Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mans71 »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller med 100%
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tillverkar Tesla ca 4 miljoner bilar i slutet av 2022?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

420 - igen. Under omständigheter helt normal kurs. 420 är en favvokurs för mr Musk. En ständig målkurs.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

josve skrev:
NiklasTesla skrev:


Hela klippet är intressant men kolla ca 40min in i klippet (då blir det riktigt intressant för aktieägaren). Vi pratar intäkter för Tesla som är 10ggr högre än idag till 2023.

Passade precis på att köpa mer aktie idag när kursen är ner lite.

4000USD/aktie (efter spliten!) till 2023 är troligt.
Påståenden som denna är ett skolboksexempel på bubbelvarning... Trevlig helg alla aktiesparare!
Absolut om dom misslyckas. Planen är 3TWH batteriproduktion som skall gå in i deras produkter till 2030 det är ENORM tillväxt jämfört med den batteriproduktion som är i år och möjliggörare för enormt många fler elfordon och batteriprodukter jämfört med idag. Om tror att sådan tillväxt kommer resultera i ett lägre aktiepris år 2030 än idag så bara sälj dina aktier!

Jag och många andra kommer köpa varenda dag kursen går ner :D :D :D till 2030 lär vi se långt över 4000USD/aktie. Det är 100tals miljoner med bilar som skall bytas ut till elbilar närmsta årtionden och elbilar är idag en extremt liten del av nybilsförsäljningen (samma gäller lastbilar, bussar, flyg, fartyg mm).

Sedan har vi även detta med att det behövs en jäkla massa litium-järn batterier för att ha ett elnät som drivs på förnyelsebar el och det är något som Tesla planerar att spotta ut rejäl mängd av så även här har vi enorm tillväxtpotential.

Ett exempel på att aktiepris går upp över tid är Berkshire Hathaway. Aktien (Class A) låg på 7100USD 1/6 1990. 2/10 2020 317480USD=44ggr högre aktiepris. Över tid går aktievärdet upp rejält för lönsamma bolag med tillväxt (och tillväxtpotential för Tesla är enorm och styrräntan under närmsta åren typ 0% eller negativ).
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

NiklasTesla skrev:
Ett exempel på att aktiepris går upp över tid är Berkshire Hathaway. Aktien (Class A) låg på 7100USD 1/6 1990. 2/10 2020 317480USD=44ggr högre aktiepris. Över tid går aktievärdet upp rejält för lönsamma bolag med tillväxt (och tillväxtpotential för Tesla är enorm och styrräntan under närmsta åren typ 0% eller negativ).
Eller Apple. Jag köpte mina första i 2004 för 26 dollar. Sen dess split x2, x7, och nu senast x4, dvs x56 totalt. Och kursen är nu 113. Om jag inte räknar helt fel är det 245 ggr. Jag har inte alla kvar, men en stor del.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

renes skrev:
NiklasTesla skrev:
Ett exempel på att aktiepris går upp över tid är Berkshire Hathaway. Aktien (Class A) låg på 7100USD 1/6 1990. 2/10 2020 317480USD=44ggr högre aktiepris. Över tid går aktievärdet upp rejält för lönsamma bolag med tillväxt (och tillväxtpotential för Tesla är enorm och styrräntan under närmsta åren typ 0% eller negativ).
Eller Apple. Jag köpte mina första i 2004 för 26 dollar. Sen dess split x2, x7, och nu senast x4, dvs x56 totalt. Och kursen är nu 113. Om jag inte räknar helt fel är det 245 ggr. Jag har inte alla kvar, men en stor del.
Grattis till bra aktieköp i rätt tid 8-)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller inte alls med. Precis som alltid så är det vinstgenerering som räknas över tid och den finns massor av bolag med rimlig/vettig värdering fortfarande IMO. Inga problem att hitta bolag där du har runt 10% vinstavkastning och tillväxt.

Känner faktiskt inte till ett enda bolag som är i närheten av Teslas börsvärde som har ens i närheten av lika ansträngd värdering.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller inte alls med. Precis som alltid så är det vinstgenerering som räknas över tid och den finns massor av bolag med rimlig/vettig värdering fortfarande IMO. Inga problem att hitta bolag där du har runt 10% vinstavkastning och tillväxt.

Känner faktiskt inte till ett enda bolag som är i närheten av Teslas börsvärde som har ens i närheten av lika ansträngd värdering.
PE är hög om man jämför med andra bolag men... För att gå över till 100% elfordonsflotta för väg och elnät som drivs 100% av förnyelsebar el pratar vi om ca 1500x tillväxtbehov (se bilder från batteridagen) på batterisidan och det är ENORMT!

Få om något bolag som har den tillväxtpotentialen då Tesla planerar att vara världens största batteriproducent och arbeta mot ovan.

Kommer vara rejäl volatilitet (& där kan man göra vinster kortsiktigt=Swing Trade) för denna aktie men riktningen för kursen är rejält uppåt långsiktigt (köp och håll/Buy and Hold) sålänge som Tesla arbetar mot målen som presenterades under "Battery Day".

Min egen långsiktiga strategi efter Battery Day (tidigare enbart swingtrade) med denna aktie är att alltid ha någon/några aktier kvar långsiktigt (Buy and Hold) och köpa när kursen går ner samt sedan sälja av lite när kursen går upp (swingtrade).

Dom närmsta tio åren kommer bli rejält spännande av flera anledningar men nu lär olja,kol,naturgas börja minska som andel av den globala energimixen ganska rejält.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller inte alls med. Precis som alltid så är det vinstgenerering som räknas över tid och den finns massor av bolag med rimlig/vettig värdering fortfarande IMO. Inga problem att hitta bolag där du har runt 10% vinstavkastning och tillväxt.

Känner faktiskt inte till ett enda bolag som är i närheten av Teslas börsvärde som har ens i närheten av lika ansträngd värdering.
PE är hög om man jämför med andra bolag men... För att gå över till 100% elfordonsflotta för väg och elnät som drivs 100% av förnyelsebar el pratar vi om ca 1500x tillväxtbehov (se bilder från batteridagen) på batterisidan och det är ENORMT!

Få om något bolag som har den tillväxtpotentialen då Tesla planerar att vara världens största batteriproducent och arbeta mot ovan.

Kommer vara rejäl volatilitet (& där kan man göra vinster kortsiktigt=Swing Trade) för denna aktie men riktningen för kursen är rejält uppåt långsiktigt (köp och håll/Buy and Hold) sålänge som Tesla arbetar mot målen som presenterades under "Battery Day".

Min egen långsiktiga strategi efter Battery Day (tidigare enbart swingtrade) med denna aktie är att alltid ha någon/några aktier kvar långsiktigt (Buy and Hold) och köpa när kursen går ner samt sedan sälja av lite när kursen går upp (swingtrade).

Dom närmsta tio åren kommer bli rejält spännande av flera anledningar men nu lär olja,kol,naturgas börja minska som andel av den globala energimixen ganska rejält.
Sorry, men varken du eller jag vet om kursen långsiktigt kommer gå uppåt eller nedåt. Ja, om Tesla blir störst i världen på bilar och storage och får höga marginaler så kommer den absolut gå upp. Men verkligheten är inte så friktionsfri att man bara kan räkna med att det säkert blir så.

Personligen tror jag Tesla kommer vara en av många elbilsleverantörer på en marknad med pressade marginaler. Jag tror inte man kommer klara av att hålla den extrema tillväxt långsiktigt som krävs ens för att motivera dagens kurs.

Det är vad jag tror, men det betyder inte alls att det är omöjligt med det "blue sky scenario" som marknaden nu diskonterat in i kursen.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Legato skrev:
Känner faktiskt inte till ett enda bolag som är i närheten av Teslas börsvärde som har ens i närheten av lika ansträngd värdering.
Håller med om att värderingen är ansträngd. Men min fråga är, har det som framkom på
B-day fått dig att tro att det finns betydligt mer hopp om att Tesla ska kunna växa in i
nuvarande värdering?
Själv är jag nått så otroligt imponerad av B-day.
Konkurrenter både på elbilsbyggarsidan och battericellssidan kommer naturligtvis inte
lägga sig ner och dö frivilligt. En del av dom kommer lyckas bra, men dom har verkligen
fått nått att bita i. Teslas konkurrenskraft framöver kommer sannolikt bli enorm.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Personligen tror jag Tesla kommer vara en av många elbilsleverantörer på en marknad med pressade marginaler. Jag tror inte man kommer klara av att hålla den extrema tillväxt långsiktigt som krävs ens för att motivera dagens kurs.

Det är vad jag tror, men det betyder inte alls att det är omöjligt med det "blue sky scenario" som marknaden nu diskonterat in i kursen.
Att Tesla ens lyckas gå med vinst nu är en abnorm företeelse i bilindustrin. Det brukar ta rätt många år för nya program som 3/Y att gå med vinst i bilindustrin och därför skalar man traditionellt upp dem långsamt för att minimera risken. Tesla behöver inte bry sig om den risken mycket tack vare den höga aktiekursen som ger lätt tillgång till pengar. Volkswagen måste tex tillverka och sälja upp till 3 miljoner bilar för att få tillgång till de 5 miljarder dollar som Tesla just reste. Den konkurrensfördelen är betydelsefull.

När Tesla expanderar snabbare än vad traditionella biltillverkare klarar så når man också stordriftsfördelar snabbare än traditionella biltillverkare. Det gör att Tesla konstant kommer ligga långt före när det gäller vinstmarginal. Den vinstmarginalen använder Tesla dessutom för att expandera ännu snabbare.

Ser man till storleken på Teslas nuvarande projekt så bygger man för tillfället 3 av världens största bilfabriker samtidigt som man planerar att ensamt öka världens totala produktion av litiumbatterier med 10x på 10 år. Det finns inte något annat företag som expanderar så snabbt och som har liknande planer. Tesla har historiskt nått många av sina långsiktiga mål vilket ger dem en viss trovärdighet. Elon sa tex under 2015 att Tesla kommer bygga 500k bilar 2020. Han får kanske rätt. Länk: https://www.bloomberg.com/news/articles ... five-years
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Legato skrev:
NiklasTesla skrev:
Legato skrev:
Svenssons skrev:
mans71 skrev:
Håller med. TSLA följer vare sig logik eller konventionella mönster. Jag har slutat att försöka förstå. Min slutsats blev att köpa ett gäng aktier, vara med på resan och häpna över utvecklingen.
Ungefär samma med hela aktiebörsen för mig. TSLA må vara en speedad del av börsen men för mig finns inte mycket logik eller mönster kvar på börsen. AI har tagit över.
Håller inte alls med. Precis som alltid så är det vinstgenerering som räknas över tid och den finns massor av bolag med rimlig/vettig värdering fortfarande IMO. Inga problem att hitta bolag där du har runt 10% vinstavkastning och tillväxt.

Känner faktiskt inte till ett enda bolag som är i närheten av Teslas börsvärde som har ens i närheten av lika ansträngd värdering.
PE är hög om man jämför med andra bolag men... För att gå över till 100% elfordonsflotta för väg och elnät som drivs 100% av förnyelsebar el pratar vi om ca 1500x tillväxtbehov (se bilder från batteridagen) på batterisidan och det är ENORMT!

Få om något bolag som har den tillväxtpotentialen då Tesla planerar att vara världens största batteriproducent och arbeta mot ovan.

Kommer vara rejäl volatilitet (& där kan man göra vinster kortsiktigt=Swing Trade) för denna aktie men riktningen för kursen är rejält uppåt långsiktigt (köp och håll/Buy and Hold) sålänge som Tesla arbetar mot målen som presenterades under "Battery Day".

Min egen långsiktiga strategi efter Battery Day (tidigare enbart swingtrade) med denna aktie är att alltid ha någon/några aktier kvar långsiktigt (Buy and Hold) och köpa när kursen går ner samt sedan sälja av lite när kursen går upp (swingtrade).

Dom närmsta tio åren kommer bli rejält spännande av flera anledningar men nu lär olja,kol,naturgas börja minska som andel av den globala energimixen ganska rejält.
Sorry, men varken du eller jag vet om kursen långsiktigt kommer gå uppåt eller nedåt. Ja, om Tesla blir störst i världen på bilar och storage och får höga marginaler så kommer den absolut gå upp. Men verkligheten är inte så friktionsfri att man bara kan räkna med att det säkert blir så.

Personligen tror jag Tesla kommer vara en av många elbilsleverantörer på en marknad med pressade marginaler. Jag tror inte man kommer klara av att hålla den extrema tillväxt långsiktigt som krävs ens för att motivera dagens kurs.

Det är vad jag tror, men det betyder inte alls att det är omöjligt med det "blue sky scenario" som marknaden nu diskonterat in i kursen.
Nej självklart kan ingen veta med 100% vem vet globalt kärnvapenkrig eller att meteoriter slår ned i Teslas alla fabriker ungefär samtidigt kan hända.

Som jag ser det och placerar mina pengar är det +95% sannolikhet att Teslas aktiekurs ligger långt över 4000USD år2030 (sedan kan fler split genomföras vilket då ger lägre kurs men för dig som aktieägare spelar det ingen roll då du får fler aktier istället) om dom lyckas eller överträffar sina egna målsättningar med batterier producerade till år 2030.

Säg att dom når halvvägs med antalet TWH batterier producerade till år 2030 så motiverar det ändå en bra mycket högre aktiekurs än idag då det möjliggör högre omsättning än idag.

Det är bra att du och flera är oroliga nu i slutet av denna vecka år 2020 det betyder för mig att det är dags att vara girig.
Senast redigerad av NiklasTesla, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Jordad skrev:
Legato skrev:
Personligen tror jag Tesla kommer vara en av många elbilsleverantörer på en marknad med pressade marginaler. Jag tror inte man kommer klara av att hålla den extrema tillväxt långsiktigt som krävs ens för att motivera dagens kurs.

Det är vad jag tror, men det betyder inte alls att det är omöjligt med det "blue sky scenario" som marknaden nu diskonterat in i kursen.
Att Tesla ens lyckas gå med vinst nu är en abnorm företeelse i bilindustrin. Det brukar ta rätt många år för nya program som 3/Y att gå med vinst i bilindustrin och därför skalar man traditionellt upp dem långsamt för att minimera risken. Tesla behöver inte bry sig om den risken mycket tack vare den höga aktiekursen som ger lätt tillgång till pengar. Volkswagen måste tex tillverka och sälja upp till 3 miljoner bilar för att få tillgång till de 5 miljarder dollar som Tesla just reste. Den konkurrensfördelen är betydelsefull.

När Tesla expanderar snabbare än vad traditionella biltillverkare klarar så når man också stordriftsfördelar snabbare än traditionella biltillverkare. Det gör att Tesla konstant kommer ligga långt före när det gäller vinstmarginal. Den vinstmarginalen använder Tesla dessutom för att expandera ännu snabbare.

Ser man till storleken på Teslas nuvarande projekt så bygger man för tillfället 3 av världens största bilfabriker samtidigt som man planerar att ensamt öka världens totala produktion av litiumbatterier med 10x på 10 år. Det finns inte något annat företag som expanderar så snabbt och som har liknande planer. Tesla har historiskt nått många av sina långsiktiga mål vilket ger dem en viss trovärdighet. Elon sa tex under 2015 att Tesla kommer bygga 500k bilar 2020. Han får kanske rätt. Länk: https://www.bloomberg.com/news/articles ... five-years
Precis <3
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla (TSLA) Q3 2020 earnings call with Elon Musk set for October 21

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Teslas p/e-tal är för tillfället skyhöga 1124. Det blir antagligen lägre efter nästa rapport men det kommer nog fortsätta vara högt under lång tid framöver.

Amazon är en bra jämförelse med Tesla. De utmanar båda två delvis stora industrier med låga marginaler och båda försakar vinst för att maximera tillväxt. Amazon har för tillfället ett p/e-tal på 126 men det har varit mycket högre historiskt sett. Som högst var p/e-talet 3633 under q3 2012. Det är en mycket hög värdering och vad som är intressant är vad som har hänt sedan dess. Amazon har under 8 år ökat omsättningen med 5x, vinsten med 38x och aktiekursen har därför gått 13x. Det har varit en rätt fin resa.
Screenshot_20201010-161637.png
Det finns inga garantier för att Tesla ska lyckas med samma sak men de investeringar Tesla gör nu visar iaf att de planerar växa omsättningen snabbare än vad Amazon gjorde.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Är ju helt irrelevant om PE någon gång varit 1.000 eller 1.000.000.000. Det spelar ju ingen som helst roll om man råkade göra $1 i vinst eller $100 miljoner i vinst första ggn man vänder från förlust till vinst.

Det relevanta är vilka förutsättningar man har till att göra framtida vinster som motiverar börsvärdet och mer därtill.

En central fråga man bör ställa sig imo är om man tror att bilindustrin även fortsatt kommer vara en hårt konkurrensutsatt industri med hårt pressade marginaler och om Tesla kommer vara en av flera aktörer som slåss i en liknande situation. Då är aktien extremt övervärderad idag.

Tror man däremot att Tesla kommer få en dominerande ställning och ha extremt höga marginaler, samtidigt som storage och solar tar fart då finns det givetvis även framtida kurspotential.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Och ja... Om man tror Tesla kommer få samma ställning som Amazon i USA då ska man absolut köpa aktien. Personligen har jag dock svårt att tro att "köpa bil" blir synonymt med "köpa Tesla", men Amazonas resa är givetvis superhäftig!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Legato skrev:
Och ja... Om man tror Tesla kommer få samma ställning som Amazon i USA då ska man absolut köpa aktien. Personligen har jag dock svårt att tro att "köpa bil" blir synonymt med "köpa Tesla", men Amazonas resa är givetvis superhäftig!
Köpa bil = Tesla tror jag inte på men elbil är ju nästan synonymt med Tesla idag. De där stora tillverkarna som för 5-10 år sedan sa att det i te var några problem att bygga elbilar har ännu inte kommit i kapp och de börjar allt mer erkänna Tesla som ledare och måttstock när det kommer till elbilar.

Jag tror att flertalet stora tillverkare kommer få stora bekymmer inom några år. Flera tillverkare kommer försvinna och bara bli trademark för andra tillverkare. Inte sällan lär det vara kinesiska tillverkare.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Larofo
Teslaägare
Inlägg: 730
Blev medlem: 05 mar 2014 18:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Larofo »

Efter Battery day är jag mer positivt inställd än någonsin till tsla.
Blir tufft att konkurrera mot teslas nya feta 4680 cell. (a k a fettcellen) :D
Lägg därtill dom nya mega-pressarna för underredet.
Det bådar för fina marginaler jämfört mot konkurrenterna.
"Significant production risk", Elons egna ord ligger och lurar lite i vassen, men dom löser
det säkert, bara en fråga om tid.
Och så FSD som en extra krydda ovanpå alltsammans.
Hur lång tid "the march of nines" tar har jag ingen aning om, men dom kommer sannolikt
lösa även det.
Sen anar jag att som groteskt överinvesterad i bolaget har jag rätt stora skygglappar.
Men det är där du kommer in Legato och hjälper mig att ibland ta av mig
dessa skygglappar, så tack för det. :D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Svenssons skrev:
Legato skrev:
Och ja... Om man tror Tesla kommer få samma ställning som Amazon i USA då ska man absolut köpa aktien. Personligen har jag dock svårt att tro att "köpa bil" blir synonymt med "köpa Tesla", men Amazonas resa är givetvis superhäftig!
Köpa bil = Tesla tror jag inte på men elbil är ju nästan synonymt med Tesla idag. De där stora tillverkarna som för 5-10 år sedan sa att det i te var några problem att bygga elbilar har ännu inte kommit i kapp och de börjar allt mer erkänna Tesla som ledare och måttstock när det kommer till elbilar.

Jag tror att flertalet stora tillverkare kommer få stora bekymmer inom några år. Flera tillverkare kommer försvinna och bara bli trademark för andra tillverkare. Inte sällan lär det vara kinesiska tillverkare.
Jag är helt enig om att Tesla har en fantastisk produkt och att man är ledande gällande drivlina och batterier. Samtidigt finns det svagheter också, med tex QC och organisation. Kan bara gå till mig själv... Svärfar köpte nyligen en Tesla och jag hoppades att han inte skulle göra det då jag räknar med strul och att han inte skulle gilla det. Givetvis blev det strul direkt med ett kvitto för AP som tycks omöjligt att få fram trots löften från Tesla.

Själv fick jag en service appointment i veckan.... Till SC Helsingfors. För en bil som är borta från mitt Teslakonto sedan ett halvår. :shock:

Man kan absolut argumentera att detta är enkla saker att lösa, men personligen tycker jag kundvården bara blivit sämre sedan jag köpte min första Tesla 2016.

Jag tror också många tillverkare försvinner och att många kinesiska märken kommer börja konkurrera. För mig betyder det dock att konkurrensen blir ännu tuffare, inte tvärtom.

Jag tror som jag skrivit många gånger förut att det kommer gå jättebra för Tesla som bolag, dock inte så extremt bra som är inprisat i aktiekursen...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Bävar inför vad som skulle hända om min 73-årige far skulle köpa en tesla. Jag skulle få lägga en hel del tid på det i så fall.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5434
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fredrik j skrev:
Bävar inför vad som skulle hända om min 73-årige far skulle köpa en tesla. Jag skulle få lägga en hel del tid på det i så fall.
Farsan fick sin Model 3 AWD LR typ tre veckor efter första svenska leverans. Han är 78 idag. Innan Covid drog igång var han i Malmö och fick bakljusen bytta för kondens. Det tyckte han inte var så jobbigt. I övrigt har det inte varit några bekymmer. Nu är han i och för sig rätt händig och har t.ex. rengjort bromsarna själv... Men folk är väl förmodligen olika...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Fredrik j skrev:
Bävar inför vad som skulle hända om min 73-årige far skulle köpa en tesla. Jag skulle få lägga en hel del tid på det i så fall.
Farsan fick sin Model 3 AWD LR typ tre veckor efter första svenska leverans. Han är 78 idag. Innan Covid drog igång var han i Malmö och fick bakljusen bytta för kondens. Det tyckte han inte var så jobbigt. I övrigt har det inte varit några bekymmer. Nu är han i och för sig rätt händig och har t.ex. rengjort bromsarna själv... Men folk är väl förmodligen olika...
Ja. Folk förändras även över tid. Ibland försvinner vissa förmågor fortare än andra.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Sånt har mer med personlighet och intressen att göra än med ålder.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Sånt har mer med personlighet och intressen att göra än med ålder.
Personlighet och förmågor förändras tyvärr mycket med ålder. Speciellt mellan 70 och 80.
Ni som har föräldrar i den åldern och inte märkt skillnad, bli förberedd. Naturligtvis finns undantag.
Skriv svar