Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Banane skrev:
Jordad skrev:
Tesla kommer säkert börja dela ut någon gång men det kanske är 10 år bort. Ointressant idag och det är nog få som investerar för att få ta del av utdelning. Amazon har tex gått med stabil vinst senaste 5 åren men de verkar inte vara i närheten av att fundera på utdelning ännu.

Angående värdering av Tesla så hade jag gärna sett att den var lägre mest för att det hade varit billigare att köpa aktier. Men personliga åsikter betyder ingenting. Tesla är ledande i en stor omställning och många vill äga aktien vilket gör värderingen hög.

Det är nästan omöjligt att räkna på hur framtida vinster ser ut för Tesla men som aktieägare har jag varit imponerad över tillväxten och hur snabbt de ökar marginalerna. Den ännu snabbare expansion som Tesla är i färd med nu är också imponerande och rättfärdigar till viss del den höga värderingen.

Om man ska jämföra men andra företag med hög tillväxt så värderas Tesla till 22x senaste års omsättning jämfört med Nvidia 30x och Amazon 5x. Tesla och Nvidia har högre tillväxt med 50% per år jämfört med Amazons 30%. Tesla har sämst vinstmarginal senaste kvartal med 3,8% jämfört med Amazons 6,6% och Nvidias 29,6%.

Jag tycker att Tesla är långt mer attraktivt att äga och har större potential som företag än både Amazon och Nvidia men man måste också vara medveten om att aktiens värdering är hög.
Varför tittar du bara mot omsättning? Är väl vinsten som räknas? Om Amazon har mycket högre marginal och värderas till 5ggr omsättningen så borde väl Tesla värderas till typ 2-3 ggr omsättningen och inte 22 ggr.

Behövs runt 20% vinstmarginal för att kunna jämföras mot Nvidias siffror om jag nu förstår det hela rätt. Kanske kan Tesla nå dit men då är bolaget rätt långt från Zalmans altruistiska ideal. Så hög vinstmarginal rimmar illa med den påstådda viljan att förändra världen.
Givetvis måste Tesla generera pengar så man har råd att snabba på omställningen.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Banane skrev:
Jordad skrev:
Tesla kommer säkert börja dela ut någon gång men det kanske är 10 år bort. Ointressant idag och det är nog få som investerar för att få ta del av utdelning. Amazon har tex gått med stabil vinst senaste 5 åren men de verkar inte vara i närheten av att fundera på utdelning ännu.

Angående värdering av Tesla så hade jag gärna sett att den var lägre mest för att det hade varit billigare att köpa aktier. Men personliga åsikter betyder ingenting. Tesla är ledande i en stor omställning och många vill äga aktien vilket gör värderingen hög.

Det är nästan omöjligt att räkna på hur framtida vinster ser ut för Tesla men som aktieägare har jag varit imponerad över tillväxten och hur snabbt de ökar marginalerna. Den ännu snabbare expansion som Tesla är i färd med nu är också imponerande och rättfärdigar till viss del den höga värderingen.

Om man ska jämföra men andra företag med hög tillväxt så värderas Tesla till 22x senaste års omsättning jämfört med Nvidia 30x och Amazon 5x. Tesla och Nvidia har högre tillväxt med 50% per år jämfört med Amazons 30%. Tesla har sämst vinstmarginal senaste kvartal med 3,8% jämfört med Amazons 6,6% och Nvidias 29,6%.

Jag tycker att Tesla är långt mer attraktivt att äga och har större potential som företag än både Amazon och Nvidia men man måste också vara medveten om att aktiens värdering är hög.
Varför tittar du bara mot omsättning? Är väl vinsten som räknas? Om Amazon har mycket högre marginal och värderas till 5ggr omsättningen så borde väl Tesla värderas till typ 2-3 ggr omsättningen och inte 22 ggr.

Behövs runt 20% vinstmarginal för att kunna jämföras mot Nvidias siffror om jag nu förstår det hela rätt. Kanske kan Tesla nå dit men då är bolaget rätt långt från Zalmans altruistiska ideal. Så hög vinstmarginal rimmar illa med den påstådda viljan att förändra världen.
Ja jag gav några exempel på siffror som visar att Tesla är högt värderat. Men även om Amazon och Nvidia är intressanta att jämföra så är det trots allt tre väldigt olika företag. Amazon bryr sig dessutom knappt om vinst utan bara om kassaflöde och Tesla bryr sig om möjligt ännu mindre.

Ledningen på Tesla är fokuserade på expansion och autonomi. Att Tesla skulle maximera vinst nu hade varit slöseri. Men att de hela tiden försöker få bra kassaflöde och gå med en liten vinst är självklart nödvändigt.

Det är omöjligt att ge någon vettig prognos för Teslas framtida vinster. Det vi vet är att Tesla redan har positiva marginaler trots att de expanderar med 50% varje år. Det är en bedrift och indikerar att de skull kunna generera bra vinst om de expanderade långsammare.

Om 8-10 år kanske Tesla inte kan expandera med 50% längre. Då kan man börja bry sig om att maximera vinst och eventuell utdelning. Eller så fortsätter de bara som Amazon och bryr sig inte om vinst. Jag tror att det är mer troligt. Det är knappast så att alla de briljanta talanger som Tesla kommer ha knutit till sig vid det laget kommer sluta vara briljanta. De kommer antagligen hittat nya affärsområden och idéer som Tesla kon fokusera på långt innan dess.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Uppe över $600 i förhandeln nu!
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Jerker skrev:
Uppe över $600 i förhandeln nu!
Helt galet!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Credde »

Jerker skrev:
Uppe över $600 i förhandeln nu!
Klart har just i dag fått byt ena led lykta på min Model S till en liten kostnad av 18k (bilen är 4 mån utanför garantin och bara 6800 mil... inte impad!).

Dock är det nog mer, att man förväntar sig bra försäljning i november så målet om total försäljning på 500k bilar i år ser mer positivt ut.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

605 dollar!!!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Det verkar som att det sker en del vinsthemtagning nu!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Oops, vad hände nu? :o

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

För att fortsätta serietidningsanalogin:
kapow2.png
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Oops, vad hände nu? :o

/fth
Hela Nasdaq är ner. Jag passade på att köpa lite warrants även om jag inte vill. Men det känns vettigt att ha en del ifall aktien sticker iväg rejält under december-januari. Vi kan få lyckat fsd-släpp, s&p 500, galet försäljningsrekord och galet bra rapport under nästa två månaderna.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jordad skrev:
fth skrev:
Oops, vad hände nu? :o

/fth
Hela Nasdaq är ner. Jag passade på att köpa lite warrants även om jag inte vill. Men det känns vettigt att ha en del ifall aktien sticker iväg rejält under december-januari. Vi kan få lyckat fsd-släpp, s&p 500, galet försäljningsrekord och galet bra rapport under nästa två månaderna.
Jag köpte och sålde lite BULL X5, lyckades tajma botten exakt men fegade ur och sålde lite tidigt, hyfsad förtjänst ändå ;)

Det är kul när det rör på sig!

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

fth skrev:
Jordad skrev:
fth skrev:
Oops, vad hände nu? :o

/fth
Hela Nasdaq är ner. Jag passade på att köpa lite warrants även om jag inte vill. Men det känns vettigt att ha en del ifall aktien sticker iväg rejält under december-januari. Vi kan få lyckat fsd-släpp, s&p 500, galet försäljningsrekord och galet bra rapport under nästa två månaderna.
Jag köpte och sålde lite BULL X5, lyckades tajma botten exakt men fegade ur och sålde lite tidigt, hyfsad förtjänst ändå ;)

Det är kul när det rör på sig!

/fth
Hoppas det går ner mer för då skall jag köpa fler aktier i Tesla. Just nu har jag lyckats sälja på topp så har endast kvar 3st Tsla i skrivande stund (mina rör ej vad som än händer aktier).

Idag passat på att även ta in följande bolag i portföljen: Electrameccanica Vehicles Corp, Arcimoto Inc samt Kandi Technologies Group Inc. Även ökat i Nio samt Xpeng.
Sabbe
Inlägg: 1327
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sabbe skrev:
Tack för info blir sälj på denna imorgon.

Fisker är aktiva igen med Aktie listad i USA och det är en aktie jag avstår pga konkursen/rekonstruktionen förra gången.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Tesla’s stock will be added to the S&P 500 in a single step before the open on Dec. 21
Det blev ”big bang” och inte stegvis inkluderande i S&P 500 (som de flesta analytiker trodde).

Pendlar mellan 3 och 5% upp i efterhandeln.

Det blir ännu en spännande dag imorgon :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Här kom nyheten:
A53761DE-D86F-4CDD-A89E-3732B76853C7.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Då frågar ju jag mig varför ett sånt besked var så avgörande. Förstår mig inte riktigt på aktiemarknadslogik... :?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Då frågar ju jag mig varför ett sånt besked var så avgörande. Förstår mig inte riktigt på aktiemarknadslogik... :?
Det gör ingen, då skulle alla vara miljardärer :D

Man kan ju argumentera för att både "big bank" och stegvis (14 och 21/12) införande skulle vara kursdrivande, men av någon anledning blev konsensus att "big bang" var bäst för kursen.

Nedgången i slutet av dagen igår kan därför delvis bero på att de flesta bedömare trodde att det skulle bli stegvis, och när "big bang" blev känt så blev det en återhämtning i efterhandeln.

Men "logik", nja, not so much! ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag förstår helt att många vill köpa på sig aktier innan de stora fonderna hinner göra det eftersom man då kan räkna med en uppgång, men varför det skulle bli mer bråttom när detta beskedet kom begriper jag inte.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag förstår helt att många vill köpa på sig aktier innan de stora fonderna hinner göra det eftersom man då kan räkna med en uppgång, men varför det skulle bli mer bråttom när detta beskedet kom begriper jag inte.
Nej, hur stor skillnad kan det göra om man inför aktien 25/75, 33/66, eller 50/50 två måndagar i rad, eller alltihop samma måndag?

Men av någon anledning fick detta stor betydelse, jag kan själv (som glad amatör) tycka att ett stegvist införande borde ha drivit kursen mer eftersom andelen tillgängliga aktier sannolikt är större den 21/12 pga optionslösen etc.

Men som sagt, "logik", nja, jag är skeptisk ;)

Någon mer insatt kanske kan förklara/motivera dessa rörelser bättre?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Första timmen på en handelsdag kan kurserna gå precis åt vilket håll som helst. Resten av dagen kan de förstås också gå hur som helst.

Just nu går TSLA faktiskt upp.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Första timmen på en handelsdag kan kurserna gå precis åt vilket håll som helst. Resten av dagen kan de förstås också gå hur som helst.

Just nu går TSLA faktiskt upp.
Och just nu går den ned igen! :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
Skriv svar