Köper Elon Twitter?

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
men det fanns väl inget sätt att avgöra vem "man kan lita på" tidigare heller?
Jag menade så klart att man kunde lita på vem författaren är.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
fth skrev:
men det fanns väl inget sätt att avgöra vem "man kan lita på" tidigare heller?
Jag menade så klart att man kunde lita på vem författaren var.
Ok, men även detta var ju rätt tveksamt tidigare.

Den gamla modellen för "Twitter verification" har ju lagts ned, omarbetats, nyöppnats, havererat etc, ett antal gånger sedan 2009, den har också varit hårt kritiserad, korruption har förekommit etc. Man skulle kunna sammanfatta att "det var inte bättre förr, men det är sämre nu", men förhoppningen (som jag försiktigt delar) är att en helt ny modell under Elons ledning över tid bör kunna innebära en faktisk förbättring.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

fth skrev:
spacecoin skrev:
fth skrev:
men det fanns väl inget sätt att avgöra vem "man kan lita på" tidigare heller?
Jag menade så klart att man kunde lita på vem författaren var.
Ok, men även detta var ju rätt tveksamt tidigare.
Det håller jag inte med om. Däremot så tycker jag en av de positiva bitarna av Elons köp är att man inte perma-bannar de som t ex skriver att "män inte är kvinnor" eller liknande. Twitters content-moderation policy var för "california-woke" för min smak. Identitetsfrågan är viktig, och då menar jag vem som är vem och inte vem som är vad.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Twitter policy var inte bara California Woke. Den var sinnessjuk, levde i sin egen verklighet. Läs om varför Trump bannades. Rena fantasierna.
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

” Elon Musk’s decision to reinstate former President Donald Trump’s Twitter account could be harmful to the company. Apple and Google could ban Twitter from their respective app stores, should the social media giant fail to properly moderate content.”

https://www.macobserver.com/news/reinst ... -industry/

Kanske Apple och Google blir de som dödar Twitter? Undrar vad Elon gör då?
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

LarsOJ skrev:
” Elon Musk’s decision to reinstate former President Donald Trump’s Twitter account could be harmful to the company. Apple and Google could ban Twitter from their respective app stores, should the social media giant fail to properly moderate content.”

https://www.macobserver.com/news/reinst ... -industry/

Kanske Apple och Google blir de som dödar Twitter? Undrar vad Elon gör då?
Rätt svårt att hitta en motivation för att göra så. Edit: de får då försvara Twitters tidigare sinnesjuka motivering. Tror den tiden är över, ex CNN håller nu på och gör om sin verksamhet då kunderna helt enkelt lämnat dem.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Curik »

Lurkern skrev:
LarsOJ skrev:
” Elon Musk’s decision to reinstate former President Donald Trump’s Twitter account could be harmful to the company. Apple and Google could ban Twitter from their respective app stores, should the social media giant fail to properly moderate content.”

https://www.macobserver.com/news/reinst ... -industry/

Kanske Apple och Google blir de som dödar Twitter? Undrar vad Elon gör då?
Rätt svårt att hitta en motivation för att göra så. Edit: de får då försvara Twitters tidigare sinnesjuka motivering. Tror den tiden är över, ex CNN håller nu på och gör om sin verksamhet då kunderna helt enkelt lämnat dem.
Vad yrar du om nu? Dom behöver inte försvara någon tidigare "motivering". Bryter appen mot Googles eller Apples avtal så får dom stänga ned apparna, helt oavsett om man gjort andra fel tidigare.

Det finns ingen enorm konspiration du kan spinna på här. :roll:
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Öh, jovisst, men på vilket sätt bryter det mot deras avtal. Finns hur många politiker som helst på twitter.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

Jag tror att det finns en god chans att Twitter kommer utvecklas som Elons andra bolag.
Succéartat!! :D
Nu när man rensat ut personalen som gärna filmar och lägger ut sin arbetsdag på Tiktok,
som i stora drag verkar gå ut på att dricka diverse "sofistikerade" drycker, välja och vraka
bland gratismaten, yoga, sitta i meningslösa möten, samt gå ut på takterrassen och
ta en selfie.
Kvar blir en kraftigt reducerad personalstyrka av hardcorekodare som är villiga att
jobba arslet av sig för att skapa något betydligt bättre.
En av få risker som jag ser är att Elons fiender sätter käppar i hjulet.
Att det blir för mycket politik, vi mot dom-tänk, woke BS och liknande inblandat.
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »

Nyligen ex-twitter utvecklare på intervju för nästa jobb:

- "Varför valde du att sluta på Twitter?", frågar den chef som intervjuar.
- "Det kom ett email från chefen med frågan om jag vill jobba hårt eller inte, och jag vill inte jobba hårt".

Allt med twitter kommer att vara kul framöver.
Brages
Inlägg: 122
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Brages »

Curik skrev:
Lurkern skrev:
LarsOJ skrev:
” Elon Musk’s decision to reinstate former President Donald Trump’s Twitter account could be harmful to the company. Apple and Google could ban Twitter from their respective app stores, should the social media giant fail to properly moderate content.”

https://www.macobserver.com/news/reinst ... -industry/

Kanske Apple och Google blir de som dödar Twitter? Undrar vad Elon gör då?
Rätt svårt att hitta en motivation för att göra så. Edit: de får då försvara Twitters tidigare sinnesjuka motivering. Tror den tiden är över, ex CNN håller nu på och gör om sin verksamhet då kunderna helt enkelt lämnat dem.
Vad yrar du om nu? Dom behöver inte försvara någon tidigare "motivering". Bryter appen mot Googles eller Apples avtal så får dom stänga ned apparna, helt oavsett om man gjort andra fel tidigare.

Det finns ingen enorm konspiration du kan spinna på här. :roll:
Dream on. Twitter kommer inte försvinna från appstore hur mkt du än önskar det. Du vet att Mastodon finns där? Finns även webbläsare där man kan läsa sånt där läskigt innehåll
VoltAmpere
Inlägg: 121
Blev medlem: 28 mar 2020 09:06

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av VoltAmpere »

Larofo skrev:
Jag tror att det finns en god chans att Twitter kommer utvecklas som Elons andra bolag.
Succéartat!! :D
Nu när man rensat ut personalen som gärna filmar och lägger ut sin arbetsdag på Tiktok,
som i stora drag verkar gå ut på att dricka diverse "sofistikerade" drycker, välja och vraka
bland gratismaten, yoga, sitta i meningslösa möten, samt gå ut på takterrassen och
ta en selfie.
Kvar blir en kraftigt reducerad personalstyrka av hardcorekodare som är villiga att
jobba arslet av sig för att skapa något betydligt bättre.
En av få risker som jag ser är att Elons fiender sätter käppar i hjulet.
Att det blir för mycket politik, vi mot dom-tänk, woke BS och liknande inblandat.
Oj vad insatt du är i hur det fungerar på Twitter. Har du jobbat där, kanske varit med på en sånt där meningslöst möte?
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Larofo »

VoltAmpere skrev:
Larofo skrev:
Jag tror att det finns en god chans att Twitter kommer utvecklas som Elons andra bolag.
Succéartat!! :D
Nu när man rensat ut personalen som gärna filmar och lägger ut sin arbetsdag på Tiktok,
som i stora drag verkar gå ut på att dricka diverse "sofistikerade" drycker, välja och vraka
bland gratismaten, yoga, sitta i meningslösa möten, samt gå ut på takterrassen och
ta en selfie.
Kvar blir en kraftigt reducerad personalstyrka av hardcorekodare som är villiga att
jobba arslet av sig för att skapa något betydligt bättre.
En av få risker som jag ser är att Elons fiender sätter käppar i hjulet.
Att det blir för mycket politik, vi mot dom-tänk, woke BS och liknande inblandat.
Oj vad insatt du är i hur det fungerar på Twitter. Har du jobbat där, kanske varit med på en sånt där meningslöst möte?
Nej jag har inte jobbat på Twitter, men här får vi en liten inblick från en som
"jobbade" på Twitter.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsL »

fth skrev:
Jag "använder" inte Twitter i någon större utsträckning, men jag bevakar ett antal konton och läser rätt mycket, och jag har inte sett någon dramatisk förändring iom Elons övertagande.

Många diskussioner handlar förstås mycket om just övertagandet, men i övrigt har jag inte noterat några större förändringar, snarare då positiva, med väsentligt färre crypto-botar etc.

Vad är det ni andra har upplevt så negativt den senaste tiden att ni kände er tvungna att avsluta konton etc?

/fth
Inte så konstigt kanske att det är glest med Twitter användare på ett forum?

Jag har haft Twitter under många år och har uppskattat de korta texterna och att man inte behöver bygga nätverk utan bara kan följa dem man vill följa.
På senare tid, från Rysslands förnyade invasion, har jag hängt mycket på Twitter. Största förändringen för mig blev när jag märkte att det var en rätt liten del som stod för det negativ och när dessa blev blockade så höjdes stämningen och det blev trevligare.

Jag har inte märkt någon jätte skillnad sedan Elons köp. Jag hoppas att han kan fixa så att robotarna och de massproducerade Teewtsen försvinner. En PayPal identifiering genom att registrera en liten betalning kanske vore något? Men Elon har säkert en plan för att lösa det.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Curik »

Brages skrev:
Curik skrev:
Lurkern skrev:
LarsOJ skrev:
” Elon Musk’s decision to reinstate former President Donald Trump’s Twitter account could be harmful to the company. Apple and Google could ban Twitter from their respective app stores, should the social media giant fail to properly moderate content.”

https://www.macobserver.com/news/reinst ... -industry/

Kanske Apple och Google blir de som dödar Twitter? Undrar vad Elon gör då?
Rätt svårt att hitta en motivation för att göra så. Edit: de får då försvara Twitters tidigare sinnesjuka motivering. Tror den tiden är över, ex CNN håller nu på och gör om sin verksamhet då kunderna helt enkelt lämnat dem.
Vad yrar du om nu? Dom behöver inte försvara någon tidigare "motivering". Bryter appen mot Googles eller Apples avtal så får dom stänga ned apparna, helt oavsett om man gjort andra fel tidigare.

Det finns ingen enorm konspiration du kan spinna på här. :roll:
Dream on. Twitter kommer inte försvinna från appstore hur mkt du än önskar det. Du vet att Mastodon finns där? Finns även webbläsare där man kan läsa sånt där läskigt innehåll
Jag har aldrig sagt att jag önskar det? Ni foliehattar behöver tagga ned lite. Har ni inga chemtrails ni kan titta på istället? :lol:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Lurkern skrev:
Nyligen ex-twitter utvecklare på intervju för nästa jobb:

- "Varför valde du att sluta på Twitter?", frågar den chef som intervjuar.
- "Det kom ett email från chefen med frågan om jag vill jobba hårt eller inte, och jag vill inte jobba hårt".

Allt med twitter kommer att vara kul framöver.
Man kan ju raljera över att det fanns kanske en del dödkött på Twitter, men jag tror inte det är värre än på vilket ställe som helst som Volvo, Ericsson eller Facebook. Musk eldar på det här narrativet för att hans LBO har skuldsatt Twitter över öronen. Det är klart att man kan säga upp 70% av personalen om de flesta jobbar med Ad-sales och content moderation.

Pampering-kulturen är inte ett Twitter-problem. Det är ett Silicon Valley-problem:

Hur många seniora utvecklare (dvs de som är över 30+ och är 10x:are) tror du vill ha den här typen av arbetsmiljö där man "förväntas" sova på jobbet för att chefen ska bli rikare? Det finns ett svar på det; 90% av de som är kvar har väl ett H1-B och har inget annat val än att stanna.

De som skulle offra all fritid för att bli utskällda av Elon istället för att få en kram av sina barn finns det kanske några av här på forumet, men jag gissar att samma personer inte är stjärn-utvecklare...
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 3 gång.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

How Elon Musk’s Twitter Faces Mountain of Debt, Falling Revenue and Surging Costs
https://www.wsj.com/articles/how-elon-m ... eid=yhoof2
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av spacecoin »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Identitetsfrågan är viktig, och då menar jag vem som är vem och inte vem som är vad.
check.jpg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Lurkern
Inlägg: 900
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av Lurkern »



Lite om twitter financials och påverkan efter köpet.
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

Lurkern skrev:


Lite om twitter financials och påverkan efter köpet.

Kändes väldigt grundläggande och mestadels påhittade antaganden. Han är nog mest sugen på att få en like av Elon Musk skulle jag tro.

Kostnadsmassan är knappast mindre redan nu då man kommer betala löner minst 3 månader för personalen som slutat. Sen påstår han att Twitter nu är mer lönsamt än Google och Apple?
73DC6435-B16E-4E15-86E9-D4152BA20E2C.jpeg
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av backe »

Twitter reverses Trump ban; Trump refuses to return
https://arstechnica.com/tech-policy/202 ... lifts-ban/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av martinot »





M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
LarsOJ
Inlägg: 1623
Blev medlem: 16 sep 2022 13:41

Re: Köper Elon Twitter?

Inlägg av LarsOJ »

Det här är ju bara för roligt :lol:

” Elon Musk exposes 'secret closet' full of 'stay woke' t-shirts at Twitter HQ”

https://www.foxnews.com/us/elon-musk-ex ... twitter-hq
D1936CF9-A261-4910-8B24-398F90FFB3FE.jpeg
Skriv svar