Bolagstämma

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Bolagstämma

Inlägg av z balata »

Tesla hade bolagsstämma härom dagen.

Elon aviserar där bl a att det snart kommer en mjukvaruuppdatering med nya funktioner.
Man kommer att kunna göra fler personliga inställningar och bättre navigator som beaktar trafiksituationen när den förslår färdväg och lite annat.
Ni kan börja kolla efter 12 minuter i nedanstående länk:

http://www.teslamotors.com/2014shareholdermeeting
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bolagstämma

Inlägg av Kalle »

Mycket intresant är att han hinta nått om att "göra nått" med teslas patent för att få andra tilvärkare att göra bettre elbilar..
Undra va mr elon har för plan?

Opensource för alla tilvärkare som tenker göra en >30 mil bil?
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bolagstämma

Inlägg av Kalle »

“It is surprising that there hasn’t been more activity from other car companies to make serious electric vehicles,
I’m trying to think of ways to help that along that would be a good outcome,”

“I’m kind of planning on doing something fairly significant on that front which would be kind of controversial with respect to Tesla’s patents,”
“But I want to write something so that I can articulate it properly and explain the reasoning for the decision.”
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare
Inlägg: 335
Blev medlem: 05 mar 2014 19:57
Ort: Stockholm

Re: Bolagstämma

Inlägg av z balata »

Kalle skrev:
“It is surprising that there hasn’t been more activity from other car companies to make serious electric vehicles,
I’m trying to think of ways to help that along that would be a good outcome,”

“I’m kind of planning on doing something fairly significant on that front which would be kind of controversial with respect to Tesla’s patents,”
“But I want to write something so that I can articulate it properly and explain the reasoning for the decision.”
Den mannen tänker i alla fall "outside the box", mer än de flesta.
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Bolagstämma

Inlägg av Daoops »

Jag tror han kommer att öppna patenten. SpaceX har ju inga patent och han har nämnt tidigare att han ogillar iden.

Och tänker man på det, det är ju hela konceptet med Gigafactory/ies, superchargers, direktförsäljning, fullt fokus på el, gratis marknadsföring, bilen uppkopplad för uppdateringar, försprånget, systerbolag med spaceX och Solar City..osv som gör helheten. Det är inget som patenterats direkt så succén är ändå ett faktum och PR vinsten är enorm.

Ni vet hur man hamnar i diskussion lite väl ofta runt det här med kollegor etc, och en del anstränger sig verkligen för att hitta motargument (vilket jag uppskattar)? En av argumenten jag faktiskt får hålla med om är att om Teslas verkliga mål är att påskynda övergången till eldrift så är det lite konstigt att samtidigt ha patent. Finns givetvis olika sidor till det men jag hoppas han släpper dom, även om jag förväntar mig en dipp på aktierna till följd. Det är inte så att han inte tänkt igenom det direkt, och jag tror pr-vinsten överträffar patentvärdet.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bolagstämma

Inlägg av Kalle »

Ja räknar åckså med en dip i aktien, ja tenker nog köpa nåra aktier då ;)
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bolagstämma

Inlägg av Delta »

Daoops skrev:
Jag tror han kommer att öppna patenten. SpaceX har ju inga patent och han har nämnt tidigare att han ogillar iden.

Och tänker man på det, det är ju hela konceptet med Gigafactory/ies, superchargers, direktförsäljning, fullt fokus på el, gratis marknadsföring, bilen uppkopplad för uppdateringar, försprånget, systerbolag med spaceX och Solar City..osv som gör helheten. Det är inget som patenterats direkt så succén är ändå ett faktum och PR vinsten är enorm.

Ni vet hur man hamnar i diskussion lite väl ofta runt det här med kollegor etc, och en del anstränger sig verkligen för att hitta motargument (vilket jag uppskattar)? En av argumenten jag faktiskt får hålla med om är att om Teslas verkliga mål är att påskynda övergången till eldrift så är det lite konstigt att samtidigt ha patent. Finns givetvis olika sidor till det men jag hoppas han släpper dom, även om jag förväntar mig en dipp på aktierna till följd. Det är inte så att han inte tänkt igenom det direkt, och jag tror pr-vinsten överträffar patentvärdet.
Jag tycker inte man ska hålla med om detta. Starka patent är en enorm fördel för bolaget och dess ägare.

Betänk samtidigt vilka risker det finns för bolaget Tesla mitt i all succés. Hur fort kan inte allt vända?

Tänk på bränderna. Vad om Model X blir ytterligare försenad eller de stora "falconwings" ger problem att erhålla 5-stjärniga krocktester mm.

Detroit och Wolfsburg - kollegorna sitter inte still om Tesla får problem.

Starka patent snyts inte ur näsan, utan de fås först efter mycket arbete och mycket uppoffringar. Att helt sonika öppna upp dem utan att få annat än god PR i gengäld är väl naivt att förvänta sig.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Bolagstämma

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ser inte riktigt problemet att det är Teslas patent som hindrar andra biltillverkare från att bygga ordentliga elbilar.
Det är snarare brist på intresse än patentproblem.
Användarvisningsbild
b232
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 05 mar 2014 14:23
Ort: Jönköping

Re: Bolagstämma

Inlägg av b232 »

Kalle skrev:
Ja räknar åckså med en dip i aktien, ja tenker nog köpa nåra aktier då ;)
Då marknaden verkar ha tolkat hans uttalande på detta sätt så borde det väl i så fall redan gett utslag i aktiekursen?
.. men någon sådan effekt syns ju inte. Aktiemarknaden är ju inte direkt känd för att invänta bekräftade uppgifter...

nåja, vi får väl se vad som händer..
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bolagstämma

Inlägg av Delta »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser inte riktigt problemet att det är Teslas patent som hindrar andra biltillverkare från att bygga ordentliga elbilar.
Det är snarare brist på intresse än patentproblem.
Ja och bristen på intresse grundar sig i att man gör sina kompisar på motor- växellåde- avgasrening- kylsystem- med flera avdelningar arbetslösa genom att bygga Teslakopior. Dessutom applåderar knappast oljebranschens företrädare Teslas framgångar.

Undrar vad Elon menade med sitt kryptiska uttalande.

Framtiden ter sig spännande som värsta deckaren!
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Bolagstämma

Inlägg av Delta »

Delta skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag ser inte riktigt problemet att det är Teslas patent som hindrar andra biltillverkare från att bygga ordentliga elbilar.
Det är snarare brist på intresse än patentproblem.
Ja och bristen på intresse grundar sig i att man gör sina kompisar på motor- växellåde- avgasrening- kylsystem- med flera avdelningar arbetslösa genom att bygga Teslakopior. Dessutom applåderar knappast oljebranschens företrädare Teslas framgångar.

Undrar vad Elon menade med sitt kryptiska uttalande.

Framtiden ter sig spännande som värsta deckaren!
Svaret kom i går i England. http://www.engadget.com/2014/06/09/tesl ... r-patents/

ElonMusk vill tydligen genom att öppna upp patent kring Supercharge anläggningarna få andra tillverkare att haka på så att systemet kommer att bli en egen standard innan andra standarder växer sig starka.

Därmed kan Tesla få andra att dela på driftskostnaderna som ju säkert inte minskar när alla ska tanka gratis el. Det kan vara en framtidsförsäkring mot att konkurrerande system växer till sig och blir herre på täppan. Jämfört VHS/Betamax.

Trots allt en genomtänkt strategi kan det tyckas.
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Bolagstämma

Inlägg av Kalle »

Ja tror inte de stemmer, verkar som tesla har dementerat upgifterna om att de skulle handla om superchargerpatent.

“Update: Tesla’s PR people have been in touch to clarify a couple of things. Firstly, although the company is indeed offering to share its charging and adapter specifications with other manufacturers, on the conditions described above, this won’t necessarily involve sharing patents. Secondly, some sort of “patent giveaway” or “patent release” is still on the cards, but the company isn’t quite ready to announce the details just yet.”


http://insideevs.com/tesla-make-superch ... utomakers/
Skriv svar