Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Re: Aktien TSLA
FSD vore bra men räcker det med FSD level 2 som är det de lovat närmaste tiden för att aktien ska ta ny fart?Maxerl skrev:Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Re: Aktien TSLA
Teslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.Maxerl skrev:Håller med om att inte göra en höna av en fjäder för enskilda bilköp. Men det jag tror är symptomatiskt är att det idag finns väldigt många alternativ för konsumenten som överträffar Teslas bilar på olika sätt. Tystare, billigare, rymligare, lyxigare, mer tillval osv. Företaget Tesla har fortfarande många försprång (rationaliserad säljprocess, inga fossilkostnader som tynger, stora satsningar på batteri-teknik och fabriker, liten marknadsavdelning, full vertikal-tänk, mjukvarukompetens inom företaget, powerwall, modernt tänk kring service osv osv), men när det gäller bilarna måste de enligt min mening up-the-game. Kanske kan de få till en unik killer-feature om de kan leverera FSD inom kort framtid såsom utlovat.
Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Att det kommer så många bra konkurrenter gör ju även att Tesla måste skärpa sig och leverera ännu bättre bilar. Bra för konsumenter.
Re: Aktien TSLA
Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmarsTeslas största konkurrensfördel är tillverkningskapacitet. Marknaden för rena elbilar växer så snabbt att nog alla tillverkare kommer
få sålt allt de tillverkar under lång tid framöver. Det är fossilbilar som är konkurrensen, inte andra elbilar.
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Fossilbilstillverkarna sitter i en rävsax.
1. De tillverkar dåliga elbilar och ger Tesla fritt spelrum.
2. De tillverkar bra elbilar och dödar sin fossilbilstillverkning.
Oavsett så får Tesla sälja allt de tillverkar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.Zalman3 skrev:Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Re: Aktien TSLA
Har man den bästa tekniska lösningen, då kan man både sälja och ta bra betalt.Jordad skrev:Ja, det är iaf det som inger mig mest trygghet som aktieägare. Elon säger att det enda sättet att säkra konkurrensfördel långsiktigt är att hela tiden ha väsentligt högre innovationstakt än konkurrensen vilket i sin tur kommer ge lägre tillverkningskostnad. I början lät det mest som tomt prat men med octavalve, gigapress, 4680, Cybertruckens exoskelett och annat så verkar det verkligen mer och mer som att det inte är det.Zalman3 skrev:Elon har ju sagt att på sikt är Teslas konkurrensfördel att de med en förenklad produktionsmetod(exempelvis Mega-Casting) kan komma ner i 10 timmars
tillverkningstid per bil, och därmed ha lägre tillverkningskostnader än alla andra.
Sandy Munro pratar ju hela tiden om ekonomers vilja att sälja undermåliga produkter dyrt, vilket han inte gillar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.Jordad skrev:Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Re: Aktien TSLA
Jag tänker mest på att den iaf är hyggligt bra på att planera in laddstopp och visa var Teslas laddplatser finns. Lång mycket bättre än hos de flesta konkurrenter iaf. Det underlättar ägandet.Curik skrev:Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.Jordad skrev:Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
Re: Aktien TSLA
Autobidder blir allt mera viktig för Tesla.Curik skrev:Vad är det för bra mjukvara du tänker på? Nyfiken.Jordad skrev:Teslas bilar är väl även fortfarande de mest genomtänkta elbilarna som är avsevärt enklare att leva med om kravet är att man ska ha en elbil som fullt ut ersätter en fossilbil? Effektivitet, laddnätverk och bra mjukvara som faktiskt underlättar ägandet är mycket värt.
viewtopic.php?f=46&t=22971&hilit=tesla+vppThe Tesla Energy Plan offers the lowest flat electricity rates in the UK*—saving you up to 75% on your energy bill.
Become part of the UK Tesla Virtual Power Plant and join a network of homes that generate, store and return solar energy to the grid during peak times.
To get started, request a Powerwall quote or sign up today.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Är botten nådd?
Köpläge?
587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Köpläge?
587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Kan tipsa om Quantumscape (QS) som har tappat rejält senaste månaden på grund av en rapport från en short-fund som jämförde dem med Thalanos... QS är ju ett rejält moon-shot, men går det bra så kan den flyga. Idag gick dom ut med att dom ska bygga en pilotlina med VW.Zalman3 skrev:Är botten nådd?
Köpläge?
587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Tesla tycker jag är för dyrt innan 420, som jag sa för tre månader sedan...
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Aktien TSLA
Absolut!Zalman3 skrev:Är botten nådd?
Köpläge?
587,97 USD
+16,28 (2,85 %)
14 maj 10:40 GMT−4
Formeln är ju: IF [TSLA stock_price] < [teslaclubsweden forum ”Aktien TSLA” Antal_sidor] THEN Köpläge
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Aktien TSLA
För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Aktien TSLA
Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030Teslaspolen skrev:För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Re: Aktien TSLA
Hmm är väl runt 50% chans att det går upp eller ner känns det som. Iofs är ju 50% galet bra odds i spel om pengar!
Re: Aktien TSLA
Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.Sabbe skrev:Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030Teslaspolen skrev:För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.
Re: Aktien TSLA
Teslaspolen skrev:För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Risk för pyspunka under ganska lång tid.
Re: Aktien TSLA
Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.Jordad skrev:Man behöver inte gå så långt bort. Marginaler och vinst har utvecklats bättre än vad de flesta hade trott skulle ske. Tesla kan mycket väl nå p/e under 100 inom 2-3 år på dagens kurs. Det är inte överdrivet dyrt för ett företag som förväntas fortsätta växa med 50% per år.Sabbe skrev:Definitivt inte högt värderad med tanke på att det är stor chans att Tesla blir världens högst värderade bolag redan 2030Teslaspolen skrev:För att sätta perspektiv så är denna "botten" motsvarande TSLA före splitten alltså 2939,85.
Botten? Eller fortsatt skyhögt värderad?
Det finns goda anledningar till att analytiker har höjt sina riktkurser så mycket senaste året. Tesla har bevisat att man kan bygga fabriker snabbt och att efterfrågan finns.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Re: Aktien TSLA
Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt ASP med 3/Y. Men ASP börjar plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Re: Aktien TSLA
Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.Jordad skrev:Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Re: Aktien TSLA
Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.spacecoin skrev:Nu är ju inte Tesla ett mjukvaruföretag, utan ett bilföretag. Därmed kommer marginaler som ett bilföretag.Jordad skrev:Legato menar nog att omsättningen inte har växt lika snabbt som produktionen senaste åren. Det beror på att Tesla har sänkt sitt ASP när de började sälja 3/Y. Men ASP börjar nu plana ut och omsättningen kommer även den börja växa i takt med produktionen.[JM] skrev:500000 bilar 2020 och prognos på mellan 750000 och uppåt 1miljon 2021 blir 50 till 100% i tillväxt fyi.....Legato skrev:Jo PE 100 är också helt galet och nej, Tesla växer inte med 50% och kan således inte "fortsätta" växa i en takt man inte håller.
Varför skulle dom inte kunn fortsätta växa?
Tesla kommer säkert fortsätta sänka priserna något framöver men man kommer samtidigt börja leverera Semi och Roadster 2 för några miljoner styck. ASP kommer inte sjunka snabbt längre och Tesla närmar sig även genomsnittspriset för en ny bil på många marknader.
P/e under 100 är inte galet för ett företag som växer med 50%. Det är snarare billigt.
Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Energisektorn är så mycket större än bilsektorn i värden.
Och Teslas solceller, hemmabatteri, VPP och Autobidder kommer att ge Tesla Brazillions i vinst.
Om jag minns rätt så är energisektorn ca 10ggr större än bilsektorn.
Edit:
https://seekingalpha.com/article/438859 ... a-revenues
At the analyst call, Elon Musk stated they had managed to double capacity this year and would double it again next year. He added though that it will not be sufficient to meet demand.
Senior Director Energy R J Johnson gave more detail, stating:
We have more demand than supply through 2021 and we continue to ramp the product to match unprecedented demand across the globe through 2023 and beyond. Our order book is rapidly filling up through 2023 in a multiple gigawatt-hour scale
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
I rest my case.Zalman3 skrev:Jag tror att Teslas bildel kommer bara vara en liten del av Teslas verksamhet om 10 år.spacecoin skrev:Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Anledningen till att VAG är en dålig jämförelse är att de dels är det mest skuldsatta företaget i världen samtidigt som de har negativ tillväxt. Man har helt gett upp under omställningen: https://carbuzz.com/news/volkswagen-no- ... -automakerspacecoin skrev:Förklara för mig varför Tesla är billiga till 6x VW:s värdering om VW säljer 10-12x så många fordon. Marginalerna på BEV och ICE verkar ju vara liknande.
Låt oss anta att Tesla lyckas skala upp till 10 M bilar per år inom 10 år på bekostnad av Toyota, GM och Ford t ex och VW behåller sin marknadsandel efter BEV-övergången.
Tror du att Tesla kommer att växa tvåsiffrigt om 10 år? På bekostnad av vem?
Vad är ett rimligt värde för Tesla respektive VW då? Och snälla, kan vi för övningens skull fokusera på bil-affären, och hålla FSD/robotaxi/insurance/solar utanför detta.
Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också därför åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Re: Aktien TSLA
Ursäkta, med detta är det dummaste jag läst på länge. Tesla tillverkar bilar och det bästa du kan komma på att jämföra med är Amazon med e-handel (låga marginaler) och IaaS/PaaS (AWS, det som växer med höga marginaler).Jordad skrev:Tesla är så annorlunda att det blir svårt att jämföra och det är väl också åsikterna går isär så mycket när det kommer till värdering. Det finns liksom inte tung industri som ökar produktionen i den takten som man kan jämföra med och marginalerna är ju avsevärt sämre än mjukvarubolag som sagt. Den enda halvt vettiga jämförelsen som är en kombination av verksamheter med låga och höga marginaler med hög tillväxt likt Tesla som jag har hittat är Amazon.
Anledningen att Tesla växer är ju first-mover advantage, men den lär ju försvinna. Dom är fortfarande en biltillverkare.