Hela diskussionen om detaljer är helt meningslös eftersom L5 robotaxi är science-fiction. Ni kan lika gärna diskutera flygande mattor, var man ställer dem när man inte åker, och hur många krockar det kommer all bli över Stureplan.
Jo jag vet. Men vi kör lite suspension of disbelief for the sake of argument.
Jag tror många hade förväntat sig positiva nyheter med roadmappen. Nu blev det ju tvärt om istället och fokus på earnings call låg på FSD/robotaxis, Optimus och värmepumpar för hus snarare än bilproduktion. Det kan nog göra en del investerare nervösa att företagsledningen inte verkar ha fokus på kärnverksamheten i det här läget när två nya fabriker ska rampa upp.
OM robottaxi skulle bli verklighet skulle jag använda den som min privata taxi. Köra barn till aktiviteter, hämta/lämna någon kompis, köra mig när jag inte kan. Vi kanske kan klara oss med en bil i familjen helt plötsligt? Det skulle orsaka mer mil på bilen eftersom den skulle gå tom en del.
Jag skulle inte vilja låta den gå som robottaxi åt andra.
OM robottaxi skulle bli verklighet skulle jag använda den som min privata taxi. Köra barn till aktiviteter, hämta/lämna någon kompis, köra mig när jag inte kan. Vi kanske kan klara oss med en bil i familjen helt plötsligt? Det skulle orsaka mer mil på bilen eftersom den skulle gå tom en del.
Jag skulle inte vilja låta den gå som robottaxi åt andra.
Ja, den typen av användningsfall skulle jag också vilja ha självkörning till. Ungefär som en inbyggd privatchaufför i min egen bil.
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Elon gjorde ju jämförelsen med just kollektivtrafik. Enligt honom skulle Robotaxis bli billigare än subventionerade bussar och tunnelbanor, därav taxan $2 per 10 miles. Hur det ska gå ihop sig kan jag inte förstå och antagligen har Elon inte ens tänkt på den lilla detaljen. Han bara förutsätter att Tesla ska tjäna flera gånger mer på detta än på bilförsäljning och att alla kommer använda det eftersom han tror att det kommer att vara billigare än kollektivtrafik. $2 per 10 miles är väl t o m billigare än att hyra en elsparkcykel och åka motsvarande sträcka? Uppenbarligen så har Elon inte alls tänkt igenom ekonomiska fundamenta av det här. Jag förmodar att du inte heller har gjort det Jordad, eller kan du visa en liten kalkyl där Elons siffror går ihop?
Jag tycker att det är väldigt synd att Elon svävar ut i sånt här med Tesla istället för att fokusera på det som Tesla gör jättebra, utveckla och producera bilar. Det är nog dags att Tesla hittar en ny kapten till skutan...
Elon kunde istället skapa ett nytt start up som håller på med humanoida robotar, robotaxis, värmepumpar till hus och uthyrning av Dojo och investera en liten del av sin förmögenhet på det. Han skulle kunna kalla det nya företaget Optimus..
Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.
Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång. Tesla är idag en av de mest aggressiva investeringarna i innovation. Utan det är Tesla bara en biltillverkare som snabbt blir omsprungna när innovationen flyttar någon annanstans.
Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!
32E9081F-A499-48E7-8A44-38196F31B698.jpeg
Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.
Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.
Elon sa specifikt att att det skulle kosta ca $2 för en 10 miles resa för slutanvändaren. Hur ska han och du få ihop den kalkylen?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Robotaxi kan garanterat bli så billig. Elon Musk ser allt i energikostnader och med förnyelsebar energi i överflöd, automatiserad produktion, automatiserat nätverk och automatiserad återvinning så blir kostnaden ofrånkomligt galet låg. Sedan kommer användarkostnaden bli högre än kostnaden för drift.
Elon sa specifikt att att det skulle kosta ca $2 för en 10 miles resa för slutanvändaren. Hur ska han och du få ihop den kalkylen?
Det går såklart inte. Så billigt får det inte bli för jordens skull. Visst, elen kanske kommer från "förnybart" men det är inte gratis ut miljösynpunkt heller. Det är inte råvaror och energi till alla miljontals robotaxis som behövs heller. Och hur påverkar det livsmiljöerna i städer med sån trafikökning. Allt som blir "för billigt" överanvänds. Tror vi skulle se förbud ganska snart. Åtminstone i Europa.
Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Jag klipper in Elons uttalande om detta igen om du missade det förra gången:
I mean, it's going to be -- I think it's way cheaper to point with robotaxi, which is an autonomous Tesla, which every car we've made in the past three or four years will be capable of that, than a bus or a subway, will cost less than the subsidized value of a bus ticket. So, if we want to get -- I'm not going to take the bus. If it costs you -- I don't know for arguments sake $2 to travel 10 miles point to point, taking the bus, especially in cold weather or dark or maybe a little bit dangerous or that. I just do not understand how profound change this is. It's not like some little feature, select the most profound software upgrade, maybe in history. Millions of cars suddenly have about 4 or 5 times utility [indiscernible] overnight. I don't actually know how to quantify that financially except that it's some big number.
Går det att tolka det på något annat sätt än att Elon menar att robotaxis kommer ersätta kollektivtrafiken?
Som han säger så finns det ingen anledning att åka med buss eller tunnelbana om det som han påstår kommer vara billigare med robotaxi. Ja, t o m billigare än en elspaekcykel. Enligt Elon $2 för en resa på 10 miles, punkt till punkt.
Så återigen, hur får man ihop kalkylen där det är billigare för slutanvändaren att åka med robotaxi än vad det är att åka med en subventionerad buss och Tesla samtidigt tjänar ohemult mycket pengar på detta?
Visst, elen kanske kommer från "förnybart" men det är inte gratis ut miljösynpunkt heller. Det är inte råvaror och energi till alla miljontals robotaxis som behövs heller. Och hur påverkar det livsmiljöerna i städer med sån trafikökning. Allt som blir "för billigt" överanvänds. Tror vi skulle se förbud ganska snart. Åtminstone i Europa.
Det är därför Tesla kommer att sno min idé om flygande mattor som drivs på magi. Nästa Tesla-day blir om flyg/vtol. Det är därför dom ska öppna fabrik i Isfahan, Iran härnäst. Persiska mattor har både kvalitet och magi.
Två flugor i en smäll, eftersom man kan stoppa mattan i frunken och då blir FSD magiskt Level 5.
Som vanligt är det svårt för majoriteten att förstå teknikskiften...
En robotoaxi är inte som en taxi och det går inte jämföra med kollektivtrafiken heller. Tillgängligheten kommer vara nästan direkt i storstadsregionerna. Du har en app i mobilen. Du trycker i appen att du vill ha en bil och den kommer antingen direkt eller inom minuter och kör dig direkt till dit du ska. Den bekvämligheten är omöjlig att konkurrera med. Teslas plan är dessutom att kombinera robotaxinätverk med boringtunnlar. Tesla kommer bygga nätverk ovan och under jord och sedan sammanbinda dem när man har nått tillräcklig etablering. Målet är att du ska ta dig nästan var som helst i en storstad på minuter.
Det kommer ta tid att nå full etablering men fördelen Tesla har är att de har tillverkningskapacitet för att snabbt etablera nätverk med tillräckligt hög tillgänglighet. Robotaxinätverk kommer dömas efter tillgänglighet och pris. Tillgänglighet gör att priset kan vara lägre då framkörningssträcka och tid minimeras.
Som vanligt det svårt för vissa teknikförespråkare att förstå begränsningarna och verkligheten...
Det som kommer hända om priset för att åka går ner och tillgången blir ”obegränsad” är att antalet som har råd och vill utnyttja det kommer öka (Vem vill inte åka i egen Tesla-limo för lågt pris lixom).
Tycker den här är lite kul när vi nu ändå håller på och spekulerar, gissar och hoppas. Såklart inte helt sann men ändå ett kul inlägg i debatten!
32E9081F-A499-48E7-8A44-38196F31B698.jpeg
Som sagt så finns det en god anledning till Boring. Ett tunnelnät i mängder av nivåer är bättre än ett platt vägsystem som leder till idiotin det på bilderna.
Större användning av robotaxis kommer inte ersätta kollektivtrafik och andra transportsätt helt heller. Ingen har sagt det. Jag förstår inte den inställningen att allting alltid måste bedömas som allt eller inget. Pluralism är inte farligt utan snarare nödvändigt och eftersträvansvärt.
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.
Skulle Tesla stanna upp som du föreslår och sluta söka nya affärsområden så kommer iaf jag och säkert många andra investerare sälja sina aktier med en gång.
Så om man inte tror på varken Dojo, FSD, Teslabot som koncept där Tesla kan tjäna pengar, tycker du att man ska dumpa Tesla då? Varför inte i så fall?
Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
FSD tjänar Tesla pengar på redan idag. Kunder köper det och använder det.
Optimus framstår kanske tokig men det är den logiska slutsatsen om man redan utvecklar robotiserade fordon och har en processor i massproduktion vars formatet tillåter andra tillämpningar.
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.
Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....
Eller Dennispaketet och södra länken.
Jag har det på tungan....
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.
Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.
Man kan göra optimerade enkelriktade system med tunnlar i mängder av nivåer och säkerheten blir långt mycket högre än vanlig trafik. Borings första test var 200km/h.
Dagens trafiksystem har stora problem framförallt för att beslut och byggen tar för lång tid. Det går att göra mycket för att optimera. Billigare tunnelbygge är en del men det finns massa annat som behövs med. Optimering blir enklare med robotaxis men det går att göra mer för att optimera flödet av människostyrda bilar med.
Men det här har inget med aktien att göra egentligen. Det stora i närtid var att Tesla ska meddela platser för nya fabriker innan årets slut och att guidning för produktion var +50% enbart från Freemont och Shanghai.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Det där tunnelnätet skulle fungera som nån slags lyxprodukt för miljardärer som alternativ till helikopter. Men för massbilism? Med tusentals och åter tusentals bilar....
Ja vilken fånig idé. Alla tunnlar vi har idag är ju enbart för de rika. Att Boring gör det billigt och snabbt att bygga tunnlar kommer säkert inte hjälpa...
Ja det är en fånig idé. Har du sett hur många bilar som köar in mot de stora städerna? Tiotusentals bilar. Hundratusentals bilar. Fattar du hur många tunnlar som skulle krävas? Alla ska ju inte till samma ställe heller. Upp och nedgångar kommer bli flaskhalsar, knutpunkter blir flaskhalsar. Har sett bilder på tunnlarna. De är smala. Riktigt smala. Får någon punktering kommer du inte förbi. Inte kan man köra så fort heller eftersom det är så smalt.
Tänk om jag bara kunde komma på vad det där stora infrastrukturprojektet Stockholm som ska leda trafik runt staden har gemensamt med Boring Company....
Eller Dennispaketet och södra länken.
Jag har det på tungan....
Ja det är en tunnel men inte alls på samma sätt. Boring-tunnlarna är mycket mindre och ska väl vara mer "kors och tvärs" än en motorvägstunnel?
Dojo är inget man tror på. Det är en superdator Tesla håller på och tar fram för att snabbare utveckla mjukvara. Nästan alla av de tio största företagen sett till börsvärde har liknande projekt och de flesta av dem tar fram egen hårdvara precis som Tesla. Att inte tro på Dojo är som att inte tro på Giga Berlin.
Grejen med Dojo var att Elon var osäker på om den verkligen kan tillföra något till utvecklingen av FSD. En alternativ användning var enligt honom att hyra ut användning av den till andra företag.
Elon tror att de ska kunna leverera en första version av fungerande FSD utan Dojo. Men vidare utveckling bortom det går självklart snabbare om man kortar träningstiden. Tesla kan säkert hyra ut träningstid med framöver som tex Google gör.