Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »


Sjunde AP-fonden investerar tungt i techbolag som Apple och Tesla | SvD



https://www.svd.se/sjunde-ap-fonden-tun ... naringsliv
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Aktien TSLA

Inlägg av 12man »

Vad händer med kursen nu.

Export till eu från Kina
Tesla planerar att börja frakta kinesiskt tillverkade bilar till Europa och Asien.
09-11 14:06 Tonghuashun Financial Research Center.
Tesla planerar att skicka bilar från sin Shanghai supersträng till andra marknader i Asien och Europa, enligt personer som känner till frågan. Massproduktion av den kinesiska Tesla Model 3, avsedd att levereras utomlands, kommer sannolikt att påbörjas under fjärde kvartalet, med inriktning på Singapore, Australien, Nya Zeeland och Europa, där kunderna nu måste vänta på att Tesla ska skicka bilar från Kalifornien. Det rapporteras att planen kan börja i slutet av detta år eller i början av nästa år.
http://m.10jqka.com.cn/20200911/c623526419.shtml
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Fan också, Zalman kanske får rätt ändå! :lol:
Till Europa lär väl isf bara vara tills Berlin är klar iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
magpet
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 30 aug 2017 09:40
Ort: Växjö
Referralkod: ts.la/magnus1408

Re: Aktien TSLA

Inlägg av magpet »

Jordad skrev:
magpet skrev:
Så är det givetvis, ingen vet något säkert om framtiden. Jag grundar mycket av mina positiva förväntningar på viss information om hur Teslas diskussioner med underleverantörer ser ut vad avser beräknade framtida volymer och produktionskapacitet hos underleverantörer.
Låter intressant, har du lite data så får du gärna dela med dig :)
Tyvärr har jag inga siffror att delge. Mina förhoppningar grundar sig på att min bror jobbar på ett företag i Kalifornien som är underleverantör till Tesla (och även bl a Lucid Motors). Han har ofta möten med Tesla där de berättar om sina förväntningar på leveranser i framtiden. Självklart får han aldrig yppa några siffror men han är extremt positiv i sina egna förväntningar på Teslas framtid och det har smittat av sig på mig!
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Kommer from nu alltid att behålla minst en aktie i bolaget så man inte missar nytt rally.
Användarvisningsbild
Alfred
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 18 sep 2014 13:08
Ort: Stockholm/Fellingsbro

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Alfred »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
10+ år vet jag inte. Men jag tror att Tesla är bäst positionerade för att dra nytta av fyra stora disruptiva övergångar:
* Elektrifieringen av transport
* Småskalig energiproduktion, lagring och lastbalansering i näten
* Automatisering/självkörning av transport
* Skifte av affärsmodell från 100% köp av fordon till hybrid mellan köp av fordon och prenumeration av mjukvarutjänster i bilen

Än så länge tror jag bara att marknaden är nära att prisa in den första. Så jag håller ett långsiktigt innehav tills jag bedömer att majoriteten av marknaden begripit sig på även den sista. Swingtradar med delar av innehavet för att dra nytta av volatiliteten och marknadens flockmentalitet.

Och håller öppet för att Tesla kan lyckas ta ny position för ännu okända transitioner som jag inte kan se ännu och att jag därför väljer att behålla innehavet även efter att ovan nämnda fyra har briserat.
2021 3LR | Red Multi-Coat | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
2017 X90D | Midnight Silver | Ultra White | XPEL Stealth | FSD
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10280
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Matte
Inlägg: 285
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Matte »

12man skrev:
Vad händer med kursen nu.
Export till eu från Kina
http://m.10jqka.com.cn/20200911/c623526419.shtml
Detta är en av de mest intressanta sakerna med denna tråd. Att det just händer mycket och folk blir uppspelta av ny data som i mina ögon är helt obetydelsefull. Tesla skulle kunna lansera en ny färg - "svart färg som kommer att revolutionera industrin, om vi lyckas göra den" - och helt plötsligt är bolaget värt 40 miljarder dollar mer.

Och när jag ändå nämner pengar; Hur mycket tror ni Tesla's superchargingnätverk (som många nämner är det en av de bästa sakerna med Tesla) skulle kosta att bygga upp? Hur lång tid går det att göra på? En vild gissning är att en gedigen satsning skulle klara det på 2år, till priset av några få miljarder dollar (ca 1 procent av teslas värde). Borde inte den lilla informationen få aktien att droppa 90%?
Sabbe
Inlägg: 1320
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Jordad skrev:
Sabbe skrev:
Lite nyfiken, hur många här är långsiktiga och planerar att hålla aktien i 10+ år?
Jag utökade mitt innehav mycket i augusti 2018 efter att Tesla avslöjade FSD computer. Det kändes inte som att något annat företag var ens i närheten av en så seriös satsning. Planen var att sälja hälften vid 5000 och låta resten vara kvar i väntan på utdelningar vilket säkert kan ta över 10 år.

Nu har vi redan varit halvvägs till 5000 långt innan jag trodde var möjligt. Kanske att jag får ändra min plan.

Har du själv någon plan?
Jag sitter på en hel del aktier och fortsätter att köpa vid dippar. Min strategi är att köpa vid -10%, -20%, -30% osv från ATH.

Säljer en liten del när det blir dags att köpa hus om några år. Men annars har jag inte för avsikt att sälja de närmaste 10-15 åren. Jag är helt övertygad om att Tesla kommer gå om både Apple och Amazon i börsvärde före år 2030.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Matte skrev:
Och när jag ändå nämner pengar; Hur mycket tror ni Tesla's superchargingnätverk (som många nämner är det en av de bästa sakerna med Tesla) skulle kosta att bygga upp? Hur lång tid går det att göra på? En vild gissning är att en gedigen satsning skulle klara det på 2år, till priset av några få miljarder dollar (ca 1 procent av teslas värde). Borde inte den lilla informationen få aktien att droppa 90%?
Nu är det väl ingen som tror att SuperCharger-nätverket står för 90% av Teslas värde?

Sedan är det ju så att vad en sak kostar att skapa har väldigt lite att göra med värdet av samma sak. Tesla är idag ensamma om ett globalt laddnätverk. Skulle konkurrenterna ha liknande nätverk så sjunker värdet men inte kostnaden att bygga det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Legato skrev:
Jag gillar ändå att du satt ett mål på modesta ca åtta biljoner SEK eller sex gånger "Sveriges" största bolag Astra Zeneca eller 16 gånger "Sveriges" näst största bolag ABB.
Ja men Tesla har också större ambitioner än typ hela svenska börsen tillsammans och är man långsiktig så får man sätta mål därefter.

Jag är ärligt rätt trött på mesiga svenska företag. Det hade varit spännande om Northvolt blir noterat. De har ambitioner och möjlighet att bli riktigt stora med tanke på de samarbetspartners de redan lyckats skaffa sig.
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Nu rör det på sig uppåt. :)

Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.

Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).

Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.

Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.

Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.

Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

NiklasTesla skrev:
Nu rör det på sig uppåt. :)

Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.

Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).

Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.

Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.

Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.

Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Eller om det förutsedda inte händer.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19558
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Fredrik j skrev:
NiklasTesla skrev:
Nu rör det på sig uppåt. :)

Tittat på en del videoklipp inför "Battery-Day" och misstänker en hel del framsteg vad avser kwh/kg batteri samt lägre tillverkningskostnad per kwh batteri för Tesla.

Detta lär leda till bättre prestanda för för Teslas fordon avseende acceleration och räckvidd. Även billigare bilar ut mot kund ser jag som troligt (pga Litium Järn batterier utan sällsynta jordartsmetaller).

Tesla lär äta mer marknadsandelar inom flera branscher.

Energilagring till fasta elnätet är nog den stora jokern få tänker på.

Lite längre fram lär vi se propellerflygets renässans med lättare Litiumbatterier.

Om inget oförutsett händer lär kursen fortsätta uppåt.
Eller om det förutsedda inte händer.
Kanske mest det till och med, jäkligt uppskruvade förväntningar nu känns det som på den där ”dagen”...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Aktien TSLA

Inlägg av ChristerSjo »

M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Verdi

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Verdi »

ChristerSjo skrev:

Att de fördröjt batteridagen så länge tycker jag tyder på att det inte är något som kommer påverka bilarna som byggs i närtid. Verkar ju konstigt om de väntat så många månader att ställa om produktionen. Så kanske lutar det åt besvikelse?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Tesla behöver tydligen många värmepumpar.
:lol:

Screenshot_20200915-054510_YouTube.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14479
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Aktien TSLA

Inlägg av taliz »

Fredrik j skrev:
Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du? ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
Inlägg: 10796
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

taliz skrev:
Fredrik j skrev:
Naturligtvis måste materialbeställningar matcha uppställda förväntningar. Även leverantörer läser tidningarna. Troligtvis är det inte beställningar utan upphandling av kapacitet.
Ungefär som alla gigantiska batteriavtal som VW mfl annonserade menar du? ;)
Precis. Om underleverantörer summerar alla tillverkares ”beställningar” (kapacitetsreservation) skulle dom kraftigt behöva öka kapacitet. Alla kan inte vinna...
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2402
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Aktien TSLA

Inlägg av NiklasTesla »

Och där fortsätter aktien upp idag med.

Gjort fyrsiffrig vinst på ca två veckor så nu har jag precis sålt ca 66% av aktierna.

Denna aktie är superkul att köra "swing-trade" med <3 :)
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Delaney suggests that the data could point to Tesla beating the third-quarter delivery estimates of 145,000 vehicles.

In Q3 2019, Tesla delivered 97,000 cars.
https://electrek.co/2020/09/15/tesla-ts ... t-analyst/

Och Q4 förväntas det att Tesla tillverkar och säljer 180.000 bilar.
Det motsvarar ca 720.000 bilar på årsbasis.
Ungefär samma som Volvos årsproduktion.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
SwedishAdvocate
Inlägg: 5421
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Svenssons »

Rätt lugnt i denna tråd nu. Aktien ner för andra dagen i rad.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar