Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PatCat
Teslaägare
Inlägg: 73
Blev medlem: 16 jan 2022 18:49
Ort: Upplands Väsby

Köper Elon Twitter?

Inlägg av PatCat »

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5171
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Model Y P
Model S P
Model S P
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

Det verkar som att det blir så.

Ska vi gissa att Twitter kommer börja filtrera bort kritik mot Tesla och Elon Musk och att Trump kommer återfå sitt konto när Elon fått igenom köpet? :?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

Maw skrev:
Det verkar som att det blir så.

Ska vi gissa att Twitter kommer börja filtrera bort kritik mot Tesla och Elon Musk och att Trump kommer återfå sitt konto när Elon fått igenom köpet? :?
Om nu den här affären går igenom så skulle det förvåna mig mycket om Twitter/Elon
börjar censurera saker som kritik mot Tesla eller honom själv eller sånt som avviker
från hans politiska åskådning.
Hans tanke är ju att stå upp för yttrandefrihet och demokrati, något den nuvarande
wokemaffian som styr Twitter ibland har lite problem med. ;)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Maw »

Larofo skrev:
Maw skrev:
Det verkar som att det blir så.

Ska vi gissa att Twitter kommer börja filtrera bort kritik mot Tesla och Elon Musk och att Trump kommer återfå sitt konto när Elon fått igenom köpet? :?
Om nu den här affären går igenom så skulle det förvåna mig mycket om Twitter/Elon
börjar censurera saker som kritik mot Tesla eller honom själv eller sånt som avviker
från hans politiska åskådning.
Hans tanke är ju att stå upp för yttrandefrihet och demokrati, något den nuvarande
wokemaffian som styr Twitter ibland har lite problem med. ;)
Jag hoppas att du har rätt men han har hittills inte varit speciellt välkomnande till kritik, tvärt om faktiskt. Jag får ingen bra känsla av att han köper Twitter även om jag också är orlig för Wokemaffian.

För övrigt är det många fiender till yttrandefrihet som frenetiskt påstår sig vara yttrandefrihetens bästa vän...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Maw skrev:
Larofo skrev:
Maw skrev:
Det verkar som att det blir så.

Ska vi gissa att Twitter kommer börja filtrera bort kritik mot Tesla och Elon Musk och att Trump kommer återfå sitt konto när Elon fått igenom köpet? :?
Om nu den här affären går igenom så skulle det förvåna mig mycket om Twitter/Elon
börjar censurera saker som kritik mot Tesla eller honom själv eller sånt som avviker
från hans politiska åskådning.
Hans tanke är ju att stå upp för yttrandefrihet och demokrati, något den nuvarande
wokemaffian som styr Twitter ibland har lite problem med. ;)
Jag hoppas att du har rätt men han har hittills inte varit speciellt välkomnande till kritik, tvärt om faktiskt. Jag får ingen bra känsla av att han köper Twitter även om jag också är orlig för Wokemaffian.

För övrigt är det många fiender till yttrandefrihet som frenetiskt påstår sig vara yttrandefrihetens bästa vän...
Elon har historiskt sett varit ivrig att trakassera och stämma folk som har "fel" åsikt. Inte direkt min förebild för free speech... Med det sagt tycker jag inte Twitter har skött det bra med censuren och woke-ness.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

:D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

Japp, då kanske jag skaffar mig ett Twitter konto om ett tag.

Det spekulerades ju i att han kanske skulle erbjuda aktieägare att köpa aktier enskilt till det pris han erbjudit, så det gjorde nog styrelsen orolig att han skulle lyckas köpa upp företaget även om styrelsen jobbade emot köpet.

Han skulle visst erbjuda styrelsen ett arvode på hela noll dollar (om nu en styrelse behövs om företaget blir privat. Privat betyder det att det avnoteras på börsen?
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wheels »

Elon har köpt Twitter för 428 miljarder skr eller 54,20 dollar per aktie :D
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av wannabee »

spacecoin skrev:
Maw skrev:
Larofo skrev:
Maw skrev:
Det verkar som att det blir så.

Ska vi gissa att Twitter kommer börja filtrera bort kritik mot Tesla och Elon Musk och att Trump kommer återfå sitt konto när Elon fått igenom köpet? :?
Om nu den här affären går igenom så skulle det förvåna mig mycket om Twitter/Elon
börjar censurera saker som kritik mot Tesla eller honom själv eller sånt som avviker
från hans politiska åskådning.
Hans tanke är ju att stå upp för yttrandefrihet och demokrati, något den nuvarande
wokemaffian som styr Twitter ibland har lite problem med. ;)
Jag hoppas att du har rätt men han har hittills inte varit speciellt välkomnande till kritik, tvärt om faktiskt. Jag får ingen bra känsla av att han köper Twitter även om jag också är orlig för Wokemaffian.

För övrigt är det många fiender till yttrandefrihet som frenetiskt påstår sig vara yttrandefrihetens bästa vän...
Elon har historiskt sett varit ivrig att trakassera och stämma folk som har "fel" åsikt. Inte direkt min förebild för free speech... Med det sagt tycker jag inte Twitter har skött det bra med censuren och woke-ness.
Jack Dorsey har ju manövreras ut från att styra Twitter och han tror att lösningen med Musk är den bästa som är möjlig (Helst skulle ingen äga det, men det lär inte gå att uppnå och då är detta näst bäst)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

"World's biggest clown purchases world's largest circus" :D

(obs. inte en riktigt artikel. Photoshop-satir.)
FRNxycZWQAIYvom.jpeg
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

Jag har korrigerat rubriken åt dig. :D

"En av vår tids största företagsledare och visionär har i ett försök att
stå upp för demokrati och alla människors rätt att uttrycka sina tankar
och ideér, inte bara dom som för tillfället räknas som mainstream och
politiskt korrekt, köpt twitter, ett närmast clownlikt missköt företag."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Jag har korrigerat rubriken åt dig. :D
Jag tror inte du ska hoppas på en ny karriär som rubriksättare...
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Jag har korrigerat rubriken åt dig. :D
Jag tror inte du ska hoppas på en ny karriär som rubriksättare...
Och jag som gjorde mitt bästa för att hålla den så kort och koncis som möjligt. :D
Borde nog dragit ner på sanningshalten också. Borde förstått att det kan
kännas ovant för somliga. Sorry!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur ska Elon någonsin kunna hoppas få igen sina pengar?

Han kunde lika gärna köpt Yahoo eller AOL. Twitters glansdagar är också redan förbi.

Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev:
Hur ska Elon någonsin kunna hoppas få igen sina pengar?
Twitter är ju lite nischat mot rika vita intellektuella män och andra beslutsfattare (raljerar), så det går inte att jämföra bara i aktiva användare. Det var ju en del bra fakta om det i artikeln du länkade.

Jag tror att man kan tänka sig en del betaltjänster, t ex att få "blue check" eller att slippa reklam.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Hur ska Elon någonsin kunna hoppas få igen sina pengar?

Han kunde lika gärna köpt Yahoo eller AOL. Twitters glansdagar är också redan förbi.
Om man tror att Elon köpte Twitter för att tjäna pengar är man nog väldigt fel ute.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Larofo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur ska Elon någonsin kunna hoppas få igen sina pengar?

Han kunde lika gärna köpt Yahoo eller AOL. Twitters glansdagar är också redan förbi.
Om man tror att Elon köpte Twitter för att tjäna pengar är man nog väldigt fel ute.
Utan? Visst inte primära syftet men pyntar man i 44 miljarder dollar vill man nog ha nåt slags plan för att få igen sina pengar. Speciellt när det inte enbart är Elons pengar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Elon Musk buys Tesla a pounding headache
https://www.reuters.com/breakingviews/e ... 2022-04-26
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Larofo skrev:
TiborBlomhall skrev:
Hur ska Elon någonsin kunna hoppas få igen sina pengar?

Han kunde lika gärna köpt Yahoo eller AOL. Twitters glansdagar är också redan förbi.
Om man tror att Elon köpte Twitter för att tjäna pengar är man nog väldigt fel ute.
Utan? Visst inte primära syftet men pyntar man i 44 miljarder dollar vill man nog ha nåt slags plan för att få igen sina pengar. Speciellt när det inte enbart är Elons pengar.
elon_twitter.jpg
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Det är väl trevligt men varken Tesla eller SpaceX skulle klarat sig utan inkomstbringande finansiella planer trots deras ädla mål.

Teslas ursprungliga plan var tex utveckla och sälja en dyr sportbil för att från dess inkomster kunna utveckla en billigare bil för att från dess inkomster kunna utveckla en "affordable" volymprodukt. Roadster, Model S och Model 3.

Vad är liknande plan för Twitter?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Elons storhet har alltid legat i att kunna kombinera närmast filantropiska mål med bra business case.
Han har alltid tittat framåt i en omvärld som inte riktigt förstått hur man skulle kunna få medel till att nå dessa avlägsna mål.

Minska på transportsektorns utsläpp - genom att göra elbilar attraktiva och lönsamma att tillverka.
Göra mänskligheten multiplanetär - genom att minska priset på rymdresor.
Koppla ihop människa och maskin - genom att göra neuroimplants som även kan användas till att bota sjukdomar.
Minska på trafikproblemen - genom att öka på farten och minska på priset det kostar att borra tunnlar.

Men jag ser inte riktigt samma business case här.
Rädda det fria ordet och demokration - genom att köpa en avdankad, föråldrad medieplattform till överpris?

SolarCity var Elons första misstag men det var ju "one for the family". Tesla kunde ha gett sig in i power- och solpanelsvärlden även utan att köpa konkursmässiga SolarCity.
Jag är tyvärr rädd Twitter kommer bli Elons första riktigt stora misstag, början till hans fall.
Jag hoppas verkligen jag har fel och får äta upp dessa ord om några år.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

TiborBlomhall skrev:
Det är väl trevligt men varken Tesla eller SpaceX skulle klarat sig utan inkomstbringande finansiella planer trots deras ädla mål.

Teslas ursprungliga plan var tex utveckla och sälja en dyr sportbil för att från dess inkomster kunna utveckla en billigare bil för att från dess inkomster kunna utveckla en "affordable" volymprodukt. Roadster, Model S och Model 3.

Vad är liknande plan för Twitter?
Det är inte "väl trevligt". Det är absolut nödvändigt i en demokrati.
Som Elon säger "free speech is the bedrock of a functioning democracy".
Verkar tyvärr vara allt fler som har svårt att förstå det i dagens Sverige.

"plan för Twitter". Svaret på det finns att läsa i bilden jag bifogade.
elon_twitter.jpg
"Teslas ursprungliga plan..." med tanke på att jag följt bolaget, dess VD, ägt produkterna
och aktien i snart 10 år, är detta inget nytt för mig. ;)
Hur brukar bolag Elon sätter tänderna i utvecklas över tid?
Skulle inte förvåna om även Twitter ökar i värde och plattformen i sig blir bättre framöver.
Men det är tämligen sekundärt för Elon. Han har redan mer pengar än han behöver.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

spacecoin skrev:
Elon Musk buys Tesla a pounding headache
https://www.reuters.com/breakingviews/e ... 2022-04-26
$TSLA i fritt fall just nu... 3% ner första kvarten efter börsen öppnat.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av TiborBlomhall »

Larofo skrev:
Det är inte "väl trevligt". Det är absolut nödvändigt i en demokrati.
Som Elon säger "free speech is the bedrock of a functioning democracy".

"plan för Twitter". Svaret på det finns att läsa i bilden jag bifogade.

"Teslas ursprungliga plan..." med tanke på att jag följt bolaget, dess VD, ägt produkterna
och aktien i snart 10 år, är detta inget nytt för mig. ;)
Då borde du också se skillnaden mellan Teslas plan och Twitters.
Eller SpaceX och Twitters.
För att kunna nå sina mål måste det tyvärr i dagens värld vara lönsamt på vägen. Eller ska Elon även stå för de löpande kostnaderna för en obsolet medieplattform?
Skriv svar