Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Uppe på 1496 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Uppe på 1496 dollar!!!

Ja, vad ska man säga? Grattis till er som trodde på aktien. Jag förstår inte riktigt vad som händer och därför håller jag mig borta.
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HenricL »

Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Uppe på 1496 dollar!!!

Ja, vad ska man säga? Grattis till er som trodde på aktien. Jag förstår inte riktigt vad som händer och därför håller jag mig borta.
Håller med. Verkligen sjukt hur den rusar. Köpte för skoj skull 1 aktie för ett år sedan för 225 och sålde för 850 vilket ju var en bra affär, trodde jag. Men nu verkar den ju bara blåsa på mer för varje dag. Kanske fortsätter ännu mer om den kommer in i S&P 500, men tror nog den åker rejält utför om den inte kommer in.
/Henric
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

HenricL skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Uppe på 1496 dollar!!!

Ja, vad ska man säga? Grattis till er som trodde på aktien. Jag förstår inte riktigt vad som händer och därför håller jag mig borta.
Håller med. Verkligen sjukt hur den rusar. Köpte för skoj skull 1 aktie för ett år sedan för 225 och sålde för 850 vilket ju var en bra affär, trodde jag. Men nu verkar den ju bara blåsa på mer för varje dag. Kanske fortsätter ännu mer om den kommer in i S&P 500, men tror nog den åker rejält utför om den inte kommer in.
/Henric
Väldigt mycket bättre än att inte göra något. :) Och det går ju inte alltid (eller snarare, det går nästan aldrig) att handla precis rätt.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Teslaspolen skrev:
HenricL skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Uppe på 1496 dollar!!!

Ja, vad ska man säga? Grattis till er som trodde på aktien. Jag förstår inte riktigt vad som händer och därför håller jag mig borta.
Håller med. Verkligen sjukt hur den rusar. Köpte för skoj skull 1 aktie för ett år sedan för 225 och sålde för 850 vilket ju var en bra affär, trodde jag. Men nu verkar den ju bara blåsa på mer för varje dag. Kanske fortsätter ännu mer om den kommer in i S&P 500, men tror nog den åker rejält utför om den inte kommer in.
/Henric
Väldigt mycket bättre än att inte göra något. :) Och det går ju inte alltid (eller snarare, det går nästan aldrig) att handla precis rätt.
Absolut, men bör man inte alltid ha aktien om man tror på produkten hårt? Första jag gjorde när jag fick leverans var att handla. Precis lika som jag gjorde för många år sen när man fick sin första Iphone i handen efter att ha lämnat Nokia och Ericsson-eran. Man köper en bil för nästan en miljon men tycker inte att det är värt att ha en aktie för låt säga 14000kr. (eller 20). Då måste man vara baissad på själva iden med Tesla.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Äntligen över drömgränsen 1500 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

1514 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Aktien TSLA

Inlägg av HenricL »

pejvic skrev:
Teslaspolen skrev:
HenricL skrev:
Verdi skrev:
Zalman3 skrev:
Uppe på 1496 dollar!!!

Ja, vad ska man säga? Grattis till er som trodde på aktien. Jag förstår inte riktigt vad som händer och därför håller jag mig borta.
Håller med. Verkligen sjukt hur den rusar. Köpte för skoj skull 1 aktie för ett år sedan för 225 och sålde för 850 vilket ju var en bra affär, trodde jag. Men nu verkar den ju bara blåsa på mer för varje dag. Kanske fortsätter ännu mer om den kommer in i S&P 500, men tror nog den åker rejält utför om den inte kommer in.
/Henric
Väldigt mycket bättre än att inte göra något. :) Och det går ju inte alltid (eller snarare, det går nästan aldrig) att handla precis rätt.
Absolut, men bör man inte alltid ha aktien om man tror på produkten hårt? Första jag gjorde när jag fick leverans var att handla. Precis lika som jag gjorde för många år sen när man fick sin första Iphone i handen efter att ha lämnat Nokia och Ericsson-eran. Man köper en bil för nästan en miljon men tycker inte att det är värt att ha en aktie för låt säga 14000kr. (eller 20). Då måste man vara baissad på själva iden med Tesla.
Förstår hur du tänker, men det beror ju helt på om du tycker att aktien är rimligt värderad eller inte. Produkten kan ju i sig vara kanonbra men aktien kan ju samtidigt vara övervärderad, vilket jag anser att den är nu. Men jag vet ju inte. Kan ju ha helt fel, den kanske står i 2500 dollar om ett år. Varför jag köpte förra året var enbart för skoj skull. Jag anser att Teslas aktie är extremt svårvärderad, men med ett geni som Elon är det väl inte fel att sätta en mindre slant på att det lyckas. Jag köpte tex FSD då jag gillar att vara med i teknikframkanten samt räknar med att ha bilen länge, samt verkligen tror på Elon och kans vision, men har samtidigt svårt att satsa några större summor i aktien i alla fall nu.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Ett riktigt rally! 1537.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Som jag fattar det så om Tesla kommer in i S&P500 så MÅSTE stora aktörer köpa Tesla aktien.
Och i praktiken vikta ner andra aktier.

Tydligen har det knappt hänt att man går in direkt i topp 20 som nykomling i S&P500.

Hade jag förutspått för 12 månader att detta skulle hända med Tesla aktien, hade jag blivit idiotförklarad!


EDIT:
Ford har ett börsvärde på 24 miljarder dollar.
Tesla aktien upp 28 miljarder dollar IDAG!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gretsch
Teslaägare
Inlägg: 246
Blev medlem: 20 okt 2015 09:56
Ort: Varberg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gretsch »

Det här är inte klokt!!!!! Jag har aldrig varit med om något liknade ! Jag köpte min Tesla aktier 2016 för jag trodde på elbilar som ett alternativ mot fossilbilar och det verkar vara mer än jag som tror på det.
Senast redigerad av Gretsch, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

Snart är väl Tesla värt lika mycket som resten av biltillverkarna, alla tillsammans.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Sabbe
Inlägg: 1334
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

jpetters skrev:
Snart är väl Tesla värt lika mycket som resten av biltillverkarna, alla tillsammans.
Det kommer garanterat att ske, men vi får nog vänta några år :D
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

+150 dollar upp idag!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag köpte TSLA för 100,000:- när de stod i $300

Idag nådde jag nivån att jag skulle kunna sälja mina aktier och köpa en Model 3 SR+ för pengarna (efter elbilsbonus)

:D :D :D

Fast jag har ju redan en LR.

:D :D :D :D

Så jag behåller dem och siktar på Roadstern istället

:D :D :D :D :D
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

TiborBlomhall skrev:
Jag köpte TSLA för 100,000:- när de stod i $300

Idag nådde jag nivån att jag skulle kunna sälja mina aktier och köpa en Model 3 SR+ för pengarna (efter elbilsbonus)

:D :D :D

Fast jag har ju redan en LR.

:D :D :D :D

Så jag behåller dem och siktar på Roadstern istället

:D :D :D :D :D
Fantastiskt! Så roligt.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1873
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjelkeman »

Hmmm. En Roadster, eller en biljett till Mars. ;)
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Här är Teslas kursgraf senaste 5 åren jämfört med Nvidia som är ett annat tech-bolag med skyhög värdering. Nvidia har gått upp 2000% på 5 år. Tesla har som företag växt mycket snabbare än Nvidia senaste 5 åren men aktiekursen har trots det legat stilla vilket egentligen är mer onormalt än den kursökning med 500% som till slut har kommit senaste tiden.
Screenshot_20200710-230037.png
Screenshot_20200710-231553.png
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Jag köpte TSLA för 100,000:- när de stod i $300

Idag nådde jag nivån att jag skulle kunna sälja mina aktier och köpa en Model 3 SR+ för pengarna (efter elbilsbonus)

:D :D :D

Fast jag har ju redan en LR.

:D :D :D :D

Så jag behåller dem och siktar på Roadstern istället

:D :D :D :D :D
Grattis! Det är en skön känsla!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

700 miljarder dollar i börsvärde 2025 verkar inte lika orimligt längre.
20200710_234012.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla: The Autopilot 3D Update Will Be A Significant Stock Catalyst.

Tesla's upcoming 3D update will bring a sudden increase in AI-assisted driving functionality.
https://www.google.com/amp/s/seekingalp ... k-catalyst


Imponerande att Teslas Autopilot 3D närmar sig vad som är möjligt att göra med Lidar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Zalman3 skrev:
Tesla: The Autopilot 3D Update Will Be A Significant Stock Catalyst.

Tesla's upcoming 3D update will bring a sudden increase in AI-assisted driving functionality.
https://www.google.com/amp/s/seekingalp ... k-catalyst


Imponerande att Teslas Autopilot 3D närmar sig vad som är möjligt att göra med Lidar.
Lidar och kameror har sina starka sidor. Svårt att se att de någonsin kommer att kunna göra samma sak. Gissar dock att Lidar nästan helt kan fungera som en kamera, men att kameran kan ha högre prestanda för mycket snabba förlopp. Kameran kan inte tävla med Lidar när det gäller avståndsberäkning och 360 graders registrering, även om flera kameror kan ”stitch”as ihop till en sammanhängande bild.
Jag tror inte att AP (FSD) blir verklighet i år heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Elon har blivit väldigt rik på sina Tesla aktier.
Tesla CEO Elon Musk Becomes Seventh Richest Man In The World
https://www.republicworld.com/world-new ... world.html
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Det fortsätter upp. Snart 1600 i förhandeln.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5516
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Jordad skrev:
Det fortsätter upp. Snart 1600 i förhandeln.
Snart måste de köpa upp nåt mindre bilföretag ju
Bara att välja å vraka...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar