Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av jpetters »

fth skrev:
Jerker skrev:
magpet skrev:
Skönt att kursen ånyo passerat antal sidor i denna tråd. ;)
Ja, det är ett mål! :lol:
Enklaste sättet att uppnå detta är ju att helt enkelt sluta skriva, men hur kul är det? :D

/fth
Har Tibor slagit samman inlägg så det motsvarar aktiesplitten? Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Stängde på
762,32 USD +60,34 (8,60 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 285
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

Zalman3 skrev:
Stängde på
762,32 USD +60,34 (8,60 %)
På en dag utan nya riktpriser eller teslanyheter. Underligt.
Det ena jag såg var att youtuber Galileo gissade på en FSD-prisökning...
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

FinaFisken skrev:
Zalman3 skrev:
Stängde på
762,32 USD +60,34 (8,60 %)
På en dag utan nya riktpriser eller teslanyheter. Underligt.
Gissar det var för att inga av björnarna som brukar skriva här var aktiva idag. Vad ska då hålla kursen nere liksom.
Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maxerl »

Binance-kunderna kanske börjar tanka Tesla tokens: https://electrek.co/2021/04/12/tesla-ts ... n-binance/
Och Teslas Bitcoins steg 5% idag till nytt ATH. Deras innehav har väl snart dubblats i dollartermer.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tuffar på upp. Når aktien 800 dollar idag?

Före öppningsdags 776,06 +13,74 (1,80 %)
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Alltid lika förvånad när Teslaaktien rör sig, vare sig den går upp eller ned, men 800 ser ju ut att vara inom räckhåll nu.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Andelen korta förstärks av puts vilket ger skön squeeze. Tråd:
Screenshot_20210414-134612.png
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Inte otroligt. Det är ju ett känt scenario.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

TiborBlomhall skrev:
Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

780 till 750 på bara en halvtimme. Det svänger fort.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

TiborBlomhall skrev:
Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Jag vågar inte tro någonting om kursen. Har alltid fel. Däremot tror jag att Tesla kan överraska med bra marginaler och vinst trots högre råvarupriser, inga S/X och produktionsbortfall. Det är kanske korkat men marginalerna har utvecklats bra sedan Shanghai kom igång och mycket av försäljningen har varit Y.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Alfred skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.
Gått in med 50 aktier igår vid $750
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

TiborBlomhall skrev:
Alfred skrev:
TiborBlomhall skrev:
Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.
Gått in med 50 aktier igår vid $750
Meh! Nu kommer den ju att sjunka igen! :cry:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7316
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Yup :|
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8559
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

TiborBlomhall skrev:
Yup :|
Men det finns hopp, jag gick in på 800 sedan sjönk den väntat dagen efter men nu verkar vi ju vara på väg åt rätt håll igen :)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Sabbe
Inlägg: 1314
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Vad låg kursen när du senast köpte? Och om du sålt, vad låg kursen på då?
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

250 sålde en del vid 900 och 1400. (har kvar 5 st)
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

MWall skrev:
Mickep skrev:
den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.

Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.

Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Fredrik j
Inlägg: 10789
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Fredrik j skrev:
Jordad skrev:
och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Jag håller helt med Mwall, Mickep, Legato och de andra om att Tesla är löjligt högt värderat utifrån alla konventionella metoder att analysera bolag och deras värdering. Men jag håller inte med dem om att Tesla är övervärderat.

Visst verkar vi ha olika syn på vilka P/E-tal och P/S-tal som är rimliga, men det är bara en delförklaring. TSLA befinner sig just nu skyhögt över även vad jag skulle sätta som rimligt P/E-tal för alla bolag, oavsett bransch, över tid. Med andra ord ska man inte köpa denna aktie om man inte tror sig förstå något som inte syns i vanliga värderingsmodeller.

I min värld har Tesla ett stort teknologiskt försprång vad gäller eldrift och energilagring. Men de har ett långt mycket större försprång vad gäller AI och computer vision. Tillverkning av fordon och tjänster för mobilitet kommer dramatiskt omdanas av att fordonen blir självkörande och båda dessa industrier är bland de största vi har. Stora delar av den totala världsekonomin består just av sådan omsättning som nu är ripe for disruption.

Till skillnad från alla andra fordonstillverkare äger Tesla helt och håller sin egen lösning från chip till mjukvara, och i min värld ser de ut att vara på väg att vinna racet. Eftersom det är en helt proprietär lösning innebär det att de andra fordonstillverkarna och taxiföretagen under en relativt lång period, kanske flera år, inte kommer kunna köpa sig i kapp. Tesla håller helt enkelt på att få ett extremt försprång.

När det är 100% säkert att ovanstående scenario kommer utspela sig, då kommer TSLA-kursen redan ha mångdubblats från dagens enligt somliga löjliga nivå. Rätt tidpunkt att köpa aktien är alltså när man känner sig tillräckligt säker på att det är så det kommer gå, men innan det blivit uppenbart för alla.

Jag känner mig ca 80% säker på att Tesla kommer vinna racet, 20-30% säker på att det kommer ske inom fem år, men håller det för sannolikt att det kommer börja framstå som uppenbart för fler redan senare i år när Tesla rullar ut FSD bredare. Därmed vågar jag satsa en rätt stor andel av min totala portfölj på detta innehav.

Och jag gör det med glädje trots att P/E-tal och andra bakåtblickande analysmetoder ger vid handen att det är "galet" eller direkt "löjligt".

Jag har inget problem med att andra tänker annorlunda. Det är tack vare er som jag haft möjlighet att köpa så billigt! :)
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Skriv svar