Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Första timmen på en handelsdag kan kurserna gå precis åt vilket håll som helst. Resten av dagen kan de förstås också gå hur som helst.

Just nu går TSLA faktiskt upp.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

renes skrev:
Jerker skrev:
Intressant, nu går den upp i efter- och förhandel och ner när Nasdaq är öppet...
Första timmen på en handelsdag kan kurserna gå precis åt vilket håll som helst. Resten av dagen kan de förstås också gå hur som helst.

Just nu går TSLA faktiskt upp.
Och just nu går den ned igen! :lol:
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
Fredrik j
Inlägg: 10799
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
"At a time like this, when our stock is reaching new heights, it may seem as though spending carefully is not as important. This is definitely not true!

When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!

Much more important, in order to make our cars affordable, we have to get smarter about how we spend money. This is a tough Game of Pennies, requiring thousands of good ideas to improve part cost, a factory process or simplify the design, while increasing quality and capabilities. A great idea would be one that saves $5, but the vast majority are $0.50 here or $0.20 there.

In order to make the electric revolution happen, we must make electric cars, stationary batteries and solar affordable to all.

Thanks and great working with you as always,

Elon"
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
"At a time like this, when our stock is reaching new heights, it may seem as though spending carefully is not as important. This is definitely not true!

When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!

Much more important, in order to make our cars affordable, we have to get smarter about how we spend money. This is a tough Game of Pennies, requiring thousands of good ideas to improve part cost, a factory process or simplify the design, while increasing quality and capabilities. A great idea would be one that saves $5, but the vast majority are $0.50 here or $0.20 there.

In order to make the electric revolution happen, we must make electric cars, stationary batteries and solar affordable to all.

Thanks and great working with you as always,

Elon"
Elon vet såklart exakt vad som gäller och förblindas inte av aktiekursen. Enda sättet för elbilar att vinna slutgiltigt är att bli billigare så att fler får råd att köpa en utan subventioner och bidrag. (som jag var inne på i den andra tråden)
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1570
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Aktien TSLA

Inlägg av renes »

Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
Jag kan rekommendera att använda Brave. Betydligt mindre ads och popups.

Edit: "färre ads och popups". De blir inte nödvändigtvis mindre...
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
thnis
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 22 maj 2017 16:12
Ort: Stockholm

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thnis »

Fredrik j skrev:
Jerker skrev:
Fredrik j skrev:
Elon Musk vet väl antagligen att ett sånt här mail omedelbart sprider sig och blir offentligt.

https://www.businessinsider.com/elon-mu ... er-2020-12
Och vad står det i det? Jag kan inte läsa artikeln; en massa popuper som hindrar mig.
"At a time like this, when our stock is reaching new heights, it may seem as though spending carefully is not as important. This is definitely not true!

When looking at our actual profitability, it is very low at around 1% for the past year. Investors are giving us a lot of credit for future profitability, but if, at any point, they conclude that's not going to happen, our stock will immediately get crushed like a soufflé under a sledgehammer!

Much more important, in order to make our cars affordable, we have to get smarter about how we spend money. This is a tough Game of Pennies, requiring thousands of good ideas to improve part cost, a factory process or simplify the design, while increasing quality and capabilities. A great idea would be one that saves $5, but the vast majority are $0.50 here or $0.20 there.

In order to make the electric revolution happen, we must make electric cars, stationary batteries and solar affordable to all.

Thanks and great working with you as always,

Elon"
Oops enligt åsikter på flera forum inklusive detta så är Tesla väldigt lönsamma, men tydligen inte då. Hmm
Teslaaktien har ju verkligen ingen större förankring i den ekonomiska verkligheten
Polestar 2 2022
Model S 75 2017
VW e-Golf 2018
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

thnis skrev:
Oops enligt åsikter på flera forum inklusive detta så är Tesla väldigt lönsamma, men tydligen inte då. Hmm
Teslaaktien har ju verkligen ingen större förankring i den ekonomiska verkligheten
Tesla har väldigt hög bruttmarginal på sålda bilar, det kanske är det du avser med "åsikter på flera forum"?

Det som Elon syftar på i sitt mail med "actual profitability, it is very low" är nog nettoresultatet.

Man kan dock med viss framgång hävda att det är extremt ovanligt för ett företag i en mycket (!) expansiv fas att öht nå vinst, för att inte tala om fem kvartal i rad.

Jag är iaf inte orolig för företag, men aktiekursen kommer säkert fortsätta att vara mycket volatil, inte minst när man fortfarande inte lyckat sätta munkavel på Elon :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag antar att Elons mål är att inte ha för hög nettovinst. Pengarna ska användas till att expandera, inte till att skramla i kassakistorna eller delas ut.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Jerker skrev:
Jag antar att Elons mål är att inte ha för hög nettovinst. Pengarna ska användas till att expandera, inte till att skramla i kassakistorna eller delas ut.
Exakt, det är också expansionen som till stor del är intecknad i kursen, skulle Elon mot förmodan börja tona ned framtidsplanerna så skulle nog kursen dyka rejält.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Vad hände nu? Jättehopp i efterhandeln för en halvtimme sedan, jag hittar inga nyheter.
371F7BD6-5F89-40E6-AB0E-F40B8AC1BBC3.jpeg
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Svarar själv, hittade följande:
After the close, Goldman Sachs upgraded Tesla stock to a buy with a 780 price target.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1977
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Aktien TSLA

Inlägg av pejvic »

Idag ryker ATH igen.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

pejvic skrev:
Idag ryker ATH igen.
Kanske, jag tycker för-/efterhandeln har varit dålig vägvisare den senaste tiden. Goldman Sachs bör förstås knuffa kursen uppåt även efter öppning, men hur mycket kan inte jag gissa, det kan nog bli rejält högre eller lägre än i förhanden.

Jag chansar nog iaf och håller i mina BULL TSLA X5 jag köpte igår tills Nasdaq öppnar :D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

fth skrev:
Svarar själv, hittade följande:
After the close, Goldman Sachs upgraded Tesla stock to a buy with a 780 price target.
/fth
Än en gång är de här analyserna som aktien går upp på långt under Teslas egna produktionsmål. Tesla har nått sina mål förbluffande bra hittills vilket borde leda till att analytiker också fäster större vikt vid Teslas egna mål. Sedan har Tesla missat mängder av tidsmål när det gäller autonomi men få analytiker har med autonomi i sina analyser.
The Tesla Thesis: If Tesla maintains its share of the EV market in the mid-to-high 20% range, it could reach 15 million units by 2040, or 20 million in case of an upside scenario, Delaney theorized, as reported by CNBC Wednesday.
TomParkering
Inlägg: 88
Blev medlem: 24 apr 2019 04:45

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TomParkering »

Jordad skrev:
fth skrev:
Svarar själv, hittade följande:
After the close, Goldman Sachs upgraded Tesla stock to a buy with a 780 price target.
/fth
Än en gång är de här analyserna som aktien går upp på långt under Teslas egna produktionsmål. Tesla har nått sina mål förbluffande bra hittills vilket borde leda till att analytiker också fäster större vikt vid Teslas egna mål. Sedan har Tesla missat mängder av tidsmål när det gäller autonomi men få analytiker har med autonomi i sina analyser.
Men nu har i alla fall många analytiker ett pris som är 'före' den verkliga kursens uppgång. Det har vi inte sett mycket av tidigare.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Zalman3 »

Bra slutkurs!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Sabbe
Inlägg: 1327
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

$593 nytt ATH
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Sabbe skrev:
$593 nytt ATH
Nej men ganska nära. $607,80 är ATH.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
thogr
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 15 nov 2018 05:28
Ort: Linköping

Re: Aktien TSLA

Inlägg av thogr »

Legato skrev:
Sabbe skrev:
$593 nytt ATH
Nej men ganska nära. $607,80 är ATH.
Jo men visst är det ATH stängningskurs.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history/
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10285
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

thogr skrev:
Legato skrev:
Sabbe skrev:
$593 nytt ATH
Nej men ganska nära. $607,80 är ATH.
Jo men visst är det ATH stängningskurs.

https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history/
Vilket som sagt inte är all time high.

ATH är det högsta pris en aktie någonsin handlats till. Inte begränsat till vilken kurs den handlats till vid stängning.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Legato skrev:
Vilket som sagt inte är all time high.

ATH är det högsta pris en aktie någonsin handlats till. Inte begränsat till vilken kurs den handlats till vid stängning.
Både definitionerna används dock allmänt, men "ATH closing" bör alltid specifieras som just det för att inte orsaka förvirring, som t.ex. nu i den här tråden ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jerker »

Jag kan inte förstå vad det skulle vara för något magiskt med stängningskursen, speciellt som det finns en eftermarknad som gör att aktien fortsätter att röra på sig. Nej, det som är intressant, om man nu vill veta rekord, så är det ju vad nån har varit villig att betala för aktien som mest, vilken tid under den öppna handeln det än sker. (För- och efterhandelsnoteringar sparas väl knappast?)
Skriv svar