Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Maxerl
Inlägg: 89
Blev medlem: 23 okt 2016 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maxerl »

Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3281
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Maxerl skrev:
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
FSD vore bra men räcker det med FSD level 2 som är det de lovat närmaste tiden för att aktien ska ta ny fart?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Maxerl skrev:
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Teslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.

Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.

Att det kommer så många bra konkurrenter gör ju även att Tesla måste skärpa sig och leverera ännu bättre bilar. Bra för konsumenter.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Teslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer
få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.


Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.

Oavsett så får Tesla sälja allt de tillverkar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Zalman3 skrev:
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jordad skrev:
Zalman3 skrev:
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.
Har man den bästa tekniska lösningen, då kan man både sälja och ta bra betalt.

Sandy Munro pratar ju hela tiden om ekonomers vilja att sälja undermåliga produkter dyrt, vilket han inte gillar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Curik »

Jordad skrev:
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Curik skrev:
Jordad skrev:
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Jag tänker mest på att den iaf är hyggligt bra på att planera in laddstopp och visa var Teslas laddplatser finns. Lång mycket bättre än hos de flesta konkurrenter iaf. Det underlättar ägandet.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Curik skrev:
Jordad skrev:
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.
Autobidder blir allt mera viktig för Tesla.
The Tesla Energy Plan offers the lowest flat electricity rates in the UK*—saving you up to 75% on your energy bill.
Become part of the UK Tesla Virtual Power Plant and join a network of homes that generate, store and return solar energy to the grid during peak times.

To get started, request a Powerwall quote or sign up today.
viewtopic.php?f=46&t=22971&hilit=tesla+vpp
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Är botten nådd?
Köpläge?


587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6087
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
Är botten nådd?
Köpläge?


587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Kan tipsa om Quantumscape (QS) som har tappat rejält senaste månaden på grund av en rapport från en short-fund som jämförde dem med Thalanos... QS är ju ett rejält moon-shot, men går det bra så kan den flyga. Idag gick dom ut med att dom ska bygga en pilotlina med VW.

Tesla tycker jag är för dyrt innan 420, som jag sa för tre månader sedan...
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Aktien TSLA

Inlägg av slugger75 »

Zalman3 skrev:
Är botten nådd?
Köpläge?


587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Absolut!

Formeln är ju: IF [TSLA stock_price] < [teslaclubsweden forum ”Aktien TSLA” Antal_sidor] THEN Köpläge
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslaspolen »

För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.

Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Sabbe
Inlägg: 1319
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Teslaspolen skrev:
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.

Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030
Användarvisningsbild
tor
Teslaägare
Inlägg: 479
Blev medlem: 09 nov 2017 20:34

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tor »

Hmm är väl runt 50% chans att det går upp eller ner känns det som. Iofs är ju 50% galet bra odds i spel om pengar!
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Teslaspolen skrev:
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.

Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030
Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.

Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MWall »

Teslaspolen skrev:
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.

Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?

Risk för pyspunka under ganska lång tid.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10274
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Teslaspolen skrev:
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.

Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030
Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.

Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

[JM] skrev:
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt ASP med 3/Y. Men ASP börjar plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.

Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.

P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6087
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.

Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.

P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
[JM] skrev:
Legato skrev:
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....

Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.

Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.

P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
Energisektorn är så mycket större än bilsektorn i värden.
Och Teslas solceller, hemmabatteri, VPP och Autobidder kommer att ge Tesla Brazillions i vinst.

Om jag minns rätt så är energisektorn ca 10ggr större än bilsektorn.


Edit:

At the analyst call, Elon Musk stated they had managed to double capacity this year and would double it again next year. He added though that it will not be sufficient to meet demand.

Senior Director Energy R J Johnson gave more detail, stating:

We have more demand than supply through 2021 and we continue to ramp the product to match unprecedented demand across the globe through 2023 and beyond. Our order book is rapidly filling up through 2023 in a multiple gigawatt-hour scale

https://seekingalpha.com/article/438859 ... a-revenues
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6087
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Zalman3 skrev:
spacecoin skrev:
Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.
I rest my case.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.

Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?

Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automaker

Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6087
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Ursäkta, med detta är det dummaste jag läst på länge. Tesla tillverkar bilar och det bästa du kan komma på att jämföra med är Amazon med e-handel (låga marginaler) och IaaS/PaaS (AWS, det som växer med höga marginaler).
Anledningen att Tesla växer är ju first-mover advantage, men den lär ju försvinna. Dom är fortfarande en biltillverkare.
Skriv svar