Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Moderator: Redaktion
Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Det finns väl bara en marginell koppling mellan Teslas aktiekurs och fabrikens leveranser?Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Vill minnas du skrev att 2019 också skulle bli avgörande.Magre skrev:Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Tja det är väl så att i stort sett vartenda år av Tesla har varit avgörande för företagets framtid.taliz skrev:Vill minnas du skrev att 2019 också skulle bli avgörande.Magre skrev:Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Du skriver lustigt nog enbart negativt vinklade inlägg. Vad är ditt syfte med det? Tror du det kan påverka något?
Jo, fast så är det ju för alla företag. För börsnoterade tom varje kvartal.Teslaspolen skrev:Tja det är väl så att i stort sett vartenda år av Tesla har varit avgörande för företagets framtid.taliz skrev:Vill minnas du skrev att 2019 också skulle bli avgörande.Magre skrev:Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Du skriver lustigt nog enbart negativt vinklade inlägg. Vad är ditt syfte med det? Tror du det kan påverka något?
Jag skrev i nov. -19 att kommande 12 månader skulle bli avgörande, så ok, ge det till nov. -20 då.taliz skrev:Vill minnas du skrev att 2019 också skulle bli avgörande.Magre skrev:Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Du skriver lustigt nog enbart negativt vinklade inlägg. Vad är ditt syfte med det? Tror du det kan påverka något?
Så i november kommer vi se positiva upplyftande inlägg från dig där du spår guld och gröna skogar för Tesla?Magre skrev:Jag skrev i nov. -19 att kommande 12 månader skulle bli avgörande, så ok, ge det till nov. -20 då.taliz skrev:Vill minnas du skrev att 2019 också skulle bli avgörande.Magre skrev:Jag har skrivit att jag tror 2020 blir avgörande för Tesla. Det behöver ju inte betyda konkurs eller att jag för den delen önskar företaget i konkurs.taliz skrev:Jag är ledsen men de har inte gått i konkurs än.Magre skrev:Är fabriken stängd? Av aktiekursen verkar den öppen forfarande...
Dina spådomar verkar dröja med att slå in.
Du skriver lustigt nog enbart negativt vinklade inlägg. Vad är ditt syfte med det? Tror du det kan påverka något?
Q1 kommer bli dåligt, dels pga säsong, dels Corona.Alfred skrev:Tror marknaden kommer få lite kalla fötter av Q1-leveranssiffrorna, så jag hoppas på dipp när de presenterar dem. När de är ute ökar jag.
Men ligger alltså 0,8 gånger normalinnehav nu. Glad att jag vågade vikta upp häromdagen.
Fast leveranssiffrorna Q1 lär väl inte bli så usla? Q2 lär ju bli och även Q3 om det inte blir en snabb återhämtning.Alfred skrev:Jag ser inte lika dystert på tillvaron som Verdi, men att det här är en temporär uppgång matad av tillfälligt önsketänkande och amerikanskt stödpaket tar jag närmast för givet. Har tagit position för mer nedgångar nu i det mesta. Tycker inte om att shorta för hårt, så för mig innebär det snarare större andel kontanter och några instrument som kan väga upp långsiktiga indexinnehav. Går det ner mycket står jag gärna still, skulle gräma mig för mycket att gå back när börsen går upp.
Vad gäller TSLA minskar jag nog igen om den går över $560 idag. Min huvudtes är som sagt att den ska ner mer innan den vänder på riktigt. Botten borde komma i samband med usla leveranssiffror för Q1 och Coronakulmen i USA någon gång i början av april. Kan bli bra köpläge innan batteridagen.
Men med det sagt vågar jag aldrig inte ha några TSLA alls. För mig handlar det bara om att vikta upp/ner. Inte att sälja allt. Jag tycker det är uppenbart att kursen på ett par års sikt kommer ligga i spannet $1500-5000, men som tur är är det ju inte tydligt för alla.
taliz skrev:Dom lär nog skjuta på resultatet till efter battery day.
På så vis skulle de kunna slippa en dubbel smäll(om nu både leveranser och resultat skulle vara dåliga).
Jo, det finns möjlighet att få göra det. Med rådande situation så lär det inte vara särskilt svårt heller..Verdi skrev:taliz skrev:Dom lär nog skjuta på resultatet till efter battery day.
På så vis skulle de kunna slippa en dubbel smäll(om nu både leveranser och resultat skulle vara dåliga).
Det får de väl inte göra pga börsreglerna?
Blir intressant att se om de kommer lyckas hålla battery day i slutet av april.12man skrev:battery day tror "alla" är 20 april
2019 q1 results var 24april
och Apr 22, 2019 Tesla Autonomy Investor Day
dvs behöver inte spekuleras om
Om det är vid kulmen i usa kommer kanske intresset vara dämpat?taliz skrev:Blir intressant att se om de kommer lyckas hålla battery day i slutet av april.12man skrev:battery day tror "alla" är 20 april
2019 q1 results var 24april
och Apr 22, 2019 Tesla Autonomy Investor Day
dvs behöver inte spekuleras om
Risk det är mitt i toppen av smittspridningen.
Borde kunna köra det helt över nätet iofs.
De siffror vi har hittils för q1 har sett ok ut.Magre skrev:Fast leveranssiffrorna Q1 lär väl inte bli så usla? Q2 lär ju bli och även Q3 om det inte blir en snabb återhämtning.
Det borde ju vara guidningen framåt vid Q1 rapporten som är intressant. 500.000 bilar på helåret 2020 lär man ju få revidera, frågan är hur mycket.
Tror snarare att:Alfred skrev:Tesla brukar först avslöja antalet leveranser. Sen har de call där de går igenom kvartalet som varit.
Mina vilda chansningar för Q1 är:
1 Betydligt lägre leveranser än förväntat i Q1. Europa går inget vidare just nu, NY och Kalifornien som är viktigaste marknader i USA är redan ordentligt påverkade trots att vi bara är i början på eskaleringen i USA. Det här blir uppenbart när siffran annonseras.
2 Ljus i mörkret att de levererat icke försumbar andel Model Y och därmed högre genomsnittligt försäljningspris än tidigare eftersom det finns uppdämt sug efter Model Y som bara levereras i dyrare konfigurationer initialt.
3 Bättre ramp av Model Y än folk förväntat sig fram till stoppet i fabriken.
4 Lägre påverkan än folk förväntat sig på helårsguidning eftersom stillestånd i Freemont används för att bygga om/optimera linan och majoriteten av icke levererade bilar i Q1 säljs förr eller senare ändå.
Eftersom 1 blir känt tidigare än 2, 3 och 4 hoppas jag på dipp efter 1 och positiv överraskning för marknaden när själva callet hålls.
Det här ska inte ses som någon form av rådgivning utan är bara vilda spekulationer från en glad amatör. Men det är alltså min rationale.
Sådär, nu stack jag ut hakan så kan ni alla skratta åt hur fel jag hade efter att verkligheten utspelar sig!