30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäck
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäck
Lånebil model 3 från Tesla nu (M3P på länkarmbyte)
Låst i chill mode och fartgräns 137km/h
Nordiska friktionsdäck Pirelli Ice Zero
Idag är det 25-30 grader varmt ute.
Kör man i diket är det bara att skylla på däcken, men vem ersätter personskada/dödsfall pga vinterdäck som är gjorda för 50 grader kallare vägbana.
Sjukt dåligt av Tesla, men det är väl "in spec"
Låst i chill mode och fartgräns 137km/h
Nordiska friktionsdäck Pirelli Ice Zero
Idag är det 25-30 grader varmt ute.
Kör man i diket är det bara att skylla på däcken, men vem ersätter personskada/dödsfall pga vinterdäck som är gjorda för 50 grader kallare vägbana.
Sjukt dåligt av Tesla, men det är väl "in spec"
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: 30 grader varmt, lånebil med Nordiska friktionsdäck
Det är väl inte Tesla som hanterar lånebilarna längre?
När jag fick en för 2 år sen i Malmö var det AVIS.
Förövrigt är det väl inte särskilt ovanligt med friktionsdäck året runt på hyrbilar, hade det både på Zoen och eGolfen jag hyrde i två månader.
När jag fick en för 2 år sen i Malmö var det AVIS.
Förövrigt är det väl inte särskilt ovanligt med friktionsdäck året runt på hyrbilar, hade det både på Zoen och eGolfen jag hyrde i två månader.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: 30 grader varmt, lånebil med Nordiska friktionsdäck
Utlämnad av Tesla och skriven på Tesla.
Fick höra att bror fick släpp i en rondell på vått underlag på hemvägen, trots chill mode.
Ingen info vid utlämning om att den hade vinterdäck.
Fick höra att bror fick släpp i en rondell på vått underlag på hemvägen, trots chill mode.
Ingen info vid utlämning om att den hade vinterdäck.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3625
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: 30 grader varmt, lånebil med Nordiska friktionsdäck
"Tester visar att bromssträckan blir upp till 50 procent längre med friktionsdäck, jämfört med bra sommardäck.
Andra tester har visat att det är lika farligt att köra med friktionsdäck sommartid som att köra med sommardäck på vintern."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... en_H502512
Andra tester har visat att det är lika farligt att köra med friktionsdäck sommartid som att köra med sommardäck på vintern."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... en_H502512
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: 30 grader varmt, lånebil med Nordiska friktionsdäck
Det finns ingen lag som säger att man inte får köra med vinterdäck på sommaren så länge det inte är dubbdäck vi talar om vilket ju inte är i det här fallet. Det låter väl därför som att ansvaret är ditt. Rimligtvis vore väl ansvaret ditt, i egenskap av förare, även ifall du fick ut en bil med dubbdäck i juli. Av egen erfarenhet skulle jag dock verkligen inte vilja köra med friktionsdäck på sommaren och jag skulle själv vara besviken ifall jag fick en lånebil eller hyrde en bil med fel sorts däck på. Skulle jag få ut en bil i maj månad med en ursäkt om att de inte hunnit byta och med en uppmaning om att vara lite försiktig hade det väl fått vara ok .
https://www.dackteam.se/aktuellt/vinter ... -sommaren/
https://www.dackteam.se/aktuellt/vinter ... -sommaren/
Driver sajten Car.info
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
Du gör väl en inre och utvändig säkerhetskontroll, kollar oljan och så innan du kör iväg sådär som man lärde sig i körskolan?
Model S P85DL+
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
Ska man kolla oljan så kan det ju ta ett tag innan man kommer iväg. Ska på handledarutbildning med sonen i morgon, då kanske man får en repetition av den.mans71 skrev:Du gör väl en inre och utvändig säkerhetskontroll, kollar oljan och så innan du kör iväg sådär som man lärde sig i körskolan?
27,8 kWp solceller
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
Ja det är för bedrövligt.Tellus skrev:Lånebil model 3 från Tesla nu (M3P på länkarmbyte)
Låst i chill mode och fartgräns 137km/h
Nordiska friktionsdäck Pirelli Ice Zero
Idag är det 25-30 grader varmt ute.
Kör man i diket är det bara att skylla på däcken, men vem ersätter personskada/dödsfall pga vinterdäck som är gjorda för 50 grader kallare vägbana.
Sjukt dåligt av Tesla, men det är väl "in spec"
Fick Hakkapelitta för bara några veckor sedan. Livsfarligt i regn och illa även på torrt.
Skrev ett inlägg i en av Teslagrupperna på Facebook och de flesta (med koll) höll såklart med, medan skrämmande många tyckte det var helt OK med rena vinterdäck mitt i högsommaren.
Sa till när jag lämnade tillbaka bilen och fick bara ett trött "vi hinner inte byta på dem".
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
Just Hakka R2 eller 3 blir ju rejält svampiga redan i lite varmare vinterväder. Jag kan inte ens föreställa mig hur de måste bete sig i 30 graders värme. Ungefär som skumgummi eller nåt sånt? De är definitivt inte gjorda för denna årstiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19559
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
Apropå att Tesla sätter säkerhet högt osv… uselt rent ut sagt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: 30 grader varmt, Tesla lånebil med Nordiska friktionsdäc
FSD kommer vilken torsdag som helst och den är ju kalibrerad för vinterdäck så klart!Bjelke skrev:Apropå att Tesla sätter säkerhet högt osv… uselt rent ut sagt.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24