Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.TiborBlomhall skrev:Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Jag vågar inte tro någonting om kursen. Har alltid fel. Däremot tror jag att Tesla kan överraska med bra marginaler och vinst trots högre råvarupriser, inga S/X och produktionsbortfall. Det är kanske korkat men marginalerna har utvecklats bra sedan Shanghai kom igång och mycket av försäljningen har varit Y.TiborBlomhall skrev:Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Gått in med 50 aktier igår vid $750Alfred skrev:Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.TiborBlomhall skrev:Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
Re: Aktien TSLA
Meh! Nu kommer den ju att sjunka igen!TiborBlomhall skrev:Gått in med 50 aktier igår vid $750Alfred skrev:Låter rimligt. Har du hunnit köpa tillbaka några aktier ännu? Finns risk att köpläget är förbi nu. Annars nog bra att passa på om det kommer dipp på rapporten.TiborBlomhall skrev:Vad tror ni inför kvartalsrapporten den 26:e? Jag tror kursen kommer stadigt stiga tills dess, uppiskad av folks förväntningar på vinst och sedan dyka oberoende av vad rapporten innehåller.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Men det finns hopp, jag gick in på 800 sedan sjönk den väntat dagen efter men nu verkar vi ju vara på väg åt rätt håll igenTiborBlomhall skrev:Yup
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Aktien TSLA
Vad låg kursen när du senast köpte? Och om du sålt, vad låg kursen på då?Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Re: Aktien TSLA
Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Re: Aktien TSLA
Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Re: Aktien TSLA
Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Re: Aktien TSLA
500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.Fredrik j skrev:Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Aktien TSLA
Jag håller helt med Mwall, Mickep, Legato och de andra om att Tesla är löjligt högt värderat utifrån alla konventionella metoder att analysera bolag och deras värdering. Men jag håller inte med dem om att Tesla är övervärderat.
Visst verkar vi ha olika syn på vilka P/E-tal och P/S-tal som är rimliga, men det är bara en delförklaring. TSLA befinner sig just nu skyhögt över även vad jag skulle sätta som rimligt P/E-tal för alla bolag, oavsett bransch, över tid. Med andra ord ska man inte köpa denna aktie om man inte tror sig förstå något som inte syns i vanliga värderingsmodeller.
I min värld har Tesla ett stort teknologiskt försprång vad gäller eldrift och energilagring. Men de har ett långt mycket större försprång vad gäller AI och computer vision. Tillverkning av fordon och tjänster för mobilitet kommer dramatiskt omdanas av att fordonen blir självkörande och båda dessa industrier är bland de största vi har. Stora delar av den totala världsekonomin består just av sådan omsättning som nu är ripe for disruption.
Till skillnad från alla andra fordonstillverkare äger Tesla helt och håller sin egen lösning från chip till mjukvara, och i min värld ser de ut att vara på väg att vinna racet. Eftersom det är en helt proprietär lösning innebär det att de andra fordonstillverkarna och taxiföretagen under en relativt lång period, kanske flera år, inte kommer kunna köpa sig i kapp. Tesla håller helt enkelt på att få ett extremt försprång.
När det är 100% säkert att ovanstående scenario kommer utspela sig, då kommer TSLA-kursen redan ha mångdubblats från dagens enligt somliga löjliga nivå. Rätt tidpunkt att köpa aktien är alltså när man känner sig tillräckligt säker på att det är så det kommer gå, men innan det blivit uppenbart för alla.
Jag känner mig ca 80% säker på att Tesla kommer vinna racet, 20-30% säker på att det kommer ske inom fem år, men håller det för sannolikt att det kommer börja framstå som uppenbart för fler redan senare i år när Tesla rullar ut FSD bredare. Därmed vågar jag satsa en rätt stor andel av min totala portfölj på detta innehav.
Och jag gör det med glädje trots att P/E-tal och andra bakåtblickande analysmetoder ger vid handen att det är "galet" eller direkt "löjligt".
Jag har inget problem med att andra tänker annorlunda. Det är tack vare er som jag haft möjlighet att köpa så billigt!
Visst verkar vi ha olika syn på vilka P/E-tal och P/S-tal som är rimliga, men det är bara en delförklaring. TSLA befinner sig just nu skyhögt över även vad jag skulle sätta som rimligt P/E-tal för alla bolag, oavsett bransch, över tid. Med andra ord ska man inte köpa denna aktie om man inte tror sig förstå något som inte syns i vanliga värderingsmodeller.
I min värld har Tesla ett stort teknologiskt försprång vad gäller eldrift och energilagring. Men de har ett långt mycket större försprång vad gäller AI och computer vision. Tillverkning av fordon och tjänster för mobilitet kommer dramatiskt omdanas av att fordonen blir självkörande och båda dessa industrier är bland de största vi har. Stora delar av den totala världsekonomin består just av sådan omsättning som nu är ripe for disruption.
Till skillnad från alla andra fordonstillverkare äger Tesla helt och håller sin egen lösning från chip till mjukvara, och i min värld ser de ut att vara på väg att vinna racet. Eftersom det är en helt proprietär lösning innebär det att de andra fordonstillverkarna och taxiföretagen under en relativt lång period, kanske flera år, inte kommer kunna köpa sig i kapp. Tesla håller helt enkelt på att få ett extremt försprång.
När det är 100% säkert att ovanstående scenario kommer utspela sig, då kommer TSLA-kursen redan ha mångdubblats från dagens enligt somliga löjliga nivå. Rätt tidpunkt att köpa aktien är alltså när man känner sig tillräckligt säker på att det är så det kommer gå, men innan det blivit uppenbart för alla.
Jag känner mig ca 80% säker på att Tesla kommer vinna racet, 20-30% säker på att det kommer ske inom fem år, men håller det för sannolikt att det kommer börja framstå som uppenbart för fler redan senare i år när Tesla rullar ut FSD bredare. Därmed vågar jag satsa en rätt stor andel av min totala portfölj på detta innehav.
Och jag gör det med glädje trots att P/E-tal och andra bakåtblickande analysmetoder ger vid handen att det är "galet" eller direkt "löjligt".
Jag har inget problem med att andra tänker annorlunda. Det är tack vare er som jag haft möjlighet att köpa så billigt!
Senast redigerad av Alfred, redigerad totalt 1 gånger.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Re: Aktien TSLA
Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar vara en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa medan det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Edit: Oh, shit! Apple gick ju om Samsung Q4 2020. Hade ni koll på det? Kanske är därför de haft så mycket högre multipel än Samsung i alla dessa år! Folk prisade in att inlåsningseffekterna i eget ekosystem och fullständig kontroll från chip till mjukvara på sikt skulle skapa oproportionerliga fördelar utöver de redan överlägsna marginalerna.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Re: Aktien TSLA
Möjligt att Tesla kommer tjäna mer pengar per såld bil. Men hur mycket mer är egentligen rimligt att tro att de tjänar? Konkurrensen är ju redan här och blir knappast lättare. Syns ju på det här forumet hur folk köper ID.4, E-Tron, PS2, Taycan osv osv fast man tidigare kört Tesla.Alfred skrev:Vem tillverkar flest telefoner. Samsung eller Apple?MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Självklart är FSD just nu bara drömmar. När det slutar var en dröm kommer ju värdet redan vara inprisat. Så om du ska kunna få avkastning på en spaning om hur det är på väg att gå måste du köpa med det fortfarande bara är en dröm. Personligen tycker jag att det finns en hel del som tyder på att Tesla är på väg att lyckas, men om du vill avfärda det som irrelevant är det helt okej med mig så länge du respekterar att andra kan komma till andra beslut utan att vara korkade.
Problemet jag har med FSD är att så mycket måste vara inprisat trots att det bara är en dröm. Jag gissar även att värdet av FSD är överskattat i monetära termer. Kommer finnas många konkurrenter dessutom om man kollar på lite sikt. Tror knappast Tesla kan ha en monopolställning särskilt länge.
Du behöver inte svara. Ångrar att jag gav mig in i diskussionen igen. Blir bara att man ältar samma sak ett varv till.
Re: Aktien TSLA
Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Re: Aktien TSLA
Det tror jag också!Sabbe skrev:Tror att runt 2026 så tillverkar Tesla och VW ungefär lika många bilar per år, ~6 miljoner fordon. Tesla kommer förmodligen vara topp 3 mest värdefulla företag då.MWall skrev:Krävs ändå att man tillverkar fler bilar än VW även för en kurs på 300. När gör Tesla det?Jordad skrev:Istället för att bara konstant säga att Tesla är övervärderat så hade det varit vettigt om någon faktiskt delade med sig av de analyser som leder fram till den slutsatsen.MWall skrev:Mickep skrev:den måste ned till 300 för att jag skall köpa igen.
Det lustiga är att Tesla är löjligt högt värderat även vid 300. Krävs en hel del i tillväxt och framtida vinster för att försvara den värderingen också.
Du säger att Tesla måste uppvisa hög tillväxt för att växa in i sin värdering. Ja Tesla ökade försäljningen med 109% yoy senaste kvartalet och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker. Man är världsledande inom produktion av elbilar och även världsledande inom energilagring vilka båda är snabbväxande marknader med galet goda framtidsutsikter.
Ja jag vet att man i drömmarna ska tjäna storkovan på FSD osv men det är i dagsläget bara just drömmar.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.Svenssons skrev:500k/år är väl den planerade produktionshastigheten i slutet av detta år (dvs strax under 10k/vecka i december). 1 miljon/år är väl den planerade produktionshastigheten för 2022. Giga Austin är dock rätt mycket större och lär producera fler olika fordon från start medan Berlin fokuserar på Model Y till en början.Fredrik j skrev:Världens största bilfabriker? Vilken kapacitet planerar man i Berlin egentligen? Har sett uppgifter om 500 000 bilar/år.Jordad skrev:och man är på god väg att färdigställa vad som antagligen kommer bli världens tre största bilfabriker.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.Jordad skrev:Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.
Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Aktien TSLA
Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/årfth skrev:VW Wolfsburg är den största bilfabriken idag, dom producerar c:a 800,000 bilar per år.Jordad skrev:Ja Berlin är 500t per år är första fas. 2 miljoner per år är planerad kapacitet när fabriken är färdig enligt rykten och med tanke på storleken på området kan det mycket väl stämma.
Austin vet vi inget om ännu men med tanke på storlek så kommer den antagligen ha högre kapacitet än Berlin ja.
Shanghai första fas är 450t. Men man har redan börjat expandera området. Slutlig kapacitet borde bli någonstans runt 1 miljon.
Teslas nyare fabriker ser alltså ut att ta hem alla tre pallplatser i hyfsad närtid.
Toyotas största fabrik producerar "bara" typ 600,000 bilar per år.
/fth
ms 76132 "Eleamore"
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.12man skrev:Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7084
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Aktien TSLA
Aha, det ser ut som att "Ulsan" egentligen är ett komplex av (minst) fem olika fabriker.fth skrev:Ja, det verkar ju vara så, märkligt, det finns flera sammanställningar av "largest car factories in the world" som placerar Wolfsburg i topp, på dom listorna finns inte ens Hyundai med.12man skrev:Huyndai ulsan är väl typ 1.5 miljoner bilar/år
/fth
Var och en når kanske inte upp till pallplats, bara totalen?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options