Jag tror det där är överdrivet när det handlar om att producera komponenter och skruva ihop dom. Det handlar mer om rationellt produktionsflöde och stabila rutiner än högt tekniskt kunnande. Särskilt om man utlokaliserar en produkt i en tillkommande fabrik.Jordad skrev:Det tycks ju som att större fabriker med allt integrerat är det som Tesla eftersöker och anser vara mest effektivt.Fredrik j skrev:Det är väl artiklar som lämpar sig ganska bra transport så länge man håller sig på samma kontinent. En batterifabrik som förser flera bilfabriker...fth skrev:Det finns nog en lägsta nivå för att uppnå stordriftsfördelar, det finns nog t.ex. en nedre gräns för när det lönar sig att ha lokal mega casting och batteritillverkning.Fredrik j skrev:Blir inte det här lite av en pissa-längst tävling?
Egentligen är väl gigantiska fabriker inte helt praktiskt. Det moderna är ju att ha flera mindre fabriker nära slutkunden. Det borde ju framförallt gälla för Tesla om man nu kan få upp fabriker snabbt.
/fth
Jag tror att det delvis handlar om kompetens. Teslas tillverkning bygger till stor andel på ny och oprövad teknologi. Att hitta kompetens som kan driva ens ett fåtal fabriker med ny oprövad teknologi är oerhört svårt. Skulle Tesla bygga över 100 fabriker som VAG har så skulle det vara omöjligt att hitta kompetent personal inom tillräckligt kort tid för att starta alla de fabrikerna.
Håller helt med dig när det handlar om utveckling. Men där har ju elektrifieringen snarare eliminerat många svåra konstruktionsproblem som tidigare fanns i bilar med förbränningsmotorer.