Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Tesla är inte övervärderat.
Jag tror det finns 20-30% fallhöjd när marknaden förstår att Tesla inte är i närheten av autonomi. Sedan lite till när man inser att Tesla inte kan tillverka batterier som är något speciellt, och kan inte göra programvara till något robot.

Till och med Brett Winton säger att det finns företag som leder klart över Tesla i autonomi nu. Det är bara förnamnet. Kommer du ihåg den där magic-quadranten som vi diskuterade för ett år sedan? ;)
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Tesla är inte övervärderat.
Jag tror det finns 20-30% fallhöjd när marknaden förstår att Tesla inte är i närheten av autonomi. Sedan lite till när man inser att Tesla inte kan tillverka batterier som är något speciellt, och kan inte göra programvara till något robot.

Till och med Brett Winton säger att det finns företag som leder klart över Tesla i autonomi nu. Det är bara förnamnet. Kommer du ihåg den där magic-quadranten som vi diskuterade för ett år sedan? ;)
Hela aktiemarknaden kan lätt dippa 20-30% när som helst.
Det är lite det som är tjusningen tycker jag.
För dom som ännu inte investerat i just TSLA kan det nu vara läge att fundera på
om man inte snart ska ta steget och köpa in sig lite.
Jag skulle säga att nästan ingen, marknaden inräknad tror att Tesla är i närheten
av autonomi. Själv hoppas jag innerligt. Det kommer rädda människoliv och som bieffekt
kanske kursen gynnas. ;)
Att Tesla nu börjar tillverka batterier i egen regi är mycket positivt, det tycks nämligen
som att vår lilla planet suktar efter just batterier.
"magic quadranten", du menar det där tossiga diagrammet skapat av nån "Tesla-denier"
som gravt felaktigt placerat Tesla långt ner till vänster i diagrammet? ;)
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 359
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av d3marcus »

Larofo skrev:
spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Tesla är inte övervärderat.
Jag tror det finns 20-30% fallhöjd när marknaden förstår att Tesla inte är i närheten av autonomi. Sedan lite till när man inser att Tesla inte kan tillverka batterier som är något speciellt, och kan inte göra programvara till något robot.

Till och med Brett Winton säger att det finns företag som leder klart över Tesla i autonomi nu. Det är bara förnamnet. Kommer du ihåg den där magic-quadranten som vi diskuterade för ett år sedan? ;)
Hela aktiemarknaden kan lätt dippa 20-30% när som helst.
Det är lite det som är tjusningen tycker jag.
För dom som ännu inte investerat i just TSLA kan det nu vara läge att fundera på
om man inte snart ska ta steget och köpa in sig lite.
Jag skulle säga att nästan ingen, marknaden inräknad tror att Tesla är i närheten
av autonomi. Själv hoppas jag innerligt. Det kommer rädda människoliv och som bieffekt
kanske kursen gynnas. ;)
Att Tesla nu börjar tillverka batterier i egen regi är mycket positivt, det tycks nämligen
som att vår lilla planet suktar efter just batterier.
"magic quadranten", du menar det där tossiga diagrammet skapat av nån "Tesla-denier"
som gravt felaktigt placerat Tesla långt ner till vänster i diagrammet? ;)
Vad avses med att Tesla tillverkar batterier i egen regi?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
"A cocky, publicity-seeking libertarian billionaire bets virtually all of his stock in his overvalued electric car company to finance a highly leveraged, $44 billion hostile takeover of an overvalued, money-losing social media platform, on which he boasts 84 million followers.

It’s hard to imagine a megadeal that better captures the absurdity of the era in American finance than Elon Musk’s ploy for Twitter.

The only plot twist making for a better tale of speculative excess would be if Musk, a crypto evangelist, had arranged to pay in bitcoin.

I’m going to go out on a limb here and predict that we will come to see this deal as a market top, when sky-high valuations and over-indebtedness reach a convulsive crescendo in a megadeal driven by hype, overconfidence and ego. In many respects, it is reminiscent of AOL’s disastrous takeover of Time Warner two months before the massive tech and telecom bubble burst in the spring of 2000.

At some point in the not-too-distant future — once the hype has finally drained from the tech-crazy stock market and defaults start to roil the overleveraged credit markets, once housing prices fall back to earth and the crypto fantasy is dispelled, once we’ve settled into an extended period of stagflation — people will look back at this moment and say, “What were they smoking.”"

https://www.washingtonpost.com/business ... ng-flawed/
Tack Jeff!

Fint att du värderar yttrandefrihet och oberoende inlagor i dina media iaf.

*host* *harkel* :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

d3marcus skrev:
Vad avses med att Tesla tillverkar batterier i egen regi?
Tesla har under ganska lång tid utvecklat det nya cellformatet 4680 och
ny produktionsteknik i sin anläggning på kato road och nu byggt
produktionslinor för det i Giga Texas.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Credde »

https://edition.cnn.com/2022/05/13/tech ... index.html

Kanske köper han inte Twitter... Aktien ner med 20% direkt.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev:
https://edition.cnn.com/2022/05/13/tech ... index.html

Kanske köper han inte Twitter... Aktien ner med 20% direkt.
Oj, jag betalar för mycket för ett företag som inte tjänar pengar,... 20% ned är för lite i och med att budet skyddat mot nedgångar jfr sektorkollegor. -40% är rimligare. Jag blir inte förvånad om han sålt.

chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av chaffis75 »

Jag trodde affären var klar..
Kanske ett sätt att dra sig ur affären, den har väl inte helt uppskattats av marknaden.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev:
Jag trodde affären var klar..
Kanske ett sätt att dra sig ur affären, den har väl inte helt uppskattats av marknaden.
Det krävs en extrastämma för att acceptera ett uppköp.

Vidare, "marknaden" har väl ingen åsikt? Elon lägger ett bud och styrelsen accepterar det. Då är marknadspriset satt.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
Jag trodde affären var klar..
Kanske ett sätt att dra sig ur affären, den har väl inte helt uppskattats av marknaden.
Det krävs en extrastämma för att acceptera ett uppköp.

Vidare, "marknaden" har väl ingen åsikt? Elon lägger ett bud och styrelsen accepterar det. Då är marknadspriset satt.
När jag syftade på marknaden så var de mer hur tesla aktien har gått ner den kritik han fått. Ja fel uttryckt av mig.
Sen hur mycket av denna kritik som är media eller inte vet jag inte.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev:
spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
Jag trodde affären var klar..
Kanske ett sätt att dra sig ur affären, den har väl inte helt uppskattats av marknaden.
Det krävs en extrastämma för att acceptera ett uppköp.

Vidare, "marknaden" har väl ingen åsikt? Elon lägger ett bud och styrelsen accepterar det. Då är marknadspriset satt.
När jag syftade på marknaden så var de mer hur tesla aktien har gått ner den kritik han fått. Ja fel uttryckt av mig.
Sen hur mycket av denna kritik som är media eller inte vet jag inte.
Tesla-aktien har väl gått ned av flera anledningar, men det har väl inte varit positivt att VD:n skaffar en ny hobby.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
Jag trodde affären var klar..
Kanske ett sätt att dra sig ur affären, den har väl inte helt uppskattats av marknaden.
Det krävs en extrastämma för att acceptera ett uppköp.

Vidare, "marknaden" har väl ingen åsikt? Elon lägger ett bud och styrelsen accepterar det. Då är marknadspriset satt.
När jag syftade på marknaden så var de mer hur tesla aktien har gått ner den kritik han fått. Ja fel uttryckt av mig.
Sen hur mycket av denna kritik som är media eller inte vet jag inte.
Tesla-aktien har väl gått ned av flera anledningar, men det har väl inte varit positivt att VD:n skaffar en ny hobby.
Såklart jag vet också de händer mycket i vår värld just nu men de trodde jag man fattade med de jag skrev.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
FredrikR
elbilist
Inlägg: 430
Blev medlem: 24 apr 2015 09:39
Ort: Uppsala

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av FredrikR »

Elon kanske använde det här som en ursäkt att få sälja av lite Tesla-aktier och frigöra pengar... Tror inte riktigt själv på den konspirationen, men konstigare saker har ju hänt.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Bjelke »

Jag tror iaf att kursen går upp direkt om det inte blir något av den här affären (att Tesla-kursen
går upp om det var oklart)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Elon gör allt för att ta sig ur Twitteraffären. Kanske var det bara ett påhitt för att ha en anledning att sälja Teslaaktier?
https://www.sec.gov/Archives/edgar/data ... ex99-o.htm

Elon: "When I buy twitter, I'll fix the bot problem!"
Also Elon: "Twitter's bot problem means I can't buy twitter."
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Elon gör allt för att ta sig ur Twitteraffären. Kanske var det bara ett påhitt för att ha en anledning att sälja Teslaaktier?
Jo, detta var lite av en tanke som jag själv var inne på. Han vill nog casha in på sina framgångar genom att byta en del av sina aktier till likvida medel, men utan att skapa så mycket problem och minska negativ påverkan på TSLA. Twitter kan mycket väl ha varit en del av denna taktik redan från start.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Bjelke »

martinot skrev:
spacecoin skrev:
Elon gör allt för att ta sig ur Twitteraffären. Kanske var det bara ett påhitt för att ha en anledning att sälja Teslaaktier?
Jo, detta var lite av en tanke som jag själv var inne på. Han vill nog casha in på sina framgångar genom att byta en del av sina aktier till likvida medel, men utan att skapa så mycket problem och minska negativ påverkan på TSLA. Twitter kan mycket väl ha varit en del av denna taktik redan från start.
Isf har det fått motsatt effekt (hittills) verkar det som, kan ju sluta bra ändå OM det nu faktiskt var planen
att inte genomföra köpet…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Han behöver knappast hitta på någon historia för att sälja Tesla-aktier.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Han har flertalet gånger sagt att han inte ska sälja. Sist det begav sig var han ju tvungen att fejka en twitter-poll. Tror du Teslaaktien gått bättre om huvudägaren säger att han föredrar cash?

Han behöver ju inga pengar för han bor ju i fabriken och jobbar dygnet runt :lol:
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av chaffis75 »

spacecoin skrev:
Han har flertalet gånger sagt att han inte ska sälja. Sist det begav sig var han ju tvungen att fejka en twitter-poll. Tror du Teslaaktien gått bättre om huvudägaren säger att han föredrar cash?

Han behöver ju inga pengar för han bor ju i fabriken och jobbar dygnet runt :lol:
Tror du har förmånsbeskattar gratis boende :ugeek: ;)
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

spacecoin skrev:
Han har flertalet gånger sagt att han inte ska sälja. Sist det begav sig var han ju tvungen att fejka en twitter-poll. Tror du Teslaaktien gått bättre om huvudägaren säger att han föredrar cash?

Han behöver ju inga pengar för han bor ju i fabriken och jobbar dygnet runt :lol:
Han säger att han föredrar att investera pengarna på annat håll än i Tesla. Den skadan skedde omedelbart.

Däremot omvärderar han nog ständigt Twitter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

chaffis75 skrev:
spacecoin skrev:
Han har flertalet gånger sagt att han inte ska sälja. Sist det begav sig var han ju tvungen att fejka en twitter-poll. Tror du Teslaaktien gått bättre om huvudägaren säger att han föredrar cash?

Han behöver ju inga pengar för han bor ju i fabriken och jobbar dygnet runt :lol:
Tror du har förmånsbeskattar gratis boende :ugeek: ;)
Han fick ju betala lite skatt för aktievinsterna så jag tror IRS bjuder på det.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
chaffis75 skrev:
spacecoin skrev:
Han har flertalet gånger sagt att han inte ska sälja. Sist det begav sig var han ju tvungen att fejka en twitter-poll. Tror du Teslaaktien gått bättre om huvudägaren säger att han föredrar cash?

Han behöver ju inga pengar för han bor ju i fabriken och jobbar dygnet runt :lol:
Tror du har förmånsbeskattar gratis boende :ugeek: ;)
Han fick ju betala lite skatt för aktievinsterna så jag tror IRS bjuder på det.
Du känner inte IRS märker jag. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Nu bor han ju inte i fabriken i verkligheten... Att man säger en sak på Twitter är nog inte skäl för att bli beskattad. :)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev:
Nu bor han ju inte i fabriken i verkligheten... Att man säger en sak på Twitter är nog inte skäl för att bli beskattad. :)
Du känner _verkligen_ inte IRS märker jag. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar