Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Lidar, radar... Jag tycker de ska använda sonar. Det kan ju fungera som varningsljud för gångtrafikanter också.
Re: Aktien TSLA
Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.bat skrev:Jag kan förstå att man kan ha åsikten att det räcker med visuella kameror för att ersätta en mänsklig förare. Men det borde ändå finnas ett värde med LIDAR/RADAR för att vara Bättre än en mänsklig förare och se genom dimma, mörker etc.
Lidar har problem med dimma och regn men det finns teknologier man kan använda för att undvika det. Problemet är bara att det tenderar att bli komplicerat och dyrt.
Tesla gör nog rätt i att endast förlita sig till kameror. Däremot finns det mängder av vettiga användningsområden för Lidar och har Alan Prescott expertis inom något av områdena så är det helt rätt att ta det jobbet.
Re: Aktien TSLA
Det gäller ju att processa vad man ser till användbar information också.Jordad skrev:Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7318
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Parkeringssensorerna använder sonar...MWall skrev:Lidar, radar... Jag tycker de ska använda sonar. Det kan ju fungera som varningsljud för gångtrafikanter också.
Re: Aktien TSLA
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
-
- Inlägg: 5417
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Vet du verkligen det?...backe skrev:Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag [Min understrykning].https://www.teslarati.com/tesla-al-pres ... -vp-legal/“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
/...
Här är en kommentar som breddar perspektivet en aning...
Spola fram till 1:25:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Ja kameror krävar mer processorkraft och Tesla har utvecklat en egen processor mycket just därför.Fredrik j skrev:Det gäller ju att processa vad man ser till användbar information också.Jordad skrev:Teslas kameror ser mycket bättre i mörker än människor. Dimma är nog jämförbart men tack vare att Teslas bilar har flera kameror så borde det vara bättre än människor.
Det finns fler som tex Mobileye som utvecklar system som förlitar sig enbart till kameror så Tesla är inte heller ensamma om sin strategi.
Re: Aktien TSLA
Hur självkörande är en iphone?spacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, påspacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Ungefär som en Tesla?Jordad skrev:Hur självkörande är en iphone?spacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Re: Aktien TSLA
Ja, fast utan LiDAR dåthnis skrev:Ungefär som en Tesla?Jordad skrev:Hur självkörande är en iphone?spacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Re: Aktien TSLA
En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, påspacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Ja, att ta bort radar helt (som Tesla nu ser ut att göra) känns lite kontraproduktivt.Fredrik j skrev:En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.Bjelke skrev:Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, påspacecoin skrev:Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
Det finns ju ett antal videos på nätet med Teslor som undviker olyckor genom att med radarn "se" att bilar bortom framförvarande bil bromsar hårt, det blir ju förstås omöjligt med bara kameror.
Lidar-argumenten köper jag, dom tillför ju i praktiken inget egentligt utöver kameror, men radar har ju helt egna egenskaper som inte går att reproducera med synligt ljus.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.SwedishAdvocate skrev:Vet du verkligen det?...backe skrev:Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag [Min understrykning].https://www.teslarati.com/tesla-al-pres ... -vp-legal/“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
/...
Här är en kommentar som breddar perspektivet en aning...
Spola fram till 1:25:
Vad var det som ändrades i ditt perspektiv?
Om jag hade Prescotts tjänst och jag visste att Tesla är så gott som klar med FSD level 5(ska vara klart i år enligt Elon) och man har ingen nytta alls av Lidar, då skulle jag antagligen jobba kvar eller gå till något annat företag än dom som gör Lidars, detta då marknaden för Lidar borde minska rejält när det visar sig att det inte behövs längre.
Men det är bara min tanke och den behöver inte stämma.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Aktien TSLA
Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Aktien TSLA
De ser annorlunda och åt alla håll samtidigt så det är väl egentligen dumt att jämföra med människor ja. Det finns en bra förklaring här: https://www.quora.com/Do-Tesla-vehicles ... on-camerasGustafsson skrev:Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
Tesla’s cameras are a little different - they have no green filters. So they have one red, one blue and two monochrome sensors. The industry seems to call them: “RCCB” - red/clear/clear/blue).
They can kinda deduce how much green there is in a daylight scene by subtracting red and blue from the monochrome picture - so when you view the feeds from those cameras (either on dashcam or “sentry mode” security video) - the color doesn’t look very good. It’s OK for the purpose intended - and I’m quite sure the AI doesn’t care.
But at night, the lack of any green filters on the monochrome sensors means that the camera is more sensitive to infrared light than most general-purpose digital cameras.
I believe that this was not always the case with older Teslas Model S’s. It looks like they used an RCCC (Red/Clear/Clear/Clear) camera that is (effectively) Green/Blue colorblind.
Some sources say that the rear-view camera - which is INTENDED to help human drivers - is a conventional Red/Green/Blue camera.
Re: Aktien TSLA
Dave är bra tjatig som sagt men han gör en del intervjuer som definitivt är värda att se om man på något sätt är intresserad av Tesla.backe skrev:Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.SwedishAdvocate skrev:
Re: Aktien TSLA
Vad tjänar Tesla egentligen?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Ha Mängder av biltillverkare säljer självkörande funktioner och man hade kunnat byta ut namnet på funktionen och fått det att handla om vilken som helst.spacecoin skrev:För att det är fredag:
Här är Mercedesreklam från 2017. Självkörande är enligt Mercedes ett ljud som spelas under olyckor så man inte skadar hörseln när man krockar. Okej Ps. Annan (mindre finkänslig) fredagshumor:
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Ja verkligenReconnnn skrev:Hahaha måste ha tryckt på fel sida Passade på något sätt både bra och dåligt in i nuvarande nyhetshändelserSvenssons skrev:Äsch, bara 7 år gammalt från första sidan...Bjelke skrev:Bra rekognoserat av reconnnTiborBlomhall skrev:Haha vad är det för gammal inlägg du hittade
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Hur blev det med det här?Zalman3 skrev:Idag förväntas Biden tillkännage hur mycket stöd elbilar ska få.
https://www.teslarati.com/joe-biden-cli ... v-updates/
President Biden’s climate plan, potential EV updates expected to be announced Thursday.
The amount of the credit has been speculated heavily, but it seems it will be somewhere between $7,000 and $10,000.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Q1 rapporten närmar sig.
Net income GAAP för Q1 blir nästan lika stor som för helåret 2020.
Net income GAAP för Q1 blir nästan lika stor som för helåret 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Köper ni mera Tesla aktier innan rapporten?
Hyperchange/Mayur tror på non GAAP net profit på
1.293 billion dollar.
Hyperchange/Mayur tror på non GAAP net profit på
1.293 billion dollar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension