Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

thnis skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Hur självkörande är en iphone? :roll:
Ungefär som en Tesla? ;)
Ja, fast utan LiDAR då ;)
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, på
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Fredrik j skrev:
Bjelke skrev:
spacecoin skrev:
Till och med iPhone och iPad har ju LIDAR nu, så jag tippar på att Tesla pudlar förr eller senare. Det känns lite onödigt av att sätta så mycket prestige i en löjlig sensor. Jag skiter i vilket, så länge bilen kan köra så säkert som möjligt.
Jag gissar på att dom tar bort radarn och sedan upptäcker att den var bra på vissa saker och vi blir lidande igen, på
ungefär samma sätt som med regnsensorn, och även då kommer dom inte att backa och ta tillbaks radarn.
En sak radarn är jäkligt bra på tex är att kunna säga hastigheten på ett föremål och dess avstånd, vilket vore ett
mycket trevligt komplement till bildanalys.
Radarns svagheter borde datorn kunna hantera bra ihop med kamerorna...
En kombination av radar, kameror och en människa är ju oslagbar.
Ja, att ta bort radar helt (som Tesla nu ser ut att göra) känns lite kontraproduktivt.

Det finns ju ett antal videos på nätet med Teslor som undviker olyckor genom att med radarn "se" att bilar bortom framförvarande bil bromsar hårt, det blir ju förstås omöjligt med bara kameror.

Lidar-argumenten köper jag, dom tillför ju i praktiken inget egentligt utöver kameror, men radar har ju helt egna egenskaper som inte går att reproducera med synligt ljus.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
backe
Inlägg: 1538
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

SwedishAdvocate skrev:
backe skrev:
Verkar som att Teslas Vice President of Legal and Acting General Counsel inte håller med Elon om att man inte behöver Lidar för självkörande bilar.
Man kan tycka att han borde ha lite insikt i hur det går för Tesla med FSD, vore det bara skit med Lidar så är det definitivt ett dåligt karriärsdrag [Min understrykning].
“Luminar has pioneered safety-critical technology that will power our autonomous future. As someone who’s dedicated my career to automotive safety and innovation, I’m looking forward to helping drive Luminar to the next level and fulfill the mission to make transportation safer for everyone,” Prescott said to CNBC. Prescott has worked for years with autonomous cars, acting as a legal expert for companies planning to enter the sector.
https://www.teslarati.com/tesla-al-pres ... -vp-legal/

/...
Vet du verkligen det?...

Här är en kommentar som breddar perspektivet en aning...

Spola fram till 1:25:

Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.

Vad var det som ändrades i ditt perspektiv?

Om jag hade Prescotts tjänst och jag visste att Tesla är så gott som klar med FSD level 5(ska vara klart i år enligt Elon) och man har ingen nytta alls av Lidar, då skulle jag antagligen jobba kvar eller gå till något annat företag än dom som gör Lidars, detta då marknaden för Lidar borde minska rejält när det visar sig att det inte behövs längre.

Men det är bara min tanke och den behöver inte stämma.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5490
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Gustafsson »

Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Gustafsson skrev:
Teslas kameror ser ju inte bättre än en människa, kamerorna är inte speciellt ljuskänsliga, de är brusiga i mörker, och de har sämre upplösning än ögonen. Mobilkameran i en iPhone är tom mycket bättre. Däremot kan ju flera kameror samverka till ett mycket bredare synfält än vårt eget. Att tolka omgivningen i realtid på ett meningsfullt sätt är extremt svårt. Min tro är att det är nästan omöjligt att ersätta en mänsklig förare med kamerabaserad teknik. Däremot kan sådana system säkert förbättra säkerheten enormt genom att de aldrig blir trötta, ofukuserade eller har en dålig dag.
De ser annorlunda och åt alla håll samtidigt så det är väl egentligen dumt att jämföra med människor ja. Det finns en bra förklaring här: https://www.quora.com/Do-Tesla-vehicles ... on-cameras
Tesla’s cameras are a little different - they have no green filters. So they have one red, one blue and two monochrome sensors. The industry seems to call them: “RCCB” - red/clear/clear/blue).

They can kinda deduce how much green there is in a daylight scene by subtracting red and blue from the monochrome picture - so when you view the feeds from those cameras (either on dashcam or “sentry mode” security video) - the color doesn’t look very good. It’s OK for the purpose intended - and I’m quite sure the AI doesn’t care.

But at night, the lack of any green filters on the monochrome sensors means that the camera is more sensitive to infrared light than most general-purpose digital cameras.

I believe that this was not always the case with older Teslas Model S’s. It looks like they used an RCCC (Red/Clear/Clear/Clear) camera that is (effectively) Green/Blue colorblind.

Some sources say that the rear-view camera - which is INTENDED to help human drivers - is a conventional Red/Green/Blue camera.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

backe skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Jag kollade på det här och det gav mig ingen annat perspektiv, vet inte vem han var men det kändes lite som dom vanliga YouTubeklippen där någon pratar fritt kring Tesla, han var dock aktieägare i Tesla som jag förstod det.
Dave är bra tjatig som sagt men han gör en del intervjuer som definitivt är värda att se om man på något sätt är intresserad av Tesla.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Vad tjänar Tesla egentligen?


Screenshot_20210423-043853_YouTube.jpg
Screenshot_20210423-044307_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

För att det är fredag:
1619180778-20210423.png
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

:lol: Spot on
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
För att det är fredag:
Bilagan 1619180778-20210423.png finns inte längre
Ha :) Mängder av biltillverkare säljer självkörande funktioner och man hade kunnat byta ut namnet på funktionen och fått det att handla om vilken som helst.

Här är Mercedesreklam från 2017. Självkörande är enligt Mercedes ett ljud som spelas under olyckor så man inte skadar hörseln när man krockar. Okej :?
20210423_181936.jpg
Ps. Annan (mindre finkänslig) fredagshumor:
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Reconnnn skrev:
Svenssons skrev:
Bjelke skrev:
TiborBlomhall skrev:
Haha vad är det för gammal inlägg du hittade :lol:
Bra rekognoserat av reconnn :lol:
Äsch, bara 7 år gammalt från första sidan...
Hahaha måste ha tryckt på fel sida :P Passade på något sätt både bra och dåligt in i nuvarande nyhetshändelser :lol:
Ja verkligen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Idag förväntas Biden tillkännage hur mycket stöd elbilar ska få.

President Biden’s climate plan, potential EV updates expected to be announced Thursday.

The amount of the credit has been speculated heavily, but it seems it will be somewhere between $7,000 and $10,000.
https://www.teslarati.com/joe-biden-cli ... v-updates/
Hur blev det med det här?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Q1 rapporten närmar sig.
Screenshot_20210424-052135_YouTube.jpg



Net income GAAP för Q1 blir nästan lika stor som för helåret 2020.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Köper ni mera Tesla aktier innan rapporten?

Hyperchange/Mayur tror på non GAAP net profit på
1.293 billion dollar.

Screenshot_20210424-205424_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

Zalman3 skrev:
Köper ni mera Tesla aktier innan rapporten?

Hyperchange/Mayur tror på non GAAP net profit på
1.293 billion dollar.

Screenshot_20210424-205424_YouTube.jpg
By the hype. Sell on news.
Hur många ggr har TSLA gått upp vid en kvartalsrapport? Typ ingen.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av vigge50 »

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

[JM] skrev:
Zalman3 skrev:
Köper ni mera Tesla aktier innan rapporten?

Hyperchange/Mayur tror på non GAAP net profit på
1.293 billion dollar.

Bilagan Screenshot_20210424-205424_YouTube.jpg finns inte längre
By the hype. Sell on news.
Hur många ggr har TSLA gått upp vid en kvartalsrapport? Typ ingen.
Capture.PNG
Som sagt......

Men det brukar gå över om nån dag som vanligt..
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

[JM] skrev:

Som sagt......

Men det brukar gå över om nån dag som vanligt..
Den initiala efterhandeln när rapporten släppts brukar iofs inte vara så signifikant, vad som sägs i earnings call om en knapp timme kommer nog att påverka kursen betydligt mer ( upp eller ned vågar jag dock inte sia om :D ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av [JM] »

fth skrev:
[JM] skrev:

Som sagt......

Men det brukar gå över om nån dag som vanligt..
Den initiala efterhandeln när rapporten släppts brukar iofs inte vara så signifikant, vad som sägs i earnings call om en knapp timme kommer nog att påverka kursen betydligt mer ( upp eller ned vågar jag dock inte sia om :D ).

/fth
Marginalen ökar från 21% till 22% och då med nästan inga, S/X = högmarginalbilar sålda under Q1. Dvs det går åt rätt håll. Kommer marknaden tolka detta positivt? Troligen inte. Men nån gång ska det väl ske eller?
8-)
Buy the dip.....
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

[JM] skrev:
fth skrev:
[JM] skrev:

Som sagt......

Men det brukar gå över om nån dag som vanligt..
Den initiala efterhandeln när rapporten släppts brukar iofs inte vara så signifikant, vad som sägs i earnings call om en knapp timme kommer nog att påverka kursen betydligt mer ( upp eller ned vågar jag dock inte sia om :D ).

/fth
Marginalen ökar från 21% till 22% och då med nästan inga, S/X = högmarginalbilar sålda under Q1. Dvs det går åt rätt håll. Kommer marknaden tolka detta positivt? Troligen inte. Men nån gång ska det väl ske eller?
8-)
Buy the dip.....
Ja, det tycker jag också är en av ”key takeaways” från rapporten, och att ASP visserligen minskar (delvis förklarat av S/X-stoppet), men att kostnaderna minskar ännu mer. Jag tror vi bara har sett början av de stordriftsfördelar som Tesla kommer att dra nytta av framåt.

Jag är visserligen obotlig optimist, men jag tror det vänder upp efter earnings call.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Kanske bättre rating i år.
Screenshot_20210426-232838.png
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7005
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Elon kan verkligen vara plågsam att lyssna på, idag klart värre än vanligt. :roll:

Hoppas hans osammanhängande prat inte påverkar kursen för mycket...

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla is the most popular company to invest in, dominating searches into stocks and shares in 82 countries worldwide, followed by tech giants Amazon and Apple, according to new research.
A study by Money.co.uk revealed that the electric car manufacturer accounts for 15% of global searches into the stockmarket.
https://www.investmentweek.co.uk/news/4 ... -lockdowns
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10896
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Även om reaktionen på kvartalsrapporten, som väntat, blev negativ så var det ju ingen större nedgång.
Skriv svar