Att Tesla ens lyckas gå med vinst nu är en abnorm företeelse i bilindustrin. Det brukar ta rätt många år för nya program som 3/Y att gå med vinst i bilindustrin och därför skalar man traditionellt upp dem långsamt för att minimera risken. Tesla behöver inte bry sig om den risken mycket tack vare den höga aktiekursen som ger lätt tillgång till pengar. Volkswagen måste tex tillverka och sälja upp till 3 miljoner bilar för att få tillgång till de 5 miljarder dollar som Tesla just reste. Den konkurrensfördelen är betydelsefull.Legato skrev:Personligen tror jag Tesla kommer vara en av många elbilsleverantörer på en marknad med pressade marginaler. Jag tror inte man kommer klara av att hålla den extrema tillväxt långsiktigt som krävs ens för att motivera dagens kurs.
Det är vad jag tror, men det betyder inte alls att det är omöjligt med det "blue sky scenario" som marknaden nu diskonterat in i kursen.
När Tesla expanderar snabbare än vad traditionella biltillverkare klarar så når man också stordriftsfördelar snabbare än traditionella biltillverkare. Det gör att Tesla konstant kommer ligga långt före när det gäller vinstmarginal. Den vinstmarginalen använder Tesla dessutom för att expandera ännu snabbare.
Ser man till storleken på Teslas nuvarande projekt så bygger man för tillfället 3 av världens största bilfabriker samtidigt som man planerar att ensamt öka världens totala produktion av litiumbatterier med 10x på 10 år. Det finns inte något annat företag som expanderar så snabbt och som har liknande planer. Tesla har historiskt nått många av sina långsiktiga mål vilket ger dem en viss trovärdighet. Elon sa tex under 2015 att Tesla kommer bygga 500k bilar 2020. Han får kanske rätt. Länk: https://www.bloomberg.com/news/articles ... five-years