Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 975
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Generalbogge »

Toja skrev:
När är det godkänt att Tesla tillhör S&P500 ?
Jag hörde någonstans att nästa möte skulle vara 21 september.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...

Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1556
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

josve skrev:
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...
Nja, nedgången var (antagligen) pga Trumps Kinamanöver. De allra flesta rörelser i TSLA är bara marknadseffekter i allmänhet, men betydligt förstärkta. Och en i grunden uppåtgående trend också. Men ser man på idag så är TSLA bara en av många Kina-beroende aktier som trycks ned.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

josve skrev:
Senaste inläggen efter att rapporten släpptes är ett bra exempel på hur svårt det faktiskt är med aktier. Många av er som skriver i denna tråd är troligtvis väldigt pålästa på Tesla. Rapporten släpps och det kommer ett flertal inlägg om att ”håll i hatten” nu sticker aktien. Vad händer, vi får en ganska ordentlig nedgång...

Skall påpekas att jag sålde hela mitt innehav i vintras på 469 dollar då jag tyckte att nu har det gått lite för snabbt uppåt... (Är inte alls bitter, bara lite).
Verkligen. Jag ökade på innehavet igen vid $1514, men är fortfarande underviktad och ligger på 80% av normalinnehav. Hoppas på ytterligare kräftgång för att få chans att öka till normalnivå eller till och med bortom det vilket skulle bli första gången sedan innan corona.

När det gäller TSLA är jag så bullish långsiktigt att det är lättare att stå ut med nedgång (som bara är att vänta ut) än missad uppgång (eftersom det kanske aldrig blir chans att köpa in sig billigt igen). Vågar därför aldrig sälja allt, men jag swingtradar med delar av innehavet för att få realisera lite av vinsten när det kommer plötsliga toppar och det känns onekligen tillfredsställande när man emellanåt träffar rätt och köper tillbaka med rabatt.

Men jag började sälja av swing-delarna redan i början av januari, så i vanlig ordning hade det nog egentligen lönat sig bäst att inte ha rört aktierna överhuvudtaget.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Precis så...

Gör exakt likadant som dig.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Ang swingtrada,

Hade en kollega i början på 2000-talet som handlade intensivt med Ericsson.

När året passerat hade han gjort 252 affärer i Ericsson. När han räknade närmare på saken hade han haft bättre avkastning om han hade köpt och behållit aktien utan att göra några affärer alls under året ;)
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Så är det i princip alltid.
Haft alla 3/Y
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Det är som det där jag läste om Donald Trump, att han är en framgångsrik affärsman.
Någon hade räknat ut att om han bara placerat arvet efter sin far i indexfonder hade han varit mer förmögen idag än vad han är.
Vet inte var jag läste det eller om det är sant.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Helt med på att det oftast inte är en bra idé att ge sig på swingtrade. Men hittills har det faktiskt gett mig ökad avkastning på TSLA jämfört med om jag bara skulle suttit still med mitt planerade normalinnehav. Det svänger så mycket i aktien när någon analytiker lanserar ny missuppfattning eller media blåser upp hur livsfarlig autopiloten är att jag kunnat dra nytta av många bra kortsiktiga köplagen. Timingen på när man ska sälja tycker jag har visat sig svårare.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Fredrik j skrev:
Det är som det där jag läste om Donald Trump, att han är en framgångsrik affärsman.
Någon hade räknat ut att om han bara placerat arvet efter sin far i indexfonder hade han varit mer förmögen idag än vad han är.
Vet inte var jag läste det eller om det är sant.
Antar att man här tänker på en indexfond som följer amerikansk aktiemarknad.

Inte att förglömma att ”indexfonder” har generellt en hög risk vilket torde ge relativt hög avkastning över tid. Många mycket förmögna tar betydligt lägre risk med sin totala förmögenhet vs en 100% aktieexponering.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Herbert Diess kommenterar Teslas resultat(översatt från Tyska med Google)

”Elon Musk ger resultat som många inte ansåg vara möjliga. De visar att elbilar kan vara lönsamma. Som en av få biltillverkare(även Porsche) kommer Tesla att köra igenom koronakrisen utan ett förlustkvartal. Det bekräftar mig: om fem till tio år kommer världens mest värdefulla företag att vara ett mobilitetsföretag - Tesla, Apple eller Volkswagen kan göra det”
AF946425-D04C-41A5-B741-3608D92C3F70.jpeg
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

Diess skriver "oder" = eller och inte und = och, stor skillnad
ms 76132 "Eleamore"
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

12man skrev:
Diess skriver "oder" = eller och inte und = och, stor skillnad
Oj, fixat det nu :roll: :oops:
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8502
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Känns som hans gissning om världens mest värdefulla företag skulle vara mer rätt om han bytte ut VW mot Amazon.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. Man kan ju säga att det var något överdrivet. Jag gillar ID4. Speciellt interiört. Tror efterföljaren till passat kan bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

Zalman3 skrev:
Aktien stängde ca 24 dollar upp.

Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Du hade rätt
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien stängde ca 24 dollar upp.

Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Du hade rätt
Kanske tur att riktningen inte angavs...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Topic:
Fredrik j skrev:
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...

När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...

Edit:

Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Svenssons skrev:
Tellus skrev:
Zalman3 skrev:
Aktien stängde ca 24 dollar upp.

Jag lovar att den kommer röra på sig efter rapporten!
Du hade rätt
Kanske tur att riktningen inte angavs...
Var helt övertygad om att aktien skulle röra på dig rejält...upp eller ner.
Alltid drama runt Elon och Tesla. :lol:
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Off Topic:
Fredrik j skrev:
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...

När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...

Edit:

Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Jag köpte på mig en hel del tsla innan stängning i fredags. Min timing är alltid usel så det kommer garanterat bättre köplägen framöver :)
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Fredrik j skrev:
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. Var skulle dom annars komma ifrån?
Lojalitet är inte mycket värt. Vi konsumenter är oerhört ombytliga när det kommer en ny bättre typ av produkt.

Förhoppningsvis kommer VW klara av att ställa om men de planer man har offentliggjort hittils är alldeles för begränsade. Det finns en stor risk att de kan stå med produktionskapacitet för 8-9 miljoner bilar med förbränningsmotor samtidigt som efterfrågan för sådana bilar försvinner. Tyska staten kan säkert rädda delar av VW men stora delar av företaget kan gå under inom bara några år. Det finns en anledning till att Diess hela tiden varnar för det.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Topic:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Off Topic:
Fredrik j skrev:
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...

När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...

Edit:

Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...

2. Jag har hittills haft 2 bilar. Båda Metangasdrivna VW. Det kommer jag skita fullständigt i när det blir dags att byta min nuvarende Golf Kombi...

Farsan var 70+ när Tesla lanserade M3 i Sverige. Han hade kört VW (Passat) sedan början av 80-talet (och även hans två sista var metansgasdrivna). Det betydde inte mycket när han fick möjlighet att byta till en eldriven Tesla...

Brorsan har också en gasdriven Passat. Det betyder noll och inget för honom med när det blir dags att byta ut den...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev:
Off Topic:
Fredrik j skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Off Topic:
Fredrik j skrev:
VW är starka. Hade tesla överlevt en skandal av dieselgates magnitud? Det spekulerades att det var dödsstöten och inte ens begagnade bilar skulle gå att sälja. /...
Är det någon som verkligen tror att Tyska staten skulle tillåta att VW gick i putten? Delstaten Niedersachsen har t.ex. 20% av rösträtterna i bolaget...

När Ford sålde Volvo Cars (och den Kinesiska militärdiktaturen (!) stod för ~90% av köpesumman), och när GM sålde Saab, så gick Tyska staten in och garanterade Opels överlevnad. Franska staten garanterade vidare den franska bilindustrins överlevnad. Och den amerikanska staten köpte upp GM(!)...

Edit:

Källor ang. Volvo:
https://www.svd.se/i-industriklenodens-innersta-maktrum
https://www.svd.se/halva-geelys-vinst-k ... ran-bidrag
Precis vad jag säger. VW är ett starkt och stabilt företag med [2] en gigantisk och lojal kundbas. Blir bilarna tillräckligt lika dagens VW så känns det som klart. Även Volvo står ju betydligt stabilare nu än med Ford.
Klart pengarna kommer från kinesiska staten. [1] Var skulle dom annars komma ifrån?
1. Tycker det verkar finnas en hel del som tror att pengarna kom från "det privata företaget" Geely...

2. Jag har hittills haft 2 bilar. Båda Metangasdrivna VW. Det kommer jag skita fullständigt i när det blir dags att byta min nuvarende Golf Kombi...

Farsan var 70+ när Tesla lanserade M3 i Sverige. Han hade kört VW (Passat) sedan början av 80-talet (och även hans två sista var metansgasdrivna). Det betydde inte mycket när han fick möjlighet att byta till en eldriven Tesla...

Brorsan har också en gasdriven Passat. Det betyder noll och inget för honom med när det blir dags att byta ut den...
1. Det finns väl inga helt privata verksamheter i kina?
2. Jag pratar inte om VWs svenska kunder utan om dom tyska.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Aktien upp 122 dollar idag.

Har nån någon förklaring?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar