Låg men ganska säker avkastning?bylund skrev:Fast varför ska man handla aktier med förväntat mycket låg avkastning? Är det om man mest vill få rösträtt på stämman t ex, och inte riktigt har ekonomiska motiv till sin handel?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Aktier har generellt en hög förväntad avkastning (hög risk också). Jag tänkte snarare på andra typer av finansiella tillgångar som man kan ha i en ISK där det passar bättre med en ”vanlig” depå. Olika typer av räntebärande papper etc där vi redan på förhand vet att avkastningen blir låg.Fredrik j skrev:Låg men ganska säker avkastning?bylund skrev:Fast varför ska man handla aktier med förväntat mycket låg avkastning? Är det om man mest vill få rösträtt på stämman t ex, och inte riktigt har ekonomiska motiv till sin handel?
Re: Aktien TSLA
Om du har en avkastning på över 400% så lönar det sig att tillämpa schablonmetoden på vanlig depå. Skatten blir då lägre än 30%. Problemet med ISK och KF är att de beskattas löpande, varvid ditt kapital och ränta-på-ränta effekten urholkas. Så vanlig depå kan absolut vara fördelaktigt om du håller ett innehav riktigt länge, kursuppgången blir stor och om bolaget inte delar ut pengar.josve skrev:Jag skulle säga att köper man Tesla aktier gör man det för att man tror på god avkastning. (Tror man inte på god avkastning bör man låta blivit köpa aktien) Det gör att man bör göra det via ett ISK konto eller k-försäkring.Alfred skrev:Viktigare än var du köper dem är att handla dem i ett investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring (KF). Detta gör stor skillnad på framtida skatt när du realiserar eventuell vinst.
Kortfattat kan man säga att vanlig depå är bäst för aktier som går med förlust eftersom det blir helt skattefritt. Men för aktier som stiger i värde är det mycket bättre att betala låg löpande skatt än punga ut med reavinstskatt vid försäljning.
Tror ISK och KF är avsevärt billigare hos Nordnet eller Avanza jämfört med storbankerna.
ISK är normalt kostnadsfritt oavsett vart man öppnar konto. Enkom vid mycket låg förväntad avkastning bör man handla aktier etc via ”vanlig” depå.
Re: Aktien TSLA
Med tanke på att frågan var från en person som är helt ny i detta bör man nog förenkla frågan. Likväl är det sällan man kan förvänta sig en avkastning på 400% under en tänkt/rimlig placeringshorisont...ochso skrev:Om du har en avkastning på över 400% så lönar det sig att tillämpa schablonmetoden på vanlig depå. Skatten blir då lägre än 30%. Problemet med ISK och KF är att de beskattas löpande, varvid ditt kapital och ränta-på-ränta effekten urholkas. Så vanlig depå kan absolut vara fördelaktigt om du håller ett innehav riktigt länge, kursuppgången blir stor och om bolaget inte delar ut pengar.josve skrev:Jag skulle säga att köper man Tesla aktier gör man det för att man tror på god avkastning. (Tror man inte på god avkastning bör man låta blivit köpa aktien) Det gör att man bör göra det via ett ISK konto eller k-försäkring.Alfred skrev:Viktigare än var du köper dem är att handla dem i ett investeringssparkonto (ISK) eller kapitalförsäkring (KF). Detta gör stor skillnad på framtida skatt när du realiserar eventuell vinst.
Kortfattat kan man säga att vanlig depå är bäst för aktier som går med förlust eftersom det blir helt skattefritt. Men för aktier som stiger i värde är det mycket bättre att betala låg löpande skatt än punga ut med reavinstskatt vid försäljning.
Tror ISK och KF är avsevärt billigare hos Nordnet eller Avanza jämfört med storbankerna.
ISK är normalt kostnadsfritt oavsett vart man öppnar konto. Enkom vid mycket låg förväntad avkastning bör man handla aktier etc via ”vanlig” depå.
Re: Aktien TSLA
Stämmer bra. Min tumregel: Svenska innehav i ISK och utländska i KF. Därutöver kan man göra det hur komplicerat som helst.josve skrev:Med tanke på att frågan var från en person som är helt ny i detta bör man nog förenkla frågan. Likväl är det sällan man kan förvänta sig en avkastning på 400% under en tänkt/rimlig placeringshorisont...ochso skrev:Om du har en avkastning på över 400% så lönar det sig att tillämpa schablonmetoden på vanlig depå. Skatten blir då lägre än 30%. Problemet med ISK och KF är att de beskattas löpande, varvid ditt kapital och ränta-på-ränta effekten urholkas. Så vanlig depå kan absolut vara fördelaktigt om du håller ett innehav riktigt länge, kursuppgången blir stor och om bolaget inte delar ut pengar.
Re: Aktien TSLA
Så har man redovisningen som talar för ISK.
ISK - Inget krav på redovisning. Köp och sälj som du vill. Skatten räknas ut automatiskt och.
Depå - Krav på redovisning. Den kan förstås var enkel om aktien du köpt gått upp 400% och du säljer allt vid ett tillfälle. Men det kan vara mycket värre om du köpt vid 20 tillfällen under 3 år och säljer vid 3 tillfällen under 2 år och dessutom får följdfrågor av skatteverket.
ISK - Inget krav på redovisning. Köp och sälj som du vill. Skatten räknas ut automatiskt och.
Depå - Krav på redovisning. Den kan förstås var enkel om aktien du köpt gått upp 400% och du säljer allt vid ett tillfälle. Men det kan vara mycket värre om du köpt vid 20 tillfällen under 3 år och säljer vid 3 tillfällen under 2 år och dessutom får följdfrågor av skatteverket.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Re: Aktien TSLA
Fast nätmäklarna har deklarationsprogram som gör detta i princip automatiskt. Jag brukar snitta ett par tusen transaktioner per år, numera mestadels via ISK, men med hjälp av programmen är deklarationen enkel oavsett.Bjorn skrev:Så har man redovisningen som talar för ISK.
ISK - Inget krav på redovisning. Köp och sälj som du vill. Skatten räknas ut automatiskt och.
Depå - Krav på redovisning. Den kan förstås var enkel om aktien du köpt gått upp 400% och du säljer allt vid ett tillfälle. Men det kan vara mycket värre om du köpt vid 20 tillfällen under 3 år och säljer vid 3 tillfällen under 2 år och dessutom får följdfrågor av skatteverket.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Kan Corona boosta Tesla ännu mera?
För Corona ändrar världen på många sätt.
För Corona ändrar världen på många sätt.
https://www.cnbc.com/2020/03/30/coronav ... rkets.html
Goldman on how the ‘largest economic shock of our lifetimes’ will permanently alter energy markets.
Not only is this the largest economic shock of our lifetimes, but carbon-based industries like oil sit in the cross-hairs,” analysts at Goldman said in a research note published Monday.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tsla stiger kraftigt idag... sålde halva mitt innehav på 550 för några dagar sedan i hopp om att kunna köpa tillbaka runt 400. Får se om man får ångra det... trodde det skulle sjunka inför q1-siffrorna.
Re: Aktien TSLA
Aktien upp 11% pga hyfsat höga försäljningssiffror.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Aktien TSLA
Men nu menar du väl fel????Zalman3 skrev:Aktien upp 11% pga hyfsat höga försäljningssiffror.
Re: Aktien TSLA
De släppte siffrorna efter stängning.metchristian skrev:Men nu menar du väl fel????Zalman3 skrev:Aktien upp 11% pga hyfsat höga försäljningssiffror.
Aktien upp 11% i efterhandeln.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Snart 14%Zalman3 skrev:De släppte siffrorna efter stängning.metchristian skrev:Men nu menar du väl fel????Zalman3 skrev:Aktien upp 11% pga hyfsat höga försäljningssiffror.
Aktien upp 11% i efterhandeln.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Tesla spöar konkurrenterna.
We believe, even with the shutdown, Tesla will continue to outpace the broader auto industry growth rate by 25-30%.”
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Upp 18% i efterhanden nu
/fth
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Aktien TSLA
Hur fan kommer man åt efterhandeln?fth skrev:Upp 18% i efterhanden nu
/fth
Jag har aktier (isk konto via Nordea) men det är ju ”stängt” så jag kan inte sälja nu vilket jag hade kunnat göra om det gick så för mig så står det är kursen är 454,74 medan efterhandeln är på 543,17 när jag skriver...
Re: Aktien TSLA
+20%!!!
Helt galet!!
Helt galet!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7088
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Finns väl ingen egentlig anledning att handla i för-/efterhandel för en ”normal” investerare, min gissning är att priset når dom här nivåerna ävenefter öppning, åtminstone initialt, så du kommer nog kunna ta hem vinsten då.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?fth skrev:Upp 18% i efterhanden nu
/fth
Jag har aktier (isk konto via Nordea) men det är ju ”stängt” så jag kan inte sälja nu vilket jag hade kunnat göra om det gick så för mig så står det är kursen är 454,74 medan efterhandeln är på 543,17 när jag skriver...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Bilförsäljningen för 2020 i världen förväntas falla dramatiskt.
http://www.wsj.com/amp/articles/tesla-d ... 1585860105Researcher LMC Automotive has cut its industrywide full-year new-vehicle sales projection by 14 million units to 76 million for 2020, which would represent a 15% decline from 2019.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Ett sätt att utnyttja nåt av det är att handla certifikat. Den handeln är öppen från kl 8 till 20 (på Avanza) så man kan då dra nytta av kursrörelser under förhandeln.
- metchristian
- Teslaägare
- Inlägg: 872
- Blev medlem: 07 nov 2019 22:37
- Ort: Örbyhus
Re: Aktien TSLA
Tack för bra förklaring!Jerker skrev:Som vanlig börshandlare så kommer man inte åt för- och eftermarknaden. Det är affärer som görs upp direkt mellan två parter, inte som när börsen är öppen och man bara lägger ut till försäljning och det sen matchas mot potentiella köpare. Sen måste man väl ha nån slags ackreditering för att kunna göra sådana affärer som också registreras på börsen. SÅ det är inget för oss vanliga småsparare. Sen är volymerna i för- och efterhandeln väldigt mycket mindre, så enstaka affärer får oproportioneligt stort genomslag på kursen. Det bevisas ju genom att kursen ofta justeras rätt kraftigt vid öppning.metchristian skrev:Hur fan kommer man åt efterhandeln?
Ett sätt att utnyttja nåt av det är att handla certifikat. Den handeln är öppen från kl 8 till 20 (på Avanza) så man kan då dra nytta av kursrörelser under förhandeln.
Re: Aktien TSLA
Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.Jordad skrev:Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.
Re: Aktien TSLA
I slutet av q1 har det väl varit leveranser och betalning av redan sålda bilar som påverkat många biltillverkare. Under q2 kommer vi ju naturligt se en kraftigt sjunkande antal beställningar. Det gäller naturligtvis inte bara tesla.
Re: Aktien TSLA
Ja, skillnaden är lägre rent procentuellt jämfört med q1 2019. Men antalet bilar som inte har levererats är faktiskt det samma på 14000.vigge50 skrev:Kollar man på siffrorna Tesla släppte så sålde de 88 400 bilar och producerade 102 672 bilar så de ökade antalet bilar på väg till kund rejält. Brukar inte vara en bra indikation för resultatet.Jordad skrev:Wow! Hur lyckades de med så många leveranser? De måste sålt riktigt bra i USA och Kina. +40% yoy.
Ekonomiskt blir det nog grymt. Ingen produktion sista veckan är bara positivt för det här kvartalet. Tillräcklig vinst och Tesla blir upptaget i s&p 500 med massor av fonder som måste köpa in sig.