Sjunde AP-fonden investerar tungt i techbolag som Apple och Tesla | SvD
https://www.svd.se/sjunde-ap-fonden-tun ... naringsliv
Moderator: Redaktion
Sjunde AP-fonden investerar tungt i techbolag som Apple och Tesla | SvD
http://m.10jqka.com.cn/20200911/c623526419.shtmlTesla planerar att börja frakta kinesiskt tillverkade bilar till Europa och Asien.
09-11 14:06 Tonghuashun Financial Research Center.
Tesla planerar att skicka bilar från sin Shanghai supersträng till andra marknader i Asien och Europa, enligt personer som känner till frågan. Massproduktion av den kinesiska Tesla Model 3, avsedd att levereras utomlands, kommer sannolikt att påbörjas under fjärde kvartalet, med inriktning på Singapore, Australien, Nya Zeeland och Europa, där kunderna nu måste vänta på att Tesla ska skicka bilar från Kalifornien. Det rapporteras att planen kan börja i slutet av detta år eller i början av nästa år.
Tyvärr har jag inga siffror att delge. Mina förhoppningar grundar sig på att min bror jobbar på ett företag i Kalifornien som är underleverantör till Tesla (och även bl a Lucid Motors). Han har ofta möten med Tesla där de berättar om sina förväntningar på leveranser i framtiden. Självklart får han aldrig yppa några siffror men han är extremt positiv i sina egna förväntningar på Teslas framtid och det har smittat av sig på mig!Jordad skrev:Låter intressant, har du lite data så får du gärna dela med digmagpet skrev:Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Kommer from nu alltid att behålla minst en aktie i bolaget så man inte missar nytt rally.Sabbe skrev:Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
10+ år vet jag inte. Men jag tror att Tesla är bäst positionerade för att dra nytta av fyra stora disruptiva övergångar:Sabbe skrev:Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.Sabbe skrev:Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.Jordad skrev:Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.Sabbe skrev:Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.
Har du själv någon plan?
Detta är en av de mest intressanta sakerna med denna tråd. Att det just händer mycket och folk blir uppspelta av ny data som i mina ögon är helt obetydelsefull. Tesla skulle kunna lansera en ny färg - "svart färg som kommer att revolutionera industrin, om vi lyckas göra den" - och helt plötsligt är bolaget värt 40 miljarder dollar mer.12man skrev:
Jag sitter på en hel del aktier och fortsätter att köpa vid dippar. Min strategi är att köpa vid -10%, -20%, -30% osv från ATH.Jordad skrev:Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.Sabbe skrev:Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.
Har du själv någon plan?
Nu är det väl ingen som tror att SuperCharger-nätverket står för 90% av Teslas värde?Matte skrev:Och när jag ändå nämner pengar; Hur mycket tror ni Tesla's superchargingnätverk (som många nämner är det en av de bästa sakerna med Tesla) skulle kosta att bygga upp? Hur lång tid går det att göra på? En vild gissning är att en gedigen satsning skulle klara det på 2år, till priset av några få miljarder dollar (ca 1 procent av teslas värde). Borde inte den lilla informationen få aktien att droppa 90%?
Ja men Tesla har också större ambitioner än typ hela svenska börsen tillsammans och är man långsiktig så får man sätta mål därefter.Legato skrev:Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.
Eller om det förutsedda inte händer.NiklasTesla skrev:Nu rör det på sig uppåt.
Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.
Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).
Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.
Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.
Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.
Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Kanske mest det till och med, jäkligt uppskruvade förväntningar nu känns det som på den där ”dagen”...Fredrik j skrev:Eller om det förutsedda inte händer.NiklasTesla skrev:Nu rör det på sig uppåt.
Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.
Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).
Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.
Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.
Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.
Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
ChristerSjo skrev:
Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du?Fredrik j skrev:Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Precis. Om underleverantörer summerar alla tillverkares ”beställningar” (kapacitetsreservation) skulle dom kraftigt behöva öka kapacitet. Alla kan inte vinna...taliz skrev:Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du?Fredrik j skrev:Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
https://electrek.co/2020/09/15/tesla-ts ... t-analyst/Delaney suggests that the data could point to Tesla beating the third-quarter delivery estimates of 145,000 vehicles.
In Q3 2019, Tesla delivered 97,000 cars.