Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
EricH
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 07 mar 2014 22:17
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av EricH »

Egentligen en smått dålig rapport men aktiemarknadens reaktioner på Teslas rapporter har aldrig varit särskilt logiska.

+ vinsten högre än förväntningarna men det beror på att man sålt fler utsläppsrättigheter än vad man räknade med, inte att man sålt fler bilar
+ Gigafactory snabbare än förväntat

- mindre bilar leverade i Q3 pga av längre stopp i fabriken än väntat
- ändrad guidance för totala leveranser för FY14 - 33k istället för 35k
- ytterligare försening av Model X
Model X P100D
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Har både på AVA och NON, NON är MYCKET bättre. Tror inte du kommer att se pengarna idag.
Avanza var inget för impulsköp av amerikanska aktier. W-8BEN avtalet måste signeras med login+lösenord som skickas med snail mail. Dåligt, eftersom de andra två avtalen gick att signera som inloggad och/eller med mobilt bank-id.
Användarvisningsbild
SR-71-BlackBird
Teslaägare
Inlägg: 1494
Blev medlem: 30 jul 2014 07:07
Ort: Björklinge

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SR-71-BlackBird »

Trist, du får trösta dig med att vi hoppas på fortsatt uppgång.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

SR-71-BlackBird skrev:
Trist, du får trösta dig med att vi hoppas på fortsatt uppgång.
Ja, jag ska nog sälja av lite andra fonder och lägga lite sparande där mer långsiktigt. Nu var det mest en "kul grej".
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Vad är det som fått TSLA att öppna uppåt idag?
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SpaceAce »

dstr skrev:
Vad är det som fått TSLA att öppna uppåt idag?
Det undrar jag också! Kursen bara hoppade, men har inte hört något särskilt nytt?
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

SpaceAce skrev:
dstr skrev:
Vad är det som fått TSLA att öppna uppåt idag?
Det undrar jag också! Kursen bara hoppade, men har inte hört något särskilt nytt?
Jag googlade fram någon artikel med en massa slutsatser som gick ut på att apple bör köpa tesla - men ett "löst" blogginlägg borde väl inte påverka så pass?

Googlar man apple to buy tesla så verkar det som många spånar på det just nu.
Användarvisningsbild
Henrik
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 17 aug 2014 22:10
Ort: Leksand
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Henrik »

Det var massa som spånade om att Apple också skulle köpa Tesla förut..

Kan meddela att "Google ska köpa Tesla" är mest en skröna.

Elon har sagt mycket just nu om olika saker som Tesla kommer att göra (Vad jag hört från källor i Kalifornien)

Sedan vill han göra detta nu också:

http://www.businessinsider.com/elon-mus ... rt-2014-11

Vet inte om detta upphopp har något att gröa med investerarnas "faith" i Elon Musk?
TESLA Model S | P85+
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SpaceAce »

Nu tog aktien ett glädjeskutt igen - 2,3% upp redan, jag kan inte säga varför men det är trevligt :)
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av G F »

TSLA brukar gå upp i samband med nyheter om Tesla eller Elon. Nu senast var det om Elons blänkare om att han kommer om en 2-3 månader gå ut med info om att skuta upp 700 satelliter runt jorden, tillsammans med en före detta Google grundare. För att skapa ett eget billigt Internet med 100% täckning var du än befinner dej på klotet. Jag skulle tro att drivet i detta ligger i "sakernas internet". Bäst är att ha koll på hans Twitter för att inte bli tagen på sängen. Nästan alla kurs hick föregås av någon blänkare där. https://twitter.com/elonmusk 8-)
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SpaceAce »

G F skrev:
TSLA brukar gå upp i samband med nyheter om Tesla eller Elon. Nu senast var det om Elons blänkare om att han kommer om en 2-3 månader gå ut med info om att skuta upp 700 satelliter runt jorden, tillsammans med en före detta Google grundare. För att skapa ett eget billigt Internet med 100% täckning var du än befinner dej på klotet. Jag skulle tro att drivet i detta ligger i "sakernas internet". Bäst är att ha koll på hans Twitter för att inte bli tagen på sängen. Nästan alla kurs hick föregås av någon blänkare där. https://twitter.com/elonmusk 8-)
Jo, det är den enda förklaringen jag kan se, men jag trodde inte det var så väldigt relevant för TSLA - på kort sikt i alla fall. På lång sikt kan det bli hur coolt som helst och jag ser fram emot att höra mera om den satsningen! Jag har också skaffat twitter konto nu just för att följa Elon Musk :D
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Daoops »

Ja det är klart att alla Telabilar kommer nyttja dom sateliterna.. Tänkte inte ens på det utan mer att det var SpaceX som drev det. Men fasen va smidigt för dom att slippa kontraktera hundra olika operatörer med roaming och allt vad det är.
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wahll »

Detta är en idé från Bill Gates och Microsoft som aldrig fick luft under vingarna. Nu verkar det ju som att det kan bli verklighet. Fast jag har svårt att se att det kan bli tillräckligt snabbt för att vara användbart. Bandbredd går att få men latensen är ju med dagens sateliter runt 600 ms och det är nog ganska nära tiden det tar för radiovågorna att färdas den sträckan. Man talar ju ofta om att TeslaMotors är "disrupting" motor industrin. spaceX kommer välta telefonibranchen upp och ner med detta om det blir sanning. Stackars gamla monopolbolag.... :D
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredriksv »

Svenssons skrev:
Nja, geostatinära satelliter befinner sig 0.119369247 ljussekunder upp vilket gör att det tar ca 240 ms för radiovågor (samma hastighet som ljus) att färdas fram och tillbaka. Detta är ju dock inte försumbart och till det så får man lägga den vanliga latensen. Jag tror nog att det istället kan bli problem med bandbredden för att serva 10 miljoner människor per station/satellit... Tror inte alla kan sitta och titta på 1080P60 direkt...
Men om det gäller sakernas internet som bara kräver uppkoppling och inte någon vidare bandbredd så kan det ju finnas en marknad. Teslas bilar är väl en typ av sakernas internet som idag inte kräver någon häftigare uppkoppling för att fungera. Att köra google maps och internetradio kräver inte några snabbare svarstider. Å andra sidan så är 700 satelliter + övrig infrastruktur säkert inte en helt försumbar kostnad som måste tas ut på de användare som ska köpa tjänsten. Men å andra sidan, täcker du hela jordens befolkning på 700 satelliter så har dom en fantastisk kundbas.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Men de här satelliterna kommer väl ligga betydligt lägre (annars behövs inte 700st). Att de ligger lägre ger ju betydligt kortare svars tider, tror faktiskt att det kommer bli bra.

Konstigt att Gates sänker bort 200miljader utan att först sett till att hela värden har (gratis) internet uppkoppling... Men de finns de som ger bort sina pengar och andra som gör något med dem. Heja Elon!
Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare
Inlägg: 519
Blev medlem: 13 jul 2014 17:25

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Wahll »

Jag minns bara att när jag jobbade på ett rederi så var ping tiden till servrarna ombord ca 600ms, men då satt vi ju i land så det blir ju fyra ben så att säga. 240ms stämmer ju bra då upp och ner till satelliten. Men oftast behöver ju någon på marken sända också. För IOT kanske det kan funka men käns tveksamt att uppdatera mjukvaran i Tesla den vägen.
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Uppdatera mjukvara lider inte av dåliga pingtider, inte Internetradio heller. Möjligtvis Google maps men det kan man också lösa med större cache. Möjligtvis kan dåliga pingtiden avslöjas när man tex ska zooma ut eller flytta kartan för långt åt sidan.

Dåliga pingtider är katastrof för spel, men det gör man inte i Teslan, och internettelefoni, men det gör man inte heller. Vanlig surfning upplevs också som segare och det är nog där man skulle märka i Teslan.

Jag tror att Tesla Model 3 kommer att ha gratis uppkoppling av mjukvara, radio och karta via satelliterna, och internetsurf via 4G - som kunderna själva får betala.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Aktien TSLA

Inlägg av LarsL »

Det stora med satellit-internet är ju att stater och framför allt skumma stater får svårare att kontrollera det. Behöver ju inte stå någon hub i Kina eller Ryssland tex.
Användarvisningsbild
G F
Teslaägare
Inlägg: 220
Blev medlem: 05 mar 2014 22:14
Ort: Halmstad

Re: Aktien TSLA

Inlägg av G F »

Wahll skrev:
Jag minns bara att när jag jobbade på ett rederi så var ping tiden till servrarna ombord ca 600ms, men då satt vi ju i land så det blir ju fyra ben så att säga. 240ms stämmer ju bra då upp och ner till satelliten. Men oftast behöver ju någon på marken sända också. För IOT kanske det kan funka men käns tveksamt att uppdatera mjukvaran i Tesla den vägen.
Då körde ni förmodligen via Marisat som ligger längre ut. Men även om de 700 satteliterna kommer mycket lägre så distribuerar man förmodligen data på samma vis som Iridion dvs länkar från satellit till satellit i riktning mot en poll (där banorna möts) sedan går det via en sträng som passerar en markstation. så det är alla hoppen sammanlagt som ger svarstiden.
Det blir bara mer i framtiden som man inte får krocka med när man ska upp eller tillbaka från rymden. ;)
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4342
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dstr »

Öppnar hårt neråt idag. Någon som vet varför?
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredriksv »

dstr skrev:
Öppnar hårt neråt idag. Någon som vet varför?
Kanske Tesla förlorar på ett allt lägre oljepris?
Användarvisningsbild
SpaceAce
Teslaägare
Inlägg: 124
Blev medlem: 24 jun 2014 17:27
Ort: Knäred
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SpaceAce »

Fredriksv skrev:
dstr skrev:
Öppnar hårt neråt idag. Någon som vet varför?
Kanske Tesla förlorar på ett allt lägre oljepris?
Jo, enda rimliga förklaringen - TSLA "klumpas" ju ihop med alternativ energi, även om det enl. min uppfattning inte borde vara så. Verkar dock inte som att marknaden har vett att lyssna på min åsikt :lol:
It's better to burn out, than to fade away!
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 471
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av josve »

Fast idag går oljan upp...
Skriv svar