Imponerande att Teslas Autopilot 3D närmar sig vad som är möjligt att göra med Lidar.
Lidar och kameror har sina starka sidor. Svårt att se att de någonsin kommer att kunna göra samma sak. Gissar dock att Lidar nästan helt kan fungera som en kamera, men att kameran kan ha högre prestanda för mycket snabba förlopp. Kameran kan inte tävla med Lidar när det gäller avståndsberäkning och 360 graders registrering, även om flera kameror kan ”stitch”as ihop till en sammanhängande bild.
Jag tror inte att AP (FSD) blir verklighet i år heller.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Snart måste de köpa upp nåt mindre bilföretag ju
Bara att välja å vraka...
Varför? Högre aktievärde ger inte bolaget mer pengar.
En nyemission ger mycket mer med mindre utspädning. Frågan är bara vad Tesla ska göra med en gammal biltillverkare? Börja tillverka fossilbilar?
Sant men då krävs det ytterligare en nyemission och en bra förklaring vad Tesla behöver pengarna från nyemission till. Är det inte en bra förklaring så lär ju kursen sjunka. Att köpa en annan biltillverkare är antagligen bara resursslöseri, en eller ett par nya TeraFactory kan ju vara en annan sak.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Snart måste de köpa upp nåt mindre bilföretag ju
Bara att välja å vraka...
Finns det några mindre då? Och vad ska Tesla med de till? Tesla har en strategi som skiljer sig helt åt vad de andra gör. De flesta andra bygger på beställning. Tesla bygger utan beställning och matchar ihop färdiga bilar med kunders beställningar. Så inte bara drivlinan utan hela processen skiljer sig.
Det Tesla har att lära sig vägrar de tydligen. Bättre kvalitetskontroll o dyl.
Om Tesla lyckas med autonomi och blir ett av världens största företag så hade det varit vettigt att köpa någon gammal lyxbilstillverkare som Rolls Royce och bygga lyxiga robotaxis. Annars känns det mest som slöseri.
Det beror väl på pengen. Man får en färdig fabrik med bilbyggare och en hel del utrustning. Mycket bör kunna återanvändas, chassi-lack-montering mm
Även infrastruktur runt fabriken är färdig.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Det beror väl på pengen. Man får en färdig fabrik med bilbyggare och en hel del utrustning. Mycket bör kunna återanvändas, chassi-lack-montering mm
Även infrastruktur runt fabriken är färdig.
Färdig fabrik har Tesla testat och inser att det inte är särskilt effektivt. De verkar kunna slänga upp en ny fabrik anpassad för tillverkning av Teslas elbilar på ca ett år istället för att köpa en färdig fabrik som kräver anpassningar och aldrig blir en lika effektiv fabrik. Tibor har artikel om detta.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Så slutsatsen att den enda som kan lära tesla något när det gäller lyxbilar är Rolls-Royce dras utan hänsyn till att företaget ägs av BMW?
Om Tesla vill höja kvaliteten så är det väl bättre att knyta till sig kompetens istället för att köpa ett dyrt bilmärke? Men vill Tesla hitta in i nya marknadssegment och bredda kundunderlaget så kan det kanske vara vettigt att köpa ett traditionellt bilmärke?
Jag nämnde Rolls Royce mest som exempel. De är redan rätt tysta och vibrationsfria. Eldrift hade bara gjort dem ännu bättre.
Så slutsatsen att den enda som kan lära tesla något när det gäller lyxbilar är Rolls-Royce dras utan hänsyn till att företaget ägs av BMW?
.../ Jag nämnde Rolls Royce mest som exempel. De är redan rätt tysta och vibrationsfria. Eldrift hade bara gjort dem ännu bättre.
Vet att RR tog fram en produktionsklar eldriven prototyp el. liknande. De resonerade delvis precis som du. Men för dem så var tydligen laddningstiden/räckvidden då ett för stort problem. Deras bilar är stora och tunga, och deras designarv har ju inte direkt värderat lågt luftmotstånd så högt. Och uppenbarligen bedömde man att efterfrågan inte var tillräcklig, och att deras målgrupp tydligen inte var beredd att frivilligt ta den hänsynen gällande sin klimatpåverkan. Tyvärr...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Med tanke på att den genomsnittliga Rolls-Royce-köparen redan äger sju andra bilar så är nog inte minimering av klimatpåverkan det som ligger främst för dem.
Dagens Rolls-Royce är ju BMW. Dom köpte ”bara” varumärket även om det givetvis säkert finns en hel del äldre rolls royce ingenjörer som gick över till det nya företaget.
Det är ju över 20år sedan nu.
”Riktiga” Rolls Royce köptes av VW och är idag Bentley.
Ett exempel på hur marknaden fokuserar på varumärken.
Fixar de inte vinst nu och S&P500 blir det en väldig väldig stor pladask...
Alltså inte för att vara den som är den, men... Mina högst själviska förhoppningar är i linje med magplasket just nu. Lite smått udda att befinna sig på den sidan.