Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Det där med 10% stämmer ju inte längre. Läs inläggen. Tröttsamt att man ska behöva skriva saker flera gånger ;) Blankare är jag inte och kraxar BS gör du ju själv uppenbarligen i detta fall. Gränsen var 20% och nu är den bottagen sedan ett par veckor.

Har dom inte cash att köpa bubblebase med så är det väl rimligt att dom säljer den aktiepost dom tror har minst upside just nu?
Jo det där med ca drygt 10% stämmer eftersom ARK har historiskt köpt och sålt för att hålla vikten där. Senaste tiden ökade innehavet i värde över medel för ARK och de sålde som de alltid har gjort. Här är ett diagram över deras innehav i Tesla. Notera toppen senaste tiden som ledde till en försäljning.
Screenshot_20210418-105522.png
Mer info här: https://cathiesark.com/arkk-holdings-of-tsla
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Det där med 10% stämmer ju inte längre. Läs inläggen. Tröttsamt att man ska behöva skriva saker flera gånger ;) Blankare är jag inte och kraxar BS gör du ju själv uppenbarligen i detta fall. Gränsen var 20% och nu är den bottagen sedan ett par veckor.

Har dom inte cash att köpa bubblebase med så är det väl rimligt att dom säljer den aktiepost dom tror har minst upside just nu?
ARK har hela tiden haft som policy att inte överstiga ca 10%.
Man kan låta ett bolag gå upp till 12-13% men sedan säljer man av.
Detta har som sagt inte ändrats och varje gång får Cathie frågor om det,
men ändå är det folk som inte förstår.
Eller kanske mer sannolikt, dom låtsas att dom inte förstår för det
passar inte deras Tesla FUD-agenda.
När man investerar andras pengar kan det vara klokt att ha denna policy.
Visst kan ARK ändra sig. När t ex ett stort bolag som Tesla, som ARK
tror mycket på, går upp 10x så kan ju innehavets vikt avvika kraftigt från
10%. Om ARK vill följa kurstrenden uppåt något längre och under kortare
perioder välja att ligga på drygt t ex 20% så kan det ju vara bra att ha den
möjligheten och inte tvingas sälja av.
Men att ARK kommer ändra policyn om 10% i någon större grad, är inte sannolikt.
Och visst, ARK kan ändra deras positiva uppfattning om Tesla när som helst.
Men att hävda att dom gjort det nu eller inte tror på det dom själva säger
och att det skulle vara någon form av "pump and dump" är BS.

Nä ta och handla lite kvalitetsaktier istället.
Kasta in nån mille och köp, säg 160 st tsla och bara njut av framtiden.
Jag återkommer om vad dina imaginära teslaaktier är värda framöver. :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Larofo skrev:
Nä ta och handla lite kvalitetsaktier istället.
Kasta in nån mille och köp, säg 160 st tsla och bara njut av framtiden.
Jag återkommer om vad dina imaginära teslaaktier är värda framöver. :D
Tack för omtanken. Aktietips av det slaget behöver jag inte. Föredrar P/E under 1000... Gick däremot in i VOW med en mille i slutet av januari vid 172. Sålde hälften vid 330 efter 40 dagar.
TSLA tycker jag är för dyra. Vid 400 kanske? Blankning gör jag inte av princip. Och mot TSLA tycker jag det känns vansinnigt pga Elons och Cathies megafoner och bristande moralspärrar.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

spacecoin skrev:
Larofo skrev:
Nä ta och handla lite kvalitetsaktier istället.
Kasta in nån mille och köp, säg 160 st tsla och bara njut av framtiden.
Jag återkommer om vad dina imaginära teslaaktier är värda framöver. :D
Tack för omtanken. Aktietips av det slaget behöver jag inte. Föredrar P/E under 1000... Gick däremot in i VOW med en mille i slutet av januari vid 172. Sålde hälften vid 330 efter 40 dagar.
TSLA tycker jag är för dyra. Vid 400 kanske? Blankning gör jag inte av princip. Och mot TSLA tycker jag det känns vansinnigt pga Elons och Cathies megafoner och bristande moralspärrar.
"bristande moralspärrar"
Men investera i dieselgates främsta företrädare går bra? :D
För övrigt tycker jag inte vare sig Elon eller Cathie har några som helst problem
med bristande moral, snarare tvärtom om man jämför med väldigt många andra.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tack för omtanken. Aktietips av det slaget behöver jag inte. Föredrar P/E under 1000... Gick däremot in i VOW med en mille i slutet av januari vid 172. Sålde hälften vid 330 efter 40 dagar.
TSLA tycker jag är för dyra. Vid 400 kanske? Blankning gör jag inte av princip. Och mot TSLA tycker jag det känns vansinnigt pga Elons och Cathies megafoner och bristande moralspärrar.
Ja 2021 har ju varit the revenge of the gubbaktie och alla kan ha tur kortsiktigt. Men jag förstår verkligen inte varför man småduttar på det sättet. Bättre att köpa en hög aktier med riktigt stort potential, äga dem länge och inte nöja sig med mindre än 1000% i avkastning. Det är det bästa sättet att tjäna riktiga pengar.

Herbert Diess har rätt stor megafon han med och varför hålla på och hänga upp sig på Cathie Wood och Elon så mycket när man ändå inte äger aktier i Tesla? Känns som slöseri med tid.

Ps. Ändå stort grattis till pengarna du tjänat! Köp en Tesla eller någon annan rolig bil :)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Tack för omtanken. Aktietips av det slaget behöver jag inte. Föredrar P/E under 1000... Gick däremot in i VOW med en mille i slutet av januari vid 172. Sålde hälften vid 330 efter 40 dagar.
TSLA tycker jag är för dyra. Vid 400 kanske? Blankning gör jag inte av princip. Och mot TSLA tycker jag det känns vansinnigt pga Elons och Cathies megafoner och bristande moralspärrar.
Ja 2021 har ju varit the revenge of the gubbaktie och alla kan ha tur kortsiktigt. Men jag förstår verkligen inte varför man småduttar på det sättet. Bättre att köpa en hög aktier med riktigt stort potential, äga dem länge och inte nöja sig med mindre än 1000% i avkastning. Det är det bästa sättet att tjäna riktiga pengar.

Herbert Diess har rätt stor megafon han med och varför hålla på och hänga upp sig på Cathie Wood och Elon så mycket när man ändå inte äger aktier i Tesla? Känns som slöseri med tid.

Ps. Ändå stort grattis till pengarna du tjänat! Köp en Tesla eller någon annan rolig bil :)
Men tack. Jag har redan en Model X 2019 och det räcker så till vidare. Det är en fin bil som passar familjens behov.
Att hitta 10x-investeringar över tio år gör man nog inte så ofta, så ni som kom in rätt i Tesla - bara att gratulera.

Jag tror inte på bilaktier långsiktigt, annat än som utdelnings-case (Ja, Tesla är en bilaktie, Cathie). Jag är oftast köp-och-glöm, så VW var lite av ett undantag. Och det är väl för all del "gubb-aktier". Några svenska banker, Boliden (upp 60% plus bra utdelningspolicy) och lite annat "tråk". Normala år så är det en rejäl direktavkastning.

När Herbert Diess pumpar krypto för "egen" vinning och ljuger om en flotta av självkörande bilar "nästa år" så lovar jag att jag säljer mina VOW.
Eller när om någon aktivistfond säger att riktkursen på VOW ska vara 1000 EUR. Det är inte seriöst, ärligt talat. Jag stör mig på folk som ljuger, svårt att inte bli provocerad.

Jag skulle gilla Tesla mycket mera både som kund och investerare om Elon klev av.

Edit: Allt detta och lite till liksom: "Elon Musk the ‘Technoking’ is so erratic that Tesla needs to rein him in" https://archive.is/2hoxX
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När Herbert Diess pumpar krypto för "egen" vinning och ljuger om en flotta av självkörande bilar "nästa år" så lovar jag att jag säljer mina VOW.
Eller när om någon aktivistfond säger att riktkursen på VOW ska vara 1000 EUR. Det är inte seriöst, ärligt talat. Jag stör mig på folk som ljuger, svårt att inte bli provocerad.
Enligt de kriterierna så ljuger Diess och VAG rätt bra med. VAG lovade 2014 att man skulle vara världsledande inom elbilar 2018. Det misslyckades totalt. Produktionssiffror för elbilar senaste åren är inte ens i närheten av vad Diess och VAG har lovat. Men det värsta VAG gör är informationen man utelämnar vid presentationer. Härom året fick man tex en massa publicitet för att man satsade 44 miljarder euro på elbilar. Det som inte uppmärksammades vara att man samtidigt satsade dubbelt så mycket, 88 miljarder euro på att utveckla ännu fler fossilbilar.

Sedan är dieselgate något så otrevligt som man knappt förstår hur någon kan ha tillåtit det att ske. Herbert Diess har nog bara haft tur att BMWs fusk inte utretts lika ingående.

Men att ägna hela dagarna att hitta anledningar till att tycka illa om Herbert Diess, Elon Musk och andra är slöseri tid. Diess gör ett hyggligt jobb och vi behövar fler människor som Elon Musk. Att han gillar fåniga doge-memes spelar ingen roll i det stora hela. Ska man ägna sin energi åt något så är kontraktet som NASA delat ut till SpaceX för resor till månen långt mer intressant än någon obskyr kryptovaluta.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
När Herbert Diess pumpar krypto för "egen" vinning och ljuger om en flotta av självkörande bilar "nästa år" så lovar jag att jag säljer mina VOW.
Eller när om någon aktivistfond säger att riktkursen på VOW ska vara 1000 EUR. Det är inte seriöst, ärligt talat. Jag stör mig på folk som ljuger, svårt att inte bli provocerad.
Men att ägna hela dagarna att hitta anledningar till att tycka illa om Herbert Diess, Elon Musk och andra är slöseri tid. Diess gör ett hyggligt jobb och vi behövar fler människor som Elon Musk. Att han gillar fåniga doge-memes spelar ingen roll i det stora hela.
Nu har jag lyckligtvis nog många glädjeämnen i mitt liv, så att hata på Musk är bara en liten liten hobby ;)
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Reconnnn »

TiborBlomhall skrev:
Jag tror också tyvärr att vi ser fram emot en snar dip när första dödsfallet i en Tesla inträffar. Statistiskt sett kommer det hända förr eller senare, och det kommer att basuneras ut i medierna.

Sänkningen av bilarna i 5.9 medför dessutom åter igen ökad risk för att köra på saker och därmed starta bränder. Fast jag tror ärligt att senaste månadernas extra uppmärksamhet kring bilbränder (host-host-Porsche-host-host) har minskat den negativa inverkan en ny Tesla-brand skulle innebära.

Apropå olyckor är jag i långa loppet inte alls nöjd med Tesla Motors forskning kring självstyrande bilar. När Tesla Motors släpper bilar med autopilot och de kommer att krocka med något -och det kommer de, tro på en luttrad mjukvaruutvecklingschef- kommer det sänka aktiekursen minst lika mycket som första Teslabranden gjorde. Och ärligt talat undrar jag hur många som inte vill köra sina Teslor själva? Visst, skulle vi tala om nån Skoda här - men Teslan är ju en dröm att köra, inte vill jag överlåta det till nån annan/annat!

Friskrivning: Jag har inga TSLA aktier så allt ovanstående är bara tomt svammel från min sida ;)
Finns många som dött i en Tesla. Allt Tesla säger är att risken är lägre än i en annan motsvarande bil. Än så länge tror jag inte det varit någon dödsolycka i deras FSD Beta bilar men det kommer hända snabbt när de ökar antalet bilar.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Haha vad är det för gammal inlägg du hittade :lol:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

TiborBlomhall skrev:
Haha vad är det för gammal inlägg du hittade :lol:
Bra rekognoserat av reconnn :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Haha vad är det för gammal inlägg du hittade :lol:
Bra rekognoserat av reconnn :lol:
Äsch, bara 7 år gammalt från första sidan...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Reconnnn
Inlägg: 105
Blev medlem: 25 feb 2021 08:54

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Reconnnn »

Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Haha vad är det för gammal inlägg du hittade :lol:
Bra rekognoserat av reconnn :lol:
Äsch, bara 7 år gammalt från första sidan...
Hahaha måste ha tryckt på fel sida :P Passade på något sätt både bra och dåligt in i nuvarande nyhetshändelser :lol:
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Tesla may be pretty silent about its actual vehicle production and delivery targets for 2021, but updates from the company’s supply chain suggest that the EV maker is aiming for an incredibly impressive number. Based on recent reports from some of Tesla’s suppliers, it appears that the company is aiming to hit 1 million vehicles in 2021.

This was recently mentioned in a segment from 三立iNEWS, which featured the chairman of reduction gear maker Hota. In a statement, the chairman mentioned that the EV maker has a 1 million vehicle production and delivery target this year. The same was true for Sysgration, which supplies Tesla’s Bluetooth Tire Pressure Monitoring System (TPMS).
https://www.teslarati.com/tesla-1m-cars ... er-orders/

1 miljon bilar verkar vara inom räckhåll!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla Daily om Tesla Q1 frågor.

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Lite upp idag.

735,34 USD +16,35
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Idag förväntas Biden tillkännage hur mycket stöd elbilar ska få.

President Biden’s climate plan, potential EV updates expected to be announced Thursday.

The amount of the credit has been speculated heavily, but it seems it will be somewhere between $7,000 and $10,000.
https://www.teslarati.com/joe-biden-cli ... v-updates/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag.
“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
https://www.teslarati.com/tesla-al-pres ... -vp-legal/

Volvo har investerat i Luminar och både SPA2 och framtida Polestar tror jag ska ha möjlighet att utrustas med dessa Lidar.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
Inlägg: 739
Blev medlem: 05 sep 2015 20:08

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bat »

Jag kan förstå att man kan ha åsikten att det räcker med visuella kameror för att ersätta en mänsklig förare. Men det borde ändå finnas ett värde med LIDAR/RADAR för att vara Bättre än en mänsklig förare och se genom dimma, mörker etc.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

bat skrev:
Jag kan förstå att man kan ha åsikten att det räcker med visuella kameror för att ersätta en mänsklig förare. Men det borde ändå finnas ett värde med LIDAR/RADAR för att vara Bättre än en mänsklig förare och se genom dimma, mörker etc.
Lidar kan inte se genom dimma, snö eller regn så det vore rätt dumt att nyttja just Lidar för detta... Radar kan men upplösningen är magnituder från synligt ljus och kan lätt lura mjukvaran. Det finns en naturlig anledning till att vi kan se inom det elektromagnetiska spann vi kan se...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Lidar, radar... Jag tycker de ska använda sonar. Det kan ju fungera som varningsljud för gångtrafikanter också. :lol:
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

bat skrev:
Jag kan förstå att man kan ha åsikten att det räcker med visuella kameror för att ersätta en mänsklig förare. Men det borde ändå finnas ett värde med LIDAR/RADAR för att vara Bättre än en mänsklig förare och se genom dimma, mörker etc.
Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.

Lidar har problem med dimma och regn men det finns teknologier man kan använda för att undvika det. Problemet är bara att det tenderar att bli komplicerat och dyrt.

Tesla gör nog rätt i att endast förlita sig till kameror. Däremot finns det mängder av vettiga användningsområden för Lidar och har Alan Prescott expertis inom något av områdena så är det helt rätt att ta det jobbet.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jordad skrev:
Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.
Det gäller ju att processa vad man ser till användbar information också.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

MWall skrev:
Lidar, radar... Jag tycker de ska använda sonar. Det kan ju fungera som varningsljud för gångtrafikanter också. :lol:
Parkeringssensorerna använder sonar...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Skriv svar