Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Elon likt de flesta som har koll på läget skrattar åt rapporten om att VW går om Tesla 2024
https://twitter.com/Umbisam/status/1539 ... W0IVl0Rh6Q
https://twitter.com/Umbisam/status/1539 ... W0IVl0Rh6Q
Re: Aktien TSLA
Tesla måste få snurr på Berlin och Texasfabrikerna. För nu kostar dom stora pengar,
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Senast redigerad av Zalman3, redigerad totalt 1 gånger.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Teslaägare
- Inlägg: 1309
- Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
- Referralkod: ts.la/christian81643
Re: Aktien TSLA
Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
Som jag förstår det så kommer de uppgifterna från den här intervjun. Jag har dock inte sett den själv, så kan inte hänvisa dig till exakt timestamp...Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Vidare har Zalman fått de där skärmdumparna från det här avsnittet av Tesla Daily:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Man har nu ungefär en daglig kapacitet, som på 365 dagar bygger ca 2 miljoner bilar.Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Tesla Shanghai rampar nu upp till en kapacitet på ca 1,1 miljoner bilar per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Det brukar vara tal om årstakt, alltså hur många bilar som med rådande takt kan levereras under ett löpande år. Nu har de 4 Gigafactory så inte orimligt att vi ligger på 2 miljoner i årstakt, snart.Credde skrev:Menar Elon med detta, att man i 2022 vill leverera +2 miljoner Model 3 och Y eller vad menar han? I så fall ska man få gång i fabrikerna på full rulle och lite till. Vad är gissningen på förste halvår av 2022 -> 700-750.000 bilar?Zalman3 skrev:Försäljningen av MY/M3 går bra.
Re: Aktien TSLA
3.200 bilar per dag blir i teorin 1.168.000 bilar per år, bara tillverkade Teslor i Shanghai.
Kan bli så att MY blir världens mest sålda bil redan 2023.
Teslas Fremont fabrik är redan USAs största.
Kan bli så att MY blir världens mest sålda bil redan 2023.
Teslas Fremont fabrik är redan USAs största.
https://insideevs.com/news/591782/tesla ... roduction/According to the previous report, Elon Musk said that the Tesla Fremont factory is now the largest in North America:
Tesla Factory in Fremont, California
Model S/X (capacity of up to 100,000 annually) Model S since mid-2012, Model X since late 2015
Model 3/Y (capacity of up to 500,000 annually now), Model 3 since mid-2017, Model Y since January 2020
Total output of up to 600,000 S/X/3/Y
"We are now the biggest car factory in North America. That’s pretty sick. Sometimes people are surprised,
like “Tesla is making cars in the Bay Area?” Yeah not only we do, but we have the biggest car factory in North America."
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Aktien TSLA
Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Re: Aktien TSLA
Det är ju det Model Y är.Mickep skrev:En kombiversion av model 3?SwedishAdvocate skrev:En version av Model 3 med halvkombilucka kanske...Sabbe skrev:Har svårt att se vad som skulle kunna stoppa Tesla Model Y från att bli världens mest sålda bil 2023.
Re: Aktien TSLA
Jag må tro på Tesla, men 40 miljoner sålda bilar per år på ett enda bilmärke är inte realistiskt. Speciellt inte med det smala modellprogram som Tesla har, och till synes inget direkt driv att utöka antalet modeller heller i större grad. 20 miljoner till 2030 är deras utopiska mål, och även om det är görbart så är det väldigt många planeter som ska radas upp för att det ska ske. Hälften av det vore en fantastisk bedrift.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Aktien TSLA
Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Re: Aktien TSLA
Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Aktien TSLA
Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Finns säkert många som inte har några problem med detta, men ska man bli världens största biltillverkare så tror jag det krävs ett mycket, mycket bredare utbud.
VAG har ju "oändligt" med segment och Toyota/Lexus har också ganska stor bredd.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Aktien TSLA
Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år.Legato skrev:Tror det är ett stort problem i sammanhanget. Personligen skulle jag aldrig köpa en ny S idag då jag tycker den känns för gammal. X är på gränsen och även 3 imo...malmer skrev:Det tror jag också. Det som kan sätta käppar i hjulet för det är råvaru- och ev komponentbrist samt möjligtvis också brist på kvalificerad arbetskraft som vill jobba för Tesla. Skulle också kunna finnas ett moment av att marknaden tröttnar på Model Y och 3 och vill ha något annat när de blir allt för vanliga. Speciellt de som uppgraderar en existerande Model Y till en nyare om tre-fyra år. Är det tillräckligt stor skillnad för att det ska "kännas nytt" då? Kan krävas lite refresh av utseende exvis.Sabbe skrev:Tror att Tesla kommer vara största biltillverkaren i världen innan 2030. Kommer förmodligen ”bara” krävas 7-8 miljoner fordon tillverkade per år.
Finns säkert många som inte har några problem med detta, men ska man bli världens största biltillverkare så tror jag det krävs ett mycket, mycket bredare utbud.
VAG har ju "oändligt" med segment och Toyota/Lexus har också ganska stor bredd.
När det gäller Tesla verkar det vara en allmän uppfattning att Tesla ersatt det med mjukvaru-uppdateringar. Jag tror inte det räcker utan man kommer behöva komma med något nytt även designmässigt/hårdvara.
Dessutom verkar det ju som att ModelS faktiskt omfattades av "8års-regeln" med den nya ModelS/X.
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg?
Re: Aktien TSLA
Man borde kunna bygga en lyxigare SUV på Model Y-plattformen. Som en Model X, fast med bättre marginaler och bygghastighet.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
-
- Inlägg: 5478
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Aktien TSLA
All tidigare data baserar sig ju enbart på försäljning av bilar med förbränningsmotor. Tycker det verkar som Tesla fortfarande har en fördel i volym jämfört med alla andra tillverkare när det gäller elbilar...Fredrik j skrev:Tidigare har det varit ett riktvärde att marknaden förväntar sig facelift efter ca 4år och ny modell efter 8år. /.../
Ska man sälja riktigt många bilar behöver man historiskt behövt sälja ett bredare modellprogram för att tilltala fler kundgrupper.
Det skulle förvåna om något annat skulle gälla elbilar.
Men vem vet, nya modeller är kanske påväg? [Min understrykning.]
Med det sagt tycker jag också att Teslas modellutbud för närvarande är dåligt.
Ett enkelt sätt att utöka modellprogrammet hade varit att komplettera med en version av Model 3 med halvkombilucka. Jag skulle naturligtvis också vilja se en kombiversion av Model 3 – men en version med halvkombilucka skulle väl antagligen sälja bättre. Men visst – både en version med halvkombilucka och en kombiversion hade ju varit det optimala.
Ytterligare två 'lätta' grejer de skulle kunna göra är att komplettera 3/Y med en HUD samt möjliggöra beställning av Model S med dragkrok. Bara det tror jag skulle driva en hel del försäljning. Fast än så länge har ju inte (ens) leveranserna av S/X börjat utanför Nordamerikat...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Aktien TSLA
Definiera "på g". Det enda som är "på g" enligt mig är CT. Annars kan du ju lägga till Roadstern och Semi.Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Dedicerad robotaxi kommer definitivt inte att hända de närmsta fem åren, knappast de närmsta 10.
Re: Aktien TSLA
Det vet vi?Sabbe skrev:De modeller som vi vet är på g är:
Cybertruck
”$25.000” modellen
Dedikerad robotaxi
Ska de inte lösa FSD först? Förstår verkligen inte optimismen kring den.