Ja, du köpte en Tesla av andra anledningar vågar jag gissa. Vad dom är vet jag inte, men det var knappast för att skänka bort en mellanskillnad, jag gissar snarare att du gillade bilen, accelerationen, AP, SuC osv. Svårt för mig att bevisa såklart, men att du av ideologiska skäl gav bort 600k tror jag inte.Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Aktien TSLA
Det här börjar ju bli helt hysteriskt. Först verkade det som att du tror att du ger pengar till företaget Tesla när du köper en aktie av någon annan på börsen, men nu verkar det som att du på något sätt tycker att ditt bilköp hänger ihop med att köpa aktier. Mycket märkligt...Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Svart X75D -17
Re: Aktien TSLA
Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:rockard skrev:Det här börjar ju bli helt hysteriskt. Först verkade det som att du tror att du ger pengar till företaget Tesla när du köper en aktie av någon annan på börsen, men nu verkar det som att du på något sätt tycker att ditt bilköp hänger ihop med att köpa aktier. Mycket märkligt...Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ingen av dina punkter har någonsin varit en fråga, men kul för dig.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:rockard skrev:Det här börjar ju bli helt hysteriskt. Först verkade det som att du tror att du ger pengar till företaget Tesla när du köper en aktie av någon annan på börsen, men nu verkar det som att du på något sätt tycker att ditt bilköp hänger ihop med att köpa aktier. Mycket märkligt...Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Svart X75D -17
Re: Aktien TSLA
Jag trodde att du skulle byta till MG?Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:rockard skrev:Det här börjar ju bli helt hysteriskt. Först verkade det som att du tror att du ger pengar till företaget Tesla när du köper en aktie av någon annan på börsen, men nu verkar det som att du på något sätt tycker att ditt bilköp hänger ihop med att köpa aktier. Mycket märkligt...Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Du har ju tjatat om hur billiga och fantastiskt bra MG är i månader nu...
Re: Aktien TSLA
Jag tror att MG med en privat leasing på 1.990kr per månad är en prispressare.
Jag trodde att du skulle byta till MG?
Du har ju tjatat om hur billiga och fantastiskt bra MG är i månader nu...
Vilket är bra för alla elbilsköpare.
MG har ju tryckt ner priset på en Nissan Leaf i Norge till 210.000Nok.
Blir intressant vilket privatleasingpris MG ZS EV med 73kWh batteriet får.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Re: Aktien TSLA
Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.Jordad skrev:Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.
Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.
Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.
Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det är en irrelevant och felaktig jämförelse.Zalman3 skrev:Jag bytte från en Toyota Auris till en Tesla S75D.spacecoin skrev:Tror du att det är så här börsen funkar? Spännande...Zalman3 skrev:Finns ju dom som resonerar så här.
1. Man köper Tesla aktier så dom har råd att snabbt expandera och därmed konkurrera ut fossila bilar.
Aktie kursen är ointressant.
En kompis hävdar att mitt transportbehov redan uppfylldes av Aurisen.
Han hävdar att jag av altruistiska skäl,
med Teslaköpet, gav ca 600.000kr till Tesla.
Har han fel?
Tesla är ju bara delaktig i börstransaktionen om det rör sig om en emission. Faktiskt är det så att företaget Tesla går back på att kursen är hög, eftersom dom behöver återköpa aktier till marknadspris för att ge till Elon och alla andra direktörer med feta optionsprogram.
Tesla tror dessutom att BTC är en bättre investering än sin egen aktie.
-
- Inlägg: 88
- Blev medlem: 24 apr 2019 04:45
Re: Aktien TSLA
Å andra sidan är du förmodligen minst 80 bast.Zalman3 skrev:Om man vill investera för att tjäna pengar är skog en bättre affär än aktier.Jordad skrev:Diagrammet nedan från boken Guld och gröna skogar är förenklat men det ger ändå en bra bild av den oerhörda skada en genomsnittlig svensk medborgares sparande och pensionssparande kan göra. Att investera rätt är det största bidraget vi kan göra.Zalman3 skrev:Om jag tror på Tesla är det väl inte alls märkligt att jag:
1. Köpt en Tesla
2. Köpt Tesla aktier
3. Förbokat en Tesla
Över en 50 års period har skog ökat med ca 8% per år i snitt medans aktier ökat med ca 7%.
Om du då investerar 1 miljon kr i skog och väntar i 50 år, då är skogen värd ca 46,9 miljoner.
Om du investerar 1 miljon i aktier så är dom värda 29,45 miljoner efter 50 år.
Du har då tjänat ca 17,5 miljoner mera på skogen.
Det är helt meningslöst att titta på historiska avkastningar i det tidsperspektivet. Inte för att du hinner bli gammal och dö utan för att förutsättningarna förändras så att vad som hände på 70-talet har noll relevans för vad som händer på 20-talet.
Re: Aktien TSLA
Aktien upp idag.
645,92 USD +22,21 (3,56 %)
Vad säger expertpanelen, vad beror det på?
AI dagen i juli?
645,92 USD +22,21 (3,56 %)
Vad säger expertpanelen, vad beror det på?
AI dagen i juli?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 979
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Aktien TSLA
Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
Model S 90D -2017 Titanium
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7064
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Kanske någon läcka om USA-incitament?Generalbogge skrev:Nej, tror inte det beror på AI dagen. NIO, XPEV, NKLA, HYLN, LI och NIU t.ex också upp mellan 3-7% så verkar vara uppåt i hela den branschen idag.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
1) Du kollar på fel instrument: VOW.DE är det intressanta. https://finance.yahoo.com/quote/VOW.DE/Zalman3 skrev:VW ner idag.
219,65 EUR −3,75 (1,68 %)
Är det för dålig Kina försäljning?
2) DAX är ner 0.7% så det är väl inom felmarginalen...
Re: Aktien TSLA
Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Re: Aktien TSLA
Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.spacecoin skrev:Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.
Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Re: Aktien TSLA
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.Jordad skrev:Ja det intressanta är inte produktionssiffror utan marginaler och vinst.spacecoin skrev:Jag rättar dig så du lär dig: En analytiker påstår att Tesla säljer 9.3 miljoner bilar 2030 genom sina gissningar. Samma analytiker påstår att Tesla säljer 8.5 miljoner bilar 2040, och att bilförsäljningen minskar från 2030.Zalman3 skrev:Tesla kommer vara världens näst största biltillverkare 2030, bara VW är större.
Teslas försäljning 2030 blir 9,31 miljoner bilar per år.
I bägge exemplen är VW större än Tesla, och ändå köper du aktier "till vilket pris som helst" för en värdering IDAG som är 5-6 ggr VW, när Tesla inte kommer att sälja lika många bilar som VW gör, i år, om ens 20 år.Jag tycker personligen att 2030 är alldeles för långt bort att räkna på. Mycket kommer hända innan dess som är omöjligt att förutse idag. Ändå intressant att läsa analyser.Our new outlook gives TSLA more credit for sustained success. Our forecast implies 894k vehicle deliveries in 2021, eventually ramping to 9M+ units in 2030. Note that this level of production would rank TSLA among the top-3 auto makers globally. More important still, we anticipate a steady ramp in full self-driving (FSD) software adoption starting in 2030, with 50%+ of all Tesla owners using the FSD package by the end of our forecast period. This should have a big impact on margins, with EBIT margin eventually exceeding 40%. Finally, by the 2030s, we expect Tesla Energy to represent 20%-30% of revenue (vs. ~6% today). Taken together, these changes drive our DCF-based pricetarget up to $1,200 (vs. $515 previously).
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Re: Aktien TSLA
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1spacecoin skrev:När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Re: Aktien TSLA
Rejäl uppgång idag!
656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)
Och fortsätter upp efter stängning.
656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)
Och fortsätter upp efter stängning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.Jordad skrev:Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1spacecoin skrev:När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.
Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Re: Aktien TSLA
Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Ja det är lätt att tro saker Majoriteten av Teslas kunder är teknikintresserade och har gott om pengar. Men vad det innebär i faktiska siffror är omöjligt att överblicka idag. Tesla brukar vara hyggligt bra på att förstå efterfrågan och reglera prissättning utefter den. Återstår att se vad det blir för månadsavgift.spacecoin skrev:Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.
Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Vad personliga transporter som är avsevärt billigare än taxi men dyrare än den subventionerade kollektivtrafiken innebär här är också svårt att överblicka. Det finns garanterat en gigantisk marknad för det runtom hela jorden. Alla transporter kommer bli automatiserade förr eller senare. Frågan är bara hur snabbt övergången sker.