Tesla säljer redan idag runt 1 miljon bilar på årsbasis med ett genomsnittligt pris på ungefär vad Model Y kostar idag. I teorin hade man alltså redan idag kunnat sälja 1 miljon Model Y om det var den enda bil de tillverkade. Så varför skulle Tesla inte kunna sälja 1 miljon Model Y i framtiden med ett lite lägre pris än idag?Peter Andersson skrev:Maw skrev:Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?Zalman3 skrev:Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Jag är skeptisk
Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
MG sa ju igår att deras MG 5 kombi ska kosta under 30.000 Euro, blir ju 21.000 euro med Tysklands 9.000 euro i stöd. Skoda Enyaq kostar ju redan under 23.000 Euro efter rabatt och stöd i Tyskland. Ska Tesla konkurrera med dessa 2 så måste man ner i pris rejält.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.Peter Andersson skrev:Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.
Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.fth skrev:Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.Peter Andersson skrev:Ska MY bli världens mest sålda bil måste den ner i pris, rejält.
Elon säger också att Y först ska bli mest sålda elbil map värde, inte antal, det finns egentligen inget som tyder på att detta inte kommer att ske.
Mest sålda map antal kan det möjligen bli knepigare att nå, men jag tror nog det också kommer att ske.
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Jag håller helt med, men även här är det ju produktionskapacitet som begränsar Tesla, inte vilja.backe skrev:Tror inte någon annan biltillverkare har som mål att bara sälja två bilmodeller. Känslan är att det kan bli lite svårt att sälja +10 miljoner bilar per år helt utan urval. Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Dom har ju faktiskt fyra bilmodeller i produktion (mer eller mindre), med ytterligare två planerade och presenterade (Roadster och Cybertruck), och en planerad men ännu inte presenterad (”lågprismodellen”), och dessutom Semi på väg.
Hittills ser det ju helt klart ut som att Tesla inte har några som helst problem att sälja allt dom producerar, deras bilar kommer aldrig att passa alla köpare, men dom köpare som vill ha Tesla räcker till och blir över inom överskådlig framtid.
Jag ser heller inte att det finns någon konkurrent som har både ett lika eller mer attraktivt erbjudande och produktionskapacitet att ta sig an Tesla? Den enda egentliga kandidaten är väl VW, men dom har ju uppenbarligen stora problem både att producera, sälja, och gå med vinst på sina bilar.
Det kanske är en massa faktorer jag missar, men ju mer jag sätter mig in i detta, och ju längre tiden går, desto större framstår faktiskt Teslas försprång, tvärtemot alla profetior om att dom ”riktiga” biltillverkarna bara behöver börja bry sig lite om elbilar för att slå ut Tesla över en natt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Model Ys pris är inte långt över genomsnittspriset för en ny bil på de marknader där Tesla säljer mest. Dessutom är det en stor SUV som människor är beredda betala mer för. Varken pris eller produkt är ett hinder. Det enda hindret är produktionskapacitet. Når Tesla siffrorna nedan kan Model Y vara världens mest sålda bil alla kategorier men det beror också på hur bra Toyota lyckas med Corolla. Model Y kan nå topp 3 redan nästa år.
Freemont 300t
Shanghai 300t
Austin 250t
Berlin 250t
Freemont 300t
Shanghai 300t
Austin 250t
Berlin 250t
Re: Aktien TSLA
Jo de flesta vill det, i varierande grad såklart. De resonerar fram och tillbaks men...backe skrev:.....Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Mobiltelefoner t.ex
ms 76132 "Eleamore"
Re: Aktien TSLA
Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
Re: Aktien TSLA
Elon har sagt samma sak tidigare. Världens mest sålda i omsättning 2022. I antal 2023. Han var tydlig.MWall skrev:Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Nej, både och, 2022 respektive 2023.MWall skrev:Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
fth skrev:Nej, både och, 2022 respektive 2023.MWall skrev:Säger det igen. Vet att jag inte borde då ingen verkar lyssna men...
Elon menar alltså inte att Model Y ska bli världens mest sålda bil i ANTAL. Bara i VÄRDE. Viss skillnad.
/fth
Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Re: Aktien TSLA
12man skrev:Jo de flesta vill det, i varierande grad såklart. De resonerar fram och tillbaks men...backe skrev:.....Människan är sällan så funtad att vi vill ha samma saker som alla andra.
Mobiltelefoner t.ex
Tror du har fel, man vill däremot ha samma som den kategori av människor man vill förknippas med eller det behov man har.
Det här är anledningen till att t.ex. Toyota och andra bolag startar separata bilmärken med högre status, du kanske inte vill köpa en Toyota för 2 miljoner och automatiskt förknippas med en Toyota för 100 000 kr.
Det gäller även mobiler, många som är fans av open source vägrar t.ex. Apple då det strider mot deras ideologi, då vill man gärna ha en android som tillåter root så man kan göra vad man vill med sin egen mobil.
Mina barn vill gärna ha Apple för att många av de andra barnen har det.
Mina föräldrar vill gärna ha en telefon som fungerar bra och inte är så dyra, dom bryr sig egentligen inte vad det står för märke på den.
Re: Aktien TSLA
I alla branscher styr produkters pris i vilket segment av marknaden och var på efterfrågekurvan produkterna hamnar. Efterfrågan har ett exponentiellt förhållande till pris. Tio procents sänkning av pris ger alltså långt mer än tio procent i ökad efterfrågan.MWall skrev:Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Tesla har idag alldeles för låg tillverkningskapacitet sett till efterfrågan och man kan tom höja priser utan att efterfrågan viker. Det är ett oerhört styrketecken. Även om inte Wright's law stämmer helt så kommer varje fördubbling av kapacitet ofrånkomligt sänka tillverkningskostnaden. Det gör det möjligt att sänka priserna vilket i sin tur ökar efterfrågan exponentiellt. Det finns självklart sedan en gräns där efterfrågan inte ökar mer men Tesla har långt kvar innan de når den gränsen.
Det är lika mycket fusk att Toyota tillverkar flera olika varianter av Corolla men ändå räknar dem tillsammans.
Re: Aktien TSLA
Jordad skrev:I alla branscher styr produkters pris i vilket segment av marknaden och var på efterfrågekurvan produkten hamnar. Efterfrågan har ett exponentiellt förhållande till pris. Tio procents sänkning av pris ger alltså långt mer än tio procent i ökad efterfrågan.MWall skrev:Ok, det där om 2023 hade jag missat. Får se hur det blir med den saken. Jag tror det blir svårt. Dock förenklas det ju av att Tesla har så få modeller medan konkurrenterna har en uppsjö som deras försäljning fördelas över. Det är lite fusk.
Tesla har idag alldeles för låg tillverkningskapacitet sett till efterfrågan och man kan tom höja priser utan att efterfrågan viker. Det är ett oerhört styrketecken. Även om inte Wright's law stämmer helt så kommer varje fördubbling av kapacitet ofrånkomligt sänka tillverkningskostnaden. Det gör det möjligt att sänka priserna vilket i sin tur ökar efterfrågan exponentiellt. Det finns självklart sedan en gräns där efterfrågan inte ökar mer men Tesla har långt kvar innan de når den gränsen.
Det är lika mycket fusk att Toyota tillverkar flera olika varianter av Corolla men ändå räknar dem tillsammans.
Vet inte riktigt vad du pratar om. Sägs ju att begränsningen inte sätts av efterfrågan utan av hur många bilar Tesla kan bygga.
Det där med "fusk" var lite skämtsamt. Dock har du ju ganska stor kannibalism inom t ex Volkswagen med alla sina otaliga modeller. De har säkert kunder som väljer mellan t ex Arteon och Passat eller mellan T-Cross och Tiguan. Eller till och med mellan Golf Sportscombi och Passat Sportscombi. Eller... Ja du fattar. Hade de haft , som Tesla, enbart två modeller så hade det ju varit lättare att komma fram med "världens mest sålda bilmodell".
Varför det nu ens är viktigt? Det är väl så många som det är ändå? Varken fler eller färre.
Re: Aktien TSLA
Jämförelsen var med Toyota och inte VAGs röra.MWall skrev:Det där med "fusk" var lite skämtsamt. Dock har du ju ganska stor kannibalism inom t ex Volkswagen med alla sina otaliga modeller.
Re: Aktien TSLA
Enligt Zalmans inlägg som jag citerade gäller det både värde och antal 2022. Om det stämmer vet jag inteMWall skrev:Maw skrev:Elon säger så mycket, någon gång ibland får han rätt men sällan när det gäller årtal. Vi får se om det stämmer den här gången men det är en ganska dyr bil för att bli mest sålda i världen. Har över en miljon människor råd och vilja att köpa en MY? Kommer Tesla kunna producera över en miljon MY redan under nästa år?Zalman3 skrev:Elon pratade om att MY kommer mest troligt vara världens mest sålda bil 2022, om man ser till värde.
Och världens mest sålda bil 2022 om man ser till antal.
Elon sa också att kinatillverkade MY var billigast att tillverka, med den högsta kvaliteten.
Jag är skeptisk
Han menar den bil som ger mest omsättning. Dvs antal bilar ggr pris.
Re: Aktien TSLA
Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?fth skrev:Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Re: Aktien TSLA
Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:Maw skrev:Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?fth skrev:Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
Re: Aktien TSLA
1-2 månaders leveranstid på alla varianter av M3 och MY utom M3 sr+ betecknar jag som väldigt kort. De flesta andra (el)bilar har väl betydligt längre leveranstider?Jordad skrev:Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:Maw skrev:Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?fth skrev:Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
Om försäljningen var begränsad av produktionen borde väntetiderna vara i storleksordningen 6-12 månader eller mer?
Re: Aktien TSLA
Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.Maw skrev:1-2 månaders leveranstid på alla varianter av M3 och MY utom M3 sr+ betecknar jag som väldigt kort. De flesta andra (el)bilar har väl betydligt längre leveranstider?Jordad skrev:Leverenstiden i USA är tex lång. Lite bättre här när det gäller 3/Y. Optimalt för Tesla hade varit mer kapacitet för då hade de kunnat leverera snabbare och haft högre vinst. Detta trots att man ökar kapaciteten i år med 75-80%. USA:Maw skrev:Man ser ofta det påståendet men stämmer det verkligen för MY och M3? Borde det inte vara långa leveranstider i så fall?fth skrev:Tesla är begränsade av produktionskapacitet, inte efterfrågan, det finns ingen som helst anledning för dom att sänka priserna, tvärtom, dom har ju höjt priset flera gånger den senaste tiden.
Tesla Model 3:
Standard Range Plus: April 2022 (previously March)
Long Range: December (no change)
Performance: November (no change)
Tesla Model S:
Long Range: April–May, 2022 (previously March–April)
Plaid: February–March, 2022 (previously January–February)
Tesla Model X:
Long Range: May–June, 2022 (previously March–April)
Plaid: May–June, 2022 (previously March–April)
Tesla Model Y:
Long Range: April 2022 (no change)
Performance: December (previously November)
Om försäljningen var begränsad av produktionen borde väntetiderna vara i storleksordningen 6-12 månader eller mer?
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Tesla Model Y RWD 2023 vit/svart
Re: Aktien TSLA
Min poäng är att det snarare ser ut som att de lyckas tillverka alla bilar de kan sälja än att de säljer alla bilar de kan tillverka med tanke på att leveranstiden ligger på 1-2 månader på den stora volymen av Teslas bilar. 1-2 månaders leveranstid pekar ju på att de tillverkar efter den mängd som beställs. Att efterfrågan och försäljning av Teslor hela tiden ökat betyder betyder i sig självt inte att de ligger på maximal produktionskapacitet.flipmac skrev:Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Det är inte bara Ionic 5 som har lång leveranstid. Bedömt så har najoriteten av världens bilmärken och modeller betydligt längre leveranstid än 1-2 månader för närvarande.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.Maw skrev:Min poäng är att det snarare ser ut som att de lyckas tillverka alla bilar de kan sälja än att de säljer alla bilar de kan tillverka med tanke på att leveranstiden ligger på 1-2 månader på den stora volymen av Teslas bilar. 1-2 månaders leveranstid pekar ju på att de tillverkar efter den mängd som beställs. Att efterfrågan och försäljning av Teslor hela tiden ökat betyder betyder i sig självt inte att de ligger på maximal produktionskapacitet.flipmac skrev:Väntetiden är ju en sak. Men så länge Tesla varje kvartal lyckas sälja så gott som alla bilar de tillverkar och samtidigt ökar produktionen varje kvartal så kvittar de om leveranstiderna är kortare. Jag tänker att leveranstiderna på model y är korta i Europa då många väntar på Berlin. Men när det nrämas sig kvartalsslut är det ändå tillräckligt många som tar en från Shanghai som de kan få nästa vecka.
Att sen Hyundai gravt missbedömt efterfrågan på Ioniq 5 (alternativt inte kan producera tillräckligt många) är en annan femma.
Det är inte bara Ionic 5 som har lång leveranstid. Bedömt så har najoriteten av världens bilmärken och modeller betydligt längre leveranstid än 1-2 månader för närvarande.
Re: Aktien TSLA
Det fina är att vi bara behöver vänta 1-2 år för att se vem som har rätt Jag tror inte bara att Model Y blir bäst säljande bilen i världen under 2023 men också i Sverige.
Re: Aktien TSLA
Redan 2022 skrev Zalman att Tesla MY skulle sälja flest antal bilar. Jag är fortsatt skeptiskSabbe skrev:Det fina är att vi bara behöver vänta 1-2 år för att se vem som har rätt Jag tror inte bara att Model Y blir bäst säljande bilen i världen under 2023 men också i Sverige.
Re: Aktien TSLA
Trots det är det långa väntetider på mest eftertraktade MY LR och Tesla har sålt fler bilar i USA i q3 än BMW som har ett stort modellprogram och både import och tillverkning lokalt i USA.FinaFisken skrev:Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.
Blir Tesla berättigade för subventionerna i USA så kommer efterfrågan bli sjuk. Marginalerna kommer vara sjuka med
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Ja, MY LR har visst betydande väntetid, missade det förut när jag läste din lista. Den verkar helt klart vara begränsad av produktionskapacitet i USA.Jordad skrev:Trots det är det långa väntetider på mest eftertraktade MY LR och Tesla har sålt flet bilar i USA 2021 än BMW som har ett stort modellprogram och både import och tillverkning lokalt i USA.FinaFisken skrev:Många amerikanska potentiella Teslakunder väntar nog på att den federala elbilsbonusen ska klubbas igenom innan de beställer något.
Blir Tesla berättigade för subventionerna i USA så kommer efterfrågan bli sjuk. Marginalerna kommer vara sjuka med