De flesta tror att man behöver ha ett system som kan lära sig "on-the-fly" som människor för att det ska gå i en stor värld (även om man begränsar sig till att brygga kaffe). Det finns ingen sådan teknik i den här roboten.Tabster666 skrev:Det är absolut sant. Om målet är att ha helt autonoma robotar som ska springa runt i världen, då är det riktigt svårt.spacecoin skrev:Jag håller inte med om ovanstående mening. Säkerhet är minst lika viktigt om du ska ha en 55kg:s vikt ramla omkring bland barn, husdjur och andra dyrgripar i hemmet eller på en arbetsplats. Att köra bil på konforma markerade vägar är en "piss i mississippi" jämfört med att tackla hela världen med både navigering och att förstå den...LarsOJ skrev:Though I assume Elon was talking about it being useful by actually replacing a human worker. That seems about as challenging as driverless FSD (easier because safety isn't nearly as much of a concern but harder because the scope is so much larger).”
Elon kan ju börja med att försöka få bilarna att köra i LVCC-tunneln autonomt och hantera säker påstiging och avstigning utan förare...
Men att skapa robotar som "bara" ska klara av enklare uppgifter inom ett begränsat området. Det borde vara lättare.
Tesla AI day on September 30th
Moderator: Redaktion
Re: Tesla AI day on September 30th
Re: Tesla AI day on September 30th
Är det en stor marknad? Hur mycket är det värt att få ett paket direkt till skrivbordet istället för på en central plats?RagWal skrev:Att bära ut paket på ett kontor är väl ingen omöjlig bedrift 2025. Knalla i trappor, hitta rätt skrivbord etc.
Re: Tesla AI day on September 30th
Jag tror att det är omöjligt att göra en robot som kostar mindre i upkeep (service, håller koll på roboten när den gör fel) än att ha en människa som bär ut posten år 2025.Fredrik j skrev:Är det en stor marknad? Hur mycket är det värt att få ett paket direkt till skrivbordet istället för på en central plats?RagWal skrev:Att bära ut paket på ett kontor är väl ingen omöjlig bedrift 2025. Knalla i trappor, hitta rätt skrivbord etc.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla AI day on September 30th
Tabster666 skrev:Man frågar sig bara, vad skulle vara anledningen?taliz skrev:Ja utvecklingen har gått framåt en del.
Tesla borde kanske köpa Boston Dynamics...
Tesla har väl inte för avsikt att skapa en produkt som klarar för mycket är för dyr och är svår att skala produktionen för.
Självklart kan man jobba med nischprodukter, men det kommer inte påverka världen i den omfattning som Musk planerar.
Vad är det som gör det svårare att skala produktion för Atlas? Det kanske är uppenbart men jag ser det inte?
Däremot så känns det som att Boston Dynamics kommit så pass långt så man kan jobba på att skala produktion om man jämför med Teslas produkt.
Får säga att det är ganska roligt(och skrämmande) att se de här filmerna, kan förstå att det är lockande att ha såna här gubbar som jobbar 24 timmar per dygn 365 dagar per år med undantag för laddning och lite service.
Re: Tesla AI day on September 30th
Det är inte svårare. Problemet är inte hårdvaran, utan mjukvaran. Det här demofilmerna är ju i huvudsak "hårdkodade" program. Sedan är det klart att det måste till stoa serier för att få ned kostnaden till 20k per enhet.backe skrev:Vad är det som gör det svårare att skala produktion för Atlas? Det kanske är uppenbart men jag ser det inte?
Däremot så känns det som att Boston Dynamics kommit så pass långt så man kan jobba på att skala produktion om man jämför med Teslas produkt.
Får säga att det är ganska roligt(och skrämmande) att se de här filmerna, kan förstå att det är lockande att ha såna här gubbar som jobbar 24 timmar per dygn 365 dagar per år med undantag för laddning och lite service.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla AI day on September 30th
spacecoin skrev:Jag tror att det är omöjligt att göra en robot som kostar mindre i upkeep (service, håller koll på roboten när den gör fel) än att ha en människa som bär ut posten år 2025.Fredrik j skrev:Är det en stor marknad? Hur mycket är det värt att få ett paket direkt till skrivbordet istället för på en central plats?RagWal skrev:Att bära ut paket på ett kontor är väl ingen omöjlig bedrift 2025. Knalla i trappor, hitta rätt skrivbord etc.
Här är en från 1982
De som sett Americans känner nog igen den.
https://www.fbi.gov/history/artifact-of ... mailmobile
Re: Tesla AI day on September 30th
spacecoin skrev:Det är inte svårare. Problemet är inte hårdvaran, utan mjukvaran. Det här demofilmerna är ju i huvudsak "hårdkodade" program. Sedan är det klart att det måste till stoa serier för att få ned kostnaden till 20k per enhet.backe skrev:Vad är det som gör det svårare att skala produktion för Atlas? Det kanske är uppenbart men jag ser det inte?
Däremot så känns det som att Boston Dynamics kommit så pass långt så man kan jobba på att skala produktion om man jämför med Teslas produkt.
Får säga att det är ganska roligt(och skrämmande) att se de här filmerna, kan förstå att det är lockande att ha såna här gubbar som jobbar 24 timmar per dygn 365 dagar per år med undantag för laddning och lite service.
Absolut så förstår jag att dom troligen är hårdkodade, men dom klarar ändå av balans och alla andra svårigheter. Eftersom Teslas robot hade någon form av navelsträng hängande från taket så var den nog mer eller mindre radiostyrd under demon.
Men 20k/enhet kan vara nåt Elon bara hittade på on the fly? Överlag tror jag alla industrier hellre betalar lite mer om det fungerar bra.
Re: Tesla AI day on September 30th
Man ser i spegelbilden att man har en människa till att filma alltihop. Borde inte det varit ett utmärkt uppdrag för en robot?backe skrev:Tabster666 skrev:Man frågar sig bara, vad skulle vara anledningen?taliz skrev:Ja utvecklingen har gått framåt en del.
Tesla borde kanske köpa Boston Dynamics...
Tesla har väl inte för avsikt att skapa en produkt som klarar för mycket är för dyr och är svår att skala produktionen för.
Självklart kan man jobba med nischprodukter, men det kommer inte påverka världen i den omfattning som Musk planerar.
Vad är det som gör det svårare att skala produktion för Atlas? Det kanske är uppenbart men jag ser det inte?
Däremot så känns det som att Boston Dynamics kommit så pass långt så man kan jobba på att skala produktion om man jämför med Teslas produkt.
Får säga att det är ganska roligt(och skrämmande) att se de här filmerna, kan förstå att det är lockande att ha såna här gubbar som jobbar 24 timmar per dygn 365 dagar per år med undantag för laddning och lite service.
Re: Tesla AI day on September 30th
Människan brukade hoppa runt i banan, men nu när det jobbet är taget fick han filma istället :pFredrik j skrev:Man ser i spegelbilden att man har en människa till att filma alltihop. Borde inte det varit ett utmärkt uppdrag för en robot?backe skrev:Tabster666 skrev:Man frågar sig bara, vad skulle vara anledningen?taliz skrev:Ja utvecklingen har gått framåt en del.
Tesla borde kanske köpa Boston Dynamics...
Tesla har väl inte för avsikt att skapa en produkt som klarar för mycket är för dyr och är svår att skala produktionen för.
Självklart kan man jobba med nischprodukter, men det kommer inte påverka världen i den omfattning som Musk planerar.
Vad är det som gör det svårare att skala produktion för Atlas? Det kanske är uppenbart men jag ser det inte?
Däremot så känns det som att Boston Dynamics kommit så pass långt så man kan jobba på att skala produktion om man jämför med Teslas produkt.
Får säga att det är ganska roligt(och skrämmande) att se de här filmerna, kan förstå att det är lockande att ha såna här gubbar som jobbar 24 timmar per dygn 365 dagar per år med undantag för laddning och lite service.
Re: Tesla AI day on September 30th
Jag tror också att man kan betala mycket mer för en fungerande robot som inte kräver konstant barnvakt - det vi kallar "autonomi". Elon gillar ju att sätta "aspirational" mål. Priset är väl att betrakta som det. Jag tänker att det är lätt att göra en värdelös humanoid robot för 20kUSD. Det är inte lika lätt att göra en robot som fungerar väl för 2MUSD.backe skrev:Men 20k/enhet kan vara nåt Elon bara hittade på on the fly? Överlag tror jag alla industrier hellre betalar lite mer om det fungerar bra.
Det finns ju en relativt stor marknad för fjärrstyrda robotar, inom t ex militären och andra farliga miljöer. Men utan autonomi blir det en nischprodukt som är rätt dyr.
Re: Tesla AI day on September 30th
Men allvarligt, varför låter man inte robotarna filma varandra?backe skrev:Människan brukade hoppa runt i banan, men nu när det jobbet är taget fick han filma istället :pFredrik j skrev:Man ser i spegelbilden att man har en människa till att filma alltihop. Borde inte det varit ett utmärkt uppdrag för en robot?
Re: Tesla AI day on September 30th
Vad skulle vara syftet med det?Fredrik j skrev:Men allvarligt, varför låter man inte robotarna filma varandra?backe skrev:Människan brukade hoppa runt i banan, men nu när det jobbet är taget fick han filma istället :pFredrik j skrev:Man ser i spegelbilden att man har en människa till att filma alltihop. Borde inte det varit ett utmärkt uppdrag för en robot?
Dom klarar troligen ingenting på egen hand, så att programmera detta för att spegelbilden skulle visa en robot med en kamera verkar onödigt?
Re: Tesla AI day on September 30th
Kanske är tänkt att FSD blir en sån där gubbe som sitter och rattar våra Teslor. Priset är ungefär samma som FSD, fast samtidigt skulle det innebära att man kan ta med den till nästa bil så troligen har jag fel där...
Robotaxi kanske?
Robotaxi kanske?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla AI day on September 30th
För de som är intresserade av robotar kan jag rekommendera videoserien "Watch our story" som finns på https://everydayrobots.com/ (en Alphabet-subsidiary).
Förstår man inte hur långt bort det är innan man har en i hemmet, eller hur långt efter Tesla är, när man sett detta, så har jag inget hopp för er.
Google köpte 8 robotics-företag 2013 och har utvecklat och forskat sedan dess. Masstillverkning är verkligen inte grundproblemet här, om nu Tesla skulle kunna anses ha en edge där, vilket jag inte håller med om iofs.
Även: https://sites.research.google/palm-saycan
Kanske om 20 år i hemmet?
Förstår man inte hur långt bort det är innan man har en i hemmet, eller hur långt efter Tesla är, när man sett detta, så har jag inget hopp för er.
Google köpte 8 robotics-företag 2013 och har utvecklat och forskat sedan dess. Masstillverkning är verkligen inte grundproblemet här, om nu Tesla skulle kunna anses ha en edge där, vilket jag inte håller med om iofs.
Även: https://sites.research.google/palm-saycan
Kanske om 20 år i hemmet?
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7319
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Tesla AI day on September 30th
För 48-de gången: första versionen av Optimus kommer användas i fabriks- och kontorsmiljö. Ej i hemmen. Möjligtvis framtida mer sofistikerade versioner.
Re: Tesla AI day on September 30th
Vad är det för use case i kontorsmiljö som du tänker på? Jag jobbar inte på kontor så jag är inte så insatt. Finns väl ofta massa människor på kontoren också?TiborBlomhall skrev:För 48-de gången: första versionen av Optimus kommer användas i fabriks- och kontorsmiljö. Ej i hemmen. Möjligtvis framtida mer sofistikerade versioner.
Re: Tesla AI day on September 30th
För 49:e gången: Hem eller kontor eller fabrik spelar ingen roll. Tekniken är inte redo oavsett miljö, och kommer inte att vara redo att ersätta en människa i någon kapacitet på ett vettigt sätt på 10 år som inte redan görs av industrirobotar med fasta program. Optimus är ett skämt. Enda syftet med Optimus är att haussa börskursen. Det går sådär...TiborBlomhall skrev:För 48-de gången: första versionen av Optimus kommer användas i fabriks- och kontorsmiljö. Ej i hemmen. Möjligtvis framtida mer sofistikerade versioner.
Tesla gör inte ens ett seriöst försök, ärligt talat. Det är inte ens en prototyp. Det är en demo med inkluderad skäms-kudde. Det finns inga designmål och ingen strategisk plan. Det kommer inte finnas en meningsfull produkt att köpa från Tesla på minst 10 år. Om ens någonsin.
Det är är nivån på valfritt robotlabb: (random tweet från idag). Hopp med reinforcement learning (antar jag).
Hela problemet är programvaran. Tesla har inte ens börjat. Google och andra har hållit på i 10 år.
Mekaniken är ett löst problem sedan 10-15 år: Boston Dynamics Petman 2009, eller Nasa's (Apptronik) Valkyrie (2015) spöar skiten ur Tesla 2022:
https://robots.ieee.org/robots/petman/
https://apptronik.com/our-work/
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tesla AI day on September 30th
Vi sparar den så får vi se om den åldras lika bra som:spacecoin skrev:Hela problemet är programvaran. Tesla har inte ens börjat. Google och andra har hållit på i 10 år.
We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” Colligan said. “PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in.” - Palm CEO
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Tesla AI day on September 30th
Kanske åldras lika bra som det här...bjelkeman skrev:Vi sparar den så får vi se om den åldras lika bra som:spacecoin skrev:Hela problemet är programvaran. Tesla har inte ens börjat. Google och andra har hållit på i 10 år.
We've learned and struggled for a few years here figuring out how to make a decent phone,” Colligan said. “PC guys are not going to just figure this out. They're not going to just walk in.” - Palm CEO
Apropå Tesla och mjukvara alltså.
This year...the car will be able to find you in a parking lot, pick you up, take you all the way to your destination without an intervention," Musk said in 2019. "I would say that I am certain of that. That is not a question mark.
Re: Tesla AI day on September 30th
Jo. Den är en klassiker.
Om vi kan få FSD programvaran USA har idag på motorväg och andra huvudvägar någon gång nästa år skulle jag vara ganska nöjd, för egen del. Ser själv inget skriande behov av att den kör småvägar. Men, då betalade jag inte för FSD. Skulle inte gjort det heller när jag köpte bilen.
Men det hade varit bra om man hade varit mer realistiska i sina uttalanden om FSD.
Om vi kan få FSD programvaran USA har idag på motorväg och andra huvudvägar någon gång nästa år skulle jag vara ganska nöjd, för egen del. Ser själv inget skriande behov av att den kör småvägar. Men, då betalade jag inte för FSD. Skulle inte gjort det heller när jag köpte bilen.
Men det hade varit bra om man hade varit mer realistiska i sina uttalanden om FSD.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Tesla AI day on September 30th
...och robotar och mycket annat. @bjelkeman Du kan gärna citera mig på det. Eftersom hela forskningsvärlden håller med. Det är som att Teslafansen har sådana sjuka skygglappar att när Elon visar något något rent patetiskt som funnits i 15 år så blir alla jätte-imponerade trots att det saknas både strategi, execution och allt annat. Pinsamt, för alla iblandade.
Re: Tesla AI day on September 30th
spacecoin skrev:...och robotar och mycket annat. @bjelkeman Du kan gärna citera mig på det. Eftersom hela forskningsvärlden håller med. Det är som att Teslafansen har sådana sjuka skygglappar att när Elon visar något något rent patetiskt som funnits i 15 år så blir alla jätte-imponerade trots att det saknas både strategi, execution och allt annat. Pinsamt, för alla iblandade.
Jag tror att många blir imponerade då Elon säger att prislappen blir 20k$ och ska finnas att köpa om 2 år eller liknande.
Re: Tesla AI day on September 30th
Det är främst en PR-kampanj för HR-avdelningen på Tesla för att locka studenter/ingenjörer att söka sig dit. Ett rekryteringsverktyg helt enkelt. Har inget med börsen att göra.spacecoin skrev:Tekniken är inte redo oavsett miljö, och kommer inte att vara redo att ersätta en människa i någon kapacitet på ett vettigt sätt på 10 år som inte redan görs av industrirobotar med fasta program. Optimus är ett skämt. Enda syftet med Optimus är att haussa börskursen. Det går sådär...
Annars så håller jag med dig. Tror inte det finns en seriös tanke på att skapa en seriös produkt av det (kanske släpps och säljs ett begränsat antal i framtiden med begränsad funktionalitet mer som ett PR-jippo - i bästa fall).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik