktaturstats förhållanden med USA. Eller tycker ni att Kina är en bra riktlinje för arbetares rättigheter? Tror ni att det är markant bättre på Tesla Shanghai än på Foxconn?

Att man säger upp en massa folk efter en LBO är inte konstigt, och det är uppenbart att Elon vill bli av med folk. Personligen skiter jag i hur han behandlar personalen i ett fritt samhälle så länge lagar och regler följs. Det är hans shop nu. USA har det visumsystem de har, så det är tråkigt för de som kan inte lämna även om de skulle vilja.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Det har med det meningslösa gnället på twitter att göra.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:
Det har med det meningslösa gnället på twitter att göra.

Du menar försvarandet av Elon. Har gnällts om Twitter tidigare också.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Kriper »

Nu raderar Twitter (Elon?) inlägg om de kinesiska demonstrationerna.
Skärmavbild 2022-11-30 kl. 08.11.03.png
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Illa att det raderas, kan vara sånt Apple kräver måste ske för att appen inte skall ryka från app store.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
Illa att det raderas, kan vara sånt Apple kräver måste ske för att appen inte skall ryka från app store.
LOL, nej. Apple har inga sådana regler. Det är Elons regler. Som kanske är CCP:s regler. För något gör ju att Tesla är den enda utländska biltillverkaren i Kina som inte behöver en JV för att öppna en fabrik.
Skriv svar