Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Före öppningsdags 901,27 −42,63 (4,52 %)

Köpläge?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Kommer den ner mot 800 så köper jag på mig ett gäng.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Bör vara köpläge fast å andra sidan blir det WW3 med nato vs ryssland/kina/iran så är det långt ner till botten
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Väldigt många omständigheter nu att ta hänsyn till. Vapenskramlet komplicerar..

Men gör man rätt val och skjuter in lite extra kapital så kan man nog lägga grunden för en riktigt skaplig portfölj. Jag ska försöka att vara lite smart och se om jag kan vänta ut marknaden en aning för de aktier och FTEer som jag bevakar innan jag går all in, jag brukar annars som oftast gå in aningen för tidigt.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8501
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Pontus »

Nu dyker det, jag köpte på 870 :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

tryckt in en del nu. Har dock en likviditet på 77% som inte kommer ändras mycket mer så länge osäkerheten är kvar
Blir det konflikt har vi inte sett botten
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Tror inflationsspöket som även trycker ner aktien (och aktiemarknaderna generellt), nervositet inför möjliga räntehöjningar även om det kan vara sunt att höja räntan så drabbar det vanligtvis dyra saker som t.ex att köpa en Tesla i början. Sen spelar konflikten i Ukraina också in.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 279
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Thed75 »

Skulle nog säga att just nu är det 85% ukraina som spökar
Blev några % på tsla. Sålt hälften och avvaktar fram mot stängning. Kommer säkert en ny dipp
Viggo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
Viggo skrev:
Men jag skulle gärna vilja förstå hur du kommer fram till att det just är 6M bilar i den värderingen, samt även hur du kommer fram till att Tesla ska ha dubbelt så hög värdering som något annat företag (antar att du menar Saudi Aramco eller Apple eller motsv här) år 2026?
6M är den mest optimistiska prognos jag sett till 2026.
Jag antar att inget av de andra stora företagen jag tänker på (Apple, Microsoft, Google, Amazon) växer med jättesiffror de kommande fem åren, max 50% sammanlagt.
Tack för bra svar! Då är jag med. Bara en snabb kommentar - om TSLAs kurs skulle nå 4,3 kUSD så skulle market cap bli 4,3 biljoner USD då bolaget har ungefär en miljard aktier utestående, oaktat utspädning (vilket sannolikt kommer att ske fram till 2026 men storleken på den är svår att uppskatta). Apple hade nyligen ett market cap på cirka 3 biljoner USD, och 4,3 är en bit från 3*2.

Men jag förstår din poäng, att Tesla skulle nå den kursen på endast 10% av fordonsmarknaden känns osannolik. Om bolaget fortfarande växer år 2026 och har växt i lönsamhet inom fler sektorer (energi, laddning, mobilitet, automation osv) så känns det som att marknaden skulle kunna värdera bolaget i den riktningen (se Sabbes tabell ovan, multiplarna talar för det givet att tillväxttaketn fortfarande är hög), men det är ändå svindlande tal att få skallen runt och om tillväxten avtar så känns det mindre sannolikt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Sabbe skrev:
Visa vilka andra system som klarar av stoppskyltar, cyklister, vänstersväng, rödlysen med mera.
Argo, Apollo, AutoX, Cruise, Deeproute, MobilEye, Motional, Nuro, PonyAi, Wayve, Waymo, Weride och Yandex klarar alla dom grejerna så vitt jag vet.
Flera av dem med en så hög konfidensnivå så man testar utan förare.

På den vägsträckan i videon klara väl vanlig AP 95% av sträckan.
Jag kommer inte svara rymdpengen mer i den här tråden gällande FSD för han genererar tyvärr alldeles för mycket förvirrad propaganda.

Systemen som nämns ovan klarar bara redan kartlagda miljöer. Inget av dem går att jämföra med FSD-beta rakt av. För övrigt är snacket om ingrepp per mil helt förvirrat. Tesla utvecklar sin tjänst i icke kartlagda miljöer och försöker göra manövrar som Waymo och andra inte gör. Att tro att man kan hitta rättvisa jämförelsesiffror är total idioti.

Det finns FSD-beta-testare som för statistik så man kan följa utvecklingen. Här är tex CYBRLFT som kör taxi för Lyft:
Screenshot_20220124-175002_YouTube.png
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Mickep »

-64
870 nu

Var är Zalman så kursen går upp?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Viggo skrev:
Bara en snabb kommentar - om TSLAs kurs skulle nå 4,3 kUSD så skulle market cap bli 4,3 biljoner USD då bolaget har ungefär en miljard aktier utestående, oaktat utspädning (vilket sannolikt kommer att ske fram till 2026 men storleken på den är svår att uppskatta). Apple hade nyligen ett market cap på cirka 3 biljoner USD, och 4,3 är en bit från 3*2.

Men jag förstår din poäng, att Tesla skulle nå den kursen på endast 10% av fordonsmarknaden känns osannolik. Om bolaget fortfarande växer år 2026 och har växt i lönsamhet inom fler sektorer (energi, laddning, mobilitet, automation osv) så känns det som att marknaden skulle kunna värdera bolaget i den riktningen (se Sabbes tabell ovan, multiplarna talar för det givet att tillväxttaketn fortfarande är hög), men det är ändå svindlande tal att få skallen runt och om tillväxten avtar så känns det mindre sannolikt.
Tesla gör investeringar i tillverkning under de närmaste 5 åren som inte resten av fordonsindustrin matchar alls. Tesla kommer ha högre marginaler tack vare ny teknologi och avsevärt större volym.

De enda som gör en halvt vettig satsning är VAG men ny teknologi och fabriksbyggen kommer börja bidra först efter 2025.

Aktier värderas på framtida vinst. Tesla kommer nå 4t långt innan de har 10% av bilförsäljningen. En disparat samling halvdåliga satsningar från resten av fordonsindustrin gör att ingen kommer ha tillräckliga stordriftsfördelar för att konkurrera och det gör att Tesla kommer ha majoriteten av vinsten. Vi ser tecken på det redan idag och det kommer bara bli värre för resten av fordonsindustrin.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Snygg upphämtning på en jobbig dag.

Stängde på $930.

Två dagar till resultatrapporten.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Ser fram emot produkt-roadmap-uppdateringen.
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Finns några warranter för 2024/25 än?
Viggo

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Viggo »

Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

8F3416D7-3F64-4AAD-B9CE-9AF169190985.png
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1070
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Aktien TSLA

Inlägg av bjornnilsson »

Då drar väl kursen iväg snart igen då, rapport kommer idag. Om nu inte räntorna pressar på åt andra hållet eller vapenskramlet sänker hela börsen på ett bräde.. Jag sålde mitt lilla innehav i Tesla på topp i början av januari, tyckte det var en no-brainer men nu vete fasiken, inte helt enkelt att veta när det är dags att gå in igen. För att äga några Tesla-aktier tror jag på. De har räddat min portfölj från många andra dåliga beslut jag tagit.. Jag gissar dock på en dipp till neråt 800 på grund av oroligheterna i värden innan kursen för tesla slutligen drar iväg så det ryker, så jag väntar nog en månad eller två eller tre på rätt tillfälle att gå in igen.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Sabbe
Inlägg: 1292
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

C6BD6CE2-09CB-42B3-B077-7851AFE14932.jpeg
MrRun
elbilist
Inlägg: 801
Blev medlem: 24 sep 2020 14:36
Ort: SE2

Re: Aktien TSLA

Inlägg av MrRun »

Hände nu då?
Ioniq 5 FE AWD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

MrRun skrev:
Hände nu då?
Folk törs inte sitta med aktier vid rapportsläpp och/eller när Elon ska prata framtid.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Inlägg: 149
Blev medlem: 07 mar 2016 21:12
Ort: Långaryd
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Edis »

Det var FED som snackade om framtida räntehöjningar.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jämför med Nasdaq Composite så ser ni att TSLA (liksom under typ 90% av handelsdagar utan specifika nyheter) bara följer index.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Shareholder Deck tillgängligt nu.

https://ir.tesla.com/#tab-quarterly-disclosure

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Skriv svar