Officiellt från Teslas håll så fanns det väl knappt någon efterfrågan för den versionen. Därför blev inte den så långvarig. Och sen dess har ju prisläget vidare även gått upp i och med den inflation som följt på den 'ryska galningen' och hans olagliga invasion av Ukraina...chaffis75 skrev:.../ Har hört om en $35000 modell men vet inte var man köper den idag.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 5469
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Tesla satsar på att bygga volymbilar som folk har råd med. X är redan tillräckligt lyxig, du tycker inte 40-50% marginaler är bra nog?malmer skrev:Man borde kunna bygga en lyxigare SUV på Model Y-plattformen. Som en Model X, fast med bättre marginaler och bygghastighet.
Re: Aktien TSLA
2023 Cybertruckspacecoin skrev:Definiera "på g". Det enda som är "på g" enligt mig är CT. Annars kan du ju lägga till Roadstern och Semi.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Dedicerad robotaxi kommer definitivt inte att hända de närmsta fem åren, knappast de närmsta 10.
2024/25 ”$25.000” modellen
2025/27 Robotaxi
Re: Aktien TSLA
Det stämmer bra det. Jag gick själv nyss från en X till en iX och shoppade runt bland de bilar du nämner.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
Re: Aktien TSLA
Elbilar konkurrerar inte med varandra för tillfället, allt Tesla kan producera kan de sälja. Elbilar konkurrerar med fossilbilar.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Tesla kan sälja flera miljoner 3/Y per år. S/X kommer fortsätta sälja i mindre volymer. Tesla kan nog sälja fler än 1 miljon Cybertrucks per år när de väl fått upp produktionen.
Re: Aktien TSLA
Det var därför jag använde citationstecken, kommer nog hamna närmare $35-40.000 beroende på inflation och efterfrågan.chaffis75 skrev:$25000 modellen.. Nja.. Tror de när jag ser de.. Har hört om en $35000 modell men vet inte var man köper den idag.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Re: Aktien TSLA
Vadå knappt några konkurrenter? Även om Tesla är klart störst så säljs det ju redan fler bilar av andra märken än det säljs Teslor så konkurrenter finns det ju. Dom är ju inte ensamma på marknaden.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
När det gäller efterfrågan handlar det ju om att ha några års framförhållning.
Re: Aktien TSLA
Det kändes underförstått under senaste rapporten att en billigare modell var lagd på is. Tesla har tillräcklig efterfrågan utan den under många år framöver. Robotaxi visar man nog snart och lanserar så snabbt man kan. Första applikationen tror jag borde bli i boringtunnlar.Sabbe skrev:2023 Cybertruck
2024/25 ”$25.000” modellen
2025/27 Robotaxi
Vad Tesla sa under senaste rapport:
Elon Musk: (06:35)
So let’s see. We’re also working on a new vehicle that I alluded to at the Giga Texas opening, which is a dedicated robo-taxi that’s highly optimized for autonomy, meaning it would not have steering wheel or pedals. And there are a number of other innovations around it that I think are quite exciting. But it’s fundamentally optimized for … It’s trying to achieve the lowest fully considered cost per mile or cost per kilometer, accounting everything. And so it’s, I think going to be a very powerful product. Where we aspire to reach volume production of that in 2024. So I think that really will be a massive driver of Tesla’s growth. And we remain on track to reach volume production of the Cyber Truck next year.
...But I think especially with the Robotaxi and autonomy, I think we’ll end up providing consumers with, by far, the lowest cost per mile of transport that they’ve ever experienced. I mean with the Robotaxi, maybe 5 to 10 times cost per mile, it’s really quite substantial.
Lars: (39:21)
Therefore accessible to everybody.
Elon Musk: (39:28)
Yeah. I mean looking at some of our projections, it would appear that a Robotaxi ride will cost less than a subsidized bus ticket or subsidized subway ticket.
Re: Aktien TSLA
En riktig volymprodukt! Säljer och levererar Tesla fler än 10000 av den innan 2027 menar du? Det är väl fler än vad som fysiskt får plats i de Boringtunnlar som finns då.Jordad skrev:Robotaxi visar man nog snart och lanserar så snabbt man kan. Första applikationen tror jag borde bli i boringtunnlar.
Re: Aktien TSLA
Det är såklart trams vilket många av oss i forumet bevisar. För mig är fossilbil helt otänkbart, däremot tycker jag konkurrenterna har många bra alternativ i dagsläget.Sabbe skrev:Elbilar konkurrerar inte med varandra för tillfället, allt Tesla kan producera kan de sälja. Elbilar konkurrerar med fossilbilar.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Tesla kan sälja flera miljoner 3/Y per år. S/X kommer fortsätta sälja i mindre volymer. Tesla kan nog sälja fler än 1 miljon Cybertrucks per år när de väl fått upp produktionen.
Tesla är extremt starkt i USA. I Europa är det helt uppenbart att vi är många som väljer andra elbilar och som hade valt Tesla om konkurrensen inte fanns.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
I Kina som är den största marknaden är det galen konkurrens och det är bara i sin linda.Legato skrev:Tesla är extremt starkt i USA. I Europa är det helt uppenbart att vi är många som väljer andra elbilar och som hade valt Tesla om konkurrensen inte fanns.
Re: Aktien TSLA
Finns en del konkurrenter till 3:an också. i4 och PS2 i första hand. Men sen tror jag SR+ (eller vad den nu kallas) säkert konkurrerar med Cupra Born, ID.3 osv också.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Model Y har såklart jättemånga konkurrenter. S och X finns inte riktigt i Europa numera. Är högst oklart när de börjar säljas igen och till vilket pris.
Re: Aktien TSLA
Japp, håller med. Glömde bort i4.MWall skrev:Finns en del konkurrenter till 3:an också. i4 och PS2 i första hand. Men sen tror jag SR+ (eller vad den nu kallas) säkert konkurrerar med Cupra Born, ID.3 osv också.Legato skrev:Till S finns det IMO en rad konkurrenter. Tex E-Tron GT, Taycan, EQE och EQS.SwedishAdvocate skrev:Det finns ju knappt några konkurrenter varken till S,X eller 3. Och än så länge verkar ju inte efterfrågan vara något problem. Och varför skulle Tesla offentliggöra några uppgifter om ersättare till S eller X? De kommer väl göra som alla andra biltillverkare och tala om det först kort innan de går i produktion. 3 och Y kommer väl sannolikt finnas kvar ett tag till.Fredrik j skrev:All tidigare data visade ju sig även gälla Tesla då man gjorde en uppdatering av ModelS/X efter just 8år.....
Kunderna vill fortfarande ha förändring mellan sina bilar. Man tröttnar på design och vill ha något nytt. Om prognoserna baseras på det här på något märkligt sätt inte skulle gälla elbilar tror jag man har en överraskning framför sig.
HUD och dragkrok skulle kanske driva försäljning här och nu men det behövs ju naturligtvis ersättare till både 3/Y och S i framtiden.
Till 3 är det riktigt begränsat däremot, PS2 och EQE kommer väl närmast.
Till X är det väldigt begränsat om man tänker 6/7-sits, men jag tror många ändå väljer mellan tex X, E-Tron, EQC och iX.
Y nämnde du inte och det implicerar kanske att du håller med om att den har en riktig uppsjö av konkurrenter.
Model Y har såklart jättemånga konkurrenter. S och X finns inte riktigt i Europa numera. Är högst oklart när de börjar säljas igen och till vilket pris.
Gällande konkurrens syftade jag generellt, inte bara Europa, men finns såklart ett gäng i Kina också om man ska vara konsekvent
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Antal ”konkurrenter” spelar mindre roll så länge Tesla dominerar elbilsmarknaden och växer 50%+ per år de kommande åren….
Re: Aktien TSLA
Ärlig fråga: Äger du en Tesla, och har du provkört alternativen?Sabbe skrev:Antal ”konkurrenter” spelar mindre roll så länge Tesla dominerar elbilsmarknaden och växer 50%+ per år de kommande åren….
Re: Aktien TSLA
Apple lyckas sälja samma produkt gång på gång till samma kunder som verkar nöjda.
Utan massor med förändingar i deignspråk osv.
Tänk om en biltillverkare skulle lyckas med det...
Utan massor med förändingar i deignspråk osv.
Tänk om en biltillverkare skulle lyckas med det...
Re: Aktien TSLA
Det har väl varit ganska stora designförändringar på iPhone emellanåt? Rund ibland kantig ibland.[JM] skrev:Apple lyckas sälja samma produkt gång på gång till samma kunder som verkar nöjda.
Utan massor med förändingar i deignspråk osv.
Tänk om en biltillverkare skulle lyckas med det...
En viktig orsak till iPhones framgång försäljningsmässigt är ju att kunderna vill byta ut sin 1-2 år gamla iPhone mot den senaste modellen som har nya features, designförändringar och förbättringar jämfört med den gamla. .
Re: Aktien TSLA
Kommer Tesla kunna sälja alla fordon dom tillverkar dom kommande
5-10 åren? Högst troligt.
Kommer det säljas en massa elbilar från konkurrenterna under denna tidsperiod?
Högst troligt.
Hur kommer vinstmarginalerna fördelas bland alla dessa tillverkare?
Återstår att se, men Tesla kommer sannolikt ligga väldigt bra till här.
Behöver Tesla ha ett överflöd av olika modeller? Inte så troligt.
Det räcker antagligen med att ha ett eller max två fordon per kategori.
Skulle det vara trevligt med ny design lite oftare. Japp, men det ligger sannolikt
rätt långt ner på Teslas priolista så länge dom säljer allt dom tillverkar.
Bättre att skippa dessa investeringar och istället bibehålla eller öka vinster på
redan existerande produkter.
Dom var t o m nära att minska antalet produkter och lägga ner X och S som dom
enligt Elon i stort sett bara tillverkar av sentimentala skäl.
Och även om dom inte just i detta fall tog till en så pass drastisk åtgärd som att lägga
ner 2 produkter så bör vi nog inte tveka på det faktum att Elon inte är rädd för att
gå emot konsensus och ta till rätt drastiska åtgärder framöver.
Och ändra sig tvärt om något visar sig vara fel strategi.
Han tvekar till skillnad från så många andra nämligen inte att erkänna när han fel
eller om han t ex har underskattat svårighetsgraden med något (FSD) eller hur
klantiga han/Tesla ibland har varit. Han arbetar oförtrutet vidare i snabb takt.
Se där, ett antal exempel på varför jag investerar i bolaget.
5-10 åren? Högst troligt.
Kommer det säljas en massa elbilar från konkurrenterna under denna tidsperiod?
Högst troligt.
Hur kommer vinstmarginalerna fördelas bland alla dessa tillverkare?
Återstår att se, men Tesla kommer sannolikt ligga väldigt bra till här.
Behöver Tesla ha ett överflöd av olika modeller? Inte så troligt.
Det räcker antagligen med att ha ett eller max två fordon per kategori.
Skulle det vara trevligt med ny design lite oftare. Japp, men det ligger sannolikt
rätt långt ner på Teslas priolista så länge dom säljer allt dom tillverkar.
Bättre att skippa dessa investeringar och istället bibehålla eller öka vinster på
redan existerande produkter.
Dom var t o m nära att minska antalet produkter och lägga ner X och S som dom
enligt Elon i stort sett bara tillverkar av sentimentala skäl.
Och även om dom inte just i detta fall tog till en så pass drastisk åtgärd som att lägga
ner 2 produkter så bör vi nog inte tveka på det faktum att Elon inte är rädd för att
gå emot konsensus och ta till rätt drastiska åtgärder framöver.
Och ändra sig tvärt om något visar sig vara fel strategi.
Han tvekar till skillnad från så många andra nämligen inte att erkänna när han fel
eller om han t ex har underskattat svårighetsgraden med något (FSD) eller hur
klantiga han/Tesla ibland har varit. Han arbetar oförtrutet vidare i snabb takt.
Se där, ett antal exempel på varför jag investerar i bolaget.
Re: Aktien TSLA
Jag har en iPhone XR samt en iPhone som extratelefon (dotterns gamla). Skulle vilja påstå att det är ganska stor skillnad i designspråket där.[JM] skrev:Apple lyckas sälja samma produkt gång på gång till samma kunder som verkar nöjda.
Utan massor med förändingar i deignspråk osv.
Tänk om en biltillverkare skulle lyckas med det...
Sen är ju en ny mobil något helt annat än en ny bil.
Jag tror faktiskt att man inte håller med dig på tesla heller. Räknar med att man är på full fart med en ny model3.
Re: Aktien TSLA
En Model 3 LR som går som taxi. Blir eventuellt en Model Y eller X nästa år och har reserverat 21 stycken Cybertrucks.spacecoin skrev:Ärlig fråga: Äger du en Tesla, och har du provkört alternativen?Sabbe skrev:Antal ”konkurrenter” spelar mindre roll så länge Tesla dominerar elbilsmarknaden och växer 50%+ per år de kommande åren….
Äger en Leaf och har testat Enyaq, ID3, EV6 och MG.
Köpte de första och allra flesta Tesla aktierna 2017.
Re: Aktien TSLA
Men samtidigt är det ju mjukvaran och kopplingen till övriga appleprodukter som gör att kunderna blir kvar.Fredrik j skrev:Jag har en iPhone XR samt en iPhone som extratelefon (dotterns gamla). Skulle vilja påstå att det är ganska stor skillnad i designspråket där.[JM] skrev:Apple lyckas sälja samma produkt gång på gång till samma kunder som verkar nöjda.
Utan massor med förändingar i deignspråk osv.
Tänk om en biltillverkare skulle lyckas med det...
Sen är ju en ny mobil något helt annat än en ny bil.
Jag tror faktiskt att man inte håller med dig på tesla heller. Räknar med att man är på full fart med en ny model3.
Inte den nya häftiga designen.
Om tesla ska bli biltivverkanas Apple så måste dom i mina ögon fixa kundnöjdhet/support på en annan nivå än dom är idag.
Tesla har många nöjda kunder idag men frågan är om det inte är nyhetens behagboch när man är inne på bil 2 eller 3 så måste man antingen tycka att Tesla är den enda lösningen pga teknologi + SW eller så måste man börja med samma trick som övriga och lansera nya spännande modeller som alla andra
Re: Aktien TSLA
Min spaning är att Tesla har haft några USP:ar som är på väg bort eller är borta:[JM] skrev:Tesla har många nöjda kunder idag men frågan är om det inte är nyhetens behagboch när man är inne på bil 2 eller 3 så måste man antingen tycka att Tesla är den enda lösningen pga teknologi + SW eller så måste man börja med samma trick som övriga och lansera nya spännande modeller som alla andra
- Elbilar är roligare att köra än fossilare, och Tesla var det enda alternativet och/eller hade snabbast acceleration och annan fun-factor som pruttkudde, spel etc.
- SuC
- First mover och väldigt bra icke-traditionell marknadsföring
När det gäller mjukvarufixar är man fortfarande ledande, men vi får se hur länge det håller. Har ni några fler USP:ar på själva produkten?
Jag tycker verkligen inte Tesla försöker vara en lyx-produkt, som tar ut premium för kvalitet. Tesla är snarare Samsung med programvara som är halv-klar i den gravt haltande telefon-jämförelsen…
Re: Aktien TSLA
För det första så förstår jag inte riktigt Apple-fantasternas höga svansföring. Såna som inte är så tekniskt insatta sväljer Apples marknadsföring med hull och hår.spacecoin skrev:Min gissning är att Tesla har haft några USP:ar som är på väg bort eller är borta:[JM] skrev:Tesla har många nöjda kunder idag men frågan är om det inte är nyhetens behagboch när man är inne på bil 2 eller 3 så måste man antingen tycka att Tesla är den enda lösningen pga teknologi + SW eller så måste man börja med samma trick som övriga och lansera nya spännande modeller som alla andra
* Elbilar är roligare att köra än fossilare, och Tesla var det enda alternativet och/eller hade snabbast acceleration och annan fun-factor som pruttkudde, spel etc.
* SuC
* First mover och bra marknadsföring
Så: Roligare, lätt att ladda, och starkt varumärke. Ett fantastiskt framgångsrecept!
När det gäller mjukvarufixar är man fortfarande ledande, men vi får se hur länge det håller. Har ni några fler USP:ar på själva produkten?
Ang jämförelsen med Apple så tycker jag verkligen inte Tesla försöker vara en lyx-produkt, som tar ut premium för kvalitet. Tesla är snarare Samsung med programvara som är halv-klar i den gravt haltande jämförelsen…
Saker som jag uppskattar med min Model S som jag skulle sakna.
* Appen.
* Den direkta mappningen av gaspedalen som ger en piggare känsla än hos konkurrenterna.
* Prestanda och räckvidd. Bättre än EQC, E-Tron, iX3 och allt vad de heter.
* Utnyttjandet av utrymmena. Konkurrenterna bygger jätte-SUV:ar med sämre bagage än min Model S.
* Den stora skärmen. Är både för- och nackdel men jag tycker det är vanebildande att få sån överblick över omgivningen via satellitkartorna. Värdefullt i städer också. Lätt att se var man är.
* Finurligheter som Dog Mode, Sentry, Camping Mode osv. Vissa saker går att lösa med andra elbilar men det är inte lika tydligt och enkelt.
* Den vita klädseln som ger ljus och rymt till kupén samtidigt som den håller sig sval även heta dagar som dessa. Stor skillnad mot svart klädsel. Den bränner man sig ju på när man sätter sig om solen legat på.
* Den smidiga integrationen av SuC-nätverket. Både ruttplaneringen och plug-n-play. Och inte minst, det är gratis!
Det finns saker som jag skulle uppskatta mer hos konkurrenterna. Bättre ljudisolering, bättre strålkastare, bättre AC, bättre stötdämpare, HUD... Men på det hela taget så ser jag ingen större vits med att lägga en halv miljon i mellanskillnad för att få en bil som inte riktigt blir lika smidig för oss som den vi har.