Det var ju inte över förväntan att så stor del av intäkterna bestod av credits från andra tillverkare eller att kostnaderna för både R&D och SG&A hade dragit iväg. Jag tycker det finns bra förklaringar och att mycket av dessa kan förväntas vara engångsposter, men det drog ju ner nettomarginalen nu vilket säkert fick många att dra öronen åt sig och extrapolera längre tid innan bolaget växer i värderingen och att P/E-talen normaliseras.
Japp. Jag tyckte leveranser/produktion var en bra bit över förväntan, men de siffrorna kände ju marknaden redan till.
Rapporten i sig var något under min egen förväntan iaf. Dels det du tar upp, men även nedgång i försäljning inom energy storage (och ännu sämre marginaler där) samt ökad capex QoQ samt frånvaro av besked ang S/X-produktionen. Positivt var framförallt bruttomarginalen på bilarna men även att förlusterna inom service minskar.
Det ska bli intressant att se hur de lyckas med marginalerna på S/X. Som det ser ut nu blir ju ASPn riktigt hög, åtminstone initialt, men kanske offsettas det en del av "inkörningsproblem" i produktionen.
Instämmer. Sammantaget tycker jag det här innebär köpläge nu. Hade ökat om jag inte redan legat på normalnivå, får dippa lite till för att jag ska gå upp mer.
Tycker allt dåligt verkar vara företrädesvis engångsföreteelser medan allt bra inte riktigt skiner igenom. Att öka bruttomarginalen på bilarna samtidigt som de inte sålde några S/X kan ju bara betyda bra utrymme för fortsatt stark utveckling där.
Undantaget är som du nämner energy. Där kan det nog fortsätta bli sämre innan det blir bättre, men tror fortfarande på det långsiktigt och uppenbart under callet att Elon är väldigt investerad i att få det att fungera. Inga tecken på att de avvecklar.
Hur gör du Legato? Fortfarande kort?
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Det var ju inte över förväntan att så stor del av intäkterna bestod av credits från andra tillverkare eller att kostnaderna för både R&D och SG&A hade dragit iväg. Jag tycker det finns bra förklaringar och att mycket av dessa kan förväntas vara engångsposter, men det drog ju ner nettomarginalen nu vilket säkert fick många att dra öronen åt sig och extrapolera längre tid innan bolaget växer i värderingen och att P/E-talen normaliseras.
Japp. Jag tyckte leveranser/produktion var en bra bit över förväntan, men de siffrorna kände ju marknaden redan till.
Rapporten i sig var något under min egen förväntan iaf. Dels det du tar upp, men även nedgång i försäljning inom energy storage (och ännu sämre marginaler där) samt ökad capex QoQ samt frånvaro av besked ang S/X-produktionen. Positivt var framförallt bruttomarginalen på bilarna men även att förlusterna inom service minskar.
Det ska bli intressant att se hur de lyckas med marginalerna på S/X. Som det ser ut nu blir ju ASPn riktigt hög, åtminstone initialt, men kanske offsettas det en del av "inkörningsproblem" i produktionen.
Instämmer. Sammantaget tycker jag det här innebär köpläge nu. Hade ökat om jag inte redan legat på normalnivå, får dippa lite till för att jag ska gå upp mer.
Tycker allt dåligt verkar vara företrädesvis engångsföreteelser medan allt bra inte riktigt skiner igenom. Att öka bruttomarginalen på bilarna samtidigt som de inte sålde några S/X kan ju bara betyda bra utrymme för fortsatt stark utveckling där.
Undantaget är som du nämner energy. Där kan det nog fortsätta bli sämre innan det blir bättre, men tror fortfarande på det långsiktigt och uppenbart under callet att Elon är väldigt investerad i att få det att fungera. Inga tecken på att de avvecklar.
Hur gör du Legato? Fortfarande kort?
Jag tycker också det mesta ser fint ut och hoppas som vanligt att det går ännu bättre än det ser ut. Men inte riktigt så fint att det motiverar ett PE på kanske 300 mot årets vinst imo
Jag är kort, men nu väldigt, väldigt lite. Jag gillar generellt inte att vara kort överhuvudtaget (pga underliggande drift uppåt samt avgifter). Tyckte dessutom det var ett väldigt bra case att vara kort Tesla och lång VW, men nu har jag sålt merparten av VW-innehavet efter nästan 100% uppgång samtidigt som jag tycker caset att korta Tesla blivit svagare.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Holy crap, investeringen har alltså ökat i värde med nästan en miljard USD
Själv skulle jag nog sälja allt, men dom har ju även andra syften med placeringen.
/fth
De sålde ju lite iaf. 101 miljoner USD i vinst är ju pengar det med
Hela syftet med bitcoin hos tesla var tydligen att hitta en sparform för sitt kapital som hade lite bättre skydd mot inflation men samtidigt skulle gå snabbt att omsätta till likvida medel.
Dom sålde tydligen dessa bitcoin för att testa hur snabbt dom kan få likvida medel.
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD 2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Var i den här bilden kommer kostnaderna för byggande av nya fabriker in?
Det är inte med eftersom bilden visar intäkter och kostnader för att illustrera lönsamheten. Utgifterna för fabriksbygget är inte en kostnad som tas direkt utan en investering som flyttar värde från ett balanskonto (bankkontot) till ett annat (fasta inventarier). Efterhand som fabriken tappar värde under användning skrivs den av. På så sätt periodiseras utgiften som kostnad jämt fördelat över fabrikens livslängd. När så sker dyker det upp i SG&A.
Googla gärna intäkt och kostnad vs inkomst och utgift för att förstå skillnaden mellan begreppen.
Men naturligtvis behövs ju mycket kontanter för att bygga alla dessa fabriker nu. Därför betryggande att Tesla, trots enorma kontantreserver och gigantiska utgifter för dessa fabriksbyggen fortsätter ha positivt kassaflöde. Det är ett styrkebesked och ger vid handen att det finns mer lönsamhet i Tesla än som syns i bilden nu.
De kan till exempel inte tillgodoräkna sig alla inkomsterna de får för FSD-försäljning ännu eftersom det är förskott på ännu ej levererad funktionalitet. Men pengarna kommer likväl in på kontot nu och efterhand som de rullar ut FSD får de tillgodoräkna sig dessa intäkter retroaktivt.
Det var väl kanske precis det jag skulle vilja se, vad som kommer in på kontot och vad som går ut. Jag är inte mycket för alla ekonomiska begrepp utan vill helst se det som att man har en hög med pengar, tar man pengar ifrån högen är det en utgift och tillför man pengar är det en inkomst. Sedan kan jag ju förstå att det kan finnas fördelar med fler luddiga begrepp beroende på vad man vill åstakomma precis på samma sätt som det är självklart för mig att det finns olika stigningar på skruvar och inte bara en skruv
Det är därför man även redovisar kassaflöde. Där har du exakt det du efterfrågar. Att enbart titta på kassaflöde är dock ganska lönlöst...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Man slutar aldrig förvånas över Tesla aktiens rörelse.
Rubriken från TT's Wall Street nyhetsflöde till svenska tidningar
"New York-börsens ledande index backade på fredagen. Framför allt var det teknik- och energiaktier som agerade sänken."
samtidigt
Teslaaktien +4.79%
Tur man inte är konspiratoriskt lagd för då kunde man undrat hur det kommer sig att när Tesla går ner mot strömmen, i synnerhet med mer än ett par procent, så är det hundra procents chans att Teslas nedgång berörs i efterföljande texten. Givetvis inte idag.
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Helt oaktat TSLA så tror jag börsen närmar sig sin topp för den här gången. När kvällstidningarna är fulla av reportage om diverse löst folk som är "daytraders" så är det dags att dra öronen åt sig.
Verkar inte bra. Jag undrar om de blandar ihop bilfabriken och batterifabriken lite, men utan lokal produktion av 4680batterier lär upprampningen gå långsamt.
Som jag förstår det så är det ovanstående en så kallad "FAKE NEWS"...
“I don’t have the faintest idea of how anyone can come up with a six-month delay. If nothing happens out of the ordinary, I still expect a start of production in late Summer or Early Autumn.”
-Jörg Steinbach, German Economic Minister, State of Brandenburg
Stellantis verkar vilja sluta köpa utsläppsrätter av Tesla.
Men i Kina finns det fortfarande köpare.
Det tillkännagavs nyligen att två Volkswagen-joint ventures i Kina planerar att använda Tesla för att förbättra sitt koldioxid- och elbilsavtryck i år. Enligt beräkningar av teslamag.de kan det ensam uppgå till 390 miljoner dollar från de kinesiska VW-företagen till Tesla i år