Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Aktien TSLA
När den står i 600 så har jag ställt in mig på att det är dags att gå in fullt och sedan hålla i vad som än händer i så många år som möjligt. Jag brukar dock ha ungefär 10 procent fel på mina bottenköp. Kanske borde vänta lite till..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Aktien TSLA
Shemitah cykeln står fel för att dunka in allt
Kollar man historiskt så har många börskrascher inträffat då så för mig är likviditeten fortsatt hög
Shemitah, jubilee sökord
Kollar man historiskt så har många börskrascher inträffat då så för mig är likviditeten fortsatt hög
Shemitah, jubilee sökord
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 1121
- Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
- Ort: Örnsköldsvik
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Re: Aktien TSLA
Mmm. Jodå, jag står fortfarande på tårna och plockar hem varje vinst som kommer i min portfölj för att sedan vänta ut och köpa in mig lite lägre. Det har fungerat hyfsat bra än så länge speciellt i amerikanska bolag. Numera är jag dock mer investerad än tidigare. De tekniska analyser jag kikar på pekar på att trenden nedåt på världens större börser fortgår ett bra tag till men jag vågar nog gå emot strömmen och tycka att vi börjat se någon form av brytpunkt. Det är absolut fortfarande fallande knivar men jag är inte alls säker på att allt kommer gå i botten fullständigt. Kanske att den svenska marknaden är lite efter och fortfarande kommer reagera på kommande räntehöjningar här framöver. Men när det gäller Tesla så siar jag om att vi har en vändpunkt där någonstans 550-600. Jag trodde tidigare på 600 och är lite ambivalent här. Men jag tycker själv att en Tesla-aktie är värd typ 600. Kan inte underbygga det på något vis annat än att det känns som en summa som jag själv skulle kunna betala och känna mig nöjd med även om det sjunker mer. Om det sedan går spikrakt uppåt låter jag vara osagt.Thed75 skrev:Shemitah cykeln står fel för att dunka in allt
Kollar man historiskt så har många börskrascher inträffat då så för mig är likviditeten fortsatt hög
Shemitah, jubilee sökord
Men just nu väntar jag egentligen mest på nästa upptåg från Elon (eller möjligtvis Putin, vem som än hinner först..) och tänker mig att där kanske det kommer bli köpläge.
Med detta sagt så kan man ju faktiskt inte förutse marknaden. Men det är ju rätt skoj att försöka ändå.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Re: Aktien TSLA
Hoppas du har en plan B om den inte går ner till 600 och istället fortsätter upp mot nya ATH.bjornnilsson skrev:När den står i 600 så har jag ställt in mig på att det är dags att gå in fullt och sedan hålla i vad som än händer i så många år som möjligt. Jag brukar dock ha ungefär 10 procent fel på mina bottenköp. Kanske borde vänta lite till..
Re: Aktien TSLA
Tyvärr blir det ju svårt att hitta folk när man bränner folk från två ändar och ber dem jobba dygnet runt tills de brakar ihop.Jordad skrev:Tesla skulle inte göra återköp för att rädda kursen utan det hade varit för att undvika för stor kassa och att återgälda investerare.
Elon har tidigare sagt att det som hindrar Tesla från att växa snabbare är brist på kompetens och inte brist på kapital. Det spelar ingen roll om de har mer pengar än idag. De kan inte växa snabbare för det.
I den bästa av världar finns det en massa nya affärsområden att investera i men företagsledningar har tyvärr begränsade resurser. Skulle nuvarande verksamhet bli lidande av nya investeringar är det bättre att undvika dem.
Det är ju inte så att inte Tesla skulle ha områden att investera i. Det kommer ju behövas 10x Gigafactorys för att ställa om alla bilar. 100x för att kunna försörja världen med solkraft och lagring. Det är ju bara att bygga så fort det går.
Re: Aktien TSLA
Grattis tror du köpte på botten för denna gången.Thed75 skrev:15 st på 623 dollars:mrgreen:
Re: Aktien TSLA
Fick en bra känsla där men nu är det sålt!perwis skrev:Grattis tror du köpte på botten för denna gången.Thed75 skrev:15 st på 623 dollars:mrgreen:
Re: Aktien TSLA
Finns väl en del historiskt support/motstånd kring 755 till 760 så det är nog inte otroligt att det studsar där idag och vänder ner nån procent innan stängningen då alla ska ta hem veckans vinst.Thed75 skrev:Fick en bra känsla där men nu är det sålt!perwis skrev:Grattis tror du köpte på botten för denna gången.Thed75 skrev:15 st på 623 dollars:mrgreen:
Re: Aktien TSLA
Even if we ignore everything [that we do not make any real money on anyway] but EVs, [thing won't be solved in 10-20 years] + [thing that won't exist in our lifetime] things get SUPER, SUUUUUPER ridiculous,
Härlig investeringsstrategi!
"Monthly AGI sub"... underbart att få starta dagen med ett gott skratt!
Härlig investeringsstrategi!
"Monthly AGI sub"... underbart att få starta dagen med ett gott skratt!
Re: Aktien TSLA
Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Re: Aktien TSLA
Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Re: Aktien TSLA
Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder kronor per månad för resten av tjänsterna.
Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Med 6-10 fabriker år 2030 som tillverkar mellan 1-2 miljoner fordon per år så kommer man upp i en årlig produktion av allt mellan 9 till 15 miljoner fordon.MWall skrev:Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Re: Aktien TSLA
Mab kan väl inte säga att många betalr för FSD?Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder dollar per månad för resten av tjänsterna.
Take-raten på FSD är väl tvärt om väldigt låg, runt 10%
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder kronor per månad för resten av tjänsterna.
Re: Aktien TSLA
Tycker 10-20% idag är många med tanke på vad för funktionalitet man får nu. Får alla som har betalat för FSD tillgång till FSD Beta så lär antalet stiga. Utvecklingen går snabbt nu, FSD om 5-10 år kommer att vara mångfaldigt bättre än idag.Maw skrev:Mab kan väl inte säga att många betalr för FSD?Sabbe skrev:Redan idag betalar många 77.000kr i Sverige för FSD och 12.000 dollar i USA eller 199 dollar i månaden.spacecoin skrev:Definiera mervärdet i funktionen som du tror att man betalar 1000 kr i månaden för. Knappast dagens L2/förarstöd.
Så om 10 år betalar nog de flesta 2000kr/månad för en självkörande bil.
Men även om man bortser helt från FSD så får Tesla in runt 30-50 miljarder dollar per månad för resten av tjänsterna.
Take-raten på FSD är väl tvärt om väldigt låg, runt 10%
Re: Aktien TSLA
Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Re: Aktien TSLA
Om inte FSD har kommit mycket längre än idag men någon konkurrent gjort det så tror jag försäljningen kommer minska drastiskt... Många om och men åt alla håll om man ska spå situationen 2030.Fredrik j skrev:Vet inte riktigt vad du håller på med men tar man en förhållandevis liten summa, som 100kr, och multiplicerar den med en förhållandevis stor summa så får man en jättestor summa.Sabbe skrev:Precis, 100kr är vinstmarginalen för försäkring/verkstad.Fredrik j skrev:Blir allt vinst? Vad kostar försäkringsskador på 100 miljoner fordon? Tar man betalt för service/reparationer måste man ju också utföra dom och inte stoppa hundralappen i fickan som vinst. Eller menar du att dom 200 kronorna är teslas vinstmarginal på försäkring/verkstad?Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Frågorna man ställer sig är ju om, och i så fall när, Tesla kommer ha 100 miljoner bilar rullande på vägarna och om vinstmarginalerna på tjänsterna du beskriver kommer kunna uppnås.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev:Med 6-10 fabriker år 2030 som tillverkar mellan 1-2 miljoner fordon per år så kommer man upp i en årlig produktion av allt mellan 9 till 15 miljoner fordon.MWall skrev:Sabbe skrev:Med en flotta på över 100 miljoner fordon så kan Tesla lågt räknat håva in 100 miljarder kronor i månaden i vinst.
Per fordon
FSD: 1000kr/månad
Uppkoppling/mjukvara/appar: 100kr/månad
Försäkring: 100kr/månad
Service/reparationer: 100kr/månad
Tesla sålde inte ens 1 miljon bilar 2021. 100 miljoner bilar är väldigt många. Att skala upp från under 1 miljon till >10 miljoner per år är inte lätt.
Förutsatt en mängd olika saker. Att man får tag i råvaror, batterier, underleverantörer, anställda... Samt att efterfrågan måste finnas hos konsumenterna. Bara för att efterfrågan är bra nu så är en ökning på 10X något helt annat. Att bara anta att det kommer gå att sälja alla bilar som byggs är att förenkla väldigt mycket.
Nu äger jag 17 aktier eller vad det är så för mig får det gärna gå bra men att bli sådär okritisk som du är tycker jag är att bedra sig själv. Då är man mer hejaklacksledare än investerare.