Verkar mest vara Jordad och Spacecoin som går runt i cirklar och tappar tålamodet med varandra. Nåväl.
Jordad kommer ständigt med insatta och bra inlägg och har dessutom
visat prov på ett fantastiskt tålamod. Tack Jordad!
Men det är väl som dom säger att man kan inte vinna en debatt mot ett svin,
denne kommer bara dra ner en i gyttjan och vinna på erfarenhet.
Tack för ditt inlägg i debatten. Förlåt om jag ibland stör er lilla circle-jerk.
Cathie Wood-led Ark Investment Management on Tuesday snapped up $27.2 million worth of shares in Tesla Inc (NASDAQ:TSLA) after a two-week gap during which shares of the electric vehicle company have retreated about 15%.
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Bilagan Screenshot_20210519-070710_YouTube.jpg finns inte längre
Ferragu said he sees many comments about Tesla's profitability or lack thereof. They often confuse thoughts of gross margin, segment results, exceptional or financial items, regulatory credits, although the question of whether Tesla successfully builds factories to manufacture cars and sells them is rarely discussed. The analyst points out that the only suitable way to gauge Tesla's operational profitability is to look at cash return on operating assets: "out of a dollar of assets immobilized in the ground, how much cash can Tesla generate in one year." The resulting metric is “bullet-proof.” As it is only looking at operational cash, it cannot be tuned with accounting levers and purely represent the ability of Tesla’s operation to generate cash. Thus Ferragu concludes that "increasing asset utilization will drive near doubling of return on operating assets from 20% in 2020 to 38% in 2023."
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Dock har lidar blivit mycket billigare och en av fördelarna är ju avståndsberäkningen, vilken är överlägsen vanlig kamerateknik. Det har ju varit några dödsolyckor med stillastående fordon på vägen och det kan möjligen ha fått Tesla att överge radarn.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Jag är rätt skeptisk till att Tesla/Elon skulle tvärvända så i den här frågan.
Jag tror i så fall det är mer troligt att dom använder lidar tillfälligt för att t.ex verifiera och kalibrera avstånd och geometri i den ”4D” kamerabaserade världsbilden.
/fth
Håller helt med här. Lidar för kalibrering. Elon är för snål för att sätta det på bilarna, plus all prestige.
Elon har nog inga som helst problem med att tvärvända och gå en annan väg om det finns riktiga fakta för att det faktiskt är bättre. Han har ju visat flera gånger att han kan lägga ner långt gångna spår, det ingår ju i rapidprototyping idén, alltså bygg testa rätta.
Fast problemet är att Tesla potentiellt målat in sig i ett hörn. De har sålt mängder med bilar med full self driving, där Elon hävdat att de har all hårdvara som krävs för detta. Om de tillslut landar att det trots allt krävs lidar (eller radar) för att nå i mål, då är det ett antal kunder som antingen ska få detta retrofittat, vilket känns minst sagt svårt, eller ekonomisk kompensation för att Tesla inte levererat vad de lovat. Så det blir nog till att köra ända in i kaklet med enbart kameror och hoppas att det inte straffar sig att de lagt alla ägg i samma korg.
LIDAR kan aldrig bli ett krav för Level 4 eller 5 autonomus driving. I alla fall inte om man vill kunna köra i regn, snö eller dimma.
So back to these comments on Twitter. They beg the question: has anyone commenting on lidar performance in the rain, actually seen lidar data from a drive in the rain? Our Google searches tell us the answer is almost definitely not, so we figured the best way to make our point would be with a real drive.