Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Screenshot_20210623-212341.png
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Rejäl uppgång idag!

656,57 USD
+32,86 (5,27 %)i dag
stängt: 23 juni 16:23 GMT−4 ·Ansvarsfriskrivning
Efter stängning 659,30 +2,73 (0,42 %)

Och fortsätter upp efter stängning.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Aktien TSLA

Inlägg av dd88 »

Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Ja det är lätt att tro saker :) Majoriteten av Teslas kunder är teknikintresserade och har gott om pengar. Men vad det innebär i faktiska siffror är omöjligt att överblicka idag. Tesla brukar vara hyggligt bra på att förstå efterfrågan och reglera prissättning utefter den. Återstår att se vad det blir för månadsavgift.

Vad personliga transporter som är avsevärt billigare än taxi men dyrare än den subventionerade kollektivtrafiken innebär här är också svårt att överblicka. Det finns garanterat en gigantisk marknad för det runtom hela jorden. Alla transporter kommer bli automatiserade förr eller senare. Frågan är bara hur snabbt övergången sker.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
spacecoin skrev:
När jag ser funktioner i, take-rate och pris på FSD-subscription om kanske tre år kan jag göra ett estimat på Teslas marginaler 2030 för bilsegmentet och jämfört med konkurrenterna. Just nu är det inte mycket mer än varmluft från Elons mun.

Det vore intressant att se antaganden bakom modellen, som t ex från vilket datum analytikern tror att FSD är Level 4.
Jag har länkat till analysen massa gånger tidigare men här är den igen: https://t.co/2RymV59c0m?amp=1

Prognoser är fåniga för alla lägger in sin egen personliga bedömning, även analytiker som har det som jobb. Min kritik här är att man har alldeles för hög procent prenumeranter redan i år och de närmast följande åren. FSD beta har hittils begränsad funktionalitet i många regioner så det är inte troligt. Förutom det är prognosen inte helt tokig. Det är ju svårt att förutse vad FSD beta har utvecklats till om några år.
Tack för länken. Jag trodde detta var något nyare än den från Januari... Jag tror att analytikern har en övertro på hur många som är villiga att betala 2-4kSEK i månaden för FSD. Jag tror vi kommer att se prissättning per timme/dag/vecka snarare än bara månad, och den stora majoriteten kommer att köpa per timme för långfärder på semestern. Innan vi har L4/5 eller i alla fall långt bättre än FSD-betan, tror jag väldigt få kommer att vilja betala mer än några hundralappar i månaden för FSD.

Jag tror också att robotaxi-drömmen är drivet ur den bristande kollektivtrafiken i USA, och att man inte kan tillämpa samma modell på t ex EU och Kina.
Det fina med FSD, och då menar jag inte utan förare utan ungefär där man är när betan övergår i släppt version, är att man kommer att kunna ha många fler varianter av prissättningar. Förmodligen börjar man ju med några enkla varianter för att se vad det ger för siffror. Spekuleras ju i olika avgifter för hur många kilometer man kör t.ex. Men om månadskostnaden är $200 så kan man ju ha en variant som kostar $100 dollar som bara gäller mellan hemmet och arbetet. För dom som vill kunna slappna av bättre under en timmes körning varje dag. Eller en variant som bara gäller innanför en stadsgräns, eller bara utanför. Eller en variant som man kan boka per dag/vecka/månad etc etc. Special pris (Högre eller lägre under t.ex. sportlovsveckor). Sen kan man ha olika priser i olika länder. Man kommer inte att få samma andel prenumeranter för $200 bland dom som har en Plaid i USA och dom som kommer att ha en model 2 i Indien. Självklart kommer det att vara billigare än $500 i månaden 2030 för alla som bara använder FSD privat och inte som taxi (med eller utan förare).

Jag tror att andelen som betalar för någon form av FSD kommer vara omvänt mot i modellen ovan. 2/3 som har det och 1/3 som inte betalar någonting. Men att snitt kostnaden snarare är runt $100.

Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

dd88 skrev:
Fin liten uppgång i förhandeln, +17USD just nu
Över 666 också nu för första gången på ett bra tag ;)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Remuz »

spacecoin skrev:
TomParkering skrev:
Det bästa i kråksången är att marginalen på FSD intäkter kommer att vara enormt hög. Vilket gör att Tesla i princip skulle kunna ta $20 i månaden och ändå gå plus. Hur hög andel av Tesla köpare skulle betala 200 kr i månaden? Troligen nästan alla. Vad skulle den funktionen göra för efterfrågan på Tesla bilar jämfört med bilar som inte har det?

Man kan ifrågasätta om FSD kommer att fungera. Men om det gör det finns det i princip ingen variant som inte resulterar i ett enormt värde för Tesla. Det behövs inga robotaxis för det.
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Jag tror det dröjer ett tag innan alla delar där Tesla har fördel idag är ikapp, inte minst tillgång till batterier, men med tiden kommer det såklart plana ut. Det verkar som många tror att efterfrågan är oändlig, samt att ingen annan kommer kunna komma med FSD. Jag tror FSD är en funktion man inte kommer tjäna igen R&D på eftersom det troligen blir standard i alla nya bilar ganska snart efter det börjar komma, lite som bälte, ABS, airbag osv, en säkerhetsfunktion.

(Dock fick autoliv milt sagt tillbaka R&D för airbag)
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag tänker att allting blir ”commoditized” på kort tid. Tesla kommer inte att ha de bästa batterierna, de bästa motorerna eller den bästa kvaliteten. Och även om de har något av dessa, så kommer det vara för liten skillnad mellan företagen. Lite som telefoner.

Ser inte att Tesla har en långsiktig USP eller ens blir först med självkörning.

2026 är avancerad ADAS standard och L4 kostar 70 kr i tim från flera leverantörer.

Tesla har ett försprång med bilar som ”klarar” fsd, men vi får se om det räcker till L4/L5
Bilar är inte mobiltelefoner. Bara att matcha de investeringar Tesla gör idag kräver både tillgång till stora mängder kapital, rätt kompetens och utvecklingstid. Traditionella biltillverkare bygger ny kapacitet och introducerar nya modellprogram otroligt långsamt. Produktutveckling sker dessutom till stor del hos en mängd underleverantörer. Att kordinera alla underleverantörer för att med deras hjälp kunna skapa konkurrenskraftiga produkter är en stor utmaning. Det samtidigt som man ska bygga ny kapacitet i 3-4x den hastighet man är van vid. Flera traditionella biltillverkare kommer säkert klara omställningen. Men att förringa utmaningen de står inför är inte rätt.

Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.

Vilka är de leverantörer förutom VW som ska sälja L4 för 70kr i timmen? Säg att man använder bilen 1-2 timmar om dagen. Är det inte lite dyrt enligt dig att betala 2100-4200kr i månaden?

Det här är vad VW tänker sig med den bilen som klarar L4 2026: https://www.tu-auto.com/vw-targets-l4-a ... v-by-2026/
The automaker says future vehicle models will be produced with considerably fewer variants and the hardware will be mainly standardized. The cars will built with almost all capabilities on board and customers will be able to activate desired functions “on demand” at any time via the digital ecosystem in the car.
Det låter märkligt likt en av dagens biltillverkare...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.
Haha, den var bra. Tesla har inga självkörande bilar. När dom går ur L2 så kan vi snacka. Självkörande funktioner? MobilEye var väl först i så fall… Lanserat? Just nu är det några influencers som jobbar obetalt under avtal som körskollärare åt sina bilar. Det är inte som att dom kan läsa en bok eller jobba undertiden, så värdet för icke-nördar är nära noll.

Kommer den där knappen snart då, eller har jag missat något annat?
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Tesla är bevisligen först med självkörande funktion som konsumenter kan använda i sina bilar eftersom det redan är lanserat i begränsad omfattning.
Haha, den var bra. Tesla har inga självkörande bilar. När dom går ur L2 så kan vi snacka. Självkörande funktioner? MobilEye var väl först i så fall… Lanserat? Just nu är det några influencers som jobbar obetalt under avtal som körskollärare åt sina bilar. Det är inte som att dom kan läsa en bok eller jobba undertiden, så värdet för icke-nördar är nära noll.

Kommer den där knappen snart då, eller har jag missat något annat?
Är någon konsumentbil eller robotaxi från någon annan tillverkare kapabel till det här?

Nej det är bara Tesla som har lanserat något liknande hittils. Självklart ska man inte försöka förneka det. Däremot är det helt korrekt att FSD beta inte är perfekt ännu. Ingen har heller hävdat det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
Nej det är bara Tesla som har lanserat något liknande hittils. Självklart ska man inte försöka förneka det. Däremot är det helt korrekt att FSD beta inte är perfekt ännu. Ingen har heller hävdat det.
Alltså "lanserat"...

föra fram; föra ut på marknaden || -de

Om du frågar någon som köpte FSD 2017 så tror jag inte dom håller med dig.
Bra marketing, däremot, det gör dom. Via till exempel den inte helt oberoende "testaren" Omar "Wholemarscatalog" Qazi.

Jag tar inte ifrån Tesla att dom kommit en bra bit, men det är långt ifrån "lanserat".
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Aktien TSLA

Inlägg av themax »

spacecoin skrev:

Jag tar inte ifrån Tesla att dom kommit en bra bit, men det är långt ifrån "lanserat".
Håller med. När jag får det där (som jag betalat för) i min bil anser jag det lanserat, inte förr.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Nej det är bara Tesla som har lanserat något liknande hittils. Självklart ska man inte försöka förneka det. Däremot är det helt korrekt att FSD beta inte är perfekt ännu. Ingen har heller hävdat det.
Alltså "lanserat"...

föra fram; föra ut på marknaden || -de

Om du frågar någon som köpte FSD 2017 så tror jag inte dom håller med dig.
Bra marketing, däremot, det gör dom. Via till exempel inte helt oberoende "testaren" Omar "Wholemarscatalog" Qazi.

Jag tar inte ifrån Tesla att dom kommit en bra bit, men det är långt ifrån "lanserat".
Ja i Europa är funktionerna tyvärr begränsad pga lagstiftning som vi har harvat här förr. Men det finns mängder av kunder i USA som älskar sin Tesla pga självkörande funktioner som tex NoA. Jag förstår inte varför man måste försöka förringa allting Tesla gör hela tiden på ett Teslaforum? Bättre att försöka vara rättvis isf.

Att Tesla gör en begränsad lansering av något som kan missbrukas så mycket som FSD beta är bara bra. Allt annat hade varit oansvarigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev:
spacecoin skrev:
Jordad skrev:
Nej det är bara Tesla som har lanserat något liknande hittils. Självklart ska man inte försöka förneka det. Däremot är det helt korrekt att FSD beta inte är perfekt ännu. Ingen har heller hävdat det.
Alltså "lanserat"...

föra fram; föra ut på marknaden || -de

Om du frågar någon som köpte FSD 2017 så tror jag inte dom håller med dig.
Bra marketing, däremot, det gör dom. Via till exempel inte helt oberoende "testaren" Omar "Wholemarscatalog" Qazi.

Jag tar inte ifrån Tesla att dom kommit en bra bit, men det är långt ifrån "lanserat".
Ja i Europa är funktionerna tyvärr begränsad pga lagstiftning som vi har harvat här förr. Men det finns mängder av kunder i USA som älskar sin Tesla pga självkörande funktioner som tex NoA. Jag förstår inte varför man måste försöka förringa allting Tesla gör hela tiden på ett Teslaforum? Bättre att försöka vara rättvis isf.

Att Tesla gör en begränsad lansering av något som kan missbrukas så mycket som FSD beta är bara bra. Allt annat hade varit oansvarigt.
Jag försöker inte förringa någonting. Däremot så tycker jag om att hålla folk på jorden, och i verkligheten.

Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.

Det tror jag de allra flesta förstår om dom tar av Teslakepsen och tänker till i mer än tio sekunder.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Vad kallas det när Mercedes vd provkör i kontrollerad miljö tillsammans med chefredaktör för biltidning?

Förlåt. Men kunde inte hålla mig.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Alfred skrev:
Vad kallas det när Mercedes vd provkör i kontrollerad miljö tillsammans med chefredaktör för biltidning?

Förlåt. Men kunde inte hålla mig.
Problemet är ju att folk här hävdar att det Tesla gör är något annat! Har något sagt att Mercedes "lanserat" eller "testar" i den där videon? Det är ju solklar traditionell marknadsföring.

Tesla är skitsmarta, men det är marknadsföring och inte testning när man prioriterar influencers över EAP-medlemmar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Alfred skrev:
Vad kallas det när Mercedes vd provkör i kontrollerad miljö tillsammans med chefredaktör för biltidning?

Förlåt. Men kunde inte hålla mig.
Marknadsföring?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla är skitsmarta, men det är marknadsföring och inte testning när man prioriterar influencers över EAP-medlemmar.
Angående Marknadsföring så är jag förvånad hur positivt man bemöts av barn när man kör Tesla.

Killgissar att +90% av Sveriges tioåringar vet vem Elon Musk är.
Killgissar också att +90% av Sveriges tioåringar INTE vet vem Herbert Diess är.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
backe
Inlägg: 1542
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Zalman3 skrev:
Tesla är skitsmarta, men det är marknadsföring och inte testning när man prioriterar influencers över EAP-medlemmar.
Angående Marknadsföring så är jag förvånad hur positivt man bemöts av barn när man kör Tesla.

Killgissar att +90% av Sveriges tioåringar vet vem Elon Musk är.
Killgissar också att +90% av Sveriges tioåringar INTE vet vem Herbert Diess är.

Killgissar att fler tioåringar känner till Bolibompadraken än Elon Musk, vad säger det?

Sen tror jag att du har fel om att +90% av tioåringar vet vem Elon Musk är, mina barn har då ingen aning om det och dom är mellan 8-18. Sen har säkert de äldre sett namnet på sociala medier, men dom vet inte vem det är. Skulle man säga Kardashian, Wahlgren eller Margaux så har dom dock stenkoll.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Alex
@alex_avoigt

I'm expecting Tesla to surprize in Q2 to the upside again keeping the 1 Million vehicles target for 2021 alive
Tror ni Tesla karar 200.000 leveranser Q2?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev:
Jag försöker inte förringa någonting. Däremot så tycker jag om att hålla folk på jorden, och i verkligheten.

Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.

Det tror jag de allra flesta förstår om dom tar av Teslakepsen och tänker till i mer än tio sekunder.
Den enda som man kan kalla influencer är väl Omar Qazi med Whole Mars Catalog som jag länkade till innan. Dirty Tesla hade ju en kanal innan men den var inte särskilt stor. De andra som lägger upp videos började med det nu under testningen och jag tycker inte någon av dem går att kategorisera som influencer. De fokuserar på att hitta situationer där FSD beta gör fel och det är ju precis det som är värdefullt att se. Jag skulle nog säga att Tesla har valt ut bra eftersom man verkligen har fått se problemen och kunnat följa utvecklingen. Jag tycker även att Omars videos varit bra eftersom han även har visat hur galet bra FSD beta kan köra ibland.

Hur vet du att de som fick betan inte var early access? Hade Tesla släppt FSD beta som den var förra hösten till tiotusentals samtidigt så hade det dels varit farligt och dels hade den mängd information antagligen varit omöjlig att hantera.

Är man rättvis så kan man inte skriva ändlösa hyllningsinlägg tillägnade Mobileye och jämföra deras utvalda PR-videos med videos från vanliga privatpersoner som delar med sig när de använder självkörande funktioner i sin vardag.

Ps. Ärligt talat så kan man inte kalla Omar Qazi för en influencer. Han är stort fan som kanske kan få en del genom referrals men inget mer än det. Den enda influencer som Tesla har gett pengar till är Viya i Kina.
Senast redigerad av Jordad, redigerad totalt 1 gånger.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

spacecoin skrev:
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Nu hittar du ju på. Var bara någon enstaka av dom som har betan som innan dess sysslade med att lägga ut videos eller ens twittra i någon större omfattning.

Att några till sen fattar att dom är del av en begränsad skara och att det finns intresse för att dom ska göra videos är något helt annat.

Hade man varit ute efter influencers skulle man ju gett betan till Rob Maurer, Dave Lee eller någon som Markus Brownli eller vad han heter som ju har en Tesla och har miljoners tittare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

TomParkering skrev:
spacecoin skrev:
Hur kommer det sig att alla tiotusentals externa Early Access Program-medlemmar bara liksom hoppades över och man gav istället betan till en hög med influencers? Är det testning tycker du? Jag kallar det marknadsföring.
Nu hittar du ju på. Var bara någon enstaka av dom som har betan som innan dess sysslade med att lägga ut videos eller ens twittra i någon större omfattning.

Att några till sen fattar att dom är del av en begränsad skara och att det finns intresse för att dom ska göra videos är något helt annat.

Hade man varit ute efter influencers skulle man ju gett betan till Rob Maurer, Dave Lee eller någon som Markus Brownli eller vad han heter som ju har en Tesla och har miljoners tittare.
Eh, läs på kanske? Dom vill inte ha vilka influencers som helst, dom har valt lojoala fans. UserGroup-ledare, wholemarscatalog, och all de i Thrid Row Tesla-podden som bor i USA, osv.
Skriv svar