Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Sant.rockard skrev:Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
För egen del så har fascinationen för självkörande bilar svalnat rejält. Det är skönt att kunna köra med AP på motorvägar och landsvägar, men annars vet jag inte om det är så intressant.
Re: Aktien TSLA
Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.
Re: Aktien TSLA
Jo, det är ju självklart helat tiden en kompromiss mellan olika behov. Men då får man väl sätta bakåtkameran i vindrutan och montera dig en torkare som håller den ren. Eller nåt. För kameran ska ju inte snöa igen eller ens bli våt, som den ju blir nu när det är regnigt.MWall skrev:Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.
Re: Aktien TSLA
Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?MWall skrev:Är det inte tvärtom? Det är ju pga turbulens som det blåser skit tillbaka mot bilen.Fredrik j skrev:Att hålla rent bakgaveln på en bil kostar aerodynamik.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Att man inte bygger bilar som klarar sig helt från smutsen beror väl på att se skulle bli så opraktiska.
Re: Aktien TSLA
Fredrik j skrev:Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?
Det är tvära avslut som blir smutsiga. På en kombi blir hela bakrutan smutsig också. Särskilt på en som har en rak avslutning som t ex V70.
Model 3 är inte den mest aerodynamiska bilen. Finns flera som är halare. Mercedes har flera. EQS och CLA t ex.
Re: Aktien TSLA
mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Re: Aktien TSLA
Asimov var före Elon med den typen av robot-fantasier... Robotbranschen blir större när mänskligheten löser generell artificiell intelligens om kanske 50-100 år eller aldrig. Att Tesla med små pytte-team med medioker generell AGI-expertis (i jämförelse med t ex Google och andra jättar) skulle vara i närheten är en ren Elon-pumpning.Thed75 skrev:F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Re: Aktien TSLA
rockard skrev:Tycker det är helt uppenbart att det är vissa som absolut inte förstått det, och ägnar större delen av sina dygn åt att smutskasta, baktala och allmänt bete sig odrägligt mot den som påstår det.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Re: Aktien TSLA
Thed75 skrev:mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
Ja, nåt sånt. Är osäker på om den optimala formen ändras vid högre hastighet eller inte. En vattendroppe faller med bara drygt 30 km/h (9m/s). Kanske skulle vattendroppen tänjas ut och bli slankare om man på nåt sätt fick den att öka farten? Men det har jag inte hittat några belägg för.
Några roliga bilder. (Mercedes EQS har väl 0,20? Model 3 och S har 0,23-0,24 nånting har jag för mig)
Den här bilen blir nog inte smutsig där bak.
Re: Aktien TSLA
Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.Jerker skrev:Jo, vi har väl alla vid det här laget förstått att FSD är enormt mycket svårare än Elon försöker få det att framstå som. Och även om de får bilarna i Kalifornien att funka så måste det ju till en rad hårvaruppgraderingar för att få dem att funka i vinterväglag. Kamerorna måste ju hållas rena från frost och snömodd som kletar sig fast. På model 3 så är det ju nästan löjligt hur mycket som sätter sig fast på akterpartiet när man kör.spacecoin skrev:Hahaha. NIO ÅR I RAD av FSD "nästa år"!Jordad skrev:Sedan är Elon brutalt ärlig som han alltid är med hur otroligt svåra deras projekt är.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Det är "R2D2" som gör de farliga och trista jobben. "3CPO" är en multiöversättare och kommer göra intressanta och normalt ofarliga jobb.Thed75 skrev:mest aerodynamiska vore en vattendroppsform med tunn spetsig akter
F.ö så förväntas robotbranschen bli större än bilbranschen så elon är inte helt fel ute. Men det kan dröja några år innan vi har en cp3o som fixar alla farliga och trista jobb
"R2D2" finns väl (typ) redan sedan länge. "3CPO" ligger nog ganska långt bort.
Re: Aktien TSLA
Jag har en Opel INsignia som är väldigt duktig på att hålla sig ren. Både sidorutor och bakgavel/ruta är rena trots utmanande väder. Jag har dragit slutsatsen att man offrat lite strömlinjeformMWall skrev:Fredrik j skrev:Jag vet inte. Bara noterar att aeroydynamiska bilar brukar ha svårt med att hålla rent på bakgaveln. Model3 är väl den mest aerodynamiska bilen på marknaden?
Det är tvära avslut som blir smutsiga. På en kombi blir hela bakrutan smutsig också. Särskilt på en som har en rak avslutning som t ex V70.
Model 3 är inte den mest aerodynamiska bilen. Finns flera som är halare. Mercedes har flera. EQS och CLA t ex.
Re: Aktien TSLA
Ja Gary Black är bra som en temp på hur äldre konservativa investerare resonerar. Men de flesta investerare är garanterat långt mer insatta i teknologi än vad han är. Det verkade inte som han hade lyssnat på telefonkonferensen heller. Det var en hel del förvirrat kring Teslas produktionsplaner i videon ovan, tex spekulationen om att CT skulle vara vaporware.Maw skrev:Lyssnade precis på ett intressant samtal mellan Youtubern Dave Lee och en fondförvaltare, Gary Black, om hur marknaden tar emot och tolkar Q4 earnings call. Rekommenderas för den intresserade
Min uppfattning var helt annorlunda. De som följer Tesla nära verkar ha haft samma uppfattning och Elon bekräftar det:
Re: Aktien TSLA
Finns det statistikt bevis för att "havet av svanshändelser" ska vara ett hinder? FSD-beta verkar klara många onormala situationer bra. Det största problemet verkar snarare vara grunderna som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält. Snabbt korsande trafik i en större korsning verkar tex vara ett svårare problem att hantera än svanshändelser som när att det står monorailpelare ivägen mellan filerna vid ett filbyte.Legato skrev:Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.
Tesla använder redan viss kartdata för att markera onormala situationer där tex ett trafikljus har en udda placering. 60t bilar idag och kanske miljoner bilar om några år gör det lätt att identifiera och konstant uppdatera.
Re: Aktien TSLA
Ingen aning. Jag tycker som sagt Elon var väldigt tydlig med det under autonomy day.Jordad skrev:Finns det statistikt bevis för att "havet av svanshändelser" ska vara ett hinder? FSD-beta verkar klara många onormala situationer bra. Det största problemet verkar snarare vara grunderna som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält. Snabbt korsande trafik i en större korsning verkar tex vara ett svårare problem att hantera än svanshändelser som när att det står monorailpelare ivägen mellan filerna vid ett filbyte.Legato skrev:Tyckte det var ganska uppenbart att även Elon hade insett det redan på autonomidagen för nästan tre år sedan. De extrema svårigheterna med det stora havet av svanshändelser... Men ändå verkar han inte riktigt kunna hålla sig från att lova att det snart kommer. Överoptimism eller haussning låter jag vara osagt.
Tesla använder redan viss kartdata för att markera onormala situationer där tex ett trafikljus har en udda placering. 60t bilar idag och kanske miljoner bilar om några år gör det lätt att identifiera och konstant uppdatera.
Har man problem med "grunderna" som avståndsbedömning och att tolka vad som är korrekt körfält så blir givetvis samma problem mer komplext ju mer distraktioner du adderar och därmed ju längre ut på "svansen" du hamnar. Har du en situation en molnig men torr sommardag så blir givetvis den situationen mer komplex om du ersätter sommardagen med snöstorm och adderar saker som flyger över vägen, delar av hårdvaran ur funktion osv, osv.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Jag har försökt att säga det här 20+ gånger:
Tesla håller inte på med "svanshändelser" som att en stålbalk skylla flyga av en bil eller varför inte en människa som är utklädd till stoppskylt, eller ett trafikljus målat på en bil. Dom håller på med att försöka få sin bil att inte bryta mot vanliga trafikregler i optimala förhållanden. Det funkar fint för förarassistans.
Tesla har framförallt problem på grund av sin hårdvara i bilarna (kassa, felplacerade kameror, cpu, ingen lidar osv). Hade dom hade en bra Lidar framåt så hade avståndsbedömningarna varit på millimetern även på natten. Allt Tesla gör handlar om att få ned kostnaden för varje fordon, och inte att lösa autonomi med tillgängliga medel även om det skulle lägga på 10-20 tkr på varje bil till kund. Istället så är alla sådana ändringar no-go och man lägger ofantliga resurser på att jobba runt det istället för att jobba med FSD. Man jobbar alltså med att försöka jobba runt HW3-begränsningar istället för autonomi.
Det är lite som att säga att man ska starta ett fotbollslag som ska vinna premier league med man rekryterar bara pensionerade spelare för att det är billigare. Då får man räkna med att man lirar i division 2.
Skillnaden på att ha det Tesla har: "en bil som nästan kan köra bra, oftast" till en autonom bil som inte någonsin failar är enorm. Jag förstår inte varför det är svårt att fatta.
Det är samma skillnad som att tillverka en svarvad del på 20.0 mm mot 20.00000mm. Det krävs andra maskiner till det.
Tesla håller inte på med "svanshändelser" som att en stålbalk skylla flyga av en bil eller varför inte en människa som är utklädd till stoppskylt, eller ett trafikljus målat på en bil. Dom håller på med att försöka få sin bil att inte bryta mot vanliga trafikregler i optimala förhållanden. Det funkar fint för förarassistans.
Tesla har framförallt problem på grund av sin hårdvara i bilarna (kassa, felplacerade kameror, cpu, ingen lidar osv). Hade dom hade en bra Lidar framåt så hade avståndsbedömningarna varit på millimetern även på natten. Allt Tesla gör handlar om att få ned kostnaden för varje fordon, och inte att lösa autonomi med tillgängliga medel även om det skulle lägga på 10-20 tkr på varje bil till kund. Istället så är alla sådana ändringar no-go och man lägger ofantliga resurser på att jobba runt det istället för att jobba med FSD. Man jobbar alltså med att försöka jobba runt HW3-begränsningar istället för autonomi.
Det är lite som att säga att man ska starta ett fotbollslag som ska vinna premier league med man rekryterar bara pensionerade spelare för att det är billigare. Då får man räkna med att man lirar i division 2.
Skillnaden på att ha det Tesla har: "en bil som nästan kan köra bra, oftast" till en autonom bil som inte någonsin failar är enorm. Jag förstår inte varför det är svårt att fatta.
Det är samma skillnad som att tillverka en svarvad del på 20.0 mm mot 20.00000mm. Det krävs andra maskiner till det.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Aktien TSLA
Har du lyssnat på Q4 earnings call? Har du lyssnat på vad Gary Black sa I samtalet jag länkade till? Gary Black sa inte alls att CT skulle vara wapore ware. Han uttryckte däremot oro för otydligheten om när CT ska komma och beskedet att en $25k bil inte är under utveckling.Jordad skrev:Ja Gary Black är bra som en temp på hur äldre konservativa investerare resonerar. Men de flesta investerare är garanterat långt mer insatta i teknologi än vad han är. Det verkade inte som han hade lyssnat på telefonkonferensen heller. Det var en hel del förvirrat kring Teslas produktionsplaner i videon ovan, tex spekulationen om att CT skulle vara vaporware.
Min uppfattning var helt annorlunda. De som följer Tesla nära verkar ha haft samma uppfattning och Elon bekräftar det:
Elon Musk på Q4 earnings call:
Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.So if we'd actually introduced an additional product, that would then require a bunch of attention and resources on that increased complexity of the additional product, resulting in fewer vehicles actually being delivered. And the same is true of this year. So we will not be introducing new vehicle models this year. It would not make any sense because we'll still be parts constrained.
We will, however, do a lot of engineering and tooling, whatnot to create those vehicles: Cybertruck, Semi, Roadster, Optimus, and be ready to bring those to production hopefully next year. That is most likely. But like I said, it is dependent on are we able to produce more cars or fewer cars? So in terms of priority of products, I think the -- I think actually the most important product development we're doing this year is actually the Optimus humanoid robot.
Dessutom klumpar Elon ihop Optimus, Roadster, Semi och CT och säger att de förhoppningsvis kan börja produceras nästa år. Huvudfokus för utvecklingen är inte CT eller Semi, utan Optimus...
Gary Black förklarade att de analyser han och andra analytiker av Tesla gör bygger på att de kan kvantifiera vinsterna från olika marknadssegment och när Tesla väljer att lämna kompaktsegmentet och fördöja pickup-segmentet så ser tillväxtsiffrorna på längre sikt inte lika bra ut längre.
Tesla är erkänt duktiga på att utveckla och producera elbilar, och har därför en jättehög värdering men enligt Elon så ska nu tillväxten på ett par års sikt istället ske genom lansering av Robotaxi och Optimus.
Att Optimus (eller robotaxi) verkligen går att utveckla till nästa år för att kunna ge tillväxt 2024 och framåt är ganska osäkert och det är också oklart vad inkomsterna för de produkterna kan bli för Tesla. Att Elon säger att det blir "nutty" mycket pengar och att pengar kanske inte ens är meningsfullt med Optimus i priduktion är lite svårt att använda i en företagsanalys.
Länk till Q4 earnings call transkribering: https://www.fool.com/earnings/call-tran ... ranscript/
Re: Aktien TSLA
Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.Maw skrev:Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.
Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.
Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
Re: Aktien TSLA
Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.Jordad skrev:Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.Maw skrev:Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.
Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.
Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19556
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Aktien TSLA
Ja det känns som en mycket farlig strategi, nästan som att dom tror att det inte finns fler tillverkare på marknaden nu ochMWall skrev:Att slå sig till ro och leverera så många 3/Y som möjligt och skita i resten är kortsiktigt. Som att kissa i byxorna. Man lämnar fältet öppet för andra segment.Jordad skrev:Det är framförallt den här tolkningen som är fel. Tesla har det oförutsedda lyxproblemet att efterfrågan är långt över deras tänkta expansionstakt enbart med nuvarande modeller. Det är anledningen till att de kan höja priserna. Att introducera fler modeller nu skulle bara komplicera produktionen vilket skulle innebära att de skulle sälja färre bilar. Teslas mål är att snabba upp omställningen till förnyelsebar energi. Tesla väljer att leverera fler bilar.Maw skrev:Tidigare har förutsättningarna varit att Tesla skulle klara både att producera nuvarande bilar och klara att introducera nya. Nu säger Elon att Tesla inte klarar att hålla uppe produktionen om nya modeller också ska börja tillverkas.
Men de finns gränser för hur långt de kan komma med 4 modeller. Det kommer säkert fler modeller under 2023 som de har sagt. Tesla har byggt designcenter i Shanghai och håller på att etablera ett i Berlin med. Det skulle bara göra det om de har för avsikt att introducera ännu fler modeller framöver utöver de vi vet om.
Jag har varit imponerad av Munros teardown av Model S hittils. Det känns som att Tesla har tagit det lugnt under introduktionen av god anledning. Den känns mer genomarbetad än vad andra tidiga bilar från Tesla har gjort.
Ps. Takteamet på Giga Austin hade tydligen tid att göra bergsklättrare tillsammans idag. Hoppas de inte tar det för lugnt...
att dessa inte har andra modeller (som snabbt kan etablera sig i dom andra segmenten osv).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Aktien TSLA
Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Re: Aktien TSLA
Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?Fredrik j skrev:Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga..
Re: Aktien TSLA
Nej, jag tror kunderna i hög grad avvaktar och väntar på elbilen dom vill ha. Tillhör själv den gruppen.Maw skrev:Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?Fredrik j skrev:Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga..
Re: Aktien TSLA
Ja, komponentbrist... Det är ju allmänt känt. Efterfrågan är däremot hög precis som du säger, något som också blåst upp priserna på begagnatmarknaden.Maw skrev:Om bilförsäljningen minskar totalt sett så måste det väl bero på något annat än att kunderna avvaktar?Fredrik j skrev:Finns det någon biltillverkare som inte har elbilar i pipeline? Bilförsäljningen har väl sjunkit mer än elbilar har ökat räknat i antal? Kunderna avvaktar.
Det är ju absurt långa väntetider på alla(?) nya bilar så kunderna verkar ivriga..
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021