Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Klintan »

A reader of Teslarati reached out late last week to inform us that Tesla technicians stated they would not be able to provide transportation in any way to the customer. The repairs were expected to be completed in the same day:
“As a reminder, we will not be able to offer any alternate transportation for the duration of your service appointment, as we aim to have all service completed by 5 pm.”
...
However, the rep also stated to the customer that Tesla would be eliminating loaners and Uber credits due to a “universal policy” that would be company-wide starting this month.


https://www.teslarati.com/tesla-service ... r-credits/

Någon som upplevt detta i Sverige än?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7473
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av mikebike »

Klintan skrev:
A reader of Teslarati reached out late last week to inform us that Tesla technicians stated they would not be able to provide transportation in any way to the customer. The repairs were expected to be completed in the same day:
“As a reminder, we will not be able to offer any alternate transportation for the duration of your service appointment, as we aim to have all service completed by 5 pm.”
...
However, the rep also stated to the customer that Tesla would be eliminating loaners and Uber credits due to a “universal policy” that would be company-wide starting this month.


https://www.teslarati.com/tesla-service ... r-credits/

Någon som upplevt detta i Sverige än?
Ja.

Jag hade sedan mer än en månad en servicetid (garanti) bokad till den 8/8 med Mobil Service. I fredags kom det ett meddelande med en påminnelse om servicetid i Bredden och det framgick att reparationen beräknades ta 1 - 4 timmar och att lånebil inte fanns tillgänglig.
När jag påpekade att det skulle vara Mobil Service så fick jag veta att de inte kunde utföra detta (byta strömbrytare till laddluckan) mobilt. Oklart när de ändrade min service till SC.
När jag svarade att jag inte kunde lämna bilen den 8/8 svarade de att jag skulle boka ny tid.
Jaha, första lediga tid var 7/9! :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av spacecoin »

$TSLA före kunden. Hela tiden.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av MWall »

spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.

Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Credde »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.

Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Jag fick lånebil på Audi på ett garanti jobb.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av taliz »

mikebike skrev:
Klintan skrev:
A reader of Teslarati reached out late last week to inform us that Tesla technicians stated they would not be able to provide transportation in any way to the customer. The repairs were expected to be completed in the same day:
“As a reminder, we will not be able to offer any alternate transportation for the duration of your service appointment, as we aim to have all service completed by 5 pm.”
...
However, the rep also stated to the customer that Tesla would be eliminating loaners and Uber credits due to a “universal policy” that would be company-wide starting this month.


https://www.teslarati.com/tesla-service ... r-credits/

Någon som upplevt detta i Sverige än?
Ja.

Jag hade sedan mer än en månad en servicetid (garanti) bokad till den 8/8 med Mobil Service. I fredags kom det ett meddelande med en påminnelse om servicetid i Bredden och det framgick att reparationen beräknades ta 1 - 4 timmar och att lånebil inte fanns tillgänglig.
När jag påpekade att det skulle vara Mobil Service så fick jag veta att de inte kunde utföra detta (byta strömbrytare till laddluckan) mobilt. Oklart när de ändrade min service till SC.
När jag svarade att jag inte kunde lämna bilen den 8/8 svarade de att jag skulle boka ny tid.
Jaha, första lediga tid var 7/9! :evil:
Ingen lånebil för upp till 4 timmar har varit policy länge.
Det nya är att det nu tydligen gäller en hel arbetsdag.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Tellus »

Bara att boka in bilen sent på dagen :)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7473
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av mikebike »

Så här såg mitt meddelande ut:
Screenshot_20220809-112607_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av kenjon »

Och efter 2-3 timmar säger de att de inte blir klara idag....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7473
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av mikebike »

Nyss fick jag detta meddelande:
Screenshot_20220809-112629_Tesla.jpg
Vilka djävla sopprötter!
Det hade de väl kunnat komma på i fredags...
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Pontus »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.

Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Polestar, BMW (fast länge sedan jag utnyttjade detta)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Pontus »

mikebike skrev:
Nyss fick jag detta meddelande:
Screenshot_20220809-112629_Tesla.jpg
Vilka djävla sopprötter!
Det hade de väl kunnat komma på i fredags...
Låter som någon gjort en miss men att nu har rätt person fått hjälpa till. Var glad att det löste sig någorlunda bra, jag kan lova att det är hundra gånger bättre än Hedinsbil...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av taliz »

Pontus skrev:
jag kan lova att det är hundra gånger bättre än Hedinsbil...
Hedin har man hört många skräckhistorier om. Undviker dom.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7473
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av mikebike »

Pontus skrev:
mikebike skrev:
Nyss fick jag detta meddelande:
Screenshot_20220809-112629_Tesla.jpg
Vilka djävla sopprötter!
Det hade de väl kunnat komma på i fredags...
Låter som någon gjort en miss men att nu har rätt person fått hjälpa till. Var glad att det löste sig någorlunda bra, jag kan lova att det är hundra gånger bättre än Hedinsbil...
Det är inte löst ännu!
Vad säger att det inte blir ändrat eller uppskjutet igen?
Med min Model 3 hade jag en servicetid som ändrades tre gånger!
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
tigermann
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 08 aug 2021 20:59

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av tigermann »

Tesla Norrköping ger lånebil för garantiärenden som beräknas ta mer än 4 timmar.
Model 3 LR 2021, 580 km, Midnight Silver, Aero, Helsvart interiör, AP, Dragkrok.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4835
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av chaffis75 »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.

Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Volvo och vw har jag personligt erfarit man får lånebil vid garanti ärenden. Polestar er jag man får se på..
Volvo har jag ä en fått lånebil till en bra peng när de varit icke garanti saker.. Skulle tro andra kan fylla på denna listan.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:


Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Typ alla? Lagen säger dessutom att felet skall åtgärdas utan kostnad för kunden och man kan kräva ersättning för saker som att man tvingas köra till/från verkstaden osv. Det vet alla seriösa så de försöker vara tillmötesgående och göra det smidigt för kunden, Tesla följer inte konsumentlagarna så de gör vad som ger högst aktiekurs när Elon säljer.

Har vid ett tillfälle nämnt för Tesla att de enligt lagen behöver betala inkomstförlust ifall de gör det så krångligt för mig att jag måste ta ledigt från jobbet och då blev de jävligt tillmötesgående.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av mati »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.
Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Typ alla? Jag har aldrig varit med om att jag inte fått en lånebil för mina bilar (Renault, Volvo, VW, Audi, Mazda, Hyundai). Inte nödvändigtvis en likvärdig bil. Men någon form av bil att åka hem med har jag alltid fått. Ibland även en bättre bil än min egen. Nu senast har jag till och med fått boka om en verkstadstid hos Hyundai eftersom de inte hade nån lånebil tillgänglig.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4169
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av nek0 »

MWall skrev:
spacecoin skrev:
$TSLA före kunden. Hela tiden.

Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Skoda,Seat,VW.....
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Pontus »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:


Fast vilka märken erbjuder lånebil?
Typ alla? Lagen säger dessutom att felet skall åtgärdas utan kostnad för kunden och man kan kräva ersättning för saker som att man tvingas köra till/från verkstaden osv. Det vet alla seriösa så de försöker vara tillmötesgående och göra det smidigt för kunden, Tesla följer inte konsumentlagarna så de gör vad som ger högst aktiekurs när Elon säljer.

Har vid ett tillfälle nämnt för Tesla att de enligt lagen behöver betala inkomstförlust ifall de gör det så krångligt för mig att jag måste ta ledigt från jobbet och då blev de jävligt tillmötesgående.
Har du någon länk till den lagen? När jag var på Hedin med min bil sa dom att dom aldrig ger lånebil oavsett om det är garantiärende eller inte och ingen annan gör det heller (bara så att jag visste). Nu är vi i ett läge där dom sa att jag kan ju komma in med bilen när jag får min andra bil (vilket jag tyvärr nämnde för dom) så skulle dom kolla på det, för då hade jag ju en annan bil att åka i. Men dom skulle vara snälla att komma ihåg att jag rapporterat felet tidigt.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av OfarligTesla »

Pontus skrev:
Har du någon länk till den lagen? När jag var på Hedin med min bil sa dom att dom aldrig ger lånebil oavsett om det är garantiärende eller inte och ingen annan gör det heller (bara så att jag visste). Nu är vi i ett läge där dom sa att jag kan ju komma in med bilen när jag får min andra bil (vilket jag tyvärr nämnde för dom) så skulle dom kolla på det, för då hade jag ju en annan bil att åka i. Men dom skulle vara snälla att komma ihåg att jag rapporterat felet tidigt.
Orkar inte leta efter paragrafer nu men kan länka hallåkonsument som ändå bör vara en rimlig källa i det här fallet.
Att bilen är felaktig ska inte medföra några extra kostnader för dig – det är bilhandlaren som ska stå för kostnaden att åtgärda felet samt eventuella merkostnader.
Lånebil

Om du måste ha en bil under reparationstiden bör bilhandlaren erbjuda dig en lånebil. Får du ingen lånebil kan du ha rätt till ersättning för att till exempel åka kollektivt eller att hyra en bil. Tänk på att det är ditt ansvar att begränsa kostnaderna som uppstår. Har du flera alternativ att välja mellan kan du troligtvis inte få ersättning för det dyraste.
Ersättning för kostnader

Exempel på kostnader som kan uppstå i samband med fel är:
Kostnader för att du har tvingats köra till bilhandlaren eller verkstad (Skatteverkets norm för reseersättning är i dagsläget 18,50 kronor per mil)
Kostnad för bärgning
Kostnader för alternativ transport, till exempel buss eller tåg
Inkomstförlust, till exempel om du måste ta ledigt från jobbet för att hämta bilen
Ombesiktningskostnad eller felsökningsavgift
Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ned på att klaga på felet. För att kunna få ersättning behöver du kunna visa underlag, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg, på vilka kostnader du har haft. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.
https://www.hallakonsument.se/varor-och ... ar-daligt/
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av Kriper »

Desmocenter gav mig en flång ny Multistrada V4S som lånehoj när min gamla Multi var inne på service för ett par veckor sedan. En sådan moppe kostar 275 loppor. Fick ha den över natten så några roliga mil blev det. Inte illa!

Angående SC så tycker jag intresset från deras sida att ge service har avtagit avsevärt de senaste åren. Tomma blickar och ingen respons om de har stökat till det med bokning eller när de haft sönder något. Bytte bil för knappt ett år sedan och beställde CCS-uppgradering vilket fixades av ranger hemma hos oss. Efter denna åtgärd kom ett felmeddelande om att sensorn till laddluckan var trasig. Ranger igen som bytte hela laddkontakten för 6000 spänn men felmeddelandet var kvar. Ny ranger som bytte laddluckan. Vi hade plockat ur hundburen så han lyfte själv tillbaka den innan han åkte. Tyvärr åt fel håll så när han stängde luckan så sprack bakrutan. Fortfarande felmeddelandet kvar. Detta föranledde en bokning på SC i Segeltorp. Som blev ombokad två gånger då de inte fått rutan. Jag försökte be om goodwill i form av ett bromsvätskebyte men det var kalla handen från deras sida. Jag försökte argumentera att mycket av min arbetstid går förlorad då det tar tid att åka till och från SC plus att deras showroom inte är världens bästa arbetsplats, men nej. Håhå jaja...
296257625_2928505013962946_7134387031233271560_n.jpg
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
SWEiNSANE
Inlägg: 9
Blev medlem: 31 maj 2022 22:51

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av SWEiNSANE »

Har haft 9 nya Volvos under 27 års tid och alltid vid garantiärenden eller service har jag fått en lånebil enligt praxis. Väntar nu på en Model Y Performance där närmsta servicecenter är runt 15 mil bort så att inte ha lånebil känns bara tragiskt…
Senast redigerad av SWEiNSANE, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av MWall »

Ok, jag fick då inte lånebil av Bavaria Uppsala när min i3 var inne på garantiärende. Nu har jag ingen garanti kvar och den är väldigt sällan på verkstad öht.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla tar bort lånebil för endagsjobb

Inlägg av OfarligTesla »

Kriper skrev:
Desmocenter gav mig en flång ny Multistrada V4S som lånehoj när min gamla Multi var inne på service för ett par veckor sedan. En sådan moppe kostar 275 loppor. Fick ha den över natten så några roliga mil blev det. Inte illa!

Angående SC så tycker jag intresset från deras sida att ge service har avtagit avsevärt de senaste åren. Tomma blickar och ingen respons om de har stökat till det med bokning eller när de haft sönder något. Bytte bil för knappt ett år sedan och beställde CCS-uppgradering vilket fixades av ranger hemma hos oss. Efter denna åtgärd kom ett felmeddelande om att sensorn till laddluckan var trasig. Ranger igen som bytte hela laddkontakten för 6000 spänn men felmeddelandet var kvar. Ny ranger som bytte laddluckan. Vi hade plockat ur hundburen så han lyfte själv tillbaka den innan han åkte. Tyvärr åt fel håll så när han stängde luckan så sprack bakrutan. Fortfarande felmeddelandet kvar. Detta föranledde en bokning på SC i Segeltorp. Som blev ombokad två gånger då de inte fått rutan. Jag försökte be om goodwill i form av ett bromsvätskebyte men det var kalla handen från deras sida. Jag försökte argumentera att mycket av min arbetstid går förlorad då det tar tid att åka till och från SC plus att deras showroom inte är världens bästa arbetsplats, men nej. Håhå jaja...
Du beskriver min upplevelse också, service har bara blivit värre och värre och de verkar stressa så pass att de har sönder saker (alternativt att Tesla bygger så kassa bilar att de måste ha sönder andra delar än de som lagas). För några veckor sedan skulle de lösa det sista som de hade sönder vid batteribytet förra sommaren och behövde då ta bort lite paneler kring C-stolpen och när mobile service skulle åka säger de att "clipsen till vissa takpaneler är trasiga" och vi skall boka en till servicetid för det. Och så ser man att det hänger ned lite panel i taket i baksätet, självklart var det ca 1,5 månads väntetid på en servicetid och så måste vi lägga ännu mer tid på det. Har nog lagt ned 15-20 timmar senaste året på att lösa saker som de förstörde vid batteribytet och kommer haft något som kräver service större delen av tiden jag ägt den, och de ber inte om ursäkt eller försöker lösa det smidigt för mig heller utan de drar ut på tiden med allt.

Nu säger de dessutom att de skall ta bort lånebilarna så det skulle bli ännu jobbigare för mig som kund. Är väl en stor del till varför jag planerar att lämna Tesla för Polestar nu, finns en gräns hur mycket jag accepterar att stå ut med när jag köper en produkt.
Skriv svar