Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Köpt och sålt TSLA samt följt bolaget i över 10års tid. Tror verkligen inte bolaget kommer gå i KK men ser tyvärr fler negativa saker i fatet för TSLA än positiva just nu (utöver konjunkturen). Det har gått för långsamt med 4680-cellerna och man har låst sig vid tanken att endast kameror och AI kommer lösa självkörning.

Semi + Cybertruck + roadster går långsamt att få ut, solar roof som knappast säljs i större volymer. Vad som även krävs för tillväxt är en billigare mindre elbil (från 25000USD) som man hintat om men skjutit på. Nu skall man lägga resurser på att bygg robotar som ser ut som människor???

Någonstans kommer TSLA träffa botten (där kommer jag försöka köpa igen) men som jag ser det så är det ett tag kvar (förmodligen minst flera månader av kursnedgång) innan vi är där.

MVH
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Köpte igår för 245 dollar.

"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Fondbolaget Ark Invest tankade drygt 132.000 aktier i elbilstillverkaren Tesla under måndagens ras. Det rapporterar CNBC.
https://www.di.se/live/ark-invest-tanka ... agens-ras/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Dom glömmer att skriva när ARK säljer... Den stora bilden är att ARK minskat i Tesla.
https://cathiesark.com/ark-combined-holdings-of-tsla

Sedan midsommar har man i huvudsak sålt.
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Köpte igår för 245 dollar.

"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"

Vad står aktien i nu?
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

backe skrev:
Zalman3 skrev:
Köpte igår för 245 dollar.

"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"

Vad står aktien i nu?
Ca 234 i skrivande stund. MVH
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

NiklasTesla skrev:
backe skrev:
Zalman3 skrev:
Köpte igår för 245 dollar.

"Före öppningsdags 250,28 +7,88 (3,25 %)"

Vad står aktien i nu?
Ca 234 i skrivande stund. MVH
Jag tror att det var ett test för att se om Zalman kan skriva något "negativt" :roll:
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Koguan köper ytterligare 175 000 aktier, tror på kursdubbling 2023.
Han öppnade sitt paraply för att köpa 40 000 "vassa knivar" för 248,88 dollar styck, skrev Koguan i måndags - en nick till börsens visdom han ignorerade att inte ta tag i fallande knivar,
det vill säga att inte köpa aktier i en nedåtgående trend. IT-miljardären satte sitt innehav till 22,8 miljoner Tesla-aktier och meddelade att han skulle ta mer när han hade pengar.
Enligt egen utsago följde han upp detta med åtgärder under måndagen och tisdagen. För onsdagen tillkännagav Koguan köpet av ytterligare 175 000 aktier, vilket ökade dess Tesla-innehav till 23 miljoner.

Fyrdubblad Tesla-vinst förväntas 2023.

Poetiskt lovade Koguan sina många Tesla-aktier att inte ens döden skulle skiljas från dem. Senare fick han dock också en mer ekonomisk förklaring till sitt fortsatta engagemang.
Tesla kommer att fyrdubbla sin vinst nästa år, skrev han. Bolagets värdering har sjunkit från 1 300 gånger vinsten till 100 gånger på börsen och denna trend kommer att fortsätta till 50 gånger.
Enligt hans beräkning innebär det dock fortfarande att Teslapriset kommer att fördubblas 2023, och efter att ha vägt upp möjligheten och risken köper han nu, förklarade Koguan.
https://teslamag-de.translate.goog/news ... _tr_pto=sc
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

48A9F836-8E2C-4361-AC52-D670E774E507.jpeg
9EA6E36E-AEA7-4A55-ADB0-2279D6CF5F1A.jpeg
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Sabbe skrev:
48A9F836-8E2C-4361-AC52-D670E774E507.jpeg
Det var ju hög tid, nu kommer sannolikt även övriga följa efter och uppgradera TSLA till Investment Grade, det borde driva kursen uppåt.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Denna förutsägelse gjordes i mitten av 2019 :lol:
C7ACEEDE-57A8-4BCF-A584-62CB181B886A.png
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Sabbe skrev:
Denna förutsägelse gjordes i mitten av 2019 :lol:
Bilagan C7ACEEDE-57A8-4BCF-A584-62CB181B886A.png finns inte längre

Ingen räknade med BYD då tydligen :lol:

Jag vet att BYD även har hybrider men det är ett snabbt växande företag som dessutom är stor på elektriska bussar, man säljer även batterier till andra biltillverkare.
E0F3ED42-9745-4701-BFC8-2ED8A2966907.jpeg
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

backe skrev:
Sabbe skrev:
Denna förutsägelse gjordes i mitten av 2019 :lol:
C7ACEEDE-57A8-4BCF-A584-62CB181B886A.png

Ingen räknade med BYD då tydligen :lol:

Jag vet att BYD även har hybrider men det är ett snabbt växande företag som dessutom är stor på elektriska bussar, man säljer även batterier till andra biltillverkare.
Det är ingen slump att BYD nu har högre börsvärde än Volkswagen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1068
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Ju mer aktien sjunker, ju mer köper jag just nu på mig. Kommer förmodligen skicka in sista krutet vid ca 230. Tittar man tillbaka så ser det ut att finnas något som liknar en stödnivå på 233 eller kanske 225 ifall det vill sig riktigt illa, men jag hoppas ändå att the botten is nådd just nu och att aktien dansar runt på 240 (så jag slipper skjuta till mer för att få en vettig nivå att komma ut på) för att sedan få sig en skjuts uppåt innan kvartalsrapporten den 19:e oktober, så man kan dumpa någonstans där innan. Antar dock att det är fler som tänker ungefär detsamma.

För den som vill köpa in sig mer långsiktigt så är det förmodligen ett bra läge just nu, tror jag. Så länge Putin håller fingrarna borta från bomb-knappen. Och så länge Elon inte twittrar något nytt som sänker humöret, så klart.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Det är ingen slump att BYD nu har högre börsvärde än Volkswagen.
Market cap är ju helt snurrigt som jämförelsetal. Tar man t ex Lucid + Rivian + XPeng får man nästan lika stor market cap som VAG trots att de tillsammans är en liten plutt med kanske 1% av VAG:s personbilsförsäljning eller så. Jag tror värderingarna kommer att landa innan det här är slut.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

223 nu :o
Tankade precis, så det fortsätter väl ner ett tag till...
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Väntar med spänning på vad analytikerna estimerar för leveransmängd i Q4. Börjar estimaten sjunka pga låg efterfrågan i Kina tror jag nog kursen är på väg under 200. Marknaderna USA och Europa borde väl se ganska bra ut i Q4.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10123
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

bjornnilsson skrev:
Skärmavbild 2022-10-03 kl. 07.50.28.png
Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...

Blir en spännande vecka :)
Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.

Tesla är ett fantastiskt bolag med värdering därefter. Går det inte lika fantastiskt kommande år i lågkonjunktur så kommer aktien rasa. Håller såklart tummarna att så inte blir fallet, äger återigen en liten post (1% av portföljen) men anser att det finns väldigt mycket nedsida kvar (liksom uppsida om lågkonjunkturen blir dräglig). För mig behöver kursen halveras för att det ska se riktigt billigt och attraktivt ut med tanke på förväntad diskonteringsränta kommande år samt konjunkturläge.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

Legato skrev:
bjornnilsson skrev:
Skärmavbild 2022-10-03 kl. 07.50.28.png
Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...

Blir en spännande vecka :)
Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.

Tesla är ett fantastiskt bolag med värdering därefter. Går det inte lika fantastiskt kommande år i lågkonjunktur så kommer aktien rasa. Håller såklart tummarna att så inte blir fallet, äger återigen en liten post (1% av portföljen) men anser att det finns väldigt mycket nedsida kvar (liksom uppsida om lågkonjunkturen blir dräglig). För mig behöver kursen halveras för att det ska se riktigt billigt och attraktivt ut med tanke på förväntad diskonteringsränta kommande år samt konjunkturläge.
Jag fascineras också av hur många i denna tråd som verkar helt oberörda av att vi befinner oss i början av en lågkonjunktur och uppenbar tjurmarknad på börsen. Jag tror inte att vi sett botten än och även om börsen som helhet bara skulle bottna sig 10% ned så skulle Tsla med sin volatilitet utan problem kunna gå ned både 20-40% av bara farten i ett sådant ras. Oavsett fundamentala siffrorna för bolaget. Troliftvis lär det hämta ett sådant ras så småningom men det kan ta tid. Jag har tjänat en hel del pengar på TSLa senaste åren och jag tror fortfarande det finns potential på lång sikt. Men sedan jag sålde halva innehavet förra hösten och ytterligare 40% under våren sitter jag stilla och väntar på bättre tider.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

flipmac skrev:
Legato skrev:
bjornnilsson skrev:
Skärmavbild 2022-10-03 kl. 07.50.28.png
Har hållit mig ifrån Tesla under ett tag nu men gick in med 200 k för några dagar sedan, tänkte göra mig några enkla tusen i vinst. Så här i efterhand så har jag börjat tvivla en aning på om det var klokt. Men dyker kursen så får jag väl helt enkelt köpa in mig mer och vänta ut...

Blir en spännande vecka :)
Jag har sagt det förut i denna tråd, men jag hoppas verkligen folk förstår att det kan bli en extremt lång väntan, eller tom inte ens infrias någonsin.

Tesla är ett fantastiskt bolag med värdering därefter. Går det inte lika fantastiskt kommande år i lågkonjunktur så kommer aktien rasa. Håller såklart tummarna att så inte blir fallet, äger återigen en liten post (1% av portföljen) men anser att det finns väldigt mycket nedsida kvar (liksom uppsida om lågkonjunkturen blir dräglig). För mig behöver kursen halveras för att det ska se riktigt billigt och attraktivt ut med tanke på förväntad diskonteringsränta kommande år samt konjunkturläge.
Jag fascineras också av hur många i denna tråd som verkar helt oberörda av att vi befinner oss i början av en lågkonjunktur och uppenbar tjurmarknad på börsen. Jag tror inte att vi sett botten än och även om börsen som helhet bara skulle bottna sig 10% ned så skulle Tsla med sin volatilitet utan problem kunna gå ned både 20-40% av bara farten i ett sådant ras. Oavsett fundamentala siffrorna för bolaget. Troliftvis lär det hämta ett sådant ras så småningom men det kan ta tid. Jag har tjänat en hel del pengar på TSLa senaste åren och jag tror fortfarande det finns potential på lång sikt. Men sedan jag sålde halva innehavet förra hösten och ytterligare 40% under våren sitter jag stilla och väntar på bättre tider.
Jag tror en del här aldrig upplevt en riktig lågkonjunktur och har en intressant och lärorik resa framför sig nu. Som jag sa tidigare, de andra tillväxtbolagen handlas på samma kurs som för två år sedan. Tesla 140-160 är inte orimlgt på kort sikt. Botten är definitivt inte nådd. Faller intäkterna blir P/E snabbt 1000x.
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av granlundii »

Dessa listor är ju rätt intressanta: https://companiesmarketcap.com/automake ... arket-cap/

Även om aktiekursen skulle falla till 100 dollar så är Tesla ändå den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Aktien TSLA

Inlägg av agehall »

Ok, jag ska vara ärlig nu - borde kanske ha förvarnat om detta, men jag trodde det skulle bli annorlunda denna gång. Jag köpte lite Tesla häromveckan och nu rasar aktien. Det är typ 5 aktien i rad som jag köper och direkt därefter så dyker den tvärt. Om någon vill blanka, så är det bara att kontakta mig så sänker jag kursen på godtyckligt bolag inom ett par veckor. :D
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
flipmac
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 09 dec 2020 07:16

Re: Aktien TSLA

Inlägg av flipmac »

granlundii skrev:
Dessa listor är ju rätt intressanta: https://companiesmarketcap.com/automake ... arket-cap/

Även om aktiekursen skulle falla till 100 dollar så är Tesla ändå den överlägset högst värderade biltillverkaren.
Är det vad som brukar kallas för fallhöjd?
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Varför tjänar Tesla så bra med pengar?
Delvis beror det på att man fått ordning på kvaliteten, och därmed dramatiskt fått ner garantikostnader.

Tesla tjänar nu bra med pengar per bil.
Screenshot_20221010-053715_YouTube.jpg

Exempelvis Ford och GM har mycket större problem med garantikostnader än Tesla.
Screenshot_20221010-052917_YouTube.jpg
Exempelvis VW betalar mellan 10 till 15 miljarder euro per år i garantikostnader. Vilket äter upp en stor del av deras vinst. Vilket är märkligt eftersom VW har kort garanti.
Screenshot_20221010-053753_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

Kanske beror på att tesla numera säger att i princip alla fel som borde vara garanti är features?
P85D svart/svart med gratis SuC
Skriv svar