Har du någon länk till den lagen? När jag var på Hedin med min bil sa dom att dom aldrig ger lånebil oavsett om det är garantiärende eller inte och ingen annan gör det heller (bara så att jag visste). Nu är vi i ett läge där dom sa att jag kan ju komma in med bilen när jag får min andra bil (vilket jag tyvärr nämnde för dom) så skulle dom kolla på det, för då hade jag ju en annan bil att åka i. Men dom skulle vara snälla att komma ihåg att jag rapporterat felet tidigt.
Orkar inte leta efter paragrafer nu men kan länka hallåkonsument som ändå bör vara en rimlig källa i det här fallet.
Att bilen är felaktig ska inte medföra några extra kostnader för dig – det är bilhandlaren som ska stå för kostnaden att åtgärda felet samt eventuella merkostnader.
Lånebil
Om du måste ha en bil under reparationstiden bör bilhandlaren erbjuda dig en lånebil. Får du ingen lånebil kan du ha rätt till ersättning för att till exempel åka kollektivt eller att hyra en bil. Tänk på att det är ditt ansvar att begränsa kostnaderna som uppstår. Har du flera alternativ att välja mellan kan du troligtvis inte få ersättning för det dyraste.
Ersättning för kostnader
Exempel på kostnader som kan uppstå i samband med fel är:
Kostnader för att du har tvingats köra till bilhandlaren eller verkstad (Skatteverkets norm för reseersättning är i dagsläget 18,50 kronor per mil)
Kostnad för bärgning
Kostnader för alternativ transport, till exempel buss eller tåg
Inkomstförlust, till exempel om du måste ta ledigt från jobbet för att hämta bilen
Ombesiktningskostnad eller felsökningsavgift
Du kan inte kräva ersättning för besväret eller tiden du lägger ned på att klaga på felet. För att kunna få ersättning behöver du kunna visa underlag, till exempel kvitton, fakturor eller andra intyg, på vilka kostnader du har haft. Kostnaderna ska vara rimliga och ha direkt koppling till felet.
Desmocenter gav mig en flång ny Multistrada V4S som lånehoj när min gamla Multi var inne på service för ett par veckor sedan. En sådan moppe kostar 275 loppor. Fick ha den över natten så några roliga mil blev det. Inte illa!
Angående SC så tycker jag intresset från deras sida att ge service har avtagit avsevärt de senaste åren. Tomma blickar och ingen respons om de har stökat till det med bokning eller när de haft sönder något. Bytte bil för knappt ett år sedan och beställde CCS-uppgradering vilket fixades av ranger hemma hos oss. Efter denna åtgärd kom ett felmeddelande om att sensorn till laddluckan var trasig. Ranger igen som bytte hela laddkontakten för 6000 spänn men felmeddelandet var kvar. Ny ranger som bytte laddluckan. Vi hade plockat ur hundburen så han lyfte själv tillbaka den innan han åkte. Tyvärr åt fel håll så när han stängde luckan så sprack bakrutan. Fortfarande felmeddelandet kvar. Detta föranledde en bokning på SC i Segeltorp. Som blev ombokad två gånger då de inte fått rutan. Jag försökte be om goodwill i form av ett bromsvätskebyte men det var kalla handen från deras sida. Jag försökte argumentera att mycket av min arbetstid går förlorad då det tar tid att åka till och från SC plus att deras showroom inte är världens bästa arbetsplats, men nej. Håhå jaja...
Senast redigerad av Kriper, redigerad totalt 1 gånger.
Har haft 9 nya Volvos under 27 års tid och alltid vid garantiärenden eller service har jag fått en lånebil enligt praxis. Väntar nu på en Model Y Performance där närmsta servicecenter är runt 15 mil bort så att inte ha lånebil känns bara tragiskt…
Senast redigerad av SWEiNSANE, redigerad totalt 1 gånger.
Ok, jag fick då inte lånebil av Bavaria Uppsala när min i3 var inne på garantiärende. Nu har jag ingen garanti kvar och den är väldigt sällan på verkstad öht.
Desmocenter gav mig en flång ny Multistrada V4S som lånehoj när min gamla Multi var inne på service för ett par veckor sedan. En sådan moppe kostar 275 loppor. Fick ha den över natten så några roliga mil blev det. Inte illa!
Angående SC så tycker jag intresset från deras sida att ge service har avtagit avsevärt de senaste åren. Tomma blickar och ingen respons om de har stökat till det med bokning eller när de haft sönder något. Bytte bil för knappt ett år sedan och beställde CCS-uppgradering vilket fixades av ranger hemma hos oss. Efter denna åtgärd kom ett felmeddelande om att sensorn till laddluckan var trasig. Ranger igen som bytte hela laddkontakten för 6000 spänn men felmeddelandet var kvar. Ny ranger som bytte laddluckan. Vi hade plockat ur hundburen så han lyfte själv tillbaka den innan han åkte. Tyvärr åt fel håll så när han stängde luckan så sprack bakrutan. Fortfarande felmeddelandet kvar. Detta föranledde en bokning på SC i Segeltorp. Som blev ombokad två gånger då de inte fått rutan. Jag försökte be om goodwill i form av ett bromsvätskebyte men det var kalla handen från deras sida. Jag försökte argumentera att mycket av min arbetstid går förlorad då det tar tid att åka till och från SC plus att deras showroom inte är världens bästa arbetsplats, men nej. Håhå jaja...
Du beskriver min upplevelse också, service har bara blivit värre och värre och de verkar stressa så pass att de har sönder saker (alternativt att Tesla bygger så kassa bilar att de måste ha sönder andra delar än de som lagas). För några veckor sedan skulle de lösa det sista som de hade sönder vid batteribytet förra sommaren och behövde då ta bort lite paneler kring C-stolpen och när mobile service skulle åka säger de att "clipsen till vissa takpaneler är trasiga" och vi skall boka en till servicetid för det. Och så ser man att det hänger ned lite panel i taket i baksätet, självklart var det ca 1,5 månads väntetid på en servicetid och så måste vi lägga ännu mer tid på det. Har nog lagt ned 15-20 timmar senaste året på att lösa saker som de förstörde vid batteribytet och kommer haft något som kräver service större delen av tiden jag ägt den, och de ber inte om ursäkt eller försöker lösa det smidigt för mig heller utan de drar ut på tiden med allt.
Nu säger de dessutom att de skall ta bort lånebilarna så det skulle bli ännu jobbigare för mig som kund. Är väl en stor del till varför jag planerar att lämna Tesla för Polestar nu, finns en gräns hur mycket jag accepterar att stå ut med när jag köper en produkt.
Jag får lånebil på service (men då har jag avtal där det ingår, så jag "betalar" för den ändå, men det gör väl alla såvida inte service är "gratis") (det finns inga gratis luncher, men visst blir man irriterad över något man tidigare fått "gratis" och ni får betala en gång till).
Hade min Sear ine 2 gånger inom 10 dagar. Först fick jag en Mercedes 200 AMG genom MABI i 3 dagar från Seat.Andra gången fick jag en Seat Leon genom AVIS i 3 dagar och sedan 2 dagar en Leon plugin Bilen bärgades båda gångerna så de blev först 3 dagar Mabi och Avis och sedan Atteviks lånebil.
Tänk på att lånebil vid garantiåtgärder är reglerat via konsumentköplagen = om man har bilen som förmånsbil så har man inte rätt till lånebil (då konsumentköplagen inte är applicerbar).
Kan väl bara kommentera det om lånebil, för min del (haft körkort/bil i 26 år nu).
Allt som oftast har det hängt på relationen med SÄLJAREN och inte serviceavdelningen.
Dvs har jag haft en bra kontakt med säljaren har de ordnat en bil åt mig, inte service (har gällt VW, audi, BMW, volvo)
Likaså när jag inte haft bra kontakt med säljaren så är inte service villiga att låna ut bilar gratis.
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Tänk på att lånebil vid garantiåtgärder är reglerat via konsumentköplagen = om man har bilen som förmånsbil så har man inte rätt till lånebil (då konsumentköplagen inte är applicerbar).
Ja lagarna skyddar mest privatpersoner/köpare…
Och även skillnaden mellan reklamation och garanti…
Bilagan Screenshot_20220809-112629_Tesla.jpg finns inte längre
Vilka djävla sopprötter!
Det hade de väl kunnat komma på i fredags...
Låter som någon gjort en miss men att nu har rätt person fått hjälpa till. Var glad att det löste sig någorlunda bra, jag kan lova att det är hundra gånger bättre än Hedinsbil...
Det är inte löst ännu!
Vad säger att det inte blir ändrat eller uppskjutet igen?
Med min Model 3 hade jag en servicetid som ändrades tre gånger!